Gå til innhold

Sykepleier, veterinær eller tannlege. Hvem hadde behersket jobben til en lege best?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenk som et eksperiment. Hvis disse tre yrkesgruppene hadde blitt utstyrt med en lege-id og satt til å jobbe på legekontor eller legevakt? Hvem hadde blir avslørt først og sist tror dere? Jeg tror garantert at veterinæren hadde greid seg best.

Anonymkode: 2fd92...d68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veterinær ja. Hadde i alle fall naila alle de småjobbene med å fjerne ditt og datt, sy småskader, osv.

Anonymkode: ef746...4c7

• Liker 9
Skrevet

Tror jeg også.

AnonymBruker
Skrevet

På et fastlegekontor vil jeg uten tvil tro at en sykepleier hadde klart seg best av de tre yrkesgruppene

Anonymkode: d84c0...b50

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også veterinær. 

Anonymkode: af668...5fd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tror vetrinær hadde klart seg best

De gjør jo veldig mye av det samme som en lege, bare på dyr i stedet. 

Anonymkode: 25b3d...c65

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På et fastlegekontor vil jeg uten tvil tro at en sykepleier hadde klart seg best av de tre yrkesgruppene

Anonymkode: d84c0...b50

Tror jeg også. 

Anonymkode: 7d274...113

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si sykepleieren. Hen jobber allerede på sykehuset med pasienter, vet rutiner og medikamenter

Anonymkode: 364c2...9d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på problemet, vil jeg mene. Om sykdommen satt i munnhulen ville jeg hatt tannlegen, om jeg trengte å få fjernet blindtarmen ville jeg valgt veterinæren. Om jeg hadde psykisk sykdom eller en varig funksjonsnedsettelse ville jeg ansett det som ren flaks om veterinæren var til hjelp, da ville jeg vendt meg til sykepleieren 

Anonymkode: d1635...998

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil si sykepleieren. Hen jobber allerede på sykehuset med pasienter, vet rutiner og medikamenter

Enig. Tror sykepleieren klarer å være mer troverdig enn en veterinær. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tenk som et eksperiment. Hvis disse tre yrkesgruppene hadde blitt utstyrt med en lege-id og satt til å jobbe på legekontor eller legevakt? Hvem hadde blir avslørt først og sist tror dere? Jeg tror garantert at veterinæren hadde greid seg best.

Anonymkode: 2fd92...d68

Vetrinær uten tvil 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan garantere deg veterinæren vet mer om medikamenter enn Spl gjør 

• Liker 9
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg tror også veterinæren. 

Skrevet
pia mater skrev (8 minutter siden):

Enig. Tror sykepleieren klarer å være mer troverdig enn en veterinær. 

Tror nok veterinæren hadde vært vesentlig bedre kvalifisert. Sykepleiere er normalt ikke veldig delaktig i fastsettelsen av diagnoser.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (8 minutter siden):

Kan garantere deg veterinæren vet mer om medikamenter enn Spl gjør 

Mer om medikamenter, men ikke nødvendigvis mer om riktig dose for de vanligste til mennesker, da dose ikke alltid er avhengig av det man skulle trodd. (Google  forsøket om lsd og elefant). 

Når det er sagt, så ville jeg helst blitt operert av en veterinær. Pattedyr er relativt like innvendig. 

Anonymkode: a5614...26b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

En sykepleierutdannelse kan overhodet ikke sammenlignes med den utdannelsen en veterinær eller en tannlege har. Jeg ville ha satset på veterinæren i dette tilfellet.

De fleste kan bli sykepleier om de vil, det er ikke høye krav eller lang utdannelse. Å bli veterinær er omtrentlig like tøft som å bli lege, skyhøyt krav for å komme inn, de utfører kirurgiske inngrep osv. Kan ikke sammenlignes med en sykepleier.

Anonymkode: 8185e...9f0

• Liker 7
Gjest Smeltemann
Skrevet

Kommer mere an på personligheten til de, en i en helt annen yrkesgruppe  kunne det tatt lang tid før de hadde  blitt avslørt også.

Skrevet
Brunello skrev (23 minutter siden):

Tror nok veterinæren hadde vært vesentlig bedre kvalifisert. Sykepleiere er normalt ikke veldig delaktig i fastsettelsen av diagnoser.

Nå spurte hi om "Hvem hadde blir avslørt først og sist tror dere?". En veterinær er absolutt mer kvalifisert, men tror en sykepleier hadde blitt avslørt senere pga kunnskapene om medikamenter og doseringer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleieren er ikke kvalifisert. Ikke i nærheten gang. Sykepleie er et helt annet fag.

Veterinærer jobber veldig røft og grovskårent. Jeg ville ikke latt en veterinær gjøre invasive inngrep på meg.

Tannleger kan mye mer medisin enn folk tror, og har mye fellesfag med medisinerne under studiet.

Ingen av disse gruppene er særlig godt skodd til å diagnostisere eller behandle sykdom hos mennesker på generell basis.

Men det kommer selvsagt (litt) an på hvilken spesialisering de enkelte klinikere har. 

Sykepleieren er utelukket. Utdannelsen er irrelevant for legearbeid.

Veterinæren er dårlig på humanmedisinske prosedyrer, og har liten kunnskap om humansykdommer og behandling av dem.

Tannlegen er god på prosedyre, og har en grunnleggende skolering i humanmedisin.

Jeg hadde gått for tannlegen. Selv om veterinæren har bredere forskrivningsrett. Alle alternativene er svært risky.

Anonymkode: b6c6b...7cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skomaker bli ved din lest

Anonymkode: d2af2...54d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...