AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Hei! Har et ønske om å bli fosterfamilie, fortrinnsvis for et lite barn/spedbarn. Er det sjanse for å bli godkjent som fosterforeldre dersom man har et barn på 4 år fra før? Anonymkode: 51b20...301
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Mine venner ble fosterforeldre til et lite barn da de selv hadde tre barn fra fem og oppover. Anonymkode: 755a8...942
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 Bare vær skikkelig klar over at barnet som kan komme til dere, kan ha med seg mye baggasje, selv om det er et spedbarn. Og at det kan kreve mye av dere som foreldre, og mye av fostersøsken. Det kan man selvfølgelig oppleve med egenfødte barn også, men det er en grunn til at fosterforeldre noen ganger gir opp, der bioforeldre holder ut.. Når det er sagt, tror jeg flertallet av fosterfamilier jeg kjenner til har egne barn. Men de er ofte begynt å bli ganske store. Anonymkode: 56ed0...15f 9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 Her var eget barn 2 år eldre enn fosterbarn, de er i dag som bror og søster. Krevende i begynnelsen ja. De som jobber med plasseringer velger FH litt etter hvordan din familie er, du vil ikke få boende med deg et barn som feks er voldelig om du har små barn hjemme, men såklart kan litt av hvert eksalere, det vet ingen. Selv bodde jeg som 16 åring med et godt voksent par med voksne barn som ikke bodde hjemme. Anonymkode: cef67...ad9 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 Søsteren min var cirka 6 og jeg cirka 3 da de fikk meg. Vi er oppvokst som og ser på hverandre som søsken, og har et fint forhold i voksen alder. Anonymkode: ef287...c20 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 Ja, det kan dere. Men personlig ville jeg ventet til barnet mitt hadde vært noen år eldre enn 4 år. Dere tar tross alt inn et barn som på ett eller annet vis har levd under omsorgssvikt, og trenger mye mer oppmerksomhet og oppfølgning av både dere og ofte andre instanser enn ditt eget barn. Tror mange førstegangs-fosterforeldre ikke helt skjønner hvor stort omsorgsbehov et fosterbarn har, så dette er viktig å tenke godt igjennom før dere tar inn et barn i hjemmet deres. For det er noe med at det siste disse barna trenger er fosterhjem som sier opp når de innser hvor mye mer krevende fosterbarnet er enn eget barn, og hvordan det igjen går utover eget barn. Anonymkode: 7f33b...2c0 9
n_97 Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 Barnevernet vil helst at de andre barna i huset skal være en god del eldre. Av flere grunner, er barna tett i alderen kan det bli krevende. Om dere går for en baby så vit at "alle" vil ha babyene, så dere kan fort bli stående år i kø. Og selv en liten baby kan ha store spesielle behov, feks pga rusmisbruk under svangerskapet. 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 Noen ganger vil de ha barn i nær alder til forsterbarnet, andre ganger en del eldre og noen ganger ingen andre barn i hjemmet. Dette varierer fra sak til sak. Barnevernet vil sette barna hos de familiene de mener blir best match. Anonymkode: 644a0...162 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #9 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei! Har et ønske om å bli fosterfamilie, fortrinnsvis for et lite barn/spedbarn. Er det sjanse for å bli godkjent som fosterforeldre dersom man har et barn på 4 år fra før? Anonymkode: 51b20...301 Det står ofte om de forskjellige barna om man kan ha egne barn i den og den alderen Anonymkode: ec4fc...150
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 n_97 skrev (6 timer siden): Barnevernet vil helst at de andre barna i huset skal være en god del eldre. Av flere grunner, er barna tett i alderen kan det bli krevende. Om dere går for en baby så vit at "alle" vil ha babyene, så dere kan fort bli stående år i kø. Og selv en liten baby kan ha store spesielle behov, feks pga rusmisbruk under svangerskapet. Nja dette stemmer ikke helt , for øyeblikket er det få på lister for å ta i mot de minste barna Anonymkode: ec4fc...150
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 Så flott at dere vurderer dette! ♥️ Det er stort behov. Dere kan nok få et fosterbarn, men kanskje lurt å vente til barnet er litt eldre. Kan være krevende med et fosterbarn som kommer med mye baggasje og som gjerne krever full oppmerksomhet fra dere. Det kan fort bli sjalusi. Jeg ville først tatt kontakt med barnevernet og spørre litt. Når de skal finne et barn som passer hos dere, så vil de jo vurdere det aktuelle barnets behov. Men det kan jo være da at dere må vente en stund. Lykke til! 🥰 Anonymkode: 9717b...bab 3
Belima Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 Ta kontakt med kommunen der du bor og hør hva de har å si. Selv fikk jeg et fosterbarn som var ett år yngre enn mitt barn, da hun var 5 år. Gikk veldig bra for oss. Bedre å forhøre deg å få den infoen du må ha. Dere må også gå kurs før dere får lov nå. 3
n_97 Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Nja dette stemmer ikke helt , for øyeblikket er det få på lister for å ta i mot de minste barna Anonymkode: ec4fc...150 Da har ting endret seg siden noen år siden, for da var utfordringen at de hadde mer enn nok av hjem for de minste men mye færre for de større barna. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #14 Skrevet 14. mars 2022 n_97 skrev (2 timer siden): Da har ting endret seg siden noen år siden, for da var utfordringen at de hadde mer enn nok av hjem for de minste men mye færre for de større barna. Ja har nok EndreT seg da Anonymkode: ec4fc...150
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #15 Skrevet 14. mars 2022 n_97 skrev (2 timer siden): Da har ting endret seg siden noen år siden, for da var utfordringen at de hadde mer enn nok av hjem for de minste men mye færre for de større barna. Helt forandret er det nok ikke. Men «mer enn nok hjem» er nok ikke helt riktig, men det er fortsatt slik at større barn er vanskeligere å finne fosterhjem til. Særlig da barn fra rundt 10-13 år og oppover. Anonymkode: 9717b...bab 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #16 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt forandret er det nok ikke. Men «mer enn nok hjem» er nok ikke helt riktig, men det er fortsatt slik at større barn er vanskeligere å finne fosterhjem til. Særlig da barn fra rundt 10-13 år og oppover. Anonymkode: 9717b...bab Så rart, da er de jo ferdig med fasen hvor de skal læres opp i de enkleste ting. Kle på seg, smøre skiver, pusse tenner. Da kan man bryne seg på de mer eksistensielle tingene i livet. Anonymkode: acf81...695
AprilLudgate Skrevet 14. mars 2022 #17 Skrevet 14. mars 2022 Er dette er spedbarn i din familie siden du spesifiserer dette? Isåfall er svaret at man foretrekker familie og nettverket til barn ja om det er bra for barnet. Om du bare generelt vil bli fosterhjem så er du i en veldig lang kø for hva spedbarn/babyer/mindre barn gjelder - og dere foretrekkes ikke som familie når dere har småbarn hjemme. Dette på grunn av omsorgsbehovet traumatiserte barn har, eventuelt helsemessige behov. Det er sjeldent spedbarn har behov for adopsjon i Norge. Ser noen i tråden sier det ikke stemmer, mulig det - men dette er hva som oppgis i alle annonser jeg har sett i kommunene. Ofte ønsker man par uten hjemmeboende barn i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #18 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så rart, da er de jo ferdig med fasen hvor de skal læres opp i de enkleste ting. Kle på seg, smøre skiver, pusse tenner. Da kan man bryne seg på de mer eksistensielle tingene i livet. Anonymkode: acf81...695 Men nå snakker vi ikke om «vanlige» barn, i mangel av en bedre beskrivelse. Vi snakker om barn som gjerne har vært utsatt for vold og omsorgssvikt i alle disse årene, og nå er på full fart inn i puberteten. Tilknytningsfortyrrelser, depresjoner, angst, utagering, ptsd osv. Så nei, på ingen måte en enkel fase for mange fosterbarn.. Og alle disse tingene du beskriver er faktisk ting fosterbarn i denne alderen gjerne ikke mestrer fullt ut, av ulike årsaker. Anonymkode: 56ed0...15f 8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #19 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så rart, da er de jo ferdig med fasen hvor de skal læres opp i de enkleste ting. Kle på seg, smøre skiver, pusse tenner. Da kan man bryne seg på de mer eksistensielle tingene i livet. Anonymkode: acf81...695 Barn som kommer i fosterhjem i ungdomsalder har gjerne levd med omsorgssvikt i hele oppveksten. De mangler det grunnleggende. Så nei, det er ikke rart. Anonymkode: 9717b...bab 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #20 Skrevet 22. mars 2023 Hei. Er selv fostermor, og ble det når mitt eget barn var ca 2,5 år. I samtale med bufetat etter gjennomført pride kurs, så satte de oss opp på spedbarn, så det ville bli et naturlig søskenforhold mellom et evt fosterbarn og vårt barn. Vi sa også ja til å kunne ta akutte saker. Det tok 3 måneder etter gjennomført kurs før vi fikk en telefon og vi fikk babyen akutt plassert hos oss. Bufetat kommer med mye føringer og anbefalinger for hva som vil passe inn i deres familie, etter de blir grundig kjent med dere på et personlig nivå, så dere kan stole på dem 😊 Anonymkode: f5682...8f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå