Gå til innhold

Innafor å si at snart 4-åring ikke får ha på seg bleie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Holder for tiden på å prøve og få 4-åringen helt bleiefri på dagtid. Han har gått på do en stund, virker til å kjenne godt når han må tisse og har også bæsjet noen ganger på potte (vil ikke gjøre dette på do enda…). Han er veldig flink når han vil, men noen ganger virker det som han rett og slett ikke orker.

Lurer på om det da er innafor å si at han ikke får ha på seg bleie på dagtid (hvertfall ikke inne), selv om han helst vil ha på seg bleie? Han tisser sjeldent i trusa, men mye i bleia om han har den på seg (igjen - fordi han rett og slett er «lettere» enn å gå på do). Han bæsjer mer i bleia enn på potte, og er kanskje ikke så trygg på å bæsje på do/potte enda, så der vet jeg ikke helt hvordan vi skal gjøre det..

Føler ikke vi blir kvitt bleia om vi en dag ikke bare sier at nå er det ikke mer bleie på dagtid, for han er som sagt veldig flink når han først gidder.

Anonymkode: 886a8...126

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ehm ja, det vil jeg si. Her var de ikke 2,5 år en gang før vi sa farvel til bleiene, tok de vekk og ba de tisse i do. Grenser for hva barna selv skal få bestemme også. Klar beskjed i all tid siden, at når man KAN bruke do så bruker man do og ikke bleie. Har fortsatt er i nattbleie her, det er jo noe helt annet og ikke viljestyrt. Så vi snakker jo om at bleie er fint hjelpemiddel når det trengs, men at ellers er doen stedet. Så hun (snart 4) står opp og går på do for å bæsje på kvelden om hun må etter leggetid, selv om bleia er på. Helt til hun sover bruker hun doen, enkelt og greit. 

så ja, kan han bruke do og potte så ta vekk bleier som et alternativ. På høy tid høres det ut til.

Anonymkode: 8e606...e16

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det ja. Men det kommer an på barnet. Her var det dovægring på ene barnet, og man kan ikke la de gå led vindt i magen.

Her har de sluttet av seg selv rundt 4 års alder (gutter). 

Anonymkode: 4fc0e...094

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle er klare for å slutte med bleier da, gutter er oftere senere ute. Her var de 1.1/2(jente) og 2(gutt) når de sluttet. Ikke tving de til det, men motiver de. Premier pleier ofte å hjelpe!

Anonymkode: 432b1...cc7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke en sånn metode for bleieslutt at de skal gå uten bleie (og uten truse eller noe annet hjemme også, men skjønner ikke hvorfor..)? Er nok veldig effektivt! Men barnet ble litt forberedt, f.eks. sa foreldrene "når denne bleiepakken er tom er du ferdig med å bruke bleie". 

Anonymkode: af667...a47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke alle er klare for å slutte med bleier da, gutter er oftere senere ute. Her var de 1.1/2(jente) og 2(gutt) når de sluttet. Ikke tving de til det, men motiver de. Premier pleier ofte å hjelpe!

Hvor lenge mener du man skal vente hvis de ikke selv blir «klar»? Skolealder?

Norske barn er de som bruker bleier lengst. Bleieslutt-alderen har gått opp, som følge av at bleier er blitt billigere. 

Jeg ville fjernet bleien etter barnehagen på fredag. Og kjøpt do-ring i stedet for potte. Støtter forslaget om premie.

Anonymkode: de4df...68c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg synes det ja. Men det kommer an på barnet. Her var det dovægring på ene barnet, og man kan ikke la de gå led vindt i magen.

Her har de sluttet av seg selv rundt 4 års alder (gutter). 

Anonymkode: 4fc0e...094

Han har ikke dovegring når det gjelder tissing hvertfall. Når det gjelder bæsjing, er jeg mer usikker. Han har bæsjet på potte noen ganger (6-7 ganger), men gjør det stort sett i bleien. Vet ikke om det er fordi han har dovegring (eller potte, i dette tilfellet), eller om det er fordi han bare ikke «gidder».

Frem til nå har han brukt litt bleie og litt truse på dagtid, så har han ofte vært flink og gått på do for å tisse, men så har han stort sett bæsjet i bleien. Men så merker jeg at han i perioder ikke gidder gå på do for å tisse heller, og gjør det i bleien istedet (men kun om han har på seg bleie). Derfor jeg har lyst til å fjerne bleia helt på dagtid, da det skal mye mer til for at han tisse i trusa enn at han gjør det i bleien. Men vil heller ikke gjøre det ubehagelig for han med å «nekte» bleie om han faktisk har vegring for å bæsje på potte..

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi har brukt premier + klistremerkesystem, men dette blir også til slutt kjedelig, og da daler motivasjonen også. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det ikke en sånn metode for bleieslutt at de skal gå uten bleie (og uten truse eller noe annet hjemme også, men skjønner ikke hvorfor..)? Er nok veldig effektivt! Men barnet ble litt forberedt, f.eks. sa foreldrene "når denne bleiepakken er tom er du ferdig med å bruke bleie". 

Det er vel for at barnet skal kjenne bedre når det må tisse, men gutten min kjenner som sagt når han må tisse, og er veldig flink til å gå på do om han vil. Har han på seg truse, tisser han nesten aldri i trusa. Da går han på do.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Og ja, vi har også forberedt en stund nå ved å si at han snart kun skal bruke bleie om natten, og truse på dagtid.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Si at dere ikke har flere bleier...

Anonymkode: cfc10...2a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Si at dere ikke har flere bleier...

Men han bruker jo bleie på natten, så det går jo ikke..

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det innafor

Anonymkode: 95375...d67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men han bruker jo bleie på natten, så det går jo ikke..

Ts

Ok, skjønner :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med større premie om han ikke har bleie på dagtid i 14 dager f.eks. Klistremerker med bilde av svømmehall eller annen premie til slutt? Eldste vår sluttet med en gang vi begynte med brettebleier, for vi skulle reise bort, men det blir kanskje litt voldsomt om dere ikke har utstyr.

Anonymkode: e3835...e2d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har jeg gjort med mine tre barn rett før de fylte tre år. Gikk noen dager med uhell, også var de tørre på dagtid.

Anonymkode: e98e0...27f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, det har jeg gjort med mine tre barn rett før de fylte tre år. Gikk noen dager med uhell, også var de tørre på dagtid.

Anonymkode: e98e0...27f

Men når barnet selv ønsker å ha på bleie..? Og da ikke «orker» å gå på do? Han er nemlig flink når han gidder, og tisser svært sjeldent i trusa. Har han på seg truse, går han altså på do for å tisse, men han vil ha på bleie istedenfor.. 

Når det gjelder bæsjing, har han bæsjet noen ganger på potte, men gjør det stort sett i bleien. Kanskje det føles utrygt å ikke få ha på bleien i forhold til det - samtidig tisser han ofte heller i bleia enn å gå på do når han har på seg bleie. 

Han bruker doring når han skal tisse, om jeg har glemt å skrevet det.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva med større premie om han ikke har bleie på dagtid i 14 dager f.eks. Klistremerker med bilde av svømmehall eller annen premie til slutt? Eldste vår sluttet med en gang vi begynte med brettebleier, for vi skulle reise bort, men det blir kanskje litt voldsomt om dere ikke har utstyr.

Anonymkode: e3835...e2d

Vi har hatt lekeland som premie, en lekebil som han ønsket seg og har nå sagt at vi skal dra i badeland i neste uke om han er flink å gjøre fra seg i do/på potte/gå uten bleie.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dette er kjempevanskelig. Vi har en  som også er snart 4 som VIL ha på bleie. Hun kan sitte på do, men ofte nekter hun. Hun kan holde seg lenge på dagen og kjenner at hun må gå da, men vil gå i bleia, både tiss og bæsj. Premier biter hun ikke på. Det er så frustrerende. Alle andre barn vi kjenner slutta med bleie før/rundt 2 år, så vi føler oss mislykket som foreldre, mens fagpersoner sier bare at alt er normalt og vi må bare være tålmodige. Vi har vært i prosess med å bli kvitt de dumme bleiene så lenge nå, men vi kan jo ikke tvinge heller. Hun holder seg hvis hun ikke får bleie på og det er ikke sunt, og hvis vi stresser henne med do-mas blir det jo bare verre. Om natta tisser hun mye i søvne . Blir så lei av alle bedrevitere som sier det bare er å droppe å gå med bleie noen dager også løser alt seg 😟 Det funker ikke hos alle. 

Anonymkode: 99ae0...6c6

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi latt barnet sitte lenge på do med iPad. Gjorde det i noen uker og barnet ble veldig ivrig etter å sitte på do. 

Anonymkode: 1aec4...e88

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...