Gå til innhold

Hvilke "sure epler" måtte du bite i når det kommer til kosthold og livsstil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller bitre piller å svelge, om du vil. Erfaringer du har gjort deg som er vanskelige å akseptere 😛 

For min del:

- Å godta at jeg ikke kan spise så mange kalorier jeg har lyst til😆 Nei, selv ikke hvis jeg faster periodisk eller spiser lavkarbo eller vegetar eller hva det skulle være.

- Jeg kan ikke kjøpe inn godteri "for å ha liggende". Det blir ikke liggende så lenge 😛 

Anonymkode: c6d96...c21

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At jeg drikker altfor mange kalorier. Er veldig glad i melk, men jeg har rett og slett ikke plass til kaloriene, så nå går det stort sett i vann. 

Anonymkode: 880cb...d95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At jeg drikker altfor mange kalorier. Er veldig glad i melk, men jeg har rett og slett ikke plass til kaloriene, så nå går det stort sett i vann. 

Kan ikke disse kaloriene tas fra noe annet? Kjipt å måtte ofre melk, hvis man er veldig glad i det

Anonymkode: db5cf...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg legger igjen kort og kontanter når jeg ikke skal i butikken for å handle nødvendige varer. Så er blakk når jeg går forbi ting som kiosker, bakerier, cafeer, osv. 

Jeg kan heller ikke ha søtsaker liggende. 

Anonymkode: dc7de...f2d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At mannen i huset kan spise nesten dobbelt så mange kalorier som meg og fortsatt gå ned i vekt - det føles så urettferdig! 😩

Og å kutte drastisk ned på brød- og hvetebagst pga for mange kalorier..

Anonymkode: 43725...1fe

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å godta at staten har en økonomisk baktanke med alle kostrådene om å drikke og spise mer melkeprodukter, da de tjener godt på det gjennom Tine. 

Kostråd bør komme av nøytral forskning (ikke selektiv forskning sponset av Tine, og andre matvareprodusenter som kun ønsker å tjene mer penger). 

Anonymkode: 435e4...5c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

At mannen i huset kan spise nesten dobbelt så mange kalorier som meg og fortsatt gå ned i vekt - det føles så urettferdig! 😩

Og å kutte drastisk ned på brød- og hvetebagst pga for mange kalorier..

Anonymkode: 43725...1fe

Åh ja, den er kjip😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At for å bli frisk fra spiseforstyrrelsen, så må jeg gå opp i vekt. 

Anonymkode: 2f77d...1ab

• Hjerte 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At selv om jeg er ung og slank, så bør jeg passe på både salt- og sukkerinntak :) Skulle gjerne spist iskrem hver dag som hovedmåltid, men det går jo an å bli feit på "innsiden" også og ved å f.eks. spise iskrem til lunsj og middag hver dag så går jeg glipp av mange næringsstoffer og kan potensielt bli underernært 

Har også lært at ved å spise typisk sunn mat som fullkornspasta, havregrøt, og masse grønnsaker til middag så har jeg generelt mye mer energi og overskudd. Jeg har ofte lyst til å gå for meg lettvinte løsninger som frossenpizza i hverdagen, men vet at jeg vil få mer utbytte av sunnere hjemmelaget mat 

Anonymkode: d702e...bb2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Kan ikke disse kaloriene tas fra noe annet? Kjipt å måtte ofre melk, hvis man er veldig glad i det

Jeg spiser 1200 kalorier per dag, så et glass melk er sånn 10% av det jeg kan få i meg i løpet av en dag. Jeg hadde gått sulten hvis jeg hadde spist mindre, heldigvis skal jeg øke kaloriene når jeg er ferdig med å gå ned :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At for å bli frisk fra spiseforstyrrelsen, så må jeg gå opp i vekt. 

Den er tøff ja... Hvordan går det?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Å godta at staten har en økonomisk baktanke med alle kostrådene om å drikke og spise mer melkeprodukter, da de tjener godt på det gjennom Tine. 

Kostråd bør komme av nøytral forskning (ikke selektiv forskning sponset av Tine, og andre matvareprodusenter som kun ønsker å tjene mer penger). 

Anonymkode: 435e4...5c9

Ja det å argumentere med at man må innta melkeprodukter for å få iseg nok kalsium jod osv.

Anonymkode: ec0fb...0d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den er tøff ja... Hvordan går det?

Takk❤️ Hjernen vil liksom ikke gå med på det alltid, men prøver å ta riktige valg og følge planen. Det føles som kjærlighetssorg nesten. Vil så gjerne både bli frisk og være tynn. 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å klare å slutte med overspising må jeg også slutte med underspising. Dvs jeg kan ikke være så tynn som jeg ønsker. Så jeg prøver nå å akseptere min egen kropp, som forsåvidt er slank, men jeg trives med en BMI som er akkurat undervektig. Nå har jeg 20,2 i BMI. 

Jeg må mesteparten av tiden holde meg unna all usunn mat/snop fordi det trigger overspising. Har jo lyst på noe godt veldig ofte, men må hele tiden jobbe med å være fornuftig. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Purple_Pixiedust skrev (21 minutter siden):

For å klare å slutte med overspising må jeg også slutte med underspising. Dvs jeg kan ikke være så tynn som jeg ønsker. Så jeg prøver nå å akseptere min egen kropp, som forsåvidt er slank, men jeg trives med en BMI som er akkurat undervektig. Nå har jeg 20,2 i BMI. 

Jeg må mesteparten av tiden holde meg unna all usunn mat/snop fordi det trigger overspising. Har jo lyst på noe godt veldig ofte, men må hele tiden jobbe med å være fornuftig. 

Er ikke dette nettopp restriksjon som fører til overspising? Eller har jeg misforstått? Trodde at dersom man «tillot» seg selv overspising uten å være restriktiv etterpå, så vil behovet gå over?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er ikke dette nettopp restriksjon som fører til overspising? Eller har jeg misforstått? Trodde at dersom man «tillot» seg selv overspising uten å være restriktiv etterpå, så vil behovet gå over?

Jeg er restriktiv med sjokolade, potetgull og alkohol, men jeg spiser rikelig mengde sunn, næringsrik og variert mat. Jeg kan en sjelden gang spise noe slikt, men det er sjeldnere enn hver lørdag. Jeg får bare mer lyst på jo mer jeg spiser. 

Å spise for lite trigger overspising ja. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Egentlig ingenting. Har aldri forbundet det å putte mat i munnen med kos. 

Hender jo jeg føler for en pizza, eller burger, og da spiser jeg det. Men har generelt ikke lyst på mat utenom måltider, eller snoping på kvelden. Så slikt regulerer seg selv. 

Anonymkode: 5bd98...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er ikke anbefalt å bytte ut mat/måltider med kaloriholdig drikke. Melk gir deg ikke noe spesielt som du ikke kan få igjennom matvarene dine. De fleste drikker heller ikke nok vann, så det er bare fint at hen drikker mer av det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk❤️ Hjernen vil liksom ikke gå med på det alltid, men prøver å ta riktige valg og følge planen. Det føles som kjærlighetssorg nesten. Vil så gjerne både bli frisk og være tynn. 

💪🏻 Dette er jo hele utfordringen med å skulle bli frisk - man må trosse kontrollen og ønsket om å være en viss vekt/utseende. Men husk at du gjør dette for å leve ❤️

Anonymkode: ffa9f...d44

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...