Gå til innhold

Hva er årsaken til at klokken stilles?

Anbefalte innlegg

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg lurer på hva som er årsaken til at klokken stilles frem og tilbake?

Er det noen årsak i det hele tatt?

Jeg er litt irritabel på dette. I dag våknet jeg klokken 08.00 og så var den bare 07.00. Hadde glemt å stille den. Grr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette fenomenet ble 'oppfunnet' allerede på 1700-tallet, og da så de på det som en form for 'energisparing - altså utnytte lyset mens de har det. Men vekslingen mellom sommertid og vintertid ble ikke innørt før under/etter andre verdenskrig. Hvorfor, har jeg ikke riktig klart for meg. Kanskje de ville utnytte lyset da og, med tanke på alle rasjoneringer som var?

Gjest Hilde K S
Skrevet

Men lyset er jo der, uavhengig av hva klokken er?

Hilde og jakten på den rare timen.

Skrevet

Her:

Benjamin Franklin kom med ideen om sommertid i et essay i 1784, men det tok ennå lang tid før sommertid første gang ble brukt i praksis. I 1916, under første verdenskrig ble sommertid innført i en rekke land i Europa, inklusive Norge. Tanken var å få bedre utnyttelse av sommermånedene med lys en time ekstra om kvelden, på bekostning av at sollyset kom litt senere om morgenen, men da sover man som regel likevel. Dette fører også til litt mindre energibruk, da man kan vente en time lenger ved å bruke ekstra belysning, selv om energisparingen i senere tid har heller mindre betydning i de industraliserte land.

Jeg var nok en smule feilinformert angående hvilken krig det var, men ellers sa jeg vel ikke så mye feil.

Hentet herfra.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Takk. Nå fniser jeg litt for meg selv her. Jeg har entlig alltid lurt på hva årsaken til sommertid er.

Skrevet

Flott forklaring, jolie! Det engelske begrepet for sommertid er jo "Daylight saving time" - det bekrefter bare det du skrev!

Hilde KS: Nyt den timen du har fått "gratis" i dag - det gjorde jeg! ;)

Gjest Hilde K S
Skrevet (endret)

Mannen er på reise og jeg er alene med tre unger. Jeg hadde heller stilt klokken den andre veien. ;)

Endret av Hilde K S
Skrevet

Å det hadde jeg helt glemt, selv om vi snakket om det i går, men da drakk jeg jo litt vin..... Så da har jeg vært oppe siden halv åtte jeg da :overrasket: Ja ja, da har jeg mer tid, før vi skal i familiebursdag....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...