AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 Jeg skal nå starte reisen mot vektnedgang for hundrene gang. Jeg trenger litt motivasjon i alle problemer som kommer med, vi alle vet jo om alle disse vanlige problemene med økte risikoer osv. Men hva har du opplevd som du ikke har sett for deg som tjukk? f.eks noe jeg har opplevd da etter jeg ble ganske sjukt. Beinene kan visne veldig fort å jeg sliter med mye mer kramper enn før. Anonymkode: 6963b...8bc
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 Lårgnissing.. Skjer også når jeg er slankere, men ikke så voldsomt! Anonymkode: 9288f...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skal nå starte reisen mot vektnedgang for hundrene gang. Jeg trenger litt motivasjon i alle problemer som kommer med, vi alle vet jo om alle disse vanlige problemene med økte risikoer osv. Men hva har du opplevd som du ikke har sett for deg som tjukk? f.eks noe jeg har opplevd da etter jeg ble ganske sjukt. Beinene kan visne veldig fort å jeg sliter med mye mer kramper enn før. Anonymkode: 6963b...8bc Samboeren min sliter også med visne bein og kramper. Men så BRA at du vil gjøre noe med det, jeg håper du får det til! Anonymkode: 8fe8d...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 Har aldri vært tykk, men kjenner jo mange som er/har vært. Ulempene er: - du trenger store klær. Klesvasken blir veldig tungt og tar stor plass når den henger til tørk. Da broren min var stor så tok buksene hans så innmari stor plass på tørkestativet og i tillegg var klærne veldig tunge. - Madrassen synker. Mamma har gjesteseng som både broren min og jeg har brukt. Jeg merker at broren min har ligget der for å si det slik. Det synker ned og er ikke særlig behagelig. Anonymkode: 3b292...270 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Samboeren min sliter også med visne bein og kramper. Men så BRA at du vil gjøre noe med det, jeg håper du får det til! Anonymkode: 8fe8d...cd4 Ikke for å avspore tråden , men det er mest sansynlig mangel på magnesium. Kjøp ren magnesium på helsekosten å ta 2 kapsler litt før man skal legge seg . Anonymkode: cb9bc...fdb 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 Jeg kan ikke gå med skjørt/kjole/løs shorts uten strømpebukse/sykkelshorts under, for hengerumpen lager høye klaskelyder mot lårene mine.... Anonymkode: d51cc...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 At man blir usynlig for menn. Og til slutt seg selv. Jeg var slank før jeg fikk unger. Som tjukk er det null glede å pynte seg. Selvtilliten plukkes vekk i tillegg og man blir mer innadvendt. Og jeg var en dame som gikk i høye hæler,og fine drakter/ kjoler. ( utøvende musiker) Nå kjøper jeg minst mulig klær. 🙄 Anonymkode: be337...cce 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 Vanskeligheter med å klippe tånegler, trimme/shave seg nedentil pga mage og pupper som er i veien . Få på seg setebelte på bussen (for kort), finne klær som er flatterende. Anonymkode: cb9bc...fdb 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #9 Skrevet 14. mars 2022 -Fatshaming (man blir behandlet annerledes, sett på annerledes, forhåndsdømt, mislikt) -Kan få problemer med fertilitet -Kan nektes assistert befrukting -Det er tyngre å trene en tung kropp -Vondere å gå i høye heler -Man ønsker å gjemme bort kroppen sin og føler seg ikke fin -Det er flaut å ta fly/buss osv fordi man er redd for å komme borti den i setet ved sidenav -Man har som regel mange negative tanker om seg selv, og føler seg aldri bra nok Anonymkode: f4fc3...de5 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 Og det er sykt vanskelig å finne fine klær! Selv om noen butikker har blitt flinkere på dette det siste året, så er man som regel tvunget til å kjøpe på nett, fordi de ikke har det i butikk. Anonymkode: f4fc3...de5 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 Jeg la raskt på meg pga medisiner (hele 25 kilo på 5 mnd), men har nå sluttet på medisiner og er på vei ned. Jeg hadde ingen erfaring med overvekt, og jeg merket jeg feilberegnet min egen bredde, trodde jeg brukte mindre plass når jeg gikk forbi noe osv. hælene mine ble overbelastet og ble vonde, huden under føttene tørket ut, sprakk og «døde». Jeg måtte smøre og skrape huden masse, det hadde jeg aldri trengt tidligere. det ble tungt å snu seg i senga, gå trapper osv. det ble til slutt vanskelig å bøye med ned for å knyte skolissene, for magen kom i veien. navlen min fikk ikke luft, og den lukter svett. Anonymkode: 4cd72...a41 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 - Det er BMI-krav for operasjoner - Er man stor nok må man be om forlenger på beltet på fly, det er flaut Anonymkode: ee924...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 Jeg har vært tjukk i rundt 5 år, og noe av det jeg har tenkt på mest er hvordan jeg tok kroppen min for gitt før jeg ble tjukk. Husker veldig godt at jeg syntes jeg var for stor siden jeg var "lettere overvektig" (hadde en BMI som varierte mellom 25 og 26), og i mine øyne var jeg faktisk veldig tjukk og utrolig stygg. Når jeg ser tilbake på bilder av meg fra den tiden så ser jeg jo at det ikke var tilfellet, og at jeg hadde en utrolig flott kropp. Jeg hadde litt ekstra rundt magen og på lårene, men jeg hadde en flott figur. Kjenner på en klump i magen og at tårene presser på når jeg tenker på dette. På den tiden ville jeg ha en helt annen kropp: nå vil jeg ha den kroppen jeg hadde da. Hadde heller ikke sett for meg hvor vanskelig det er å faktisk gå ned i vekt. Hvor vanskelig det er å legge om hele livsstilen og forandre livet sitt når man hater seg selv så inderlig. Jeg kan ikke fordra utseendet mitt og kroppen min, jeg bryr meg ikke om livet mitt, og det å forandre livsstil er dermed utrolig vanskelig. Samtidig som jeg ikke vil leve slik, så bryr jeg meg ikke. Å være tjukk gjør uansett livet vanskeligere på alle mulige punkt. Man blir tilegnet personlige kvaliteter man ikke har bare basert på kroppsstørrelse, det å være tjukk er et skjellsord og en negativ ting så man blir automatisk også stygg når man er tjukk, klærne sitter ikke like fint på kroppen, alt som er fysisk er tungt å gjøre osv. Å være tjukk er noe jævla dritt, men å gå ned i vekt og legge om livsstilen er også dritt, og livet er faktisk generelt skikkelig skikkelig dritt. Anonymkode: b61cc...e16 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #14 Skrevet 14. mars 2022 -Svett under pupper/valker -Være over max vekt for mange ting. Eks. stoler, husker, karuseller og andre kjekke aktiviteter. -Kan bli vanskelig å finne din størrelse i butikk -Unngår kjekke aktiviteter som svømming, sport generelt og ting man liker blir tungt og vanskelig (fjelltur ol.) -vondter i kroppen raskere. Feks. ved julehandel, husvask ol. -Tanker/ følelser om at man er mindreverdig -Holder seg mer hjemme da det er lettere å si nei enn å måtte finne klær osv som man uansett ikke føler seg vel i. -Folk ser ned på deg for mangel på selvkontroll etc -som ett symptom på at man ikke føler seg vel i egen kropp, er det fort gjort å ikke prioritere selvpleie da man føler seg dritt uansett. -Kan oppleve diskriminering på grunn av overvekten, og ikke bare av mannen i gata men også i møte med helsevesenet. -Tidlig død Anonymkode: 2736b...370 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #15 Skrevet 14. mars 2022 Tusen takk for så mange svar alle sammen! Det er så mye her jeg også føler men som jeg ikke tenkte på har vært problemer før overvekten kom snikende. Denne tråden kommer til å komme godt med hver gang jeg trenger litt motivasjon til hvorfor jeg ikke klarer mer å ha den vekta jeg har! Tusen takk ❤️ Anonymkode: 6963b...8bc 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #16 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg har vært tjukk i rundt 5 år, og noe av det jeg har tenkt på mest er hvordan jeg tok kroppen min for gitt før jeg ble tjukk. Husker veldig godt at jeg syntes jeg var for stor siden jeg var "lettere overvektig" (hadde en BMI som varierte mellom 25 og 26), og i mine øyne var jeg faktisk veldig tjukk og utrolig stygg. Når jeg ser tilbake på bilder av meg fra den tiden så ser jeg jo at det ikke var tilfellet, og at jeg hadde en utrolig flott kropp. Jeg hadde litt ekstra rundt magen og på lårene, men jeg hadde en flott figur. Kjenner på en klump i magen og at tårene presser på når jeg tenker på dette. På den tiden ville jeg ha en helt annen kropp: nå vil jeg ha den kroppen jeg hadde da. Hadde heller ikke sett for meg hvor vanskelig det er å faktisk gå ned i vekt. Hvor vanskelig det er å legge om hele livsstilen og forandre livet sitt når man hater seg selv så inderlig. Jeg kan ikke fordra utseendet mitt og kroppen min, jeg bryr meg ikke om livet mitt, og det å forandre livsstil er dermed utrolig vanskelig. Samtidig som jeg ikke vil leve slik, så bryr jeg meg ikke. Å være tjukk gjør uansett livet vanskeligere på alle mulige punkt. Man blir tilegnet personlige kvaliteter man ikke har bare basert på kroppsstørrelse, det å være tjukk er et skjellsord og en negativ ting så man blir automatisk også stygg når man er tjukk, klærne sitter ikke like fint på kroppen, alt som er fysisk er tungt å gjøre osv. Å være tjukk er noe jævla dritt, men å gå ned i vekt og legge om livsstilen er også dritt, og livet er faktisk generelt skikkelig skikkelig dritt. Anonymkode: b61cc...e16 Det finnes hjelp å få. Gå til legen og spør om Saxenda. Den har hjulpet meg mye. Anonymkode: 08d30...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #17 Skrevet 14. mars 2022 Har også satt meg fore å gå ned i vekt. I tillegg til mye av det er nevnt sliter jeg med en del styrkeøvelser. Jeg er veldig myk, så magen ( og puppene mine i enkelte øvelser) gjør at jeg sliter med å få gjort noen øvelser riktig Anonymkode: 4ce08...357
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #18 Skrevet 14. mars 2022 Velger å heller kalle det "ting jeg ikke tenkte komme til å skje da jeg gikk ned i vekt, men som er veldig gøy at skjedde" - Jeg trenger ikke lenger å søke på klær etter størrelse da det meste passer, jeg kan shoppe i de fleste butikker og utvalget er både billigere og finere, å kjøpe klær har gått fra å være en nødvendighet til noe jeg synes er kjempegøy og jeg føler meg SÅ fin i mer moteriktige klær - Jeg føler ikke at jeg tar opp to seter på buss, kino osv. - Jeg har fått lavere hvilepuls - Jeg sover bedre, puster bedre mens jeg sover og våkner mer uthvilt - Ting er ikke så vondt og tungt lenger, første gang jeg prøvde å jogge, klarte jeg ti minutter før jeg trengte en liten pustepause. Hadde da gått fra 110 til 60 kg uten å røre en tredemølle, man får SÅ mye kondisjon gratis fordi kroppen er vant til å være stor - Jeg føler meg (dessverre, det burde ikke være slik) penere - Mindre smerter i rygg, korsrygg og bein. Kan fint gå en hel dag på jobb uten å kjenne det i beina - Jeg trenger ikke å tenke "hva om jeg er for stor?" på ting. Null stress å ta karusellene på Tusenfryd, flytevesten i familiens båt passer meg uansett osv. - Bedre selvtillit. Folk behandler meg mye bedre nå selv om jeg aldri har følt meg dårlig behandlet, tror mye av grunnen er at jeg også stråler mer og har blitt mer utadvent - Helsepersonell avfeier ikke smerter som overvektsrelatert med en gang - Jeg føler meg mindre skyldig når jeg drar på butikken og kjøper en boks med is Anonymkode: 2a785...a93 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #19 Skrevet 14. mars 2022 Større risiko for å få underlivsfremfall etter svangerskap og fødsel dersom man er overvektig. Det var jeg ikke klar over før det skjedde meg. Er jævlig kjipt å ha fucka underliv Sexlivet er ødelagt og jeg har ubehag og plager av underlivet hver dag. Anonymkode: 6a328...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #20 Skrevet 14. mars 2022 Lår som gnisser og at det er litt slit med å knytte skolisser, (pupper og mage i veien). Anonymkode: 75121...de6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå