AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 Jeg var på første kontroll på helsestasjonen da jeg var i uke 8. Er nå i uke 16 og kunne egentlig hatt behov for en samtale med jordmor. Problemet er bare at jeg tør ikke ta kontakt. Jeg følte at hun ikke likte meg i det hele tatt. Fikk bare ca 20 min på første kontroll, har hørt at de fleste får rundt 60? Og etter 20 min hadde hun det så travelt med å få meg avgårde at jeg egentlig følte jeg var i veien for henne. Mulig hun hadde en dårlig dag, men jeg føler det så ubehagelig å skulle plage henne med noe igjen. Kan man ringe helsestasjonen å bytte jordmor? Noen som har gjort det? Vil ikke være storforlangende heller? Anonymkode: feee3...9f0
Anonym244 Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 Det er viktig med trygghet og tillit til egen jordmor, var selv nylig på første kontroll, hun hadde satt av 90 minutter, men la vekt på at vi brukte den tiden vi trengte. Hun sa blant annet at jeg fint kunne kontakte helsestasjonen på f.eks mail eller telefon for å bytte jordmor, hvis jeg synes det var ukomfortabelt å si det direkte til henne. De tok det ikke personlig som hun også sa. Ville byttet hvis du allerede føler på det du gjør, man skal jo til dem ganske mange ganger. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 I uke 8 er det lite de får gjort, hva skal de med 1 time når du uansett kan miste? Anonymkode: 50ceb...c4e 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg var på første kontroll på helsestasjonen da jeg var i uke 8. Er nå i uke 16 og kunne egentlig hatt behov for en samtale med jordmor. Problemet er bare at jeg tør ikke ta kontakt. Jeg følte at hun ikke likte meg i det hele tatt. Fikk bare ca 20 min på første kontroll, har hørt at de fleste får rundt 60? Og etter 20 min hadde hun det så travelt med å få meg avgårde at jeg egentlig følte jeg var i veien for henne. Mulig hun hadde en dårlig dag, men jeg føler det så ubehagelig å skulle plage henne med noe igjen. Kan man ringe helsestasjonen å bytte jordmor? Noen som har gjort det? Vil ikke være storforlangende heller? Anonymkode: feee3...9f0 Vil si at det høres litt overdrevent ut ett kun én kontroll på 20 min. Hun hadde sikkert dårlig tid, og kan ha hatt en dårlig dag. Jobben hennes er jo å gi deg oppfølging. Så hadde ringt, bestilt timen du vil ha, og om du får samme vibb igjen, så kan du bytte? Anonymkode: 17b24...6c0 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 Anonym244 skrev (22 minutter siden): Det er viktig med trygghet og tillit til egen jordmor, var selv nylig på første kontroll, hun hadde satt av 90 minutter, men la vekt på at vi brukte den tiden vi trengte. Hun sa blant annet at jeg fint kunne kontakte helsestasjonen på f.eks mail eller telefon for å bytte jordmor, hvis jeg synes det var ukomfortabelt å si det direkte til henne. De tok det ikke personlig som hun også sa. Ville byttet hvis du allerede føler på det du gjør, man skal jo til dem ganske mange ganger. Er det jeg tenker også! Hørtes ut som du hadde en fin opplevelse, føler du deg trygg på å ta kontakt med henne nå dersom det skulle dukke opp spørsmål? ts AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I uke 8 er det lite de får gjort, hva skal de med 1 time når du uansett kan miste? Anonymkode: 50ceb...c4e Det var de som anbefalte å sette opp time i uke 8 når jeg ringte og bestilte første kontroll. Synes det er litt rart at man ikke skal bli tatt på alvor før 2. trimester? Det går jo bra med de fleste. Hvis innstillingen skal være på den måten så er det jo ikke vits i å «kaste bort tid» på gravide før fødsel omtrent da? Mye kan jo skje underveis. Jeg er førstegangs og hadde mange spørsmål, er det så fryktelig? ts AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vil si at det høres litt overdrevent ut ett kun én kontroll på 20 min. Hun hadde sikkert dårlig tid, og kan ha hatt en dårlig dag. Jobben hennes er jo å gi deg oppfølging. Så hadde ringt, bestilt timen du vil ha, og om du får samme vibb igjen, så kan du bytte? Anonymkode: 17b24...6c0 Men jobben hennes er vel egentlig å gi meg den oppfølgingen jeg har krav på i svangerskapet, altså har jeg egentlig ikke krav på noe mer fra henne før uke 24. er det «innafor» å spørre om hjelp utenom det oppsatte programmet? ts Anonymkode: feee3...9f0
Anonym244 Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 Ja ts, jeg hadde en veldig god opplevelse, hun satte meg også opp på den første timen så tidlig, den er der jo primært for å skape tillit og at den gravide skal få svar på det hun måtte lure på. Er jo som en annen skriver lenger opp at du kan gi henne en sjanse til, men du kan også lytte til magefølelsen du allerede har å be om en ny, det har du all rett til. Lykke til videre. 😊 1
prikkete_kjole Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 (endret) Tror ikke mine timer hos jordmor har tatt mer enn 10-15 min, men har følt meg godt ivaretatt og har hatt all oppfølging hos jordmor. Hva i alle dager gjør man hos jordmor i 90(!) minutter?? Endret 14. mars 2022 av prikkete_kjole 8 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det jeg tenker også! Hørtes ut som du hadde en fin opplevelse, føler du deg trygg på å ta kontakt med henne nå dersom det skulle dukke opp spørsmål? ts Det var de som anbefalte å sette opp time i uke 8 når jeg ringte og bestilte første kontroll. Synes det er litt rart at man ikke skal bli tatt på alvor før 2. trimester? Det går jo bra med de fleste. Hvis innstillingen skal være på den måten så er det jo ikke vits i å «kaste bort tid» på gravide før fødsel omtrent da? Mye kan jo skje underveis. Jeg er førstegangs og hadde mange spørsmål, er det så fryktelig? ts Men jobben hennes er vel egentlig å gi meg den oppfølgingen jeg har krav på i svangerskapet, altså har jeg egentlig ikke krav på noe mer fra henne før uke 24. er det «innafor» å spørre om hjelp utenom det oppsatte programmet? ts Anonymkode: feee3...9f0 De setter opp et standardløp for alle, men noen vil trenge mye mer enn dette. Det vet de, og er en del av jobben deres. De planførte oppfølgingene er bare det minste minimum det de er pliktig å tilby. Men du må klare å spørre/kreve selv. Ingen kaster noe etter deg. Kan være veldig nyttig å trene seg på til du møter fødsels og barselomsorg. Der må du skrike høyt for å bli hørt, og ingen vil takke deg for å skape lite bryderi/ikke ville være i veien. Det går bare ut over deg selv og barnet. Anonymkode: 17b24...6c0
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #9 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det jeg tenker også! Hørtes ut som du hadde en fin opplevelse, føler du deg trygg på å ta kontakt med henne nå dersom det skulle dukke opp spørsmål? ts Det var de som anbefalte å sette opp time i uke 8 når jeg ringte og bestilte første kontroll. Synes det er litt rart at man ikke skal bli tatt på alvor før 2. trimester? Det går jo bra med de fleste. Hvis innstillingen skal være på den måten så er det jo ikke vits i å «kaste bort tid» på gravide før fødsel omtrent da? Mye kan jo skje underveis. Jeg er førstegangs og hadde mange spørsmål, er det så fryktelig? ts Men jobben hennes er vel egentlig å gi meg den oppfølgingen jeg har krav på i svangerskapet, altså har jeg egentlig ikke krav på noe mer fra henne før uke 24. er det «innafor» å spørre om hjelp utenom det oppsatte programmet? ts Anonymkode: feee3...9f0 Du er jo ikke bare svanger fra uke 24? Anonymkode: 17b24...6c0
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 prikkete_kjole skrev (28 minutter siden): Tror ikke mine timer hos jordmor har tatt mer enn 10-15 min, men har følt meg godt ivaretatt og har hatt all oppfølging hos jordmor. Hva i alle dager gjør man hos jordmor i 90(!) minutter?? Hun skrev ca 60 minutter😋 Det er jo óg i lengste laget kanskje, men heldigvis ikke så drøyt som 90😅 Anonymkode: 23201...34c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 Jeg har allerede hatt 2 x 60-minutters timer hos jordmor på helsestasjon i tillegg til 1 60-minutters time hos jordmor på fødeavdelingen, og det før uke 24. Men grunnen til dette er at jeg har historikk med overgrep og anoreksi, og har derfor hatt behov for mer oppfølging. Jeg har for øvrig tatt eierskap selv, og gitt tidlig beskjed om mine utfordringer. De har deretter tilbudt f.eks. ekstra oppfølgingstimer, tilpassede planleggingstimer og ekstra vekstkontroll slik at jeg vet hvilke tilbud som finnes - og så har jeg valgt selv hva jeg føler jeg trenger å benytte meg av. Poenget mitt er at vi har ulike behov, men man må uansett si ifra om hva man trenger og/eller hva man syns er utfordrendre. Har man mange spørsmål som førstegangsgravid, ja da må man si det. Anonymkode: b7bb1...507
prikkete_kjole Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hun skrev ca 60 minutter😋 Det er jo óg i lengste laget kanskje, men heldigvis ikke så drøyt som 90😅 Anonymkode: 23201...34c Ja, det var en annen som svarte at det var satt opp 90 minutter. Det syns jeg ærlig talt er sløsing av kommunens ressurser, om det ikke var noe spesielt som skulle følges opp. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 Takk for svar alle sammen! Jeg har psykiske utfordringer som jeg informerte om på første time. Så på en brosjyre jordmor ga meg på første timen at de tilbyr hjelp i sånne tilfeller. Var det jeg egentlig føler på at jeg trenger samtale om, kjenner det blir lenge å vente til uke 24 når hodet spinner avgårde i alle retninger og tilbake i gamle mønster. Skal kvinne meg opp og ta kontakt med hs i løpet av denne uken tror jeg! Godt å vite at man «har lov» til å spørre utenom det vanlige løpet 👍🏼 ts Anonymkode: feee3...9f0 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #14 Skrevet 14. mars 2022 I uke 8 er det da null vits i å gå til jordmor, er jo ikke sikkert du beholder en gang. Jordmor må jo bruke tid på de som faktisk vet at graviditeten går rett vei. Anonymkode: 8d955...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #15 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Takk for svar alle sammen! Jeg har psykiske utfordringer som jeg informerte om på første time. Så på en brosjyre jordmor ga meg på første timen at de tilbyr hjelp i sånne tilfeller. Var det jeg egentlig føler på at jeg trenger samtale om, kjenner det blir lenge å vente til uke 24 når hodet spinner avgårde i alle retninger og tilbake i gamle mønster. Skal kvinne meg opp og ta kontakt med hs i løpet av denne uken tror jeg! Godt å vite at man «har lov» til å spørre utenom det vanlige løpet 👍🏼 ts Anonymkode: feee3...9f0 Masse lykke til, håper du får et godt tilbud - og om jordmoren ikke imøtekommer deg på en god måte så er det helt greit å be helsestasjonen om å få bytte. Betyr ikke hverken at du er "krevende" eller at jirdmoren ikke er flink, men kan hende dete bare ikke har god kjemi. Anonymkode: b7bb1...507
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #16 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I uke 8 er det da null vits i å gå til jordmor, er jo ikke sikkert du beholder en gang. Jordmor må jo bruke tid på de som faktisk vet at graviditeten går rett vei. Anonymkode: 8d955...6a6 Men alle har jo rett på en første konsultasjon, og det var hs som satte opp timen på bakgrunn av informasjonen jeg ga dem - det er jo rart av dem å sette opp en time de mener er bortkastede ressurser? Men nå er jeg jo i uke 16 da, så håper den holdningen snart forsvinner. Gjør det ikke noe lettere på psyken om man skal behandles sånn hele svangerskapet. Når mener du at man er viktig nok til å bruke kommunens ressurser da? ts AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Masse lykke til, håper du får et godt tilbud - og om jordmoren ikke imøtekommer deg på en god måte så er det helt greit å be helsestasjonen om å få bytte. Betyr ikke hverken at du er "krevende" eller at jirdmoren ikke er flink, men kan hende dete bare ikke har god kjemi. Anonymkode: b7bb1...507 Tusen takk, håper det ❤️ ts Anonymkode: feee3...9f0 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #17 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): I uke 8 er det da null vits i å gå til jordmor, er jo ikke sikkert du beholder en gang. Jordmor må jo bruke tid på de som faktisk vet at graviditeten går rett vei. Anonymkode: 8d955...6a6 Herregud?!😅 man skal jo liksom gå til første kontroll ca rundt den tiden. Iallefall når man er førstegangs! Da har man da all rett på oppfølging og blodprøver når man er 2 mnd på vei, syns du ikke? De aller fleste mister jo ikke. Hadde der vært normalen så hadde de bedt folk vente til uke 12 da med å komme! Dessuten kan man ha mange bekymringer, spørsmål eller sykdommer som gjør at man trenger en ekstra oppfølging med samtale/prøver.. noen går til jordmor, andre fastlege. Jordmor er ikke noe mer hellig enn legen og er iallefall ikke forebeholdt de i andre trimester noe mer enn de i første! Er man gravid så er man gravid og har rett på oppfølging ! til ts, satte hun deg ikke opp på ny time? Man skal vel inn en gang i mnd? Jeg gjorde iallefall det men nå er det noen år siden jeg var gravid. Hvis du går til fastlege på kontroll så kan du jo bestille en time hos jm for samtale, jeg syns heller ikke fastlegen er såå lett å prate med om alt, iallefall ikke fødsel.. der tror jeg ikke han er så dreven😂 lykke til Anonymkode: 2dda9...b6b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #18 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 22.17): I uke 8 er det da null vits i å gå til jordmor, er jo ikke sikkert du beholder en gang. Jordmor må jo bruke tid på de som faktisk vet at graviditeten går rett vei. Anonymkode: 8d955...6a6 Svar som dette er bare noe av det dummeste jeg leser. Du ønsker altså at kvinner skal legge bånd på seg i tilfelle de ber om noe som er unødvendig, men at vi ikke kan regne med at helsestasjonen selv sier ifra om at det er unødvendig? Vi skal bare la skammen over å kanskje ta unødig plass eller å være i veien diktere livene våre? Kvinner er faen meg kvinner verst. Anonymkode: a6f17...d0b 5
mingus Skrevet 16. mars 2022 #19 Skrevet 16. mars 2022 Følte det samme på 6ukerskontroll hos helsesykepleier. Hun overkjørte meg ovenifra og ned, og snakket til meg som jeg var førstegangsfødende (er andre barnet mitt). Noen av dem på helsestasjonen er bare sure burugler som mangler sosial intelligens, og det er synd, for det er jo mennesker de jobber med...
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #20 Skrevet 17. mars 2022 Du kan også velge å gå kun hos fastlegen, eller bytte på hvem du går hos. Jeg gikk annenhver gang fastlege/ jordmor med min første. Har hørt om ei som kun gikk hos fastlegen også. Eventuelt ta en/ flere timer hos privat gynekolog. Anonymkode: d3179...fa2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå