AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Jeg har lav inntekt, er ufør men har mye egenkapital, og ønsker en 3-roms siden jeg har et barn som er ferdig med vgs( har ikke flyttet ut enda og bor hos sin far siden han har stor plass.) Har ikke bil og ønsker derfor å bo sentralt i byen for å ikke bli så ensom. På grunn av det høye prisnivået og renten som kommer til å øke flere ganger i år, ønsker jeg ikke å bruke all min egen kapital til boligkjøp, men holde igjen 3- 400000. Har derfor bare råd til å kjøpe en 2-roms på 42 kvm. Min store sorg er at jeg da ikke får eget rom som jeg kan bruke til soverom til barnet mitt, kontor eller besøk. Valget er : kjøpe en bitteliten 2-roms i sentrum eller en 3-roms litt lenger ut der jeg kommer til å være mer ensom og ha lite besøk. Hva hadde dere prioritert? Anonymkode: f985a...b52
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 Jeg ville lagt frem saken for en megler, og bedt om råd og veiledning. Ville prioritert å bo i byen, men det kan være mange alternativer, også der. Hvis det er en bestemt leilighet du har sett på (siden du skriver 42 kvm) kan du lage til en løsning der du har en sovesofa et sted på stua. Hvis du bare sjeldent har besøk, kan det vel ordne seg på den måten, frem til du kanskje har råd til noe større. Men snakk med eiendomsmegler og få ham/henne til å hjelpe deg med å finne noe som er sentralt og praktisk. Anonymkode: a7940...ab8 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 Du kan jo flytte til mindre sted, med det du trenger i nærmiljøet sentrumsnært. Det kommer jo an på hvilke by du bor i hvor dyrt det er. Men finnes sikkert noen drabant områder rundt som er billigere å bo i. Alternativt er å kjøpe en liten leilighet. Bo der noen år, til du har betalt deg ned på lånet en god del. Selge og kjøpe noe dyrere og større etterhvert. Ved å øke lånet, innenfor det du har råd til å betale Anonymkode: 582e3...6c9 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 Men hvor langt unna sentrum må du for å få noe større? Jeg bor ikke i sentrum, men det tar 15 min med buss inn til sentrum, og bussen går hvert 10. minutt, oftere i rushen. Her bor jeg i rekkehus med 4 soverom. I sentrum så har jeg råd til sliten 3 roms, eller penere 2 roms, er nye 2 roms leiligheter jeg ikke ville hatt råd til i sentrum og. Og folk kommer da på besøk, jeg bor jo ikke så langt unna sentrum. Anonymkode: ef353...cee 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men hvor langt unna sentrum må du for å få noe større? Jeg bor ikke i sentrum, men det tar 15 min med buss inn til sentrum, og bussen går hvert 10. minutt, oftere i rushen. Her bor jeg i rekkehus med 4 soverom. I sentrum så har jeg råd til sliten 3 roms, eller penere 2 roms, er nye 2 roms leiligheter jeg ikke ville hatt råd til i sentrum og. Og folk kommer da på besøk, jeg bor jo ikke så langt unna sentrum. Anonymkode: ef353...cee Problemet med boligmarkedet nå er at det er så få leiligheter ute på markedet, og ingen tre roms under 3 mill selv om de må pusses opp. Jeg må nok flytte 5 til 7 kilometer utenfor sentrum for å få en leilighet med 2 soverom, og da kan jeg ikke velge hverken etasje jeg ønsker å bo i eller hvilken bydel jeg ønsker å bo i. Boligmarkedet er helt spinnvilt nå. Ønsker man å bo litt sentralt kan man ikke være kresen. Ts Anonymkode: f985a...b52
GammelKaktus Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 Personlig så hadde jeg prioritert et rom til ungdommen, hvis ikke så hadde jeg vært redd han ikke ville kommet på besøk nok når han har stor nok plass hos den andre forelderen. Jeg liker å bo sentralt selv men hadde ikke kjøpt et sted der jeg ikke hadde to soverom, uansett. 5-7 km er jo ikke så mye da. Er en fin gåtur det 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 Det var da voldsomt til sort-hvitt tankegang. Folk er helt fint i stand til å ta buss for å få på besøk, dersom du er voldsom sosial klarer vel du å ta kollektiv i 15 min for å komme deg av gårde også. Jeg hadde prioritert en 3 roms utenfor byen, men sett etter noe som lå nært en busslinje/trikk/t-bane med hyppige avganger. Tror du må regne med mindre kontakt med barn og etterhvert barnebarn når du prioriterer å bo i sentrum fremfor å ha plass til dem. Anonymkode: 66d71...083 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 Det er nesten like sentralt å jo langs t-bane linja. Anonymkode: 8d88e...1b2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #9 Skrevet 14. mars 2022 Ts her Familie/venner sier at jeg skal gå for 2 roms i sentrum med gåavstand til alt, og ha sovesofa i stuen 19 åringen kan sove på når han er på besøk av og til. Har tenkt at hvis min sønn får seg kjæreste mens han fremdeles bor hjemme, er det vel ikke aktuelt at de sover på sovesofa hos meg... Ifølge Finn i dag er den nærmeste 3 roms leiligheten som ikke har bad med Tgr3, er 9,9 km unna sentrum🙈 Anonymkode: f985a...b52
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 Hvis han får seg kjæreste, så ordner du så de kan låne ditt soverom når de er hos deg, det er ikke verre. Så får heller du ligge på sovesofaen de få dagene. Tenker dette kanskje er en midlertidig løsