AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 Hei! I morgen skal jeg legges inn på psykiatrisk avdeling. Innleggelsen er frivillig, årsaken er alvorlig depresjon. Jeg har fått innvilget tre uker. Veien har vært kronglete, og min mann har virkelig stått på som min talsmann/koordinator når jeg har vært for syk til å snakke for meg selv eller bli kastet mellom tjenestene. Synd at det er slik, tenker på alle som ikke har noen til å stå på for seg. Jeg vet virkelig ikke hva jeg går til. Vil noen fortelle om sine erfaringer med frivillig innleggelse? Rutiner, hvordan hverdagen er, hva trenger jeg å pakke med meg etc. Jeg er også veldig redd for at de vil forsøke å tvinge i meg mat. Jeg befinner meg i et strengt ketogent regime som jeg egentlig ikke vil ut av. Det er vel en del av sykdommen min, men jeg føler jeg har kontroll. Ser frem til å endelig få hjelp, men gruer meg også litt. Jeg er redd for å ikke være «syk nok» når jeg kommer inn, jeg fikk jo en liten opptur da jeg endelig fikk innvilgelsen. Anonymkode: 05233...91c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 Er det du selv eller psykolog som har gitt deg diagnosen "alvorlig depresjon"? Anonymkode: da9a1...a3a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Er det du selv eller psykolog som har gitt deg diagnosen "alvorlig depresjon"? Anonymkode: da9a1...a3a Det er det selvsagt legen og ikke jeg som har gjort. Har det noe å si for deg? Anonymkode: 05233...91c 7 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er det selvsagt legen og ikke jeg som har gjort. Har det noe å si for deg? Anonymkode: 05233...91c Hvis du har fått alvorlig depresjon og du ikke har løyet om symptomene dine hvorfor er du redd for å ikke være syk nok da? Anonymkode: da9a1...a3a 3
Purple_Pixiedust Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du har fått alvorlig depresjon og du ikke har løyet om symptomene dine hvorfor er du redd for å ikke være syk nok da? Anonymkode: da9a1...a3a Hun er vel redd de ikke vil hjelpe henne likevel da? TS: Er det vanlig sengepost på DPS du skal på? I så fall bør du pakke med deg treningsklær. De kommer ikke til å tvinge deg til å spise, men det er krevende å være i behandling så du bør ha mest mulig energi. Det er typisk diverse grupper. Treningsgruppe, kognitiv gruppe, felles aktiviteter, undervisning og samtalegrupper. I tillegg får du en behandler som du snakker med noen ganger i uken og som oftest to miljøterapeuter i teamet ditt. Dere vil sette mål for behandlingen og i utgangspunktet forventes det at man deltar på alt, men de gjør også individuelle tilpasninger. Når jeg er der så velger jeg bort noe av det fordi jeg har ikke kapasitet til alt. Slik er det på mitt DPS. Regner med det ikke er akuttpsykiatrien, men der er det ikke program bortsett fra samtaler med behandler. Endret 14. mars 2022 av Purple_Pixiedust 2 1
Gjest laPistola Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 Det er jo veldig vanskelig og bli innlagt frivillig , så da er du nok veldig syk. Rutinene er nok ulike. Kommer nok an på hvor syk du er. Det er vel gruppeterapi, muligens egen terapi. Noen steder felles frokost. Etter hvert får en gå turer, felles aktiviteter, og får « perm» på noen timer så en kan treffe familie eller venner. Kommer an på hvor syk du er og hvor du skal. Spør de som har henvist deg? hva mener du meg strengt ketogent regime og at det er en del av sykdommen? Har du spiseforstyrrelser ? Er du redd for og bli tvunget til og spise mat du ikke vil ha/ nektet ketogent mat?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! I morgen skal jeg legges inn på psykiatrisk avdeling. Innleggelsen er frivillig, årsaken er alvorlig depresjon. Jeg har fått innvilget tre uker. Veien har vært kronglete, og min mann har virkelig stått på som min talsmann/koordinator når jeg har vært for syk til å snakke for meg selv eller bli kastet mellom tjenestene. Synd at det er slik, tenker på alle som ikke har noen til å stå på for seg. Jeg vet virkelig ikke hva jeg går til. Vil noen fortelle om sine erfaringer med frivillig innleggelse? Rutiner, hvordan hverdagen er, hva trenger jeg å pakke med meg etc. Jeg er også veldig redd for at de vil forsøke å tvinge i meg mat. Jeg befinner meg i et strengt ketogent regime som jeg egentlig ikke vil ut av. Det er vel en del av sykdommen min, men jeg føler jeg har kontroll. Ser frem til å endelig få hjelp, men gruer meg også litt. Jeg er redd for å ikke være «syk nok» når jeg kommer inn, jeg fikk jo en liten opptur da jeg endelig fikk innvilgelsen. Anonymkode: 05233...91c Selvsagt kan ingen tvinge deg til å spise,men du kan ikke forvente at de tilrettelegger. Angående rutiner etc. er dette forskjellig fra avdeling til avdeling. Anonymkode: 6b804...a8d
Gjest Lulia Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvsagt kan ingen tvinge deg til å spise,men du kan ikke forvente at de tilrettelegger. Angående rutiner etc. er dette forskjellig fra avdeling til avdeling. Anonymkode: 6b804...a8d Hva mener du med ketogent regime? Du må tenke på at du bør lære deg å snu tankene, at du må ta fornuftige valg heller, spise for å rett og slett ikke få sykdommer og dø......
Miranda Bailey Skrevet 14. mars 2022 #9 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvis du har fått alvorlig depresjon og du ikke har løyet om symptomene dine hvorfor er du redd for å ikke være syk nok da? Anonymkode: da9a1...a3a Det er ekstremt vanlig å føle at man ikke har det ille nok, spesielt innenfor psykiatrien. Slike tanker pleier kanskje spesielt å komme på besøk når man er langt nede. Dessuten, her er det ei dame som sliter psykisk og trenger råd og støtte, ikke unødvendig mistenkeliggjøring. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 Purple_Pixiedust skrev (36 minutter siden): Hun er vel redd de ikke vil hjelpe henne likevel da? TS: Er det vanlig sengepost på DPS du skal på? I så fall bør du pakke med deg treningsklær. De kommer ikke til å tvinge deg til å spise, men det er krevende å være i behandling så du bør ha mest mulig energi. Det er typisk diverse grupper. Treningsgruppe, kognitiv gruppe, felles aktiviteter, undervisning og samtalegrupper. I tillegg får du en behandler som du snakker med noen ganger i uken og som oftest to miljøterapeuter i teamet ditt. Dere vil sette mål for behandlingen og i utgangspunktet forventes det at man deltar på alt, men de gjør også individuelle tilpasninger. Når jeg er der så velger jeg bort noe av det fordi jeg har ikke kapasitet til alt. Slik er det på mitt DPS. Regner med det ikke er akuttpsykiatrien, men der er det ikke program bortsett fra samtaler med behandler. Takk for svar! Jeg skal på DPS. Til dere som lurer på kostholdet mitt, jeg har gått ned veldig mange kilo under denne depresjonen. Er egentlig fornøyd med det, og er livredd for å gå opp igjen (er langt unna avmagret). Jeg har i ungdommen taklet vanskelige situasjoner med å kontrollere/fokusere veldig på maten, men er ikke enig i at jeg har spiseforstyrrelse. Anonymkode: 05233...91c
Perelandra Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 Tråden er ryddet for avsporinger, helseskadelig innhold, spekulasjoner og svar til dette. Perelandra, mod.
Djungelvrål Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 Lulia skrev (6 timer siden): Hva mener du med ketogent regime? Du må tenke på at du bør lære deg å snu tankene, at du må ta fornuftige valg heller, spise for å rett og slett ikke få sykdommer og dø...... Spiser nesten ingen karbohydrater.
Safiye Skrevet 17. mars 2022 #13 Skrevet 17. mars 2022 Tråden er ryddet for sitering av slettet innlegg. -Safiye, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå