AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Del Skrevet 13. mars 2022 Som i et ledd for å redusere matbudsjettet mitt skal jeg gå bort fra en del kjøtt til belgfrukter. Ja, jeg har googlet. Att og fram. Noen sier at kidneybønner skal ligge i vann over natten, og kokes i 1-2 timer, før servering. Andre mener at det kan spises rått rett fra boksen. Samme med linser. Kikerter kan visst stekes, men de bør kokes, og bløtlegges, eller ikke. Altså hva er greia. Så, jeg lurer på. Hvordan tilberederer dere kidneybønner, linser og kikerter? Når dere skal steke kidneybønner eller linser, ala til taco, hvordan tilberedes dette? Har pakningen/merket noe å si? Setter pris på gode råd om tilberedning av ulike belgfrukter, samt "skikk" og bruk. Anonymkode: dd01f...c83 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 13. mars 2022 #2 Del Skrevet 13. mars 2022 (endret) Alle bønner som ligger i lake trenger du bare skylle godt før du spiser de. De kan spises rett fra boksen eller varmebehandles. De bønnene/ertene som er tørre skal bløtlegges (dette gjør de lettere å fordøye og gir ikke så mye gass i magen). Det spiller ingen rolle hvor lenge du bløtlegger, men 10-12 timer er fint. Deretter skylles de godt og kokes i nytt, lettsaltet vann til de er møre. Det er forskjellig koketid, smak på de, men regn med et par timer. Det er litt jobb, så kok stooore porsjoner, avkjøl og frys ned i porsjoner. Tørre linser trenger ikke å bløtlegges, de skal skylles godt. Les på pakken. Kokes møre i ca 15 min, gode å koke i buljong Endret 13. mars 2022 av Ugresset 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 13. mars 2022 #3 Del Skrevet 13. mars 2022 Det er VIKTIG å koke rå belgfrukter i henhold til anvisning, særlig kidneybønner (du kan bli forgiftet av dem ved underkoking). Kikerter også. De hermetiske fra butikk kan du spise rett fra boksen. Rå linser trenger ikke denne bløtleggingen - der koker du som anvist. Jeg synes tørre kikerter/kidneybønner blir så tørre å tilberede selv, så de kjøper jeg hermetisk. Men linser er hipp som happ. Jeg liker best Eldorado sine kikerter og IKKE de økologiske av noen merker (de er dødstørre). First Price sine har jeg ikke forsøkt Til taco er det veeeeødig godt å steke sopp, hakkede nøtter (cashew, mandel, valnøtt), løk og kokte/hermetiske grønne linser sammen med en grei porsjon smør og valgfritt krydder. Jeg lager pålegg av linser/kikerter, og liker veldig godt ovnsbakt linsepostei. Ellers bruker jeg hvite bønner i vaffelrøre/bananlapper 😅 Falafel lager jeg ikke av bløtlagte - synes det blir for tørt. Tar heller hermetiske og blander inn soltørket tomat/løk/krydder og steker i panne eller ovn. Linsesuppe er også en storfavoritt. Og hummus (gjerne med grillet paprika). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Del Skrevet 13. mars 2022 Jeg kommer fra en pakistansk bakgrunn, og kostholdet vårt inkluderer en god del belgfrukter. kikerterter anbefaler jeg at du kjøper i hermetikkboks for å få jobben gjort kjapt, men dersom du skal kjøpe sånn som er dry så anbefaler jeg at du har det i varmt vann i flere timer slik at de kan bli myke. (Kikert erter er harde hvis de ikke får tid i vann) for linser så er det bare å ha de i varm vann 1-3 timer før du skal starte å lage mat. anbefaler også å gjøre det med kidney beans fordi da blir de mykere og bedre når de skal stekes. Anonymkode: 81e6c...9a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 13. mars 2022 #5 Del Skrevet 13. mars 2022 Og så glemte jeg tilbereding. Du steker de feks bare sammen med løk og krydrer med tacopulver og tilsetter vann. Feks. Eller du kan ha de i tomatsausen til lasagnen eller pastaen. Jeg elsker bønner og spiser de rett fra boksen med smør på. Merk at hvis de koker lenge vil de hjenmekokte bønnene gjerne bli mos. De man kjøper på boks inneholder mer salt så de holder fasongen lengre. Men generelt er det ikke lurt å la de koke så fryktelig lenge. Prøv deg frem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Del Skrevet 13. mars 2022 Ugresset skrev (1 minutt siden): De bønnene/ertene som er tørre skal bløtlegges Ok. Men f.eks frosne bønner/erter, er dette tørre belgfrukter som må bløtlegges? Jeg kjøpte edamamebønner for litt siden, frossen, og kastet dem rett i stekepanna. Ble uggen av dem, men ikke videre mageproblemer. Dem måtte vel bløtlegges først? Fløff skrev (3 minutter siden): Det er VIKTIG å koke rå belgfrukter i henhold til anvisning, særlig kidneybønner (du kan bli forgiftet av dem ved underkoking). Kikerter også. De hermetiske fra butikk kan du spise rett fra boksen. "Hermetisk". Enn dem som du kjøper i pakninger som ligger i lake? Anonymkode: dd01f...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 13. mars 2022 #7 Del Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kommer fra en pakistansk bakgrunn, og kostholdet vårt inkluderer en god del belgfrukter. kikerterter anbefaler jeg at du kjøper i hermetikkboks for å få jobben gjort kjapt, men dersom du skal kjøpe sånn som er dry så anbefaler jeg at du har det i varmt vann i flere timer slik at de kan bli myke. (Kikert erter er harde hvis de ikke får tid i vann) for linser så er det bare å ha de i varm vann 1-3 timer før du skal starte å lage mat. anbefaler også å gjøre det med kidney beans fordi da blir de mykere og bedre når de skal stekes. Anonymkode: 81e6c...9a8 I varmt vann? Mener du koke i flere timer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 13. mars 2022 #8 Del Skrevet 13. mars 2022 Blir magen noen gang vant med belgfrukter? Jeg liker faktisk kidneybønner*, men jeg får INTENST vondt i magen av dem. Erter er likedan. *(de hermetiske) Godt, sunt og billig, ja, men føles IKKE verdt det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 13. mars 2022 #9 Del Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok. Men f.eks frosne bønner/erter, er dette tørre belgfrukter som må bløtlegges? Jeg kjøpte edamamebønner for litt siden, frossen, og kastet dem rett i stekepanna. Ble uggen av dem, men ikke videre mageproblemer. Dem måtte vel bløtlegges først? "Hermetisk". Enn dem som du kjøper i pakninger som ligger i lake? Anonymkode: dd01f...c83 Frosne edamame er forvelles tror jeg, det vil si at de har fått et raskt oppkok, men ikke er ferdig kokt. Jeg tror det står på pakken at de skal kokes et par minutter, - da er det det du skal gjøre og deretter steke de i panna. Følg bruksanvisningen på pakkene. Hvis det står de skal kokes 1 time, kok i en time står det at de kan stekes rett i panna så kan du steke de uten å koke de først. Tørre bønner/kikerter/linser ville du forstått at trenger vann, de er steinhard og du ville knekt tennene ved å prøve å tygge de. Så myke belgvekster- skylles hvis de er i lake, men klar til bruk. Steinharde belgvekster- bløtlegges og kokes 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #10 Del Skrevet 13. mars 2022 Når det kommer til bønner, kikerter etc, ikke kjøp tørre, men på boks. Da skylder du de bare først. Jeg er veldig glad i svarte bønner. Perfekt til taco! Jeg moser de en smule, kaster de i stekepanne, tilsetter vann og tacokrydder. Svarte bønner er også kjempedigg på pizza. Linser er mye billigere å kjøpe tørre. Kiwi bruker å selge billige poser med tørre linser. Skyll de godt før bruk. Linser er kjempefint å bruke i gryter for eksempel. Jeg laget ofte rød linsegryte. Røde