Gå til innhold

Unormalt stor væskeansamling i hodet uke 11+5

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Selfølgelig skal du gå på timen. Hva er alternativet? Ta abort før du er 100% sikker? 

Anonymkode: 67f98...426

Legen jeg snakket med virket faktisk veldig sikker. Dessverre.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det kan jo også være greit å få informasjon om dette er en arvelig tilstand eller om dere kan få i gang ng med nytt barn uten å være redd for at det skjer på nytt. Du trenger all informasjon du kan få nå. 

Ja, det kan være nyttig, men føler meg bare utrolig deprimert. Babyen skulle blitt født i september, få frem mot en koselig vinter og jul...Alt er bare helt knust.

Anonymkode: 329e5...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Fikk snakket med legen som skrev henvisningen, fordi jeg ble så satt ut av at hun skrev at hodet var "deformert." Hun forklarte at det var pga. at den store væskeansamlingen gjorde at hodet fikk en avvikende form. Sa også at hun mener prognosen realistisk sett er negativ, og jeg lurer nå på om jeg skal droppe å dra til Oslo på torsdag, virker jo helmørkt. Sa det er ekstremt sjelden en så stor væskeansamling går tilbake av seg selv. Dette er det verste jeg har opplevd. Føles som å være i et mareritt.

Reis til Oslo, få en undersøkelse og en forklaring, og oppfølging hvis du trenger det. Hvis du ikke reiser, har du tenkt å ta abort lokalt uten forklaring? Du risikerer at svangerskapet fortsetter og at du ikke spontanaborter, hvis det er du tror?

Anonymkode: ccd58...0a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fikk snakket med legen som skrev henvisningen, fordi jeg ble så satt ut av at hun skrev at hodet var "deformert." Hun forklarte at det var pga. at den store væskeansamlingen gjorde at hodet fikk en avvikende form. Sa også at hun mener prognosen realistisk sett er negativ, og jeg lurer nå på om jeg skal droppe å dra til Oslo på torsdag, virker jo helmørkt. Sa det er ekstremt sjelden en så stor væskeansamling går tilbake av seg selv. Dette er det verste jeg har opplevd. Føles som å være i et mareritt.

Du kan jo ikke droppe timen, du må jo vite hva det dreier seg om.

Her fikk vi beskjed om for stor nakkefold og de tok morkakeprøve og det var kromosomfeil. Det er et mareritt og noe av det verste som jeg har opplevd, men du må dra til timen. 

Anonymkode: b8181...3bf

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det kan være nyttig, men føler meg bare utrolig deprimert. Babyen skulle blitt født i september, få frem mot en koselig vinter og jul...Alt er bare helt knust.

Det er fullt forståelig. Trøsten kan være at man vanligvis blir lett gravid etter en abort. Du kan enda rekke og få barn dette året. Men da vil det hjelpe det å ha fått all informasjon du kan om hva som gikk galt denne gangen. Bare å feks høre legene si at dette skjer veldig sjeldent kan være til stor hjelp for deg ved neste svangerskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er på tuppa nå, og har all verdens tanker. Men du må realitetsorientere litt. Du skal ikke ta abort uten å ha vært hos spesialisten. Det er bare to dager til. Når du har vært hos spesialisten vil du kunne ta et informert valg, og rådføre deg med han/henne. Hvis du dropper timen  og tar abort basert på dine mørke tanker, vil du for alltid lure på om barnet egentlig var friskt likevel og jordmoren bare urutinert og med dårlig utstyr. Og du skal da selvsagt ikke ta noe abort uten å snakke med mannen din først, det er hans barn også.

Når du/dere har vært hos spesialisten, vil du kunne stå tryggere når du gjør et valg. Og i beste fall sier spesialisten at "nei, pfft, dette er ikke noe, skjønner ikke hvorfor du ble henvist hit. Den legen du var hos må være svaksynt, gratulerer du skal bli mamma". Drar du ikke til timen, vil du aldri få vite hva spesialisten hadde sett.

Anbefaler deg å ta med mannen til timen. Han må også få være med på å kanskje ta den vanskelige avgjørelsen. Han må få høre hva spesialisten sier, ikke bare få referat fra deg. Det er ikke sikkert du får med deg alt, da er det godt å være to som får informasjonen. Du skal ikke kimse av at det er hans barn også.

• Liker 22
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er fullt forståelig. Trøsten kan være at man vanligvis blir lett gravid etter en abort. Du kan enda rekke og få barn dette året. Men da vil det hjelpe det å ha fått all informasjon du kan om hva som gikk galt denne gangen. Bare å feks høre legene si at dette skjer veldig sjeldent kan være til stor hjelp for deg ved neste svangerskap. 

Takk for din optimisme, men ser ikke hvordan det skal være mulig å bli gravid igjen så fort at jeg får et barn dette året. Blør man ikke en måned etter abort? Og så enda to uker til eggløsning….og ja, er slettes ikke sikkert jeg blir gravid med det første. Da er det i så fall kanskje noe annet galt, kanskje downs eller annet avvik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for din optimisme, men ser ikke hvordan det skal være mulig å bli gravid igjen så fort at jeg får et barn dette året. Blør man ikke en måned etter abort? Og så enda to uker til eggløsning….og ja, er slettes ikke sikkert jeg blir gravid med det første. Da er det i så fall kanskje noe annet galt, kanskje downs eller annet avvik. 

Nei man pleier ikke blø en måned etter abort. Neida det er ikke sikkert du rekker det, men jeg skjønner at du har gledet deg til september og poenget er at det kan bli en ny måned du gleder deg til relativt raskt. Kanskje er du gravid igjen allerede neste eggløsning. Men gå til timen og få de svar du frykter men trenger nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei man pleier ikke blø en måned etter abort. Neida det er ikke sikkert du rekker det, men jeg skjønner at du har gledet deg til september og poenget er at det kan bli en ny måned du gleder deg til relativt raskt. Kanskje er du gravid igjen allerede neste eggløsning. Men gå til timen og få de svar du frykter men trenger nå. 

Synes det er feil å gi optimisme fordi det er ingen garanti å bli gravid med en gang. Jeg spontanaborterte og det tok 1 år å bli gravid igjen selv om jeg ble raskt gravid første gang. Hos andre kan det ta lengre tid eller kortere. Umulig å si, så skjønner bekymringen til ts.

Anonymkode: 533e8...f51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes det er feil å gi optimisme fordi det er ingen garanti å bli gravid med en gang. Jeg spontanaborterte og det tok 1 år å bli gravid igjen selv om jeg ble raskt gravid første gang. Hos andre kan det ta lengre tid eller kortere. Umulig å si, så skjønner bekymringen til ts.

Anonymkode: 533e8...f51

Snakker av egen erfaring. Ble selv gravid rett etter abort. Har da aldri sagt det er noe garanti, men det er all grunn til optimisme. Og om det så skulle ta 1 år så er ikke det mye i den store sammenhengen heller. Prøver bare å snu tankegangen til ts i det som er en fordelig tid for henne. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er ment snilt. Da jeg var alene på tidlig ultralyd i uke 14 så ble det oppdaget at fosteret døde i uke 11 og hadde en stor væske ansamling i hodet. Jeg hadde blødd litt en dag eller to så jeg hadde jo en mistanke. Men jeg gikk på timen uten min mann fordi jeg tenkte at det taklet jeg.  Jeg angrer på at han ikke var med ettersom det uansett var en veldig tøff beskjed å få. 

og så en annen ting. I mitt tilfelle var fosteret dødt. I ditt tilfelle finnes det jo fremdeles en sjanse. Det er nesten litt provoserende at du vil ta abort mens før du vet noe mer… 

lykke til. Hilsen en som vet hvor vondt dette er

Anonymkode: 4f6ac...fa9

• Liker 12
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som om det er mistanke om hydocephalus som tidligere ble kalt vannhode. Den mørke flekken som ble nevnt kan være væske i hjernen de ser, og gjøre at hodet til fosteret mister formen. Dette viser avvik på UL og må følges tett opp. Noen barn blir født med det, og andre kan utvikle denne tilstanden etter fødsel.

Fosteret er såpass lite enda at det er vanskelig å diagnostisere uten riktig utstyr og spesialkompetanse. Derfor kan ikke jordmødre si mer, det er ikke det at de ikke får lov, som noen mente over her. 

Når det er sagt, så trenger det ikke være det, men man bør være realistisk og forberede seg på at det kan bli en tung beskjed å få, men samtidig prøve å ikke ta sorgene på forskudd, bekymringer og stress kan også ha påvirkning på fosteret i magen. Her burde du bruke din mann som støtte. Slik at dere kan bearbeide dette sammen og evnt muliggjøre muligheten for å prøve på nytt når den tid kommer om dere ønsker det. Det er lettere å komme seg gjennom tinge ting sammen om man er åpen og ærlig med hverandre. Å gå gjennom livskriser krever at man får tid til å bearbeide sorg i sitt eget tempo, og på sin egen måte, og selv om du innstiller deg på at du gjerne vil prøve igjen så fort som mulig, så kan mannen din få en annen reaksjon og ha en helt annen sorgprosess. La han få den muligheten.

Ønsker deg masse lykke til, og krysser fingrene for deg og den lille❤️

Anonymkode: 0e060...af1

• Liker 4
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Høres ut som om det er mistanke om hydocephalus som tidligere ble kalt vannhode. Den mørke flekken som ble nevnt kan være væske i hjernen de ser, og gjøre at hodet til fosteret mister formen. Dette viser avvik på UL og må følges tett opp. Noen barn blir født med det, og andre kan utvikle denne tilstanden etter fødsel.

Har googlet litt selv, dessverre, og tenker litt det samme som deg angående hva det kan være. Legen sa at pga væskeansamlingen i hodet, klarte hun ikke å måle hodet fordi hun ikke fant de standardmarkørene som brukes for å måle. 💔

Fosteret er såpass lite enda at det er vanskelig å diagnostisere uten riktig utstyr og spesialkompetanse. Derfor kan ikke jordmødre si mer, det er ikke det at de ikke får lov, som noen mente over her. 

Det er det som er mitt bittelille håp; at siden fosteret er så lite, er vel bare et par cm i uke 11-12, så håper jeg hun målte litt feil. Men det blir sikkert for dumt og urealistisk å håpe på det.

Når det er sagt, så trenger det ikke være det, men man bør være realistisk og forberede seg på at det kan bli en tung beskjed å få, men samtidig prøve å ikke ta sorgene på forskudd, bekymringer og stress kan også ha påvirkning på fosteret i magen. Her burde du bruke din mann som støtte. Slik at dere kan bearbeide dette sammen og evnt muliggjøre muligheten for å prøve på nytt når den tid kommer om dere ønsker det. Det er lettere å komme seg gjennom tinge ting sammen om man er åpen og ærlig med hverandre. Å gå gjennom livskriser krever at man får tid til å bearbeide sorg i sitt eget tempo, og på sin egen måte, og selv om du innstiller deg på at du gjerne vil prøve igjen så fort som mulig, så kan mannen din få en annen reaksjon og ha en helt annen sorgprosess. La han få den muligheten.

Ønsker deg masse lykke til, og krysser fingrene for deg og den lille❤️

Anonymkode: 0e060...af1

Tror det blir en vond dag ja. Nå har jeg begynt å stresse med å bli gravid på nytt. Pga. alder, er snart 40, var downs min største bekymring, men hadde ikke tenkt på at det finnes langt verre diagnoser å få. Nå er jeg veldig redd for å evt. bli gravid på nytt, om jeg i det hele tatt klarer det, for nå er ikke kun downs jeg bekymrer meg for, men også dette og alt mulig annet som kan gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om jeg får nedslående beskjed i morgen, som jeg regner med, vil jeg få tidligere fosterdiagnostikk enn vanlig om jeg evt. blir gravid igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke du får tidligere fosterdiagnostikk nei. Fosteret må være rundt uke 12 for at de kan foreta de målingene som trengs. Kun NiPT som evt kan tas tidligere.

Anonymkode: d2f56...4bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3/14/2022 den 15.05):

Åh, tusen takk. Så fint det gikk bra for dere.

Vet du hvor mye væske det var snakk om? Var 7.5 mm hos mitt foster, og hun målte ikke nakkefold. At hun skrev hodet var deformert i henvisningen gjør imidlertid at jeg føler alle sjanser er ødelagt, eller kan det være  at hun så feil?

Beklager enda flere spm. til deg, men når du sier at væsken forsvant av seg selv: Gikk du da jevnlig til ultralyd og ble nøye fulgt opp?

Jeg har jo håpet på at det kan skje her og, at det forsvinner av seg selv. Men sykepleier mente visst at det var en veldig stor væskeansamling som sannsynligvis ikke vil forsvinne... Håper vel på et mirakel egentlig.

Jordmoren jeg snakket med på tlf fra Ullevål sykehus, som har fått henvisningen, sa at normalområdet for væskeansamling er mellom ca. 5-6 mm, og hun mente at mitt fosters mål på 7.5 ikke var ekstremt, så nå både håper jeg og samtidig prøver å innstille meg på at dette fosteret ikke er levedyktig.

Var 9,5 estimering av væske da de oppdaget det. Ble nøye fulgt opp ja. Både fra riksen og gyn som oppdaget det. Var minst en kontroll i uka både før og etter resultatene fra morkakeprøven kom. Fikk også tilbud om støttegruppe, beskjed at hvis noe kunne fikses var det operasjon i Oslo og tilbud om samtale med psykolog hvis vi måtte ta et valg om abort eller ei. Vi hadde bestemt oss for abort hvis det var alvorlige feil, og hadde ikke noe håp om at det skulle gå veien. Men så gikk det jo plutselig riktig vei med mindre væske, økt vekst på baby og så til sist "friskmeldingen" 

Anonymkode: 272bd...56c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var 9,5 estimering av væske da de oppdaget det. Ble nøye fulgt opp ja. Både fra riksen og gyn som oppdaget det. Var minst en kontroll i uka både før og etter resultatene fra morkakeprøven kom. Fikk også tilbud om støttegruppe, beskjed at hvis noe kunne fikses var det operasjon i Oslo og tilbud om samtale med psykolog hvis vi måtte ta et valg om abort eller ei. Vi hadde bestemt oss for abort hvis det var alvorlige feil, og hadde ikke noe håp om at det skulle gå veien. Men så gikk det jo plutselig riktig vei med mindre væske, økt vekst på baby og så til sist "friskmeldingen" 

Anonymkode: 272bd...56c

Gråter nesten når jeg leste dette, takk.  Var du uke 11 da de oppdage det? Jeg ble målt til å være 11+5 på ultralyden på mandag.

Men bekreftet de altså funnet på Rikshospitalet, men sa at det kunne gå tilbake, eller kun at operasjon kunne fikse det? Sorry, kanskje jeg misforstod litt her.

Hva kan måles i en morkakeprøve (utenom downs og kromosomavvik)? Kan det si noe om hvorfor det er mye væske i hodet?

Når ble babyen friskmeldt? Var det i uke 16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror ikke du får tidligere fosterdiagnostikk nei. Fosteret må være rundt uke 12 for at de kan foreta de målingene som trengs. Kun NiPT som evt kan tas tidligere.

Anonymkode: d2f56...4bb

Ok, ville trodd/håpet de kanskje kunne se sånt tidligere -om jeg f.eks. får time direkte til Rikshospitalet uten  gå innom sykehuset i hjemfylket først. F.eks. i uke 10 eller 9, kan de ikke se ganske mye da også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3/14/2022 den 15.21):

Takk. Jeg håper i det lengste at barnet er normalt, som hun litt over her skriver; at væskeansamlingen går tilbake til normalt nivå av seg selv.

Jeg vil nok ikke fortsette svangerskapet om fosteret har alvorlige avvik. Alt dette er bare helt vanvittig vondt, dette er er så ønsket barn...💔

føler meg veldig hysterisk som skriver så mye i min egen tråd; men siden det var såpass mye væske i hjernen, burde ikke fosteret ha dødd av seg selv, stoppet å utvikle seg om den har en alvorlig hjerneskade? Ordner ikke naturen opp selv i sånne tilfeller?

Hjertefrekvensen var bra/normal, jeg så masse bevegelser og liv, hjertet var på riktig plass.... Skjønner ikke dette i det hele tatt.

Jeg forstår godt at rullgardina går ned ❤❤❤ 

Men nå skal  du høre på legene hva de sier. Om et barn fødes med vannhode, så betyr ikke det funksjonshemming.  Legevitenskapen har gått fremover. Mange fødes med vannhode, og er helt funksjonsfriske.  Grunnet behandling. Det kommer ann på.  Så Google har ikke svaret der. 🌹

En ting som alle her sier : snakk med mannen din . 

Dette skal du IKKE bære alene ! 😪❤ Om det blir sånn eller slik. 

Han vil vite . 

Som Løvemamma, som tidligere sagt, så er valget rettmessig ditt ❤ 

Din redsel nå,bør du ikke skyve under teppet.  Du trenger din mann og alt av nettverk og ekspertise.  

Det er ikke en skam å ha et sykt barn i magen. Det skal du vite ! 

Anonymkode: ccd91...331

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår også dine motstridende følelser ifht tilknytning ❤

Anonymkode: ccd91...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...