Gå til innhold

Dere som har IBS- irritabel tarm

Anbefalte innlegg

Fler her inne som sliter med det? 

Jeg har hatt det I mange år, men kan ikke si jeg har funnet noe som hjelper. Etter middag kan jeg plutselig få veldig vondt i magen, slags mageknip, så må jeg på toalettet med en gang. 

Noen dager kan jeg våkne med vondt i magen, må på do kanskje 2- 3 ganger like etter hverandre, med løs avføring. Så gir det seg. Da er det ofte litt guling på papiret. 

Har vært hos legen og tatt blodprøver, eneste der er at jeg mangler d- vitamin og folat. Klemte på magen, men kjente ikke noe feil. 

Hvordan gjør andre det som sliter sånn med magen? Jeg gruer meg hver gang jeg skal bort, bruker loperamid hver eneste gang. Sikkert ikke bra det heller i lengden..

Beklager langt innlegg, takknemlig for alle svar og råd :)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1565478-dere-som-har-ibs-irritabel-tarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg var mye plaget før, men fikk en helt "ny" mage etter at jeg begynte med Alflorex (reseptfritt på apotek). Det tok et par uker før jeg merket virkningen, og nå tar jeg en pille daglig. Helt supert produkt for meg i hvert fall.

Anonymkode: 7c7cf...b56

• 8 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 6.20):

Jeg var mye plaget før, men fikk en helt "ny" mage etter at jeg begynte med Alflorex (reseptfritt på apotek). Det tok et par uker før jeg merket virkningen, og nå tar jeg en pille daglig. Helt supert produkt for meg i hvert fall.

Anonymkode: 7c7cf...b56

Hvor lenge kan du ta den om gangen? Bare tar du det hele tiden?

Anonym-bruker skrev (2 timer siden):

Hvor lenge kan du ta den om gangen? Bare tar du det hele tiden?

Du må prøve fasting over natten, at den blir lenger. Ikke spise mellom måltider.

Kostholder ditt må også gås igjennom, hva du spiser.

Ikke bruk noen medikamenter.

Bor du på østlandet? Viken/Oslo?

Anonymkode: ccb64...e90

Annonse

Om diare er hovedproblemet ville jeg forsøkt å spise litt ris til middagene. Ris kan samle opp litt væske i magen og for noen redusere diare. De som har trang til forstoppelse må være forsiktig så de har mye væske når de spiser ris, ellers kan de bli forstoppet....

Anonymkode: 9f16d...4dd

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kuttet ut brødmat og kornprodukter generelt. Spiser nå lavkarbovarianter av brødmat og bakst.

Mageproblemene jeg har hatt hele livet forsvant omtrent over natten.

Anonymkode: 1c407...252

Hvordan reagerer du på ris, pasta og potet?

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du må prøve fasting over natten, at den blir lenger. Ikke spise mellom måltider.

Åja, jeg skjønner. Så jeg kan ikke bare begynne å ta det selv? Jeg bor på østlandet 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan reagerer du på ris, pasta og potet?

Pasta reagerer jeg på.

Ris spiser jeg lite av og litt går fint. 

Potet reagere jeg ikke på, men spiser ikke så mye av det heller.

Anonymkode: 1c407...252

Lav Fodmap. Det eneste som hjalp meg var å få kontroll over hvilke matvarer og hvilke kombinasjoner av matvarer som utløste reaksjoner. Drittprosess å gå gjennom, så jeg utsatte det lenge. Men endringen etter bare to dager på lav fodmap var enorm, og jeg angret på at jeg ikke startet tidligere. 

Har tidligere gått på nexium, somac, vært storforbruker av laktulose og laxoberal, mm. I dag er jeg symptomfri så lenge jeg ikke spiser ting jeg ikke burde, og trenger ikke trykke kroppen full i medisin eller andre "hjelpemidler". 

For min del er hvete, eple og sitrusfrukter verstinger, men IBS er ulik for alle, så det som funker for meg funker ikke nødvendigvis for deg :) 
Idag spiser jeg et "smartkarbo" kosthold. Kutter ut karbohydrater i form av brød, pasta, ris og noe potet, men spiser karbohydrater i frukt f.eks. Godt for både magen og vekten min (som jeg tidligere også har slitt med å få helt kontroll på) :)

For meg har det vært revolusjonerende å begynne på antidepressiva (SSRI), som jeg får for angst. Forventet ingen endring i mine IBS-symptomer, men det er nesten der det har vært mest merkbart. Dermed vil jeg tro at min IBS henger mye sammen med hvordan jeg har det. Å uroe seg for diaré ute blant folk er jo også forsterkende for angsten, så de har nok bygget hverandre opp.

Hvis du tror du kan ha angst i tillegg til IBS, kan jeg dermed anbefale å ha dialog med legen om muligheten for å prøve antidepressiva 😊

Anonymkode: 4a061...6e2

Annonse

Jeg ble bedre av å bytte ut surnede melkeprodukter (yoghurt) med brød og havregrøt til frokost/lunsj. 
og begynt spise mer potet og rotgrønnsaker til middag. 

Og begynte registrere hva jeg fikk de akutte situasjonene av. 
Jeg får det fortsatt om jeg kombinerer kylling, pasta og fløte. Hver for seg er ikke det noe problem. Skjønner ikke hvorfor, men har akseptert det. 

Men du sier du har tatt blodprøver, har du tatt noen annen undersøkelse? 
Når begynte mageplagene? gjorde du noe endring i livsstil, livssituasjon eller noe da? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Medikamenter kan være til svært stor hjelp. Medikamenter kan være helt nødvendig. 

Anonymkode: 66538...e06

Annonse

Jeg reagerer sterkt på grønnsaker, frukt, egg og melk. Så om jeg følger lav foodmap så blir jeg ennå dårligere. 

Hvis jeg aldri skal være syk så må jeg leve på kylling og ris. 

Jeg har diare versjon av ibs mener legen. Samtidig har jeg hatt sterke reaksjoner på mat med fett i. Jeg har kronisk betennelse i magen, går på faste medisiner for dette som hjelper mot verste smerten. 

Jeg har blitt sjekket ut av lege på absolutt alt og de finner ikke noe så derfor konkluderer de med ibs. 

Jeg har ingen råd for jeg sliter sterkt med dette selv. 

Anonymkode: 29cd9...a34

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg reagerer sterkt på grønnsaker, frukt, egg og melk. Så om jeg følger lav foodmap så blir jeg ennå dårligere. 

Hvis jeg aldri skal være syk så må jeg leve på kylling og ris. 

Jeg har diare versjon av ibs mener legen. Samtidig har jeg hatt sterke reaksjoner på mat med fett i. Jeg har kronisk betennelse i magen, går på faste medisiner for dette som hjelper mot verste smerten. 

Jeg har blitt sjekket ut av lege på absolutt alt og de finner ikke noe så derfor konkluderer de med ibs. 

Jeg har ingen råd for jeg sliter sterkt med dette selv. 

Du skal jo ikke følge lav fodmap som en type diett. Kun for kartlegging av hva du reagerer på. Får du en reaksjon går den matvaren på nei-listen, og du nullstiller og prøver en ny matvare. Når kartleggingen er ferdig og du vet hva du tåler og ikke, trenger du ikke lenger droppe alt med høy fodmap.

Selv har jeg hatt mange kryssreaksjoner, og trodde derfor at alle disse matvarene trigget IBS'en min. Men det viste seg i kartleggingen at det kun var i kombinasjon med en annen spesifikk vare, og så lenge jeg kuttet den tålte jeg likevel mye av det andre. 

Var mye inn og ut av sykehus, de fant ofte betennelser men kunne aldri konkludere med noe mer spesifikt enn IBS. Jeg sier ikke at Fodmap funker for alle, men en kartlegging av kosthold og reaksjoner, gjerne i samråd med ernæringsfysiolog, er absolutt å anbefale for alle som sliter med IBS da det ikke finnes en enkelt kur. 

EmKay skrev (6 minutter siden):

Du skal jo ikke følge lav fodmap som en type diett. Kun for kartlegging av hva du reagerer på. Får du en reaksjon går den matvaren på nei-listen, og du nullstiller og prøver en ny matvare. Når kartleggingen er ferdig og du vet hva du tåler og ikke, trenger du ikke lenger droppe alt med høy fodmap.

Selv har jeg hatt mange kryssreaksjoner, og trodde derfor at alle disse matvarene trigget IBS'en min. Men det viste seg i kartleggingen at det kun var i kombinasjon med en annen spesifikk vare, og så lenge jeg kuttet den tålte jeg likevel mye av det andre. 

Var mye inn og ut av sykehus, de fant ofte betennelser men kunne aldri konkludere med noe mer spesifikt enn IBS. Jeg sier ikke at Fodmap funker for alle, men en kartlegging av kosthold og reaksjoner, gjerne i samråd med ernæringsfysiolog, er absolutt å anbefale for alle som sliter med IBS da det ikke finnes en enkelt kur. 

Som sagt, skal jeg aldri være syk så er det kylling og ris. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som sagt, skal jeg aldri være syk så er det kylling og ris. 

Kylling og ris er jo digg det ✌️
Fra spøk til alvor, veldig kjedelig for deg at du er så plaget. Det kan jo høres ut som du har en udiagnostisert Crohns e.l. Rart du ikke får en med definert diagnose enn IBS når du har fått påvist kronisk betennelse. Men, man må jo nesten bare stole på legene etter x-antall utredninger. 

Skrev bare svaret mitt for å få frem for ts at lav fodmap ikke er en diett man skal leve på, kun et verktøy, for jeg synes innlegget ditt kunne virke litt negativt mot noe som absolutt bør prøves ut om man er mye plaget.
Håper uansett du finner noe som fungerer for deg, å ha det sånn unner jeg ikke noen i verden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...