AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 Mini er 7 uker gammel og vi har begynt å få kommentarer fra enkelte på at han fremdeles bruker størrelse 50. Spesielt etter niesen ble født nå nylig - hun var en størrelse 56 fra dag 1. Han var verken liten eller stor da han ble født og er nå lang og slank i formen, men har lagt på seg kjempefint og vokst jevnt hele veien. Er det virkelig så unormalt at han fremdeles bruker størrelse 50? 😅 Anonymkode: 04cb9...7f3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 Ut ifra min erfaring (som er svært begrenset, med et eget barn og noen venninner) høres det ut som at barnet fremdeles er ganske lite om det fremdeles kan bruke 50 etter 7 uker. Men dere får vel oppfølging på veiing på helsestasjon? Om de er fornøyde med vektoppgang er vel alt fint 😊 Noen er store, noen er små! Anonymkode: 0513a...8a4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ut ifra min erfaring (som er svært begrenset, med et eget barn og noen venninner) høres det ut som at barnet fremdeles er ganske lite om det fremdeles kan bruke 50 etter 7 uker. Men dere får vel oppfølging på veiing på helsestasjon? Om de er fornøyde med vektoppgang er vel alt fint 😊 Noen er store, noen er små! Anonymkode: 0513a...8a4 Både helsestasjon og sykehus er fornøyd og sier han er flink til å legge på seg, så det er ingen bekymringer rundt vektoppgang og vekst, altså. ☺️ Anonymkode: 04cb9...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 Eldsten vår brukte prematurklær i starten (han var ikke prematur, bare veldig liten), og han var vel nærmere 3 mnd før vi brukte str 56. Minsten brukte str 50 til han var nærmere 10 uker. Vi har hatt to lange, slanke barn. At de er tynne gjør kanskje at klærene passer lengre? Det gjør da ikke noe? Bruk de klærene som passer, du, det er revnende likegyldig hva som står på lappen... Anonymkode: 93513...641
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 Størrelsene varierer jo veldig avhengig av hvor man kjøper de. Anonymkode: eda4e...19b 8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: Eldsten vår brukte prematurklær i starten (han var ikke prematur, bare veldig liten), og han var vel nærmere 3 mnd før vi brukte str 56. Minsten brukte str 50 til han var nærmere 10 uker. Vi har hatt to lange, slanke barn. At de er tynne gjør kanskje at klærene passer lengre? Det gjør da ikke noe? Bruk de klærene som passer, du, det er revnende likegyldig hva som står på lappen... Anonymkode: 93513...641 Ikke misforstå, jeg blåser i hvilken størrelse han bruker. Jeg lurer bare på om det virkelig er så unormalt å bruke 50 ved 7 ukers alder som flere rundt oss mener. Anonymkode: 04cb9...7f3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 Min er også 7 uker nå, og passer perfekt i 56. Alt vi hadde av 50 er for lite. Storebror brukte 56 fra fødselen. Så jeg synes også str 50 ved 7 uker høres lite ut. Men som du sier så spiller det jo ingen rolle, så lenge han følger kurven sin og legger på seg som han skal. Anonymkode: 8c94c...3d8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Størrelsene varierer jo veldig avhengig av hvor man kjøper de. Anonymkode: eda4e...19b Jepp, merke spiller stor rolle. Og noen krymper mer enn andre. Noen velbrukte plagg fra HM er sånn 2strl mindre enn lappen tilsier😅 Anonymkode: ecaf0...136
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #9 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke misforstå, jeg blåser i hvilken størrelse han bruker. Jeg lurer bare på om det virkelig er så unormalt å bruke 50 ved 7 ukers alder som flere rundt oss mener. Anonymkode: 04cb9...7f3 Tror det er ganske unormalt, akkurat som det er unormalt å begynne med størrelse 62 før man er fire uker, slik en av mine gjorde. Men hvorfor bry seg med hva som er normalt å bruke av størrelser? Bruk den eller de størrelsene som passer barnet ditt best. Det varierer også masse mellom de ulike merkene. Det eneste som betyr noe er at babyen vokser og følger sin kurve, og at klærne passer til babyen. Anonymkode: ed4e0...bc3 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 Min ble målt til 54 cm på 7 uker. Vi bruker både 50 og 56, men 56 må brettes opp i ermene. 50 er helt perfekt nå. Anonymkode: b0f04...099
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 Er ikke det veldig avhengig av hvor stor babyen er når den blir født og hvor raskt den vokser? Lille jenta vår var 47 cm ved fødsel og kunne bruke 50 lenge. Gutten var 50 cm og gikk over på 56 tidligere enn søstra 🤷♀️ Anonymkode: 4d90a...a33 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 Jeg har hatt venner som brukte 62 på babyene sine fra de ble født, mens mine har måtte vente til de var tre mnd. Jeg tenker du ikke trenger å forholde deg til kommentarer, men til helsestasjonen og hvordan utviklingen viser der. Mine barn har svømt i str 50 når de ble født, og mener at de brukte både str 50 og 56 når de var 7 uker. Jeg ville ikke reagert på det- spesielt ikke siden babyer er så forskjellige når de blir født. Det et nok bare ubetenksomme kommentarer. Det er jo heller ingen vekstkonkurranse - hverken den ene eller andre veien! Anonymkode: 24f74...62a 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 Synes også det er så mininal forskjell på størrelsene. Et barn kan jo fort passe inn i både 50, 56 og 62 på samme gang. 56 passe da kanskje helt på nanometeren, men 50 går fortsatt helt fint, og det kunne til og med brukt 62, men da med litt slack/opprett. I tillegg varierer jo størrelser enormt mellom merker/butikker, og som noen har nevnt så krymper jo noen klær mye mens andre ikke krymper 🤔 Mitt barn har i alle fall hele tiden brukt et helt virrvarr av størrelser. Hun er nå 6 og bruker klær fra str 104 til 128. alt ettersom fra hvilken produsent. Bruker sko mellom str 28 og 33 🤪 Anonymkode: 3fe5b...15b 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #14 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Synes også det er så mininal forskjell på størrelsene. Et barn kan jo fort passe inn i både 50, 56 og 62 på samme gang. 56 passe da kanskje helt på nanometeren, men 50 går fortsatt helt fint, og det kunne til og med brukt 62, men da med litt slack/opprett. I tillegg varierer jo størrelser enormt mellom merker/butikker, og som noen har nevnt så krymper jo noen klær mye mens andre ikke krymper 🤔 Mitt barn har i alle fall hele tiden brukt et helt virrvarr av størrelser. Hun er nå 6 og bruker klær fra str 104 til 128. alt ettersom fra hvilken produsent. Bruker sko mellom str 28 og 33 🤪 Anonymkode: 3fe5b...15b Strech i tøyet er også en faktor. Har klærne mye strech passer de lenger. Anonymkode: 3fe5b...15b 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #15 Skrevet 14. mars 2022 Det kommer jo an på hvor stor babyen var ved fødsel. De legger jo på seg i ca samme prosentmessige takt uavhengig av utgangspunktet, så min minste begynte med str 68 da han var seks-sju uker, men han var jo 58 cm lang ved fødsel og passet i svært få 56 plagg. Datteren til ei venninne var vel knappe 43 cm ved fødsel, og brukte sikkert str 50 til hun var to-tre måneder. De er like friske og perfekte begge to ❤️ Anonymkode: bb4c3...f0a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #16 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mini er 7 uker gammel og vi har begynt å få kommentarer fra enkelte på at han fremdeles bruker størrelse 50. Spesielt etter niesen ble født nå nylig - hun var en størrelse 56 fra dag 1. Han var verken liten eller stor da han ble født og er nå lang og slank i formen, men har lagt på seg kjempefint og vokst jevnt hele veien. Er det virkelig så unormalt at han fremdeles bruker størrelse 50? 😅 Anonymkode: 04cb9...7f3 Du må nesten skrive vekt og lengde. Passer han i str 50 når han er 7 uker så er han vel bare en liten kar da. Er ikke noe ille med det. Å som du skriver så følger han kurven sin fint, og det er det viktigste. Anonymkode: cd8b9...ac9 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #17 Skrevet 14. mars 2022 Da er han jo mindre enn snittet, men det er jo slik man regner ut et gjennomsnitt. Noen er over og noen er under. Det jevner seg uansett ut med tiden. Hadde ikke bekymret meg over det så lenge han følger kurven sin og helsestasjonen er fornøyd. Anonymkode: dad7a...c8c 2
prettylittlemisfit Skrevet 16. mars 2022 #18 Skrevet 16. mars 2022 Her brukte vi 50/56 lenge, 62 begynte vi med vel da hun var 3-4 mnd.. brukte 74/80 til hun var langt over 2 år, har fortsatt enkelte klær i 80 enda hun blir 3 om 3 mnd. Hun var og er helt normal i størrelsen i følge lege og helsesøster, også ift andre barn på hennes alder. Bruk den størrelsen som passer, ikke tenk på hva andre sier. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #19 Skrevet 16. mars 2022 Vår gutt var nesten 5 kg når han var født, hoppa nesten heilt direkte på 56, men hadde enkelte plagg i 50 som han fint brukte når resten var 62. Størrelsane varierer frå merke til merke, og etter design på kle. Vår bruker ofte mindre størrelse på bukser enn på bodyer feks. Eg ville ikkje bekymra meg, dei veks plutseleg og mykje, så står det stille ei stund. Anonymkode: af486...b1b
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #20 Skrevet 16. mars 2022 Det er veldig stor forskjell på passformen i de ulike klesmerkene, vi har brukt to-tre størrelser parallelt. Deretter er det veldig forskjell på kroppsfasongen til babyene, noen er smalere og vil "drukne" i klær i størrelsen over, mens andre fyller klærne på en annen måte, selv om de kanskje er litt lange på ermer og ben. Så lenge baby vokser som hen skal og følger sin vekstkurve, er det ingen grunn til å bekymre seg. Og så kan det være lurt å ikke sammenligne så mye, svar gjerne litt vagt på spørsmål fra slike som "bryr seg" veldig, så slipper man slike kommentarer og bekymringer. ("vi bruker litt av hvert av klesstørrelser", "noen netter sover hen mindre, andre netter mye mer") Husker at jeg sa (litt bekymret) til helsøster at jeg synes min baby var så lang og smal. Da så hun på mannen min og meg og smilte og sa at det var jo ikke så rart (vi er høye og smale begge to). Anonymkode: b14a4...c5a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå