AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 For en måte å gi barna dine en dritthånd tidlig i livet på. Det er absolutt barnemishandling. Anonymkode: 18e48...a64 36 4 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 (endret) Det er selvfølgelig noen som har sykdommer som gir fedme. Men det er vel også sånn at det er økende overvekt både hos barn og voksne i Norge, og alle disse har ikke hormonsykdommer. Kan godt hende disse barna har det helt greit og fint, men de blir jo mer utsatt for sykdommer når de blir eldre. Forstår at årsakssammenhengene er sammensatte, men dette er jo et problem. Anonymkode: c2a29...3e2 Endret 15. mars 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod. 38 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 (endret) Det er mange problemer. Bryr dere dere like mye om tynne pipestilker som gamer 24/7, og ikke kan sparke en fotball feks? Nei. Det er noe med overvekt som provoserer. Anonymkode: e869c...afa Endret 15. mars 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod. 41
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mange problemer. Bryr dere dere like mye om tynne pipestilker som gamer 24/7, og ikke kan sparke en fotball feks? Nei. Det er noe med overvekt som provoserer. Anonymkode: e869c...afa En tynn "pipestilk" trenger ikke leve usunt. Et overvektig barn har oftest (ikke alltid!) en usunn levestil mtp matinntak og evt også aktivitet. Anonymkode: 40b8f...2cb 24 2 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 14. mars 2022 Jeg skulle ønske folk sluttet å diskriminere og se ned på fedme. Barn merker også blikkene dine. Vær så snill å ta deg sammen. Anonymkode: aa466...9d4 59 4 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): For en måte å gi barna dine en dritthånd tidlig i livet på. Det er absolutt barnemishandling. Anonymkode: 18e48...a64 En del av den "dritthånden" er jo nettopp holdningen din. Å bli møtt med fordommer og en nærmest overlegen holdning kan umulig gjøre det lettere. Anonymkode: 6ee1f...86f 41 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 Jeg var et tykt barn. Fikk også høre det. Gikk i klasse med flere tykke. Og plutselig var vi ikke tykke lenger, men lange. For barn har det med å vokse i høyden også. Anonymkode: 11ea8...076 19
Hengebuksvinet Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 Jeg blir trist av å møte ungdomsskoleelever som er så store at de ikke kan delta i lavterskel aktiviteter. Å ha litt former eller være litt rund er det stor takhøyde for, men en del er faktisk for store at det er helseskadelig. Du får nok mye tyn for denne tråden, men jeg velger å se konstruktivt på den. 21 14
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #9 Skrevet 14. mars 2022 Min datter er noe overvektig. Hvorfor aner jeg ikke? Hun spiser det samme som sine søsken som er tynne som stilker. Hu er fortsatt for ung til å handle mat selv og hun har to aktiviteter i uken. Hu vokser i rykk og napp. Så det vil jevne seg ut. Faren var lik som barn og han er tynn som en strek. Så kanskje ikke dømme Så fælt TS 🤦♀️ Anonymkode: c2d34...56d 24 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): For en måte å gi barna dine en dritthånd tidlig i livet på. Det er absolutt barnemishandling. Anonymkode: 18e48...a64 Folk som deg er det største problemet. De aller fleste i vår del av verden går det uforskammet bra med uansett kosthold eller vekt. At dere kropp- og mat fundamentalister skal presse deres livssyn på andre er derimot et stort samfunnsproblem som ødelegger liv. Anonymkode: 25037...fd0 21 2
Troyamin Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 Det er slike holdninger som er med på å skape spiseforstyrrelser hos unge. 24 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 Jeg har 3 gutter. Lik mat og oppdragelse, likt aktivitetsnivå. To normalvektig, slanke og en som har vært skikkelig chubby fra han var baby til han var rundt 12 år. Høy og stor, rundt ansikt med store kinn og dobbelthake, bredbygget, stor mage. Fikk masse kommentarer fra andre at vi måtte passe på, men det var jo ikke sånn at han var inaktiv og levde usunt.. var vanskelig å finne klær som passet, spesielt bukser.. Både jeg og min mann er naturlig slanke som barn og voksen (men høye), så han lignet ikke på oss😅 Nå er han snart 14, 186 høy og overhodet ikke tykk. Kan godt være han blir nærmere 190 høy. Sterk og bredskuldret, folk tror han er 17-18 år. Hadde han vært tynnere før han strakk seg hadde han vært for tynn nå. Ansiktet og alt har forandret seg, blitt mye lenger i ansiktet og bollekinna/dobbelthaka er helt borte. Magen er også helt borte. Kan virkelig ikke sammeligne barn og man vet ingenting om de lever usunt eller ikke kun ved om de er lubben som barn. Det kan også gå seg veldig naturlig til når de kommer i puberteten. Anonymkode: 1f4f8...79d 21 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 7.30): En tynn "pipestilk" trenger ikke leve usunt. Et overvektig barn har oftest (ikke alltid!) en usunn levestil mtp matinntak og evt også aktivitet. Anonymkode: 40b8f...2cb Jeg var tynn pipe stilk og levde usunt. Spiste ikke gode måltider. Og myye godteri. La bare ikke på meg. Det knuser hjertet mitt, når voksne shamer overvektige barn Anonymkode: d1291...dee 31 4 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #14 Skrevet 14. mars 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det knuser hjertet mitt, når voksne shamer overvektige barn Anonymkode: d1291...dee Det virker som om ikke alle her forstår at TS nok sikter til de ungene som er vokst opp på cola og toro og burger i sofaen foran TVn. De foreldrene trenger faktisk å shames. Anonymkode: 55e3b...3b3 31 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #15 Skrevet 14. mars 2022 Hvorfor tror du at dette koker ned til foreldrene? Og at overvekt skyldes den enkeltes handlinger? Det er sammensatt! Det er et samfunnsproblem. Anonymkode: 68739...be7 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #16 Skrevet 14. mars 2022 Jada barn vokser i rykk og napp, og på generelt grunnlag så dømmer jeg ikke foreldre for om barnet deres er tykt. Men hvis foreldrene selv er tykke og barnet deres er tykk, da tenker jeg mitt... Kjenner foreksempel en alenemor med en datter, hun har selv hele livet vert tykk og en ivrig jojoslanker og er nå på det største jeg har sett henne. Datteren (rundt ti års alder) begynner virkelig å legge seg ut, og jeg vet hun får mange kommentarer på det. Hun har stor rompe og lår, hengemage og dobbelthake... Allikevel er det kos i form av mat hver dag, godteri, pannekaker, boller, is, you name it - alltid er det noe, og mor sier "man må da kunne unne seg litt" og ja da dømmer jeg og tenker at hun failer litt som mor. Særlig siden hun selv vet hvordan det er å vokse opp som tykk og hun sliter fortsatt med psyken fra den gang - også velger hun å la datteren gå gjennom det samme.... Anonymkode: 12116...ef0 19 1 2
Hjerte Skrevet 14. mars 2022 #17 Skrevet 14. mars 2022 (endret) Dette er et stort og komplekst tema, og jeg synes ikke TS sitt innlegg evnet å romme det. Samtidig som barnefedme er et problem, så er shaming av barn med fedme og ikke minst deres foreldre også dypt problematisk. Og det er forskjell på å legge seg ut i bredden i forkant av vekstspurt og en gradvis økning i kroppsfett. Det er forskjell på foreldre som er blinde for problemet og foreldre som har kjempet motstrøms i årevis uten å komme en meter. Be om hjelp, ber vi. Men hjelpen som finnes er fragmentert og tilfeldig, og ikke minst utilgjengelig for mange. Jeg bruker å holde meg unna slike tråder, fordi det bare blir bastante meninger uten nyanser, folk som går inn for å være slemme og andre som går inn for å misforstå og bli sinte av klønete formuleringer fra noen som i bunn og grunn er velmenende. Det er ikke konstruktivt i det hele tatt. Endret 14. mars 2022 av ♥ 16 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #18 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 8.17): Det virker som om ikke alle her forstår at TS nok sikter til de ungene som er vokst opp på cola og toro og burger i sofaen foran TVn. De foreldrene trenger faktisk å shames. Anonymkode: 55e3b...3b3 Nei, det trenger de ikke. Skam har faktisk aldri hjulpet noen med noe som helst noen gang. Hvis foreldrene forer ungene sine med cola og burger, så er det jo en grunn for det. Kanskje de ikke vet bedre. Kanskje de kobler mat og kjærlighet og bare vil være snille. Kanskje de er slitne og ikke klarer å si nei. Kanskje de har angst eller depresjon og sliter hver dag med å bare stå opp og få ting til å gå rundt. At du eller andre velger å «shame» dem vil bare gjøre det verre. Nå vet du det. Har du tenkt å forandre oppførselen din? Hvis ikke er du delaktig i at andre mennesker har det vondt. Faktisk. ♥ skrev (På 14.3.2022 den 8.28): Men hjelpen som finnes er fragmentert og tilfeldig, og ikke minst utilgjengelig for mange. Dette er kjempeviktig. Opplever at de bakenforliggende årsakene ikke tas tak i, det er fokus på veiing og kalorier og gå tur, og de som skal «hjelpe» er som regel ufaglærte/uten spesialkompetanse. Anonymkode: aa466...9d4 20 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #19 Skrevet 14. mars 2022 Jeg har feiret julaften med noen som hadde to overvektige barn. Da de pakket opp ekstra gave fra mora og faren sin som var hver sin store sjokolade plate som var ca 100x100 cm. jeg visste ikke hvem som gliste størst av barna og foreldrene jeg satt helt stum . Det var så fælt å se på! Var mere trist enn glede inni meg. I dag er de voksne å den ene fikk en sykdom så det ble gjort utredning og vekten ble tatt under kontroll. Den andre er i jobb og har tyntes slik. Tatt til fornuft!! Foreldrene er tynne selv så det var nok kostholdet som var årsaken. Anonymkode: 84af8...c72 6 4
Hjerte Skrevet 14. mars 2022 #20 Skrevet 14. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette er kjempeviktig. Opplever at de bakenforliggende årsakene ikke tas tak i, det er fokus på veiing og kalorier og gå tur, og de som skal «hjelpe» er som regel ufaglærte/uten spesialkompetanse. Anonymkode: aa466...9d4 Ja, i den grad hjelpen finnes. Og den tilpasser seg ikke den enkelte families behov. På den anektdotiske siden: Det inntrykket jeg har basert på hvilke råd voksne med overvekt jeg kjenner som har vært på såkallet livsstilsendring betalt av det offentlige men ofte tilbudt av private aktører, hjelpen gis av personer med en solid evidensbasert helseutdannelse i bunn men som har ernæringsutdannelsen sin fra det store internettet. Det er det rene kvakksalveri blandet med teorier som kan ha noe for seg men som enda ikke er grundig nok undersøkt og klarlagt mtp effekt. Når du kommer hjem med sukkerbrus fordi kvakksalveren mener aspartam er roten til ditt problem, da er du bedre stillt uten hjelp. Beklager håpløs setning først i andre avsnitt, gidder ikke omformulere. Endret 14. mars 2022 av ♥ 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå