AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 At jeg har null venner er kanskje litt å dra i, men ofte føles det slikt. Gjennom barne- og ungdomsskolen hadde jeg mange venner, men valgte til slutt å distansere meg på grunn av drama, og fordi jeg følte at det rett og slett ikke var genuine vennskap å holde på. De aller fleste innenfor den vennekretsen jeg var i baksnakket hverandre, var sjalu på hverandre etc. På videregående hadde jeg fremdeles ei venninne igjen, og vi gikk i samme klasse frem til vg2. Etter det ble klassen splittet. Jeg holdt meg for meg selv gjennom de siste årene, og fikk en ny venn på slutten. Hun er kjempegrei, og det er jeg veldig takknemlig for, men hun er ekstremt deprimert. Selv sliter jeg psykisk pga pandemien og mangel på sosiale ferdigheter og samvær med andre, men jeg har en mistanke om at denne jenta ikke ønsker å ta grep for å få den hjelpen hun trenger, noe som er veldig trist. For meg selv ønsker jeg å komme meg ut av denne depressive perioden full av angst, og jeg er fast bestemt på å klare det. Selvtilliten min har blitt knust gjennom årene pga mobbing, men jeg ønsker ikke at mine mobbere skal frarøve meg et godt liv. Jeg vet at å sutre over å ha ingen venner ikke fikser problemet, men har dere noen tips? Er det noen av dere som slet med å få seg venner i tenårene/20- årene? Jeg har hatt flere online venner som ønsker å møte meg, men jeg har holdt tilbake da jeg ikke ønsker å skuffe dem, eller være klein i møte med de. Jeg er en 19, snart 20 år gammel jente forresten! Anonymkode: 73845...280
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 Om det er håp for deg? Du er jo bare 20 år.. livet ditt har jo ikke startet enda. Begyn å spør når du er over 30 Anonymkode: 53abe...765
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 Absolutt håp 🥰 de beste vennene jeg har fikk jeg etter jeg fylte 25. Anonymkode: a6b54...51f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 Jeg møtte min nåværende beste venninne når jeg var 25 år gammel. Håper et virkelig ikke ute. Anonymkode: af472...078
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 Det er håp for deg!! Anonymkode: 5e14c...ab0
AprilLudgate Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 Det vil jeg absolutt tenke at det er. Jeg tror du kan få meningsfylte vennskap - men jeg tror ikke du er typen som kommer til å trekkes mot store venneflokker nettopp på grunn av dette du nevner med de «skjule kjipe dynamikkene». Skal du studere? Isåfall anbefaler jeg deg å tenke litt klokt om hvordan du bruker tiden. Kanskje unngå aktivitetene som bare er masse fyll og fest, og vær aktiv på ting som engasjerer deg. Husk at alle på dine alder har hatt en viktig tid i pandemien og isolasjon - og utrolig mange føler at de aldri ble valgt inn i noen kohort. Og mange er nervøse for det sosiale fremover. Fordelen for deg er at du er ferdig med vgs nå som samfunnet er mer åpent igjen - fremfor å fullføre bacheloren alene. Om du ikke skal studere: se etter frivillige aktiviteter
umAxa Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Gjennom barne- og ungdomsskolen hadde jeg mange venner.... Anonymkode: 73845...280 Det jeg tror mange kan oppleve etter skoleårene er at plutselig må vennskap arbeides for... Det vil si at man må legge inn en innsats i å opprettholde vennskaper gjennom å finne på aktiviteter, møte opp og ikke minst stille opp. Forskjellen er at man ikke lenger har avtalte synkroniserte friminutter eller obligatoriske møter gjennom skolen der man traff hverandre uansett. For når man er student og i arbeidslivet er man selv ansvarlig for at man treffer hverandre og har ett fysisk vennskap. Noen bruker mange år på å "forstå" dette, og står plutselig helt alene uten venner. Andre tar vennskap for gitt og krever at alle skal tilpasse dens timeplan og ønsker, og stiller lite opp for andre. At du er knapt fylt 20 betyr bare at du er midt i den tiden der man må ta ansvaret for å bygge og holde ditt sosiale nettverk i livet og eventuelt ta litt avstand til de som ikke er helt der enda. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 Nei. Lite håp. I Norge er det vanskelig å få nye venner når man er voksen. Nordmenn er ikke så interessert i å få nye venner. De vil helst holde seg i samme klikken siden barneskolen. Anonymkode: e00cb...302
Antonetta Skrevet 14. mars 2022 #9 Skrevet 14. mars 2022 Det er absolutt håp for deg. Meld deg inn i appen hey vina. Det er en jente app hvor man kan bli kjent med nye venninner i sitt område 😊
Majer Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 (endret) Jeg måtte finne meg nye venner etter vgs siden vi dro til forskjellige byer. Jeg beholdt et par av dem, men måtte finne meg mange nye. Jeg fant ingen ny stor vennegjeng, men jeg møtte mange fantastiske mennesker. Mange forsvant fort fra livet mitt da de eller jeg skulle noe nytt, men jeg har beholdt en passe mengde. Det morsomste med å få venner i tjueårene er at de gjerne er veldig forskjellige. Skal du bli værende for å jobbe eller studeder du og har du noen hobbyer? Endret 14. mars 2022 av Majer
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 Det er ganske vanlig at trygge mennesker og vennskap forsvinner over natten etter ungdomsskole/ gjennom og etter videregående. Nye plasser, muligheter og livsvalg. Så DET må du ikke ta personlig ❤ Men jeg ser at du har vanskelig for å finne nye relasjoner. Det er også veldig vanlig, - men vanskeligere om man har mange og dype tanker om livet. Særlig i ung alder. Det blir IKKE bedre med tiden . Så jeg anbefaler deg å finne venner via en HOBBY eller annen fritid. Lagsport og grupper er der voksne finner likesinnede 🙂 Dine gamle venner er avsluttet kapittel. Du har en bok å fylle ifra perm til perm med ditt liv fremover. Siden du virker introvert, så velg med omhu hvem som gir deg resonans. Det finnes en sosial gruppe på Facebook som du kan søke på. Spesielt myntet på ensomme. Som ønsker nye venner i nærområdet. Søk da " Hey girl + byen / området du bor i . Anonymkode: 2ec93...e31
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 Selvfølgelig er det håp ❤ Og husk at gode vennskap begynner med bekjentskap, og ting tar tid! Veldig viktig at du jobber med den psykiske helsa di og. Klem! Anonymkode: d79bd...4f3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Lite håp. I Norge er det vanskelig å få nye venner når man er voksen. Nordmenn er ikke så interessert i å få nye venner. De vil helst holde seg i samme klikken siden barneskolen. Anonymkode: e00cb...302 Absolutt ikke sant. Det finnes mange forskjellige mennesker i Norge og mange her viser at det å få gode venner i voksen alder er veldig vanlig. Allikevel så vil slik negativ generalisering om andre mennesker som du uttrykker her gi utslag på egen utstråling og slike ting vil hindre deg i å få nye venner. Anonymkode: a6b54...51f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå