Gå til innhold

Nabobarn hjemme alene - er det innafor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lagt merke til at våre naboer som har to barn på 6 og 4,5 år har begynt å la de være en del alene hjemme. Foreldrene reiser gjerne på butikken, er ute å trener sammen osv. Gjerne borte noen timer av gangen

Vet at 6 åringen pleier å være alene hjemme etter skolen (går ikke på sfo), og selv om jeg ikke ville gjort det selv med mine barn er det jo noen som lar ansvarlige 6 åringer være alene noen timer uten problem. Men synes barnet på 4,5 år er alt for liten, selv sammen med 2 år aldre søsken. Om det skulle skje noe, alt fra Brann til å sette mat i halsen er det ikke sikkert de klarer å løse situasjonen 

Er dette noe å bekymre seg for, eller bør jeg bare la det ligge? 

Anonymkode: c0323...bd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La det ligge. Du vet ingenting om hvordan de klarer seg tydeligvis og det kan være kun for en periode og. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres litt drøyt ut faktisk ja.

Anonymkode: a3caf...55c

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne gjort det samme med mine på samme alder, men pga sånne som deg gjør jeg det ikke. Tydligvis ikke greit selv om eldste har mobi, vi har hatt brannøvelse og de gjør absolutt ikke noe ugang.

Er tydeligvis ikke normalt før barna er langt over 10 når for tiden. 

Anonymkode: 6a32b...106

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo tilby deg å passe dem?

Unger er forskjellige. De to eldste kunne nok vært sammen alene på den alderen, men minsten kunne ikke blitt passet av søsken når h*n var 4,5.

Anonymkode: 5b2c0...864

Skrevet

Jeg har en på 5 og en på 9. 9-åringen kan være alene hjemme, men ikke 5-åringen. Det handler for meg først og fremst om "evnen til problemløsning" om noe skjer. Og at jeg ikke vil gi det ansvaret til 9-åringen. Det er bare en byrde jeg ikke vil legge på henne DERSOM noe hadde skjedd med den miste.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er ikke greit. En seksåring skal ikke ha ansvar for en fireåring alene over lengre tid. En kjapp tur på butikken, er en ting. Å være ute i timesvis er uakseptabelt. 

Anonymkode: b1cba...f8a

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Vil gjerne si en ting og det er at barn er ufattelig flinke og vil reagere på samme måte som en voksen om noe skulle skje. Har erfaring selv, for da min far falt om, i påvente av at jeg skulle komme hjem, løp ungen til naboen og hentet hjelp raskt. Barn kan, de kan mer enn du tror, kjære deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, jeg sier ikke at dette MÅ være feil! Derfor jeg ønsket å høre andres mening om saken 

kunne ikke latt mine barn vært alene i den alderen, men det er også mye fordi da hadde veggene vært malt, kjøleskapet tømt og hunden klippet på den timen jeg forlot huset🤪 

men jeg lurer jo litt på om jeg skal holde et øye med de evt. stikke innom å høre om det går bra hvis jeg ser de er alene i lang tid 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg var drøyt ja. 6 år er etter min mening altfor tidlig å være alene hjemme. Og i tillegg en 4,5 åring🤔

Anonymkode: 1d45c...760

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er uansvarlig og egoistisk. La småbarn være alene hjemme i flere timer fordi foreldrene skal trene. Høres ut som uansvarlige voksne. Hadde vært okei, om barna var alene hjemme, mens mor drakk kaffi på naboens terrasse ol. Da kan de springe bort om det er noe. 

Anonymkode: 4daef...247

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som sagt, jeg sier ikke at dette MÅ være feil! Derfor jeg ønsket å høre andres mening om saken 

kunne ikke latt mine barn vært alene i den alderen, men det er også mye fordi da hadde veggene vært malt, kjøleskapet tømt og hunden klippet på den timen jeg forlot huset🤪 

men jeg lurer jo litt på om jeg skal holde et øye med de evt. stikke innom å høre om det går bra hvis jeg ser de er alene i lang tid 

ts

Du kan holde et lite øye med dem, antagelig er det rolige og ansvarlige unger om de får være alene hjemme.

Du kan jo snakke med foreldrene, og avtale at ungene kan komme bort til deg om det skulle være noe?

Anonymkode: 5b2c0...864

Gjest Gurimalla1234
Skrevet

Har du godt og nært forhold til naboene dine så snakk med de, legg det fram at du ser de er ute å trener og syns det er kjempe flott og at barna gjerne kan komme til deg hvis det skulle skje noe mens de trener for du ser at barna ikke er med😇 Takker de nei så har du tilbydt deg og de stoler på barna sine at de klarer å håndtere en situasjon hvis det skulle oppstå. Hva skjedde med å snakke med hverandre og tilby en hjelpende hånd fremfor å bekymre seg ihjel på andres vegne. Dette er å bry seg og ikke blande seg😇 

Gjest Gurimalla1234
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ts

Du glemte raide alt av skuffer og skap for snop🤣😇 Jeg kunne latt noen av mine vært hjemme noen timer i den alderen mens de andre… not.. av samme årsak som du nevner🤣😇

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

Jeg har 3 gutter (6-14 år) og dette hadde aldri skjedd hos oss. De har aldri tømt mel eller vann utover gulvet engang, veldig fornuftige, greie gutter. Nå er min yngste 6 år (siste året i bhg, så yngre enn han i TS) - men han er både moden og selvstendig og ringer meg med en gang det er noe. Han vil gjerne være hjemme alene, gå til butikken alene osv, men det får han ikke lov til, men vi har sagt kanskje når han begynner på skolen.  

Når det er sagt kunne jeg ikke latt han passe en 4,5-åring. Men hadde ikke ringt barnevernet om naboen gjorde dette, med mindre barna hang fra lysekroner og var en fare for seg selv. 

Anonymkode: 10e17...5aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har selv barn på den alderen og kan knapt ta en rask dusj uten at det blir gjort ugagn, så i min bok er det alt for tidlig for barn å være hjemme alene. Ugagn i seg selv er jo ikke hovedutfordringen, men brann, ulykker osv. 

Det er kanskje en ting at barna (les: eldste) forstår at de må løpe ut og varsle dersom det oppstår brann, men som en annen her nevnte; Hva om en av de setter noe i halsen, eller ramler ned trappa eller lignende? 

Anonymkode: e7964...545

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har lagt merke til at våre naboer som har to barn på 6 og 4,5 år har begynt å la de være en del alene hjemme. Foreldrene reiser gjerne på butikken, er ute å trener sammen osv. Gjerne borte noen timer av gangen

Vet at 6 åringen pleier å være alene hjemme etter skolen (går ikke på sfo), og selv om jeg ikke ville gjort det selv med mine barn er det jo noen som lar ansvarlige 6 åringer være alene noen timer uten problem. Men synes barnet på 4,5 år er alt for liten, selv sammen med 2 år aldre søsken. Om det skulle skje noe, alt fra Brann til å sette mat i halsen er det ikke sikkert de klarer å løse situasjonen 

Dette høres veldig drøyt ut....! Ville snakket med bv om dette var ofte.. 

Anonymkode: c50e4...64d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

7 åringen og 11 åringen var alene hjemme sammen et kvarters tid for første gang i helgen. Men så krangler de mye også, så tør ikke la de være alene hjemme lenge av gangen.

11-åringen har jo selvsagt vært hjemme alene masse fra han var 8. Og begge to er ute alene med venner.

Anonymkode: fd422...f64

AnonymBruker
Skrevet

Er da vanlig at 5-åringer er ute og leker alene. I hvert fall her vi bor. Ingen som løfter et øyebryn av den grunn. Burde egentlig være tryggere for dem å være alene inne enn ute?

Anonymkode: a47f0...f3e

Skrevet

Jeg hadde nok ikke gjort det selv, men jeg er litt mer hønemor. Synes ikke små barn skal ha ansvar for andre små barn, men det er meg. Mitt barn hadde fint klart å være hjemme etter skolen alene som førsteklassing og  passet barn og om han måtte men jeg hadde ikke vært komfortabel med det. Det betyr ikke at jeg legger meg opp i hva andre gjør om de mener det er ok for sine barn. Det er ikke bekymringsmelding materiale mener nå jeg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...