Gå til innhold

Kan noen lære meg å tilberede belgfrukter?

Anbefalte innlegg

En ting til: laken fra kikerter kan faktisk lages til pisket krem 😅 For de som ikke tåler melk.

Jeg har aldri giddet prøve. 

Min erfaring er at linser er mest lettfordøyelig, så kikerter - kidneybønner må jeg være mer forsiktig med og jeg MÅ varmebehandle.

Endret av Fløff
  • Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
Ginavn skrev (12 timer siden):

Blir magen noen gang vant med belgfrukter?

Jeg liker faktisk kidneybønner*, men jeg får INTENST vondt i magen av dem. Erter er likedan.

*(de hermetiske)

Godt, sunt og billig, ja, men føles IKKE verdt det

mange er ikke vant med så mye fiber og får vondt i magen.  Et annet tips er hvis man koker bønner og linser selv kok uten lokk de første 15 minuttene.  Da damper en del av de stoffene som gir magevondt vekk. 

Anonymkode: 6cac6...892

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

mange er ikke vant med så mye fiber og får vondt i magen.  Et annet tips er hvis man koker bønner og linser selv kok uten lokk de første 15 minuttene.  Da damper en del av de stoffene som gir magevondt vekk. 

Anonymkode: 6cac6...892

Hvis man bløtlegger og koker selv, kan det også være lurt å skifte vann et par ganger, da får man også bort litt mer av de stoffene som gir magevondt.

Her står det litt om hvordan man koker kikerter, dessuten finner du mange gode oppskrifter med belgfruker på denne bloggen.

• Liker 1
3 hours ago, Fløff said:

En ting til: laken fra kikerter kan faktisk lages til pisket krem 😅 For de som ikke tåler melk.

Jeg har aldri giddet prøve. 

Min erfaring er at linser er mest lettfordøyelig, så kikerter - kidneybønner må jeg være mer forsiktig med og jeg MÅ varmebehandle.

Nei, ikke til pisket krem. I det minste ikke en særlig god en😅 Laken fra kikerter kan piskes opp og så brukes som erstatter for piskede eggehvitter. Mao i sjoko/bær-mousse eller så kan man blande det med melis og lage pikekyss/pavlova. 

Tror det hadde vært omtrent det samme som å ta piskede eggehvitter oppi kakaoen ;)  Tåler du ikke melk så vil jeg heller anbefale "kremfløte" fra Gryr eller Alpro.  

Beklager avsporingen, men føler jeg burde informere om dette før noen prøver seg og setter kakaoen i halsen!

• Liker 3
Trudelutt1 skrev (7 minutter siden):

Nei, ikke til pisket krem. I det minste ikke en særlig god en😅 Laken fra kikerter kan piskes opp og så brukes som erstatter for piskede eggehvitter. Mao i sjoko/bær-mousse eller så kan man blande det med melis og lage pikekyss/pavlova. 

Tror det hadde vært omtrent det samme som å ta piskede eggehvitter oppi kakaoen ;)  Tåler du ikke melk så vil jeg heller anbefale "kremfløte" fra Gryr eller Alpro.  

Beklager avsporingen, men føler jeg burde informere om dette før noen prøver seg og setter kakaoen i halsen!

😂 Ja, JEG prøver meg ikke på det. Holder meg til plantebaserte alternativer. 

Men vet det gjøres og anbefales 🤷‍♀️ Mange oppskrifter som benytter den. 

AnonymBruker
Fløff skrev (39 minutter siden):

😂 Ja, JEG prøver meg ikke på det. Holder meg til plantebaserte alternativer. 

Men vet det gjøres og anbefales 🤷‍♀️ Mange oppskrifter som benytter den. 

Nei man lager ikke krem med aquafaba

Anonymkode: eb8e5...1fb

• Liker 4

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei man lager ikke krem med aquafaba

Anonymkode: eb8e5...1fb

Ok, marengs da 😅 Har vært borti at noen mener det blir kremvariant også - jeg bryr meg katta da jeg aldri kommer til å lage det :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...