Gå til innhold

Hvordan klarer dere og stoppe dere selv med å kjøpe ting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kraftig ADHD og har en veldig dårlig impuls kontroll.

Nå den siste uken har jeg faktisk klart og tvinge meg selv til å ikke kjøpe ting, og det har vært et rent helvete å holde styr på meg selv, og kjenner liksom angsten med å ikke kjøpe noe kommer innpå meg.

Jeg får 1650 kr i ukepenger fra min verger, og har allerede mat i fryseren for en måned. Men enda nå så vil jeg dra og kjøpe telt utstyr, enda jeg vet jeg ikke kommer til å bruke det.

Anonymkode: 98946...dda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du lyst å kjøpe teltutstyr du ikke kommer til å bruke? Hvorfor ikke bruke pengene på noe du vet du vil få noe igjen for?

Anonymkode: 8ce48...944

AnonymBruker
Skrevet

Har slått av alt av mailer og sms'er og slikt med tilbud. Unngår facebook. Bruker ad-block på nettleser. 

Har blokkert nettbutikker i nettleseren også.

Anonymkode: e82fc...6a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du lyst å kjøpe teltutstyr du ikke kommer til å bruke? Hvorfor ikke bruke pengene på noe du vet du vil få noe igjen for?

Ts skriver hun har adhd og dårlig impulskontroll, i aller første setningen i innlegget sitt.... 

• Liker 7
Gjest Smeltemann
Skrevet

Føler aldri at jeg må kjøpe noe,uten at jeg trenger det.  Å kjøpe noe man ikke trenger synes jeg blir for dumt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ts skriver hun har adhd og dårlig impulskontroll, i aller første setningen i innlegget sitt.... 

Ja, men hvorfor ikke få impulser til å kjøpe noe hun kan ha glede av? Den biten jeg ikke forstår.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men hvorfor ikke få impulser til å kjøpe noe hun kan ha glede av? Den biten jeg ikke forstår.

Fordi det ikke er sånn ADHD virker... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du for en periode be om å få mindre ukepenger av vergen din slik at du ikke har mulighet til å kjøpe så mye? De pengene som da blir til overs kan settes på en sparekonto slik at du heller kan spare til noe du trenger eller virkelig ønsker deg. Jeg hadde verge tidligere, og jeg syntes det var veldig flaut å be om ekstra penger, så jeg lærte å ikke kjøpe masse ting. Nå spør jeg meg selv om jeg kommer til å angre hvis jeg ikke kjøper det klesplagget eller den tingen jeg ser på. Som regel er jeg ikke helt overbevist om jeg virkelig liker det, og da lar jeg være. Jeg pleier dessuten å legge masse ting i ønskelisten eller handlekurven på ulike nettbutikker, men må igjennom flere elimineringsrunder før jeg klikker det hjem. Ofte så ender jeg opp med å ikke kjøpe noe som helst siden jeg noen dager senere ombestemmer meg. 

Anonymkode: bb7f9...2ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

TS her:

Når jeg ser noe, som plutseling fanger interessen min, eller noe jeg ser på youtube så får jeg automatisk lyst på det.

Dette er vanskelig og kontrollere, og ender opp med at folk med ADHD får lyst på ting. Og da ender dem opp med og kjøpe det og bruker penger på det dem ikke har og ikke trenger.

AnonymBruker
Skrevet

og jeg er en han, ikke hun :) TS 😅

AnonymBruker
Skrevet

Har du en behandler eller kontaktperson hvor du kan be om hjelp til dette? Få verktøy til å unngå å handle slik på impuls?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du en behandler eller kontaktperson hvor du kan be om hjelp til dette? Få verktøy til å unngå å handle slik på impuls?

Dessverre,  det er noe jeg har lyst til å prøve å få hjelp til også. Jeg har lyst til å lære å styre min egen økonomi til slutt

AnonymBruker
Skrevet

ADHD her også, og jeg har definitivt mer hobbyutstyr enn jeg trenger. Jeg får en lur idé, bestiller utstyret jeg trenger, og når det endelig ankommer er jeg allerede over på en annen idé, såeh... 🙃

Jeg har begynt å ta en mellomstopp i shoppinga. Jeg har en egen bokmerkemappe for shopping, med et par ulike underkategorier. Når impulsen til å kjøpe utstyr jeg absolutt må ha kommer, så tar jeg fatt på nettshoppinga, men i stedet for å slenge varene rett i kassa slenger jeg de i bokmerkemappa så jeg kan gå over en gang til litt senere, kanskje sammenligne priser på ny osv.

Med jevne mellomrom går jeg inn i mappa og sletter det meste av bokmerker, for når jeg har vært gjennom første etappen med å finne varene, så har jeg fått impulsen litt ut av systemet og  ofte glemt at jeg ville ha det, eller hva jeg i det hele tatt hadde tenkt å bruke det til.

Det funker selvsagt bare på netthandel, da. Jeg blir for sliten i hodet av å shoppe i fysiske butikker (for mange impulser), så der ender jeg oftest med å dra hjem uten å kjøpe de tingene jeg virkelig trengte. Go figure.

Anonymkode: 42dab...633

• Liker 5
Skrevet

Impulskontroll, I guess. 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Ønskeliste. Har du lyst på noe, skriv det ned. For meg må det stå der i 30 dager før jeg får lov å kjøpe. I løpet av den tida ombestemmer jeg meg 9 av 10 ganger. Den siste gangen har jeg god samvittighet for kjøpet.

Anonymkode: 03558...c7c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt samme som siste innlegg her.

Jeg har en «ønskeliste» over ting jeg trenger/vil ha. Kjøper aldri ting uten å legge det inn på ønskelista. 
Dukker det opp «fantastisk gode tilbud», så vurderer jeg ønskelista mi. Hvor lenge har det stått der? Står det i det hele tatt på lista? Sammenligne priser.

Det har gått litt sport i det for min del. Jeg KAN kjøpe, men jeg kan også la være. Oftest bedre å la være, da blir jeg så fornøgd med meg selv. 
Før kjøpte jeg nesten alt jeg kom over. Hvis jeg har vært veldig nærme å kjøpe, men klart å la være: den summen jeg ikke brukte går inn på «feriekonto». Kjekt å se den fyller seg opp!

Anonymkode: 1ceb8...344

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...