AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 Jeg har lyst til å komme i bedre form og bli litt tynnere. Nå som barna er større har jeg lyst til å begynne på treningsstudio igjen. Men mitt inntrykk er at alle personlige trenere kun er opptatt av muskelbygging. Altså ikke kun for å forebygge feks ryggproblemer osv, men utseendemessig større muskler. Og det ønsker jeg ikke i det hele tatt. Er kardio og fokus på slankhet helt utrendy? Eneste jeg kunne tenkt meg er litt styrketrening mage og rygg. Armer og ben vil jeg egentlig bare ha så tynne som mulig. Er bekymringene mine helt uten grunn? Vil en pt bare prøve å overtale meg? Mulig det er Instagram som har forvridd mitt inntrykk av treningssenter.. Anonymkode: 519f5...732
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 Ja, det er helt grunnløst, MEN jeg anbefaler deg å ta kontakt med et treningssenter og spør om en oversikt over deres personlige trenere, bakgrunn og erfaringer. Ulike personlige trenere har ulike områder de er gode på, noen er kanskje kjempegode på mobilitet, andre muskler, noen kardio og andre vektnedgang. Det kan eventuelt være verdt å google litt og se hva du finner, mange personlige trenere er veldig frempå og lett å finne informasjon om på nett. Vurderer selv å ta PT-utdanning med fokus på funksjonalitet og vektnedgang liksom, synes styrketrening er gøy og sånt men kjenner at jeg vil bli den personen jeg savnet å ha i livet mitt for femti kilo siden 😅 Anonymkode: ec873...078
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har lyst til å komme i bedre form og bli litt tynnere. Nå som barna er større har jeg lyst til å begynne på treningsstudio igjen. Men mitt inntrykk er at alle personlige trenere kun er opptatt av muskelbygging. Altså ikke kun for å forebygge feks ryggproblemer osv, men utseendemessig større muskler. Og det ønsker jeg ikke i det hele tatt. Er kardio og fokus på slankhet helt utrendy? Eneste jeg kunne tenkt meg er litt styrketrening mage og rygg. Armer og ben vil jeg egentlig bare ha så tynne som mulig. Er bekymringene mine helt uten grunn? Vil en pt bare prøve å overtale meg? Mulig det er Instagram som har forvridd mitt inntrykk av treningssenter.. Anonymkode: 519f5...732 høres ut som du har mer bruk for psykolog enn PT - nei, dette er ikke et personangrep, men seriøst, vil ha armer og bein så tynne som mulig? Du vil lett finne en PT som vil fokusere på å forebygge ryggproblemer eller på kardio heller enn å bygge mest mulig muskler, faktisk har de fleste PT’er dårlig kompetanse på seriøs muskelbygging. Men jeg håper ikke du finner en PT som vil hjelpe deg å få «tynnest mulig» armer og bein. Det er bare trist. Og jeg tror pro-ana innlegg et ulovlig på KG. Anonymkode: 0bb9f...fb0 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har lyst til å komme i bedre form og bli litt tynnere. Nå som barna er større har jeg lyst til å begynne på treningsstudio igjen. Men mitt inntrykk er at alle personlige trenere kun er opptatt av muskelbygging. Altså ikke kun for å forebygge feks ryggproblemer osv, men utseendemessig større muskler. Og det ønsker jeg ikke i det hele tatt. Er kardio og fokus på slankhet helt utrendy? Eneste jeg kunne tenkt meg er litt styrketrening mage og rygg. Armer og ben vil jeg egentlig bare ha så tynne som mulig. Er bekymringene mine helt uten grunn? Vil en pt bare prøve å overtale meg? Mulig det er Instagram som har forvridd mitt inntrykk av treningssenter.. Anonymkode: 519f5...732 Personlig trener- Det ligger litt i yrkestittelen at det dreier seg om trening. Dvs at fokus ligger på muskelbygging. Det er imidlertid ikke det samme som å nødvendigvis få så store muskler som mulig og det du ønsker ang feks fokus på forebygging av ryggproblemer vør en PT kunne hjelpe deg med. Det andre derimot.. tynne ben og armer. Det har ikke noe med trening å gjøre. Personlig synes jeg det må være langt mer attraktivt og sunt å ha litt muskler i både ben og armer, men det er opp til deg. Anonymkode: 6a1c4...78c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): høres ut som du har mer bruk for psykolog enn PT - nei, dette er ikke et personangrep, men seriøst, vil ha armer og bein så tynne som mulig? Du vil lett finne en PT som vil fokusere på å forebygge ryggproblemer eller på kardio heller enn å bygge mest mulig muskler, faktisk har de fleste PT’er dårlig kompetanse på seriøs muskelbygging. Men jeg håper ikke du finner en PT som vil hjelpe deg å få «tynnest mulig» armer og bein. Det er bare trist. Og jeg tror pro-ana innlegg et ulovlig på KG. Anonymkode: 0bb9f...fb0 Dette er så overdrevet, det er liksom ikke lov å ha lyst til å være tynn i 2022. Eneste som er lov er overvektig eller muskuløs, hvis man ønsker noe annet er man psyk. Jeg mener ikke undervektig bmi, jeg mener naturlig slank (tenk 70-tallet). Jeg vil fokusere på kardio og lett styrke. Og jeg ønsker ikke en pt som preker om tung styrke med få repetisjoner på armer og ben. Lav fettprosent er ikke «lov» å snakke om dersom man kun trener litt kardio. Derimot er det dagligtale og helt «lov» å ha som fokus når man trener mye styrke. Skal du preke om psykolog bør du heller ta en tur innom fitness-miljøet (som blir større og større). Du vet ingenting om pro-ana om du leser det ut fra mitt innlegg. Svarer du slik dersom noen ber om tips for å trene rumpa størst mulig? Normal bmi er fra 18,5-24. Anonymkode: 519f5...732
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 Jeg har ikke møtt på en PT som kun fokuserer på å bygge muskler. De jeg har møtt har først pratet med meg om hva mine ønsker er, og så har de snakket litt om hvordan vi kan jobbe mot de målene jeg har eller kommet med innspill til andre mål jeg kanskje ikke visste jeg hadde Alle har hatt fokus på sunnhet og personlige mål Anonymkode: b0c2f...488 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er så overdrevet, det er liksom ikke lov å ha lyst til å være tynn i 2022. Eneste som er lov er overvektig eller muskuløs, hvis man ønsker noe annet er man psyk. Jeg mener ikke undervektig bmi, jeg mener naturlig slank (tenk 70-tallet). Jeg vil fokusere på kardio og lett styrke. Og jeg ønsker ikke en pt som preker om tung styrke med få repetisjoner på armer og ben. Lav fettprosent er ikke «lov» å snakke om dersom man kun trener litt kardio. Derimot er det dagligtale og helt «lov» å ha som fokus når man trener mye styrke. Skal du preke om psykolog bør du heller ta en tur innom fitness-miljøet (som blir større og større). Du vet ingenting om pro-ana om du leser det ut fra mitt innlegg. Svarer du slik dersom noen ber om tips for å trene rumpa størst mulig? Normal bmi er fra 18,5-24. Anonymkode: 519f5...732 Joda,det er lov å ønske å være tynn, men ikke tynnest mulig. Slank er null stress, BMI på 18,5 er null stress, men en slank muskelfattig 70-talls kropp hadde ikke «så tynne bein og armer som mulig», den er bare normalt slank uten særlig muskler. Den kroppen lages forøvrig med kosthold, ikke med trening. Hvis noen ønsker tips for å få rumpa størst mulig er ikke det farlig, det er bare idiotisk, så dem hadde jeg neppe giddet å svare. Anonymkode: 0bb9f...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Personlig trener- Det ligger litt i yrkestittelen at det dreier seg om trening. Dvs at fokus ligger på muskelbygging. Det er imidlertid ikke det samme som å nødvendigvis få så store muskler som mulig og det du ønsker ang feks fokus på forebygging av ryggproblemer vør en PT kunne hjelpe deg med. Det andre derimot.. tynne ben og armer. Det har ikke noe med trening å gjøre. Personlig synes jeg det må være langt mer attraktivt og sunt å ha litt muskler i både ben og armer, men det er opp til deg. Anonymkode: 6a1c4...78c Trening er mer enn tung styrketrening. Løping, løpeteknikk, hjertehelse, funksjonell trening, egen kroppsvekt som motstand, fokus på vektnedgang osv osv. Dersom man gjør mye av slik trening, samt kosthold, så vil man selvfølgelig gå ned i vekt (også på armer og ben, som er der jeg ønsker så slankt som mulig, altså ikke større muskler). Hva du personlig syns er attraktivt er ikke interessant for meg. Hele Instagram er fult av damer som tydeligvis ønsker seg størst mulig rumpe, muskuløse lår og tydelige biceps, så sånn sett er din preferanse ganske trendy. (Trender går i bølger, på 90-tallet skulle alle være smale, og jeg har kanskje mer slik smak) Min preferanse er mer slank og langlemmet, og siden det er min kropp er det mitt valg. Et valg jeg ikke prakker på andre. Jeg ønsket bare å vite om det er et mangfold blant pt’er også, eller om alle surfer på fitness-bølgen. Anonymkode: 519f5...732 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #9 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke møtt på en PT som kun fokuserer på å bygge muskler. De jeg har møtt har først pratet med meg om hva mine ønsker er, og så har de snakket litt om hvordan vi kan jobbe mot de målene jeg har eller kommet med innspill til andre mål jeg kanskje ikke visste jeg hadde Alle har hatt fokus på sunnhet og personlige mål Anonymkode: b0c2f...488 Takk! Da er det håp, det er dette jeg ønsker. Anonymkode: 519f5...732
Gjest Paramount Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 Mange, kanskje spesielt kvinner? har en ubegrunnet frykt for muskler. De popper ikke opp uten videre. Dersom du har et kontrollert kosthold uten bevisst høyt proteininnhold og mange måltider, er det liten fare for at du får muskler større enn du selv ønsker. Husk at muskler er mindre i volum enn fett. Du skal trene hardt og spise riktig dersom du skal få vesentlige forandringer på muskulaturen. Normal moderat styrketrening vil stramme deg opp uten at volum øker. Volum kan minke, dvs gjøre deg slankere, dersom fett byttes ut med muskler.
Titania Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 PTer er like forskjellige som andre folk, og har ofte sine egne ting de holder på med i tillegg, som også gjør at kompetansen er litt variert på noen områder. Jeg kjenner to - den ene driver med løping, den andre med strongman-ting . Men fokuset til han som driver med strongman er ikke store og synlige muskler, og han som løper er heller ikke den som står og pisker deg til å løpe timesvis på mølla En god pt legger opp løpet etter hva du vil, så det beste er nok å kontakte et senter og spørre hva de har å tilby, og be om en time med en pt for å lage et program som fungerer for deg 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Trening er mer enn tung styrketrening. Løping, løpeteknikk, hjertehelse, funksjonell trening, egen kroppsvekt som motstand, fokus på vektnedgang osv osv. Dersom man gjør mye av slik trening, samt kosthold, så vil man selvfølgelig gå ned i vekt (også på armer og ben, som er der jeg ønsker så slankt som mulig, altså ikke større muskler). Anonymkode: 519f5...732 Det har du helt rett i og det er akkurat det jeg sier; nemlig fokus på muskelbygging. Det er du som snakker om tung styrketrening; ikke jeg. Du bygger muskler når du gjør en del av tingene du nevner der. Ang vektnedgang så er ikke trening det beste løsningen. Da er det kostholdet som må justeres. Noen mennesker risikerer overhodet ingen vektnedgang når de trener siden kroppen hos disse justerer ned hvileforbrenningen. Dvs skal du ha tynne armer og ben så se på kostholdet. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva du personlig syns er attraktivt er ikke interessant for meg. Hele Instagram er fult av damer som tydeligvis ønsker seg størst mulig rumpe, muskuløse lår og tydelige biceps, så sånn sett er din preferanse ganske trendy. (Trender går i bølger, på 90-tallet skulle alle være smale, og jeg har kanskje mer slik smak) Min preferanse er mer slank og langlemmet, og siden det er min kropp er det mitt valg. Et valg jeg ikke prakker på andre. Jeg ønsket bare å vite om det er et mangfold blant pt’er også, eller om alle surfer på fitness-bølgen. Anonymkode: 519f5...732 Selv om du vil at tråden bare skal handle om deg så tenker jeg at det må være greit å nevne sine egne preferanser også. Jeg synes også at stor rumpe bare er tull, men en sunn kropp inneholder gjerne litt muskler og det må det være lov å si. Anonymkode: 6a1c4...78c 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 Paramount skrev (10 minutter siden): Mange, kanskje spesielt kvinner? har en ubegrunnet frykt for muskler. De popper ikke opp uten videre. Dersom du har et kontrollert kosthold uten bevisst høyt proteininnhold og mange måltider, er det liten fare for at du får muskler større enn du selv ønsker. Husk at muskler er mindre i volum enn fett. Du skal trene hardt og spise riktig dersom du skal få vesentlige forandringer på muskulaturen. Normal moderat styrketrening vil stramme deg opp uten at volum øker. Volum kan minke, dvs gjøre deg slankere, dersom fett byttes ut med muskler. Takk for svar! Jeg var i utgangspunktet ikke redd for muskler, men Instagram er jo full av jenter og damer med helt enormt muskuløse kropper, og for hvert bilde er det ekstremt masse kommentarer fra andre kvinner som roser denne kroppstypen og ber om tips, evt driver med akkurat det samme selv. Så jeg blir litt skremt rett og slett, for det er virkelig skrekken min å se sånn ut. Men det er betryggende å høre at det skal mye til å bli sånn. Jeg vil gjerne trene mer, og gjerne med råd fra en pt. Men jeg føler mitt treningsmål hadde passet bedre inn på 90-tallet😅 (God kondis og tynn/slank kropp som mål) Anonymkode: 519f5...732 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #14 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det har du helt rett i og det er akkurat det jeg sier; nemlig fokus på muskelbygging. Det er du som snakker om tung styrketrening; ikke jeg. Du bygger muskler når du gjør en del av tingene du nevner der. Ang vektnedgang så er ikke trening det beste løsningen. Da er det kostholdet som må justeres. Noen mennesker risikerer overhodet ingen vektnedgang når de trener siden kroppen hos disse justerer ned hvileforbrenningen. Dvs skal du ha tynne armer og ben så se på kostholdet. Selv om du vil at tråden bare skal handle om deg så tenker jeg at det må være greit å nevne sine egne preferanser også. Jeg synes også at stor rumpe bare er tull, men en sunn kropp inneholder gjerne litt muskler og det må det være lov å si. Anonymkode: 6a1c4...78c Beklager, jeg ble nok bare litt skremt av at du skriver muskelbygging, for det forbinder jeg med disse som pumper og ser seg i speilet liksom. Ang dine personlige preferanser følte jeg bare meg litt angrepet. Du har den preferansen de aller fleste har for tiden. Og siden jeg vet at mine preferanser er avviket nå til dags, var jeg nok litt vel krenkbar😅😇 Anonymkode: 519f5...732
Gjest Paramount Skrevet 14. mars 2022 #15 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Takk for svar! Jeg var i utgangspunktet ikke redd for muskler, men Instagram er jo full av jenter og damer med helt enormt muskuløse kropper, og for hvert bilde er det ekstremt masse kommentarer fra andre kvinner som roser denne kroppstypen og ber om tips, evt driver med akkurat det samme selv. Så jeg blir litt skremt rett og slett, for det er virkelig skrekken min å se sånn ut. Men det er betryggende å høre at det skal mye til å bli sånn. Jeg vil gjerne trene mer, og gjerne med råd fra en pt. Men jeg føler mitt treningsmål hadde passet bedre inn på 90-tallet😅 (God kondis og tynn/slank kropp som mål) Anonymkode: 519f5...732 Jeg synes ditt treningsmål er både glimrende, og ikke minst realistisk. Det kan jo være du får lyst til å trene annerledes etter hvert også. Hvem vet. Veldig bra at du har viljen til å ta i ett tak nå når neste fase av livet begynner. Viktig å ha faste rutiner, så du slipper å tenke deg om og bestemme deg for hver gang du trener, det tapper deg for mye energi. Lykke til, trening er en boost for humøret. Stå på 😃
Purple_Pixiedust Skrevet 14. mars 2022 #16 Skrevet 14. mars 2022 (endret) Jeg har løpt i mange år samt tatt knebøy og tre mageøvelser etter løpeturene. Dette har gitt meg den type kropp du beskriver. Litt mer trent kanskje. Altså ikke "tynnfeit" på noen måte. Det vises at jeg trener. Har også hatt mer muskuløse lår i forbindelse med annen trening, men jeg foretrekker å være slank og fast, og med litt synlige muskler på mage og lår, men ikke sånn klumpete. Det vil en PT kunne hjelpe deg med hvis du vil. Men det er altså en lett kropp å oppnå på egenhånd. Regelmessig trening og sunt kosthold samt litt selvdisiplin. Endret 14. mars 2022 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #17 Skrevet 14. mars 2022 Paramount skrev (4 timer siden): Jeg synes ditt treningsmål er både glimrende, og ikke minst realistisk. 😃 glimrende faktisk. Wow... Treningsmålet hennes er altså: AnonymBruker skrev (7 timer siden): Armer og ben vil jeg egentlig bare ha så tynne som mulig. Anonymkode: 519f5...732 Anonymkode: 0bb9f...fb0
Gjest Paramount Skrevet 14. mars 2022 #18 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): glimrende faktisk. Wow... Treningsmålet hennes er altså: Anonymkode: 0bb9f...fb0 Ta deg en stor bolle med ditt Wow! Hva om armer og bein er sterke nok som de er? Her har du virkelig trukket ut essensen av dine egne fordommer. Gratulerer med dagens mest misvisende sitat, under har du altså teksten som får deg til å tro at hun kun tenker på hvordan hun skal få tynne armer og bein: "Jeg har lyst til å komme i bedre form og bli litt tynnere. Nå som barna er større har jeg lyst til å begynne på treningsstudio igjen. Men mitt inntrykk er at alle personlige trenere kun er opptatt av muskelbygging. Altså ikke kun for å forebygge feks ryggproblemer osv, men utseendemessig større muskler. Og det ønsker jeg ikke i det hele tatt. Er kardio og fokus på slankhet helt utrendy? Eneste jeg kunne tenkt meg er litt styrketrening mage og rygg. Armer og ben vil jeg egentlig bare ha så tynne som mulig. "
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #19 Skrevet 14. mars 2022 Paramount skrev (2 timer siden): Ta deg en stor bolle med ditt Wow! Hva om armer og bein er sterke nok som de er? Her har du virkelig trukket ut essensen av dine egne fordommer. Gratulerer med dagens mest misvisende sitat, under har du altså teksten som får deg til å tro at hun kun tenker på hvordan hun skal få tynne armer og bein: "Jeg har lyst til å komme i bedre form og bli litt tynnere. Nå som barna er større har jeg lyst til å begynne på treningsstudio igjen. Men mitt inntrykk er at alle personlige trenere kun er opptatt av muskelbygging. Altså ikke kun for å forebygge feks ryggproblemer osv, men utseendemessig større muskler. Og det ønsker jeg ikke i det hele tatt. Er kardio og fokus på slankhet helt utrendy? Eneste jeg kunne tenkt meg er litt styrketrening mage og rygg. Armer og ben vil jeg egentlig bare ha så tynne som mulig. " Takk! Det er nettopp denne tynnhets-hetsen og «muskler er svaret på alt og eneste akseptable estetiske preferanse» jeg er redd for å møte på treningsstudio💔 Anonymkode: 519f5...732 1
K.B. Skrevet 14. mars 2022 #20 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har lyst til å komme i bedre form og bli litt tynnere. Nå som barna er større har jeg lyst til å begynne på treningsstudio igjen. Men mitt inntrykk er at alle personlige trenere kun er opptatt av muskelbygging. Altså ikke kun for å forebygge feks ryggproblemer osv, men utseendemessig større muskler. Og det ønsker jeg ikke i det hele tatt. Er kardio og fokus på slankhet helt utrendy? Eneste jeg kunne tenkt meg er litt styrketrening mage og rygg. Armer og ben vil jeg egentlig bare ha så tynne som mulig. Er bekymringene mine helt uten grunn? Vil en pt bare prøve å overtale meg? Mulig det er Instagram som har forvridd mitt inntrykk av treningssenter.. Anonymkode: 519f5...732 Jeg tror ikke du skjønner hvor mye trening og strengt kosthold som skal til for å bygge muskler.. Det er mange gode grunner for å fokusere på styrketrening også når du skal ned i vekt, den mest åpenbare grunnen er at det øker forbrenningen din, også utover når du faktisk trener. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå