Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyer trenger ikke spesielt mye, og budsjettvarianten er stort sett mer enn god nok. De vokser fra det meste veldig fort uansett. Men - noen ganger har noen av oss lyst til å punge ut litt ekstra for produkter, klær, leker, you name it, og jeg er interessert i hva som er på listen din. 

For min del er det bodyer, bukser og gensere fra Nøstebarn, pysjer fra Lilleba, luer fra Kivat, og ullfleecedress fra Huttelihut. 

Hva er dine favoritter å splurge på? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kun ting som skal vare lenge, eller hvor kvalitet er ekstra viktig. 

Vogn og bilstol er det vi har lagt penger i. 

Har aldri sett poenget med å bruke mange hundre penger på bodyer og bukser.

Anonymkode: 0d523...daa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

- Vogn som er god

- Vognpose, viktig at barnet har det komfortabelt, særlig i bhg hvor jeg ikke kan sjekke

- Alt av yttertøy, igjen særlig til barnehagen. Foretrekker reimadresser til vår og vinter, og kivatluer/pannebånd til vår/høst/sommer fordi de har vindstopper på ørene, som jo er det en egentlig trenger når det ikke er så kaldt. Ikke særlig mye dyrere enn alternativet uansett

- bæretøy, alt brukes fint og kan videreselges 

- bilstoler, men det er faktisk ikke så dyrt for beltemontert bakovervendt som varer svært lenge

Bruker ikke mye på:

- inneklær

- møbler (finn.no!)

- leker

Anonymkode: de593...d09

AnonymBruker
Skrevet

For vår del ble det bilstoler som er roterbare og som kan festes på vognen. Men tror prisen var ganske på snittet, 5500,- for stol og base. Basen kan brukes videre til neste strl. Av setet. 

Man ikke trenger så mye babyutstyr fikk jeg også høre, men syntes virkelig ikke det stemmer😅 det er så mange ting jeg aldri hadde hørt om eller tenkt på. 

Anonymkode: 5561e...3e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kelsier skrev (15 minutter siden):

Babyer trenger ikke spesielt mye, og budsjettvarianten er stort sett mer enn god nok. De vokser fra det meste veldig fort uansett. Men - noen ganger har noen av oss lyst til å punge ut litt ekstra for produkter, klær, leker, you name it, og jeg er interessert i hva som er på listen din. 

For min del er det bodyer, bukser og gensere fra Nøstebarn, pysjer fra Lilleba, luer fra Kivat, og ullfleecedress fra Huttelihut. 

Jeg tror alle kommende foreldre legger mye penger i bilstol. Dette er noe som ikke skal spares på mtp sikkerhet.

For meg er vogn også viktig, men har kjøpt brukt til barn nr 2 og 3. Trenger ikke den nyeste modellen til 12 000 kr når jeg kan kjøpe den nest beste til 3000 kr. 

Ulleklær som du sier er også noe jeg gjerne bruker penger på. Dress, lue og votter fra nøstebarn feks. Ellers bodyer i ull fra Brando Kids. 

Anonymkode: 0bd2f...6fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror alle kommende foreldre legger mye penger i bilstol. Dette er noe som ikke skal spares på mtp sikkerhet.

For meg er vogn også viktig, men har kjøpt brukt til barn nr 2 og 3. Trenger ikke den nyeste modellen til 12 000 kr når jeg kan kjøpe den nest beste til 3000 kr. 

Ulleklær som du sier er også noe jeg gjerne bruker penger på. Dress, lue og votter fra nøstebarn feks. Ellers bodyer i ull fra Brando Kids. 

Dyrt betyr ikke bedre sikkerhet når det kommer til bilstol. Kjøpte babysetet nytt til kr 500, den kom best ut i test på frontkollisjon og middels på sidekollisjon, altså bedre enn mange av de dyre. 

Anonymkode: 84549...1ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dyrt betyr ikke bedre sikkerhet når det kommer til bilstol. Kjøpte babysetet nytt til kr 500, den kom best ut i test på frontkollisjon og middels på sidekollisjon, altså bedre enn mange av de dyre. 

Hvilket sete var det? 

Anonymkode: 70954...824

• Liker 1
Skrevet

Interessant å lese svarene her :) 

Jeg tenkte egentlig ikke på bilstol og vogn og den typen gjenstander hvor det helt klart er superviktig å legge penger i å kjøpe produkter som er trygge og av høy kvalitet. Det er for meg en selvfølge at man ikke sparer på slikt, på bekostning av sikkerheten. 

Jeg tenkte på de tingene hvor man bruker ekstra penger helt uten noen annen grunn enn at man unner baby (eller kanskje heller seg selv?) litt ekstra "luksus". 

Dette er på ingen måte ment å være en tråd for ting man "må ha", men en tråd for ting man "vil ha". 

AnonymBruker
Skrevet

Vi holder på å lage liste med hva vi trenger. Har tenkt å kjøpe en god del brukt dersom vi finner de merkene vi ønsker. Vogn, seng, stellebord, lekegrind. Vi får en del brukte klær fra familie og et par venninner av meg. Vurderer også brukt bæresele, men må selvsagt være i god stand. Når barnet blir eldre og trenger mer ytterklær og sko, så kommer det til å prioriteres i god kvalitet og gjerne nytt. Viktig at det holder seg godt. Bilstol blir selvsagt kjøpt nytt. 

Men vi kommer selvsagt ikke til å kjøpe noe bare fordi det er billigere. Vi kommer til å ta noen turer på ulike butikker, prøve vogner, seler, se på senger osv. Også sjekker vi om noen selger dette brukt. Viktig at vi er fornøyd med produktet. 

Det eneste jeg kan tenke meg å kanskje bruke mer penger på dersom nødvendig er stelleveske. En som tåler vær og vind og får plass til alt vi trenger. Og litt tilbehør til vogn dersom det trengs. Praktiske ting som koppholder osv. Men det er vel uansett ikke det dyreste. Ellers er god ull viktig. Får nok en del som sikkert funker helt fint. Men om ikke blir det kanskje kjøpt litt nytt. 

Anonymkode: 6bc5b...afc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte litt for mye penger på en ullbody han mest sannsynlig bare kommer til å ha brukt én gang. Han skulle opereres og anestesilegen hadde et sterkt ønske om at han hadde på seg en omslagsbody i ull, så da kjøpte jeg den søteste bodyen, med masse iskremer på, jeg klarte å oppdrive. Ingen annen grunn enn at jeg syntes han fortjente å ha på seg noe supersøtt under og etter operasjonen. Til mitt forsvar så så han bittelitt mindre tusseladd ut enn han ville gjort med f.eks. ensfarga hvit body etterpå, da! 🙈

Generelt er jeg mer gira på å legge ekstra penger i ting som skal vare, men det føler jeg ikke teller helt her.

Anonymkode: 33453...941

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Trygg bilstol er viktig. Legg også penger i gode og nye bildekk om du er opptatt av trafikksikkerhet. 

Jeg har kjøpt en del dyrere garn og strikket pene varme plagg. Det blir likevel billigere enn å kjøpe tilsvarende klær i de små størrelsene.

Sånn ellers trenger babyer ganske lite flott/dyrere utstyr/klær. Spar heller litt penger nå og bruk dem når barnet blir litt eldre. Da får pengene bein å gå på.

Vi kjøper gode uteklær, vinterdresser, votter og luer, da dette brukes mye og er det er viktig å holde barnet varmt og tørt. Vi kjøper ikke det dyreste,  og gjerne på tilbud, men det er ordentlige klær. Er veldig fornøyd med Polarn o. Pyret og Reima. 

Vi har fått og kjøpt ulldresser fra Lillelam. De kan kjøpes store i størrelsen og brukes lenge. Ungene sover i dem i vogna om vinteren, og brukes dermed veldig mye.

Elsker også ullribbuksa til Nøstebarn. Størrelsene er veldig fleksible, og kan brukes i mange år.

Anonymkode: 584f5...b9e

• Nyttig 1
Skrevet

Kivat luer LG babybjørn vippestol

AnonymBruker
Skrevet
Kelsier skrev (53 minutter siden):

Interessant å lese svarene her :) 

Jeg tenkte egentlig ikke på bilstol og vogn og den typen gjenstander hvor det helt klart er superviktig å legge penger i å kjøpe produkter som er trygge og av høy kvalitet. Det er for meg en selvfølge at man ikke sparer på slikt, på bekostning av sikkerheten. 

Jeg tenkte på de tingene hvor man bruker ekstra penger helt uten noen annen grunn enn at man unner baby (eller kanskje heller seg selv?) litt ekstra "luksus". 

Dette er på ingen måte ment å være en tråd for ting man "må ha", men en tråd for ting man "vil ha". 

Ingenting. Kunne godt tenkt meg de dyreste ulldressene, ytterklærne og bodyene fordi disse helt klart er finest, men får meg bare ikke til å bruke flere hundre kroner på babyklær som passer i maks et par måneder. Dette til tross for at vi har over 2 millioner i samlet inntekt. Tenker jeg heller kan vente et par år, og så legge litt mer i gode sko og ytterklær i god kvalitet. Det går derfor i klær fra hm/lindex. Har et par dyrere bodyer også, men disse har svigermor handlet inn på eget initiativ fordi hun syntes de var så flotte. Kjøper alt nytt. 

Anonymkode: 10682...983

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vognpose bla.

Anonymkode: 33dd5...162

AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk for babybilstol som kunne legges ned i liggestilling når den er ute av bilen, og bilstol nr 2 som kunne snus mot døren. Vi må kjøpe en tredje stol siden nr 2 ikke holder til han er 4 år, men det er det helt klart verdt mtp hvor mye lettere det har vært å få barnet inn I bilen.

Gode sko og uteklær blir prioritert, inneklær kan gjerne være billig.

Leander stellematte! Koster mye, men så deilig å slippe å måtte vaske trekket på den gamle stellematten etter hvert uhell.

Anonymkode: fa4c6...4ea

AnonymBruker
Skrevet
Kelsier skrev (3 timer siden):

Uenig i et babyer ikke trenger spesielt mye. Hadde den romantiske ideen med første barn, men fikk meg en realitetsorientering.

Det er ganske mye en baby MÅ ha, og så er det utrolig mange ting som kan bidra til å gjøre livet med baby veldig mye mer komfortabelt. 

MÅ ha:

- Klær i ørten millioner størrelser for 4 norske sesonger. Her bruker jeg så lite penger som mulig, for de vokser ut av alt før det rekker å bli slitt. Bruker kun ekstra penger på ull/gode vinterklær, for riktige materialer kostet gjerne litt. 

- Trygg soveanordning, som for de fleste vil si babynest/seng med ny madrass og sengetøy. Kunne funnet på å bruke litt ekstra penger på god madrass, sertifisert uten materialgifter, med god lufting og god liggekomfort, god fasthet. Men godt mulig at det finnes gode billigalternativer her også. Ville gått for dundyne i stedet for fiber. 

- Nye bilstoler (kjøper du brukt kommer mammapolitietd eller din dårlige samvittighet til å ta deg av dage). En liggende og så en sittende når ungen begynner å sitte. Vil faktisk si at da er også speil og solbeskyttelse så å si helt nødvendig for de fleste. Her ville jeg brukt noe ekstra penger for å sikre en stol som gjør det godt i test. 

- Får du problemer med amming må du ha store mengder flaske og flakesmokker. Sterilisator vil jeg si også er et must. (prøvde noen runder med koking i gryte, men det er utrolig tungvindt). Ville brukt ekstra penger her om ungen hadde kolikk f.eks., og testet ut dyrere flaskeløsninger, men selve flaskene kan man i alle fall kjøpe brukt. 

- Ett tonn med bleier og tørre kluter. Stelleanordning, helst et bord om man ikke vil ofre ryggen eller har hatt KS. Får du en med bleieutslett/eksem tør hud må du også ha diverse kremer. 

- Vaskeanordning. Helst et badekar med nyfødtinnlegg. Ser at noen her lirer av seg at man bare trenger en bøtte/vasken, men hallo! Det funker bare ikke.

- Vogn med vognpose. Her ville jeg brukt ekstra penger for å skaffe meg noe som kunne holdt til flere barn, og en vognpose som holdt ungen god og varm. 

Etc etc etc. 

Bruker generelt ekstra penger på:

-sikkerhet 

-vinterklær

-komfort 

-ting som bidrar til å gjøre livet mye lettere, tar mindre plass og er mindre styr. Hvor en billigere variant ikke ville gitt samme brukervennlighet. 

Anonymkode: e534a...d9d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingenting. Kunne godt tenkt meg de dyreste ulldressene, ytterklærne og bodyene fordi disse helt klart er finest, men får meg bare ikke til å bruke flere hundre kroner på babyklær som passer i maks et par måneder. Dette til tross for at vi har over 2 millioner i samlet inntekt. Tenker jeg heller kan vente et par år, og så legge litt mer i gode sko og ytterklær i god kvalitet. Det går derfor i klær fra hm/lindex. Har et par dyrere bodyer også, men disse har svigermor handlet inn på eget initiativ fordi hun syntes de var så flotte. Kjøper alt nytt. 

Anonymkode: 10682...983

Akkurat det samme tenker vi. Vi har god og romslig økonomi, men null interesse av å kaste penger ut av vinduet. Vi handler klær på KaphAhl.

Anonymkode: 0d523...daa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

500 kr for et nytt bilsete kjøpt i butikk? Regner med du ikke kjøper brukt sikkerhetsutstyr til en baby?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker egentlig en god del unødvendig penger på barna. Jeg syntes det er koselig, og det å handle klær og ting til dem er litt «hobby» for meg også. Har ikke så dårlig samvittighet for det, kjøper vesentlig mindre til meg selv etter at jeg ble mor, og noe skal man jo bruke penger på😂

Anonymkode: ea1e3...7ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

500 kr for et nytt bilsete kjøpt i butikk? Regner med du ikke kjøper brukt sikkerhetsutstyr til en baby?

Det går helt fint å kjøpe brukt bilstol, så fremst du kjenner vedkommende du kjøper av.

Anonymkode: 9989e...a0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...