linser, hakkede tomater på boks, kokosmelk og litt forskjellig krydder. Det smaker himmels, og man kan adde I paprika, gulrot osv som man vil. Tørre linser er ferdigkokt på rundt 20 minutter fra tørr tilstand. Grønne linser passer veldig godt i vegan/vegetar lasagne med paprika, squash, løk etc. Anonymkode: 2abf7...ae3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #11 Del Skrevet 13. mars 2022 Ginavn skrev (1 minutt siden): Blir magen noen gang vant med belgfrukter? Jeg liker faktisk kidneybønner*, men jeg får INTENST vondt i magen av dem. Erter er likedan. *(de hermetiske) Godt, sunt og billig, ja, men føles IKKE verdt det Det veit jeg ikke, men tror det hvertfall er viktig at man skyller de godt, også kan man jo begrense hvor mye man spiser av dem. Anonymkode: eeb88...01a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 13. mars 2022 #12 Del Skrevet 13. mars 2022 Ginavn skrev (Akkurat nå): Blir magen noen gang vant med belgfrukter? Jeg liker faktisk kidneybønner*, men jeg får INTENST vondt i magen av dem. Erter er likedan. *(de hermetiske) Godt, sunt og billig, ja, men føles IKKE verdt det Min mage er vandt til det, men ikke alle blir det. Jeg spiser kanskje tre bokser bønner i uka fordelt på fire-fem måltider. Begynn med små mengder og tilsett det sammen med noe du tåler. Å spise en boks bønner er kanskje i overkant for en sårt mage, Hvis det går fint kan du øke mengden. Blir det aldri greit er det ikke sikkert det er noe for deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #13 Del Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når det kommer til bønner, kikerter etc, ikke kjøp tørre, men på boks. Da skylder du de bare først. Jeg er veldig glad i svarte bønner. Perfekt til taco! Jeg moser de en smule, kaster de i stekepanne, tilsetter vann og tacokrydder. Svarte bønner er også kjempedigg på pizza. Linser er mye billigere å kjøpe tørre. Kiwi bruker å selge billige poser med tørre linser. Skyll de godt før bruk. Linser er kjempefint å bruke i gryter for eksempel. Jeg laget ofte rød linsegryte. Røde linser, hakkede tomater på boks, kokosmelk og litt forskjellig krydder. Det smaker himmels, og man kan adde I paprika, gulrot osv som man vil. Tørre linser er ferdigkokt på rundt 20 minutter fra tørr tilstand. Grønne linser passer veldig godt i vegan/vegetar lasagne med paprika, squash, løk etc. Anonymkode: 2abf7...ae3 Og, øk mengden belgfrukter sakte. Tarmene trenger litt tid på seg til å dyrke de nødvendige tarmbakteriene for belgfrukter. Jeg opplevde luft i magen etc da jeg begynte å spise bønner, men nå kan jeg spise en hel boks med bønner uten å få luft i magen. Når man tidligere ikke har spist bønner, eller begynner å spise en diett rik på fiber, så har tarmfloraen behov for å lage flere av de gode bakteriene for å håndtere alt som kommer gjennom. Anonymkode: 2abf7...ae3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #14 Del Skrevet 13. mars 2022 Ugresset skrev (5 minutter siden): Så myke belgvekster- skylles hvis de er i lake, men klar til bruk. Steinharde belgvekster- bløtlegges og kokes Okei, takk for teskjeen. Dette bør jeg være i stand til å huske 😄 Så kidneybønner fra pakke/boks i lake skal altså skylles godt, og så kan det stekes. Anonymkode: dd01f...c83 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 13. mars 2022 #15 Del Skrevet 13. mars 2022 Ugresset skrev (4 minutter siden): Min mage er vandt til det, men ikke alle blir det. Jeg spiser kanskje tre bokser bønner i uka fordelt på fire-fem måltider. Begynn med små mengder og tilsett det sammen med noe du tåler. Å spise en boks bønner er kanskje i overkant for en sårt mage, Hvis det går fint kan du øke mengden. Blir det aldri greit er det ikke sikkert det er noe for deg. Takk for tips 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #16 Del Skrevet 13. mars 2022 Er det noen belgfrukter som er mildere enn andre, altså for magen til oss rookies? Anonymkode: dd01f...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 13. mars 2022 #17 Del Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når det kommer til bønner, kikerter etc, ikke kjøp tørre, men på boks. Da skylder du de bare først. Jeg er veldig glad i svarte bønner. Perfekt til taco! Jeg moser de en smule, kaster de i stekepanne, tilsetter vann og tacokrydder. Svarte bønner er også kjempedigg på pizza. Linser er mye billigere å kjøpe tørre. Kiwi bruker å selge billige poser med tørre linser. Skyll de godt før bruk. Linser er kjempefint å bruke i gryter for eksempel. Jeg laget ofte rød linsegryte. Røde linser, hakkede tomater på boks, kokosmelk og litt forskjellig krydder. Det smaker himmels, og man kan adde I paprika, gulrot osv som man vil. Tørre linser er ferdigkokt på rundt 20 minutter fra tørr tilstand. Grønne linser passer veldig godt i vegan/vegetar lasagne med paprika, squash, løk etc. Anonymkode: 2abf7...ae3 Hvorfor ikke? Ts ønsker å redusere matbudsjetter, tørre bønner er desidert billigst! Ja, det tar litt tid, men man får veldig mye mat ut av det. Bønner selges veldig billig i store pakninger i utenlandske forretninger. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #18 Del Skrevet 13. mars 2022 Ugresset skrev (1 minutt siden): Hvorfor ikke? Ts ønsker å redusere matbudsjetter, tørre bønner er desidert billigst! Ja, det tar litt tid, men man får veldig mye mat ut av det. Bønner selges veldig billig i store pakninger i utenlandske forretninger. Joda, men en pakke/boks bløtlagte bønner til 15 kr vs en pakke kjøttdeig til 80 kr er en solid forbedring for meg allerede. Er fornøyd med den 😄 Anonymkode: dd01f...c83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #19 Del Skrevet 13. mars 2022 Ugresset skrev (Akkurat nå): Hvorfor ikke? Ts ønsker å redusere matbudsjetter, tørre bønner er desidert billigst! Ja, det tar litt tid, men man får veldig mye mat ut av det. Bønner selges veldig billig i store pakninger i utenlandske forretninger. Fordi hun/han er ny på dette, og da er det greit å begynne så enkelt som mulig så man ikke mister motivasjon Anonymkode: 2abf7...ae3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 14. mars 2022 #20 Del Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ok. Men f.eks frosne bønner/erter, er dette tørre belgfrukter som må bløtlegges? Jeg kjøpte edamamebønner for litt siden, frossen, og kastet dem rett i stekepanna. Ble uggen av dem, men ikke videre mageproblemer. Dem måtte vel bløtlegges først? "Hermetisk". Enn dem som du kjøper i pakninger som ligger i lake? Anonymkode: dd01f...c83 Edamamebønner kan du og bare spise «as is», så enten fikk du en dårlig beholdning eller så spiste du kanskje litt mye? De frosne i butikken - med eller uten skal kan spises som snacks kun tint eller tilberedes med varme. Pakkene i papp er hermetiske Det er de jeg snakker om (eventuelt vanlig hermetisk, spiller ingen rolle). Frosne erter er forvellet (altså fått raskt oppkok), det gjelder alle frosne grønnsaker i butikk. Erter kan du spise i en smoothie om du vil, eller dampe/steke osv. Vi kjøper bare de ferdig tilberedte kikertene/kidneybønnene på boks - de er MYE bedre og det går superkjapt. Vurderer å prøve litt mer på dette med å koke selv fra bunn, men…..tja. Det er jo et ork. Ellers glemte jeg legge til bønnestuing til taco og alle slags linse/kikertkaker og boller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå