Gå til innhold

Legitimering i banken - har ikke pass

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder svigerfar (80). Han bor hjemme og er delvis pleietrengende (hjemmehjelp og familie). Nå har han fått brev fra DNB om at kontoen hans står i fare for å bli stengt, hvis han ikke legitimerer seg for banken. Problemet er at han ikke har pass eller annen gyldig ID. Han har et førerkort utstedt før 1998 og er da ikke gyldig som legitimsjon (han kjører ikke bil lenger).

Det er så og si umulig å få time for pass/id-kort før uti juli/august her vi bor, og han kommer nok aldri til å få bruk for det senere heller.

Han kan umulig være den eneste i denne situasjonen, så jeg lurer på om det er noen som har erfaring eller tips til hvordan dette kan løses. Banken virker ganske steil og jeg skjønner jo egentlig at de kanskje må være det.

Anonymkode: bf33d...86b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, ring banken og bestill time til ID-kort. Værre er det ikke.

Anonymkode: 9c7ec...40a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får man ID-kort i banken? 

Anonymkode: 91903...2c9

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bankene kan ikke utstede ID-kort. For å gi ham bankkort med bilde (som strengt tatt er faset ut), må han vise gyldig legitimasjon….

Forøvrig er det praktisk talt umulig å komme gjennom til dnb på telefonnfor tiden.

Anonymkode: 75216...5e0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Får man ID-kort i banken? 

Nei.

Tidligere fikk man bankkort med bilde, som var gyldig som legitimasjon. Det har de sluttet med. Og man måtte legitimere seg - selvfølgelig - for å få utstedt et slikt kort.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes løsninger på hvordan slike tilfeller håndteres, og det står i brevet som han får (har fått?) fysisk og melding i innboksen i nettbanken hva dere skal gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan bare ringe å få det utsatt. Jeg ringte for min far og fikk utsatt fristen. 🙂

Anonymkode: 80bcc...451

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Følg med flere ganger om dagen, så kan det hende det dukker opp ledig time. Folk avbestiller, i tillegg setter de opp nye timer nå g da. For eksempel i  Oslo er det også fullbooket, men jeg så nå at det er en time ledig 15:40 i dag likevel 🙂. Jeg kjenner flere som har fått time fort ved å følge med.

Anonymkode: b5bee...f16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her mente jeg altså at du må ringe banken for å forklare og så bestille time til ID-kort hos politiet. Ser det var klønete skrevet, skjønner at du misforstod at banken ordnet med ID-kort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan dra fysisk til et bankkontor for legitimering, er det en mulighet? Der vil vel førerkortet være gyldig selv fra før 98? Fikk inntrykk av at førerkortet måtte være fra før 98 dersom man sender inn bilde via link

Anonymkode: 01685...947

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

nasjonalt id kort? lol, ingen timer er ledige før uti juli

Anonymkode: 39f1e...6d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

nasjonalt id kort? lol, ingen timer er ledige før uti juli

Anonymkode: 39f1e...6d5

Lol, spiller da ingen rolle om fristen i banken er utsatt kjære deg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, men DNB godkjenner vel legitimering med BankID om jeg ikke husker feil. Isåfall får du bare bestille time til han hos politiet slik at han får ID-kort.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/samfunn/na-kan-dnb-kunder-legitimere-seg-hjemmefra

Men det krever fortsatt at vedkommende har et gyldig ID, iform av pass, ID kort eller nyere førerkort.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet for mange eldre er at de er lite mobile. Og så er det ikke slik at det er en mobilkiosk/politikontor der de utsteder pass og ID-kort på hvert gatehjørne. Og å reise langt for det er vanskelig for mange eldre. Og så blir det vanskelig å bare hoppe på avlyste ledige timer fordi det kreves planlegging og følge på turen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men DNB godkjenner vel legitimering med BankID om jeg ikke husker feil. Isåfall får du bare bestille time til han hos politiet slik at han får ID-kort.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/samfunn/na-kan-dnb-kunder-legitimere-seg-hjemmefra

De ber om legitimasjon for å opprettholde kundeforholdet, fordi de er pålagt av myndighetene å verifisere at kunden er den han er. Du kan logge deg inn med bankid for å laste opp bilde av gyldig legitimasjon. Hvis bankid var, nok hadde man jo bekreftet identiteten hver gang man brukte nettbanken.

2 minutter siden, Summeer said:

Det finnes løsninger på hvordan slike tilfeller håndteres, og det står i brevet som han får (har fått?) fysisk og melding i innboksen i nettbanken hva dere skal gjøre.

I det brevet jeg fikk, stod det ingen ting om hva man kunne gjøre om man ikke har gykdig legitimasjon. Det er kun instruksjoner for hvordan man kan verifisere identiteten sin.

1) Gjennom scanning i bankid-appen. Da må han ha bankid på mobil.

2) Ved å ringe (det er så høy trafikk at man ikke får stå i telefonkø en gang) og be dem sende en nettmelding man skal svare på og laste opp bilde av legitimasjon gjennom (hvorfor kunne de ikke bare sende den, og gjøre oppmerksom på at man må gjøre dette? Det virker helt unødvendig å skulle ringe for å be om at de sender en melding man skal besvare).

3) Ring banken og gjør avtale om oppmøte i filial for å vise legitimasjon (man kommer ikke gjennom på telefon, og det finnes faen ikke filialer lenger).

Legg merke til at dnb på sine nettsider skriver at de har full respekt for eldre kunder som ikke ønsker å være digitale. Det er en skikkelig løgn.

Men det tar 

ang tid før en konto eventuelt blir stengt, og den vil åpnes igjen med en gang man legitimerer seg.

Jeg vil anta at det går an å gjøre en avtale. Hvis ikke, klag dem inn for forbrukertilsynet. Jeg har klaget dem inn for den usannsynlig kundefiendtlige løsningen de har valgt.

Og et siste tips: Ikke ring nummeret de oppgir. Ring det vanlige kundeservicenummeret. Der kom jeg gjennom etter en halvtime, og sa at dette fikk de vær så god ordne fordi det var umulig å komme gjennom på nummeret de hadde bedt meg ringe. Da sendte de den helvetes nettmeldingen.

Men han må fortsatt ha gyldig legitimasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (2 minutter siden):

Men det krever fortsatt at vedkommende har et gyldig ID, iform av pass, ID kort eller nyere førerkort.

Ja, men det er jo en ikke-sak. TS kan bare forklare saken og få utsatt datoen liksom, og når de har ordnet med ID-kort er det bare å sende inn elektronisk. Da slipper bestefaren å møte opp 2 plasser, kun for ID-kort.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere kan dra fysisk til et bankkontor for legitimering, er det en mulighet? Der vil vel førerkortet være gyldig selv fra før 98? Fikk inntrykk av at førerkortet måtte være fra før 98 dersom man sender inn bilde via link

Anonymkode: 01685...947

Førerkort utstedt før 1998 er ikke gyldige som legitimasjon. Kun som førerkort.

I brevet står det at man må avtale time i filial for å legitimere seg. Men jeg mener det stod i avisen at det skal bli dropin nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Førerkort utstedt før 1998 er ikke gyldige som legitimasjon. Kun som førerkort.

I brevet står det at man må avtale time i filial for å legitimere seg. Men jeg mener det stod i avisen at det skal bli dropin nå.

Trenger ingen av delene, når han har fått tilsendt ID-kort kan han sende det inn elektronisk med bank-id.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Trenger ingen av delene, når han har fått tilsendt ID-kort kan han sende det inn elektronisk med bank-id.

Det har jeg jo allerede skrevet. Jeg kommenterte at førerkort utstedt før 1998 ikke er gyldige som legitimasjon, og forslageto om at de kunne dra til en filial, som beskrevet i innlegget jeg besvarte. Se mine tidligere innlegg for en fullstendig redegjørelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...