Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg hadde verdens greieste svigermor. Så fikk jeg barn. Babyen er 6 mnd nå og svigermor legger seg oppi ting hun ikke har noe med.

F.eks: jeg og babyen samsover, og far sover på sofaen (har bare ett soverom, og sofaen er ålreit å sove på). Dette er først og fremst så far skal få mer søvn, da han takler søvnmangel dårlig og sover dårlig fra før av. Jeg digger samsoving, får totalt sett mye mer søvn på den måten. Det skal jo ikke være som dette for alltid, men akkurat nå funker det kjempebra for oss. Allikevel kommer svigermor med kommentarer: har du (mannen) kommet deg inn igjen i senga nå? Dere må passe på så barnet ikke sover sammen med dere til han er tenåring! Osv

Samme med nattamming. Dagen baby bikket et halvt år var det masing om at jeg måtte kutte nattamming. At vi kom til å få sove så mye bedre da. Jeg syns nattamming er helt fint, sånn som ting er nå. Jeg slenger ut puppen noen ganger hver natt og baby sover videre. Det funker særlig bra for å få sove lengre enn til kl 5. Baby slumrer en ny søvnsyklus for hver amming etter kl 5 på morgenen. Og siden vi samsover så trenger jeg ikke å våkne noe særlig for å amme. Jeg blir heller ikke noe sliten av amming, det koster meg ingenting å amme! Men for svigermor virker det som om alt handler om å snart skulle få slippe den amminga... hun har f.eks. gjort det veldig klart hva hun syns om mødre som ammer barn "lenge" (mer enn 1-2 år)! Det er så "synd" på de barna, nemlig!

Og jeg skjønner at jeg ikke skal bry meg. Jeg nevner ikke lenger noe om amming eller sovesituasjon til svigermor, og tenker på det som "privat" info ovenfor henne.

Men nå til helga skal vi på hyttetur med svigerfamilien. Det er mange soverom, så mannen kan bare gå og sove på et annet rom. Men jeg er så sikker på at det blir kommentarer om det, og jeg kommer til å føle meg ille til mote... skal jeg si noe til henne? Eller bare overse det?

Anonymkode: 5f5f1...476

• Liker 1
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noen barnslige kommentarer fra svigermor. Her tenker jeg din mann kan stille opp, tydelig og bestemt; "vi oppdrar, og vi bestemmer". 

Din svigermor har ikke et ord hun skulle ha sagt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men hva sier mannen når hun kommenterer? For hans svar på spørsmålet om han har kommet seg inn igjen i senga burde jo være noe ala; "Nei, for det beste for oss som familie er at jeg sover på sofaen, er uthvilt og kan avlaste xx(deg) på kveld, morgen og dagtid samtidig som jeg skal fikse jobben. Om du mener jeg må ha seng, så er du velkommen til å kjøpe en større leilighet til oss"🤷🤪

Svigermor høres forøvrig ut som et nek.. 🙊

Anonymkode: 6e239...045

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig gammeldagse holdninger din svigermor har! Jeg tenker som deg i hvert fall. Du kan jo kanskje si noe om at dette er valg dere har tatt som familie og at det er i tråd med dagens syn på amming? Mange fine artikler om amming og samsoving på ammehjelpen.

Anonymkode: 1e3bf...bdd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Du får si "man kan pule andre steder enn i ektesengen, vettu ;) ". Neida. Men altså, de aller færreste samsover med tenåringer. For de fleste løser det seg etter hvert, enten av seg selv eller at man må ta en runde med tilvenning på det.

Anonymkode: 54e69...670

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at din mann synes det er greit at du har kastet han på sofaen. Dere kan selvfølgelig vente dere kommentarer på hytteturen, for det dere driver med er merkelig.

Det er sykelig å knytte seg så intenst til babyen som du har gjort.

Anonymkode: d9fa4...d6b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skjønner ikke at din mann synes det er greit at du har kastet han på sofaen. Dere kan selvfølgelig vente dere kommentarer på hytteturen, for det dere driver med er merkelig.

Ja, det er helt sykt å gi barnet sitt mat når det er sulten, helt sykelig faktisk!

Anonymkode: 62440...a24

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Mannen svarer irritert til svigermor: det tenker jeg vi finner ut av selv. Jeg kan jo be han gi mer tydelig beskjed også, hun tåler det. Tør ikke sifra selv fordi jeg er så ekstremt konfliktsky og begynner å rødme og stamme og får klump i halsen om jeg skal kritisere noen🥶🥶

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nye tider nå, min venn. Man skal knytte seg til babyen. Dette har forøvrig ikke så mye med tilknytninga å gjøre, det har bare med at vi får mest søvn på denne måten.

Dessuten er han ikke "kasta" på sofaen, han er hjertelig velkommen til å dele seng med meg og baby! 

Og som sagt, vi gjør det som funker for oss akkurat nå. Kanskje vi gjør noe annet når jeg skal begynne å jobbe?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare svare: Takk for tipset, men dette ordner vi helt fint uten hjelp fra andre.

Anonymkode: 25558...8a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å overse det. Det gjør vi. Vi har funnet en løsning som gir best og mest mulig søvn for flest mulig, og det fungerer godt for osd. Jeg er ikke interessert i å gå inn i en diskusjon om det eller måtte forsvare det.

Anonymkode: 4e2e4...8cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor prøver å komme med gode råd, det tåler ikke dagens mødre. 

Anonymkode: 1d1d6...5d4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at på hytteturen kan far kanskje sove med dere, da er det helg og fri. Bare for å unngå kjipe kommentarer mener jeg.

Anonymkode: 8a766...841

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 barn under 2 år, og mannen sover på eget soverom, ved siden av hun eldste. Jeg sover med baby på snart 4 mnd. Samsover ikke, da vi har alt for myk seng, men ammer på natt. Tenker dere kjenner barnet deres best, og søvn er det absolutt viktigste, så at mannen sover ett annet sted, for å få mest mulig søvn, tenker jeg er veldig bra, for man trenger søvn for å ha tålmodighet resten av døgnet. 

Til svigermor ville jeg bare sagt at dere gjør som dere selv vil. Det blir isåfall deres problem når den tid kommer. Og for å være ærlig, så tror jeg ikke det blir noe problem, barna vokser jo de og, og behovene endres når de bli eldre. Dere får nok trygge barn som vet at foreldrene alltid er der for de. 

Anonymkode: 5a429...f6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Svigermor prøver å komme med gode råd, det tåler ikke dagens mødre. 

Anonymkode: 1d1d6...5d4

Hvor godt råd er det å si at hun ikke skal samsove med en 6 mnd gammel BABY fordi det kan bli samsoving med en tenåring? 

En ting er råd i en situasjon der man ber om råd, men TS' svigermor kommer med kommentarer  fordi TS gjør ting annerledes enn det hun selv mener er riktig. Det er ikke greit. 

Anonymkode: 4e2e4...8cd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Be mannen si klarere fra. Og sette et ultimatum: Enten kutter hun ut disse kommentarene, eller så driter dere i å reise noe som helst sted med dem. 

Her bor vi heldigvis såpass langt unna de som kommer med slike kommentarer at det bare er å ignorere de få gangene vi får sånne. Men hadde vi bodd oppi dem, hadde nok mannen fått klar beskjed om å be dem holde så inderlig godt kjeft.. 

Anonymkode: 9a120...422

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

«Akkurat dette føler jeg meg trygg på er en god løsning for oss». Om du klarer å si det med litt autoritet i stemmen, så tipper jeg hun vil la det ligge. Om hun ikke stopper begynn å snakk om noe annet (eller reis deg fra sofaen for å finne deg noe drikke, mens du spør svigermor om hun også vil ha) Ville nok også bedt mannen min om å fortelle henne at det er av hensyn til HAN at han ligger på sofaen. 

Vi har også samsovet det første året (og jeg har ammet mine tre på nettene lenger enn 6 mnd), men mannen min har sovet med oss da. Jeg er faktisk litt usikker på om min svigermor i det hele tatt visste om det. Om hun kommenterer mye så kan du jo også vurdere å fortelle henne mindre. 

Anonymkode: ce754...5aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange kommentarer! Mannen hadde møtt svigermor alene i går og hun hadde igjen spurt om nattamming. Hun kommenterer mer til ham enn meg. Da hadde han sagt tydelig ifra at ting er annerledes nå enn for 30 år siden, og at hun må slutte å kommentere. Håper det hjelper! Jeg blir allikevel irritert og går og lager diskusjoner i hodet mitt, har masse jeg kunne sagt til henne, men jeg klarer som sagt aldri si fra om sånne ting🤪 mest av alt lurer jeg på hvorfor hun bryr seg. Hun bryr seg mer om vår sovesituasjon enn helsesykepleier, det kunne jeg sagt! Og jeg kunne spurt om hun ikke tenker vi er kapable til å oppsøke råd HVIS vi hadde trengt det. Vi trenger det ikke, vi har det helt fint med situasjonen alle tre akkurat nå! Og hvis vi ikke er fornøyde med hvordan ting er, da er jeg veldig god til å ta til meg informasjon om hvordan man kan endre på ting! Det kunne jeg sagt ja! Hehe. 

Hilsen TS

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var da helt vanlig med samsoving for 30 år siden også. Mitt eldste barn er 29 år, og jeg samsov med henne da hun var baby. Blant annet fordi det gjorde nattammingen så enkel. Men mannen min sov sammen med oss da. Nattammingen forstyrret ikke ham. 
Jeg tipper det er mer det at mannen din sover på sofaen som bekymrer svigermor, enn nattammingen og samsovingen.

Anonymkode: b1423...12e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel svigermor som mentalt ikke har sluppet sin sønn ifra puppen 😆 "Stakkars " må han sove på sofaen...nei,han må jo ikke det,men har valgt det selv. Og det funker for dere 🙂 Babyen er happy, du er i balanse og pappaen sover i fred ! 

Legger hun seg opp i soverutinene til sine venninner og deres menn også ? Mange i den alderen som har separate soverom 🤪 Flere enn man aner ... 

Du trenger ikke si en dritt,da det er en løsning som passer dere. ❤Hun har ikke stemmerett eller pupp i hold lenger... 😎

Anonymkode: 81fc4...986

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Huff slik holdt min svigermor også på. Med første barnet så slet jeg veldig med amming og sluttet da babyen var 2 mnd. Da ringte hun meg og holdt lange taler om hvor viktig det var å amme og at jeg gav opp for fort osv osv. Var helt nedkjørt etter flere brystbetennelser og mye styr, så det var forferdelig å få den oppå. Hun gav seg ikke før mannen ringte henne og sa henne et alvorsord. 
Med barn nummer to så syns hun derimot at jeg ammet for lenge! Når barnet nærmest seg 1 år så mente hun at jeg måtte da slutte å amme! Maste om at barnet aldri kom til å slutte hvis jeg holdt på slik, ikke bra for barnet osv osv. Jeg ammet til barnet var 16 mnd, og hun syns det var heeeeelt forferdelig. Fikk høre det jevnlig. 

Har tenkt mye på i ettertid at jeg skulle ha satt henne skikkelig på plass! Syns du burde gjøre det ts! 
Noe ala: Det er slik vi velger å gjøre det, fordi det passer barnet og oss best. Vi vil ikke ha kommentarer om dette, så vær så snill å slutt å ta det opp! Jeg kommer ikke til å svare på dette flere ganger. 

Anonymkode: f3578...7a9

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...