Gå til innhold

Unormalt stor væskeansamling i hodet uke 11+5

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette må være helt grusomt å oppleve, ts! Sender deg mange gode tanker for prosessen videre❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Veldig tungt å skrive dette, men spesialistene på Rikshospitalet sa i dag tidlig at avviket på fosteret ikke er forenlig med liv. Det er ingenting å gjøre for å redde eller hjelpe det. Store deler av hjernen og skallen er rett og slett ikke tilstede, er mye væske der istedet. 

Fikk beskjed om at dette skjer i veldig sjeldne tilfeller, og at om jeg prøver å bli gravid igjen er det bare en mikroskopisk sjanse for at det kan skje igjen. 

Hun ene sa at jeg kan ta abort så snart som mulig. Alternativet er bare å vente, siden hun mente at fosteret på et eller annet tidspunkt vil gå til grunne, det kan uansett ikke overleve utenfor livmor. Avviket var så alvorlig at hun hadde trodd det ville ha dødd allerede, men at siden det ikke har skjedd kan jeg risikere en sen spontanabort. 

Så det «beste» valget er å ta abort så snart som mulig. Dette er så utrolig trist. Det var et veldig ønsket barn. 💔

Tusen takk til alle dere som skrev så fine og oppmuntrende, støttende meldinger. 

Anonymkode: 329e5...f77

Uten at jeg skal blande meg opp i avgjørelsen for den bør du diskutere med helsepersonell. Så vil jeg bare si at du bør vurdere å initiere det selv for da får du masse oppfølging på sykehuset. Du blir lagt inn og får piller og blir fulgt opp og du får masse smertestillende. Hos meg ordnet kroppen opp i uke 14 selv, to dager før jeg skulle bli lagt inn å få tabletter for å

ordne det. Og det ble en ganske vond og litt skremmende opplevelse å gå igjennom dette en natt nærmest helt alene og uten smertestillende. det hadde nok vært å foretrekke å gjøre det på sykehuset. 

og så en ting til. Ikke vær redd for å ringe sykehuset eller legevakt dersom dette skulle skje spontant og det er mye smerte eller blod eller på annen måte er skremmende. Jeg gjorde ikke det. Og fikk beskjed i etterkant at de ville sendt ambulanse dersom jeg hadde ringt. Så jeg skulle ønske noen hadde fortalt til meg at der var ok å ringe opp..

Anonymkode: 4f6ac...fa9

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var veldig trist ❤️

Vet ikke hva du vil gjøre eller er mest komfortabel med, men ha i bakhodet at dersom du venter til kroppen gjør opp av seg selv, så kan du ende opp med å måtte FØDE et dødt barn. Det kan nok være en stor påkjenning framfor å få tatt abort litt tidligere. Er ikke alle som vet at det er det man må gjøre dersom fosteret dør etter abort-grensen. 

Anonymkode: 6f9c3...622

Skal ta abort så snart som mulig, fikk det til så vi kan komme på lørdag. Orket ikke tanken på å gå gravid gjennom hele helgen.

Håper jeg kan klare å bli gravid på nytt ganske snart, tror det er det eneste som kan hjelpe på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så vondt TS ❤️
Ville bare sende en lang god digital klem ❤️ Kan ikke forestille meg hva dere går igjennom ❤️

Anonymkode: 7f629...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med på tråden din TS, og syntes det var vondt å lese 💕 og jeg føler veldig med deg. Jeg fikk selv vite i går at det som skulle blitt babyen min døde i uke 8, med deformert nakke. Venter på henvisning til sykehuset nå for medisinsk abort. Så jeg tror jeg vet ganske greit hvordan du har det ❤ Håper at vi begge to får friske barn veldig snart ❤🤞

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hirka89 skrev (3 timer siden):

Har fulgt med på tråden din TS, og syntes det var vondt å lese 💕 og jeg føler veldig med deg. Jeg fikk selv vite i går at det som skulle blitt babyen min døde i uke 8, med deformert nakke. Venter på henvisning til sykehuset nå for medisinsk abort. Så jeg tror jeg vet ganske greit hvordan du har det ❤ Håper at vi begge to får friske barn veldig snart ❤🤞

Så trist, det føles så urettferdig når man får en sånn beskjed. Hun spesialisten som undersøkte fosteret på Rikshospitalet var veldig tydelig og forståelsesfull, ble veldig godt tatt imot og fikk svar på spørsmålene jeg hadde. Uansett, veldig vondt.

Hun ringte til sykehuset for meg også, og fikk tidspunkt for abort.

Ja, håper vi begge blir gravide igjen, med helt friske barn. Føler meg veldig langt nede nå, hadde termin i september og gledet meg så veldig til en fin høst og jul med den lille. Stresser veldig med å tenke på at jeg vil bli gravid så fort som mulig, men rekker nok ikke å få et barn i 2022 som jeg ønsket.

Føler også en ekstra redsel for at noe kan gå galt også neste gang. Spesialisten jeg snakket med sa at sjansen for at denne misdannelsen skjer igjen er mikroskopisk, men nå tenker jeg på alt mulig annet som kan gå galt. Kanskje jeg får et foster med downs syndrom neste gang, eller annet alvorlig avvik. Det er nesten så jeg ikke vet om jeg tør prøve igjen. Andre som har følt det sånn? Er noen så uheldige at de får foster med store avvik to ganger etter hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2022 den 11.39):

Takk. Så heldig du er som fikk gode nyheter etter fødselen. ❤️

Håper jeg får abort samme dag eller dagen etter om det er så ille som jeg er redd for. Nå har jeg fått innkalling, men er ikke før på mandag og jeg er bare helt knust av å skulle vente så lenge.

Jeg synes du skal fortelle dette til mannen din dersom planen din er abort. Han trenger også å forberede seg!! 

Anonymkode: 645b9...532

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2022 den 12.55):

Det er et veldig ønsket barn, og derfor jeg vil spare han for unødig bekymring før jeg vet helt sikkert at noe er galt.

Men er det egentlig noe å håpe på? Om de påpeker avvik i hjernen, er det egentlig en sjanse for at de på OUS sier at nei, det var feil, alt er normalt??

Du kan ikke mene at du skal fortelle barnefar at noe er galt samme dagen som du tar abort!?!? Det er direkte SLEMT!!!!! Han må vite NÅ! Han må forberede seg, akkurat som du må!!!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser nå at denne tråden ikke gjelder for neste uke, men at det verst tenkelige har skjedd. Kondolerer så mye, håper dere får god hjelp i helsevesenet og at dere blir gravide etter kort tid. ❤

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2022 den 16.21):

Synes det er feil å gi optimisme fordi det er ingen garanti å bli gravid med en gang. Jeg spontanaborterte og det tok 1 år å bli gravid igjen selv om jeg ble raskt gravid første gang. Hos andre kan det ta lengre tid eller kortere. Umulig å si, så skjønner bekymringen til ts.

Anonymkode: 533e8...f51

Og JEG spontanaborterte, og ble gravid igjen 3 uker etterpå. Både din og min historie blir jo anekdoter, men da har vi ihvertfall balansert fremstillingen litt.

Anonymkode: 047e3...d45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og JEG spontanaborterte, og ble gravid igjen 3 uker etterpå. Både din og min historie blir jo anekdoter, men da har vi ihvertfall balansert fremstillingen litt.

Hvor langt var du på vei da du mistet?

Siden jeg er 12 uker når aborten skal skje, tar det kanskje litt tid å komme i normal syklus igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden jeg er 12 uker når aborten skal skje, tar det kanskje litt tid å komme i normal syklus igjen.

Jeg var 9 uker på vei, så det er jo litt kortere enn deg, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var 9 uker på vei, så det er jo litt kortere enn deg, ja..

Men hvordan ble du gravid på fort? Brukte du eggløsningstester? Forestiller meg det vil være vanskelig å finne eggløsning uten en menstruasjon i forkant uten testing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var i uke 14. det tok 6 uker å få mensturasjon igjen og de anbefalte å vente til en mensturasjon fordi det er ofte litt rester. Klaffet ikke på første forsøk etter det. Så nå går vi all in på desemberbarn :)

Anonymkode: 4f6ac...fa9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så trist, det føles så urettferdig når man får en sånn beskjed. Hun spesialisten som undersøkte fosteret på Rikshospitalet var veldig tydelig og forståelsesfull, ble veldig godt tatt imot og fikk svar på spørsmålene jeg hadde. Uansett, veldig vondt.

Hun ringte til sykehuset for meg også, og fikk tidspunkt for abort.

Ja, håper vi begge blir gravide igjen, med helt friske barn. Føler meg veldig langt nede nå, hadde termin i september og gledet meg så veldig til en fin høst og jul med den lille. Stresser veldig med å tenke på at jeg vil bli gravid så fort som mulig, men rekker nok ikke å få et barn i 2022 som jeg ønsket.

Føler også en ekstra redsel for at noe kan gå galt også neste gang. Spesialisten jeg snakket med sa at sjansen for at denne misdannelsen skjer igjen er mikroskopisk, men nå tenker jeg på alt mulig annet som kan gå galt. Kanskje jeg får et foster med downs syndrom neste gang, eller annet alvorlig avvik. Det er nesten så jeg ikke vet om jeg tør prøve igjen. Andre som har følt det sånn? Er noen så uheldige at de får foster med store avvik to ganger etter hverandre?

Ja det er veldig vondt. Absolutt ikke en sånn beskjed man vil få. Jeg hadde også rukket å begynne å glede meg og se frem til en liten baby. Men sånn ble det ikke denne gangen. 

Jeg var på sykehuset i stad og fikk starta med medisinsk abort. Tok første pilla på sykehuset, også skal jeg ta piller hjemme på søndag, så selve aborten skjer da. Håper det går fint uten komplikasjoner. Føler meg hvert fall bedre og letta nå som aborten er i gang. Ser frem til å få det overstått, komme tilbake i normal syklus og prøve på nytt. 

Han på sykehuset sa også at det var ingen grunn til at dette skulle skje oss igjen, og at sannsynligheten for at det skal gå bra neste gang er stor. Vi har jo også ett barn fra før, så vet jo at vi kan få, så det er også en trøst. Men kommer nok til å være mer stressa/bekymret når jeg blir gravid igjen. Men får bare ta det som det kommer 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...