Gå til innhold

Søster som må overgå meg i alt...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vel ikke alt... men ofte... 

Lurer på om flere som finner seg i lignende situasjoner. Jeg har en søster som fra tid til annen må liksom overgå meg i en del situasjoner. VI har ett greit forhold ellers, ikke noe gæli der. Men det har alltid vært sånn at hun må fremstå bedre enn meg. Jeg kan nevne flere ting, men tar bare par eksempler: 

• Hvis vi skal på besøk til en onkel/tante i familien, så reiser vi sammen, eller med to biler.. hver vår familie. Like før vi er fremme sier hun at vi bare kjører videre, hun skal bare par min i butikken for å kjøpe noe til barna. Ok sier jeg.. vi sees da der borte. Når hun ankommer, så ankommer hun selvsagt med blomster eller en annen ganve som hun kjøpte på denne butikken.. sånn helt spontant. Vel.. ok for min del, men det blir bare for dumt. Jeg tenker at om vi reiser sammen, å kunne hun vel spurt om jeg ville være med på gaven. Blir litt dumt at dene ene kommer med blomster, mens den andre helt tomhendt. Jeg kunne sikkert kjøpt blomster jeg og, men jeg ville ikke gjort det uten å ha spurt henne først. Tenker at hun ikke skulle føle seg ille til mote om dere skjønner. 
  • videre føler jeg at jeg tar alltid hensyn til om vi planlegger noe sammen. F.eks hvis vi skal på hyttetur, skitur, finne på noe sammen med barna, så spør jeg gjerne i god tid på forhånd om den og den dagen passer for dem. F.eks lørdag/søndag, og evt når? Slik at både de og vi kan tilpasse oss og alle får mulighet til å være med. Hun er ikke slik. Hun planlegger først med sin egen familie når og hvor, og så ber huns oss etterpå. Gjerne i siste liten slik at det blir enten stress eller umulig for oss å være med. Og det er ALDRI snakk om å flytte på ting i par tima eller noe slikt fra deres side. Det er alltid vi som må tilpasse oss. Hun sier da bare: Vi drar kl 16.00, dere får bli med om dere kan... 

Egentlig er jeg en sånn ganske avslapa person av meg, og slike ting opptar meg ikke så mye. Jeg har andre viktigere ting å ta meg av enn å lage ett problem ut av dette. Men det er bare det at innimellom er dette irriterende da alt går ut over oss... aldri motsatt. I grunn er det snakk om hensyn. Og hensyn er litt viktig egenskap synnes jeg, ikke bare ovenfor familie, men mennesker generelt. Uansett hvem det måtte være. 

Anonymkode: 4d4b5...2f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av eksemplene dine er jo eksempler på at hun ønsker "overgå" deg ,ts?

Det du beskriver er en søster som er (som hun skal være) ulik deg. Der du planlegger og tenker og strukturerer er hun spontan og impulsiv. Begge deler har sine fordeler og ulemper - feks er å stikke spontant innom en butikk og plukke med seg noe en veldig hyggelig gest som er udelt positiv. Og å planlegge flere dager på forhånd kan være veldig negativt om været slår om og dere har planlagt skitur i regn. Din søster hiver seg rundt og tenker "grip dagen" og får trolig ganske mye ut av dette. 

Din historie om at din planlegging er "hensyn" og hennes impulsivitet er "egoisme" er nettopp det - din fiktive historie for å få deg selv til å fremstå bedre enn henne. For det ER du som konstruerer et problem her. Det ER du som lager historien om at hun ønsker "fremstå bedre" enn deg. Kanskje er sannheten egentlig at du synes hun faktisk fremstår bedre enn deg med sin happy-go-lucky livsstil? Og at det er litt sårt?

Anonymkode: 6d10d...2d0

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen av eksemplene dine er jo eksempler på at hun ønsker "overgå" deg ,ts?

Det du beskriver er en søster som er (som hun skal være) ulik deg. Der du planlegger og tenker og strukturerer er hun spontan og impulsiv. Begge deler har sine fordeler og ulemper - feks er å stikke spontant innom en butikk og plukke med seg noe en veldig hyggelig gest som er udelt positiv. Og å planlegge flere dager på forhånd kan være veldig negativt om været slår om og dere har planlagt skitur i regn. Din søster hiver seg rundt og tenker "grip dagen" og får trolig ganske mye ut av dette. 

Din historie om at din planlegging er "hensyn" og hennes impulsivitet er "egoisme" er nettopp det - din fiktive historie for å få deg selv til å fremstå bedre enn henne. For det ER du som konstruerer et problem her. Det ER du som lager historien om at hun ønsker "fremstå bedre" enn deg. Kanskje er sannheten egentlig at du synes hun faktisk fremstår bedre enn deg med sin happy-go-lucky livsstil? Og at det er litt sårt?

Anonymkode: 6d10d...2d0

mulig jeg innledet mitt inlegg feil, og med feil ord.. men du har virkelig missforstått... :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

mulig jeg innledet mitt inlegg feil, og med feil ord.. men du har virkelig missforstått... :) 

Da har jeg også misforstått. Du virker som du lager drama fordi ikke alle oppfører seg akkurat som du vil.

Anonymkode: 3818c...f24

• Liker 16
Skrevet

Ts, helt seriøst! Er det at din søster er mer spontan enn deg noe å lage problemer ut av? 

I min familie aksepterer vi at vi er forskjellige!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det første eksempelet er et tegn på noen som vil overgå noen andre. Jeg synes det var litt sært. Om jeg hadde kjøpt inn blomster slik spontant, hadde jeg sagt at blomstene var fra alle sammen i tilfelle. 

I det andre tilfelle så skjønner jeg ikke helt sammenhengen med å overgå. Lite hensynsfull og egoistisk kanskje. Om det alltid skjer at hun ikke vil samarbeide, så er det sleipt. Andre ganger så kommer man på at det hadde vært fint å invitere noen etter at planleggingen er ferdig, da kan det kanskje være mindre rom for at de inviterte kan være med på å bestemme. Synes det er greit å forholde meg til også, da slipper jeg faktisk å tenke på planleggingen. Bare møte opp om jeg kan. 

Anonymkode: 5a82f...873

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har jeg også missforstått. Kanskje det heller er du som er dårlig til å forklare deg.

Anonymkode: 5e122...11c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det første eksempelet er et tegn på noen som vil overgå noen andre. Jeg synes det var litt sært. Om jeg hadde kjøpt inn blomster slik spontant, hadde jeg sagt at blomstene var fra alle sammen i tilfelle. 

I det andre tilfelle så skjønner jeg ikke helt sammenhengen med å overgå. Lite hensynsfull og egoistisk kanskje. Om det alltid skjer at hun ikke vil samarbeide, så er det sleipt. Andre ganger så kommer man på at det hadde vært fint å invitere noen etter at planleggingen er ferdig, da kan det kanskje være mindre rom for at de inviterte kan være med på å bestemme. Synes det er greit å forholde meg til også, da slipper jeg faktisk å tenke på planleggingen. Bare møte opp om jeg kan. 

Utrolig hvor vanskelige andre mennesker kan virke når man bare klarer å vinkle deres handlinger negativt nokk.

Anonymkode: 362ef...9ed

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda.. du skjønner litt av bildet. det er ikke slik at vi har noen dårlig forhold. Tvert imot. Alt funker fint mellom oss. 

Jeg tror mye av det jeg skrives missforståes her, og det skjønner jeg. Ikke så enkelt å sette ord på alt. Men takk for at du forstår meg litt :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser heller ikke helt problemet her. 

jeg er nok som din søster. Jeg planlegger gjerne en dato som passer for meg og min familie, og så spør jeg om noen vil være med.

Grunnen til det er enkel: jeg har tre barn som alle driver med ulike idretter med cuper, seriespill, stevner, DM/NM, turneringer etc. i tillegg har både mannen min og jeg et liv ved siden av arbeidet. Det er et helvete å finne en helg eller annet der vi alle fem kan være med. Om jeg i tillegg skal ta hensyn til en annen familie, da får vi aldri dratt noe sted. Derfor finner vi først en helg det passer for oss, og så spør vi andre om de vil være med den aktuelle helgen. Kan de ikke; nei vel, da kan de ikke.

når vi skal bort et sted hender det også ofte jeg stopper på veien for å kjøpe noe til barna; drikke eller et mellommåltid (fordi det er frekt å komme hjem til folk og forvente oppvartning), og da kan jeg også finne på å kjøpe blomster eller annet til de vi skal til på impuls. Om du føler det setter deg i dårlig lys er det ditt problem, hun er den høflige her. 

Anonymkode: e612e...2e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at her kan du jo selv begynne å sette din familie fremst. Si at dere skal på tur da og da og at de er velkomne til å bli med. Hvis det ikke passer så passer det ikke.

Tenker på siste eksemplet at hun kanskje ikke er like opptatt av å finne på noe sammen som du er. Litt sånn "gøy om dere blir med, men får en fin tur uten selskap også". 

Første eksemplet føles ofte litt dritt. Men kan vel være greit da å tenke at om dere reiser sammen så har du med en liten ting til verten. Så slipper du at det blir pinlig for deg å komme tomhendt 😊

Anonymkode: 4b879...f6f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Joda.. du skjønner litt av bildet. det er ikke slik at vi har noen dårlig forhold. Tvert imot. Alt funker fint mellom oss. 

Jeg tror mye av det jeg skrives missforståes her, og det skjønner jeg. Ikke så enkelt å sette ord på alt. Men takk for at du forstår meg litt :) 

Er det ikke bare å snakke med din søster om dette da?

Anonymkode: 362ef...9ed

AnonymBruker
Skrevet

Eks #1: Din søster er alltid høflig og gir blomster/vertinnegave, mens du er for tafatt til å ordne noe selv? Jeg vil si det er deg som undergår henne, ikke motsatt. 

Eks #2: Ser ikke hvordan det skulle være et forsøk på å overgå deg? Hun planlegger som det passer kjernefamilien hennes, dere kan ble med om det passer eller takke nei. 

Anonymkode: a6e9c...e7d

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun overgår deg når det gjelder å kjøpe blomster og ta hensyn til vertskap på den måten ( det er jo med tanke på dem, ikke deg), og du overgår henne når det gjelder å ta hensyn til henne når det gjelder å treffes og gjøre ting sammen. Litt irriterende, men det nok dette handler om at dere er litt forskjellige sånn. Kanskje er hun mer egoistisk og tenker mindre på deg enn du gjør motsatt, men det bunner nok ikke i et bevisst ønske om å sette deg i et dårlig lys. Hun er sikkert yngst av dere to. 

Anonymkode: 5dc21...563

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vel ikke alt... men ofte... 

Lurer på om flere som finner seg i lignende situasjoner. Jeg har en søster som fra tid til annen må liksom overgå meg i en del situasjoner. VI har ett greit forhold ellers, ikke noe gæli der. Men det har alltid vært sånn at hun må fremstå bedre enn meg. Jeg kan nevne flere ting, men tar bare par eksempler: 

• Hvis vi skal på besøk til en onkel/tante i familien, så reiser vi sammen, eller med to biler.. hver vår familie. Like før vi er fremme sier hun at vi bare kjører videre, hun skal bare par min i butikken for å kjøpe noe til barna. Ok sier jeg.. vi sees da der borte. Når hun ankommer, så ankommer hun selvsagt med blomster eller en annen ganve som hun kjøpte på denne butikken.. sånn helt spontant. Vel.. ok for min del, men det blir bare for dumt. Jeg tenker at om vi reiser sammen, å kunne hun vel spurt om jeg ville være med på gaven. Blir litt dumt at dene ene kommer med blomster, mens den andre helt tomhendt. Jeg kunne sikkert kjøpt blomster jeg og, men jeg ville ikke gjort det uten å ha spurt henne først. Tenker at hun ikke skulle føle seg ille til mote om dere skjønner. 
  • videre føler jeg at jeg tar alltid hensyn til om vi planlegger noe sammen. F.eks hvis vi skal på hyttetur, skitur, finne på noe sammen med barna, så spør jeg gjerne i god tid på forhånd om den og den dagen passer for dem. F.eks lørdag/søndag, og evt når? Slik at både de og vi kan tilpasse oss og alle får mulighet til å være med. Hun er ikke slik. Hun planlegger først med sin egen familie når og hvor, og så ber huns oss etterpå. Gjerne i siste liten slik at det blir enten stress eller umulig for oss å være med. Og det er ALDRI snakk om å flytte på ting i par tima eller noe slikt fra deres side. Det er alltid vi som må tilpasse oss. Hun sier da bare: Vi drar kl 16.00, dere får bli med om dere kan... 

Egentlig er jeg en sånn ganske avslapa person av meg, og slike ting opptar meg ikke så mye. Jeg har andre viktigere ting å ta meg av enn å lage ett problem ut av dette. Men det er bare det at innimellom er dette irriterende da alt går ut over oss... aldri motsatt. I grunn er det snakk om hensyn. Og hensyn er litt viktig egenskap synnes jeg, ikke bare ovenfor familie, men mennesker generelt. Uansett hvem det måtte være. 

Stakkers søsteren din. 🙈 

Anonymkode: 94596...403

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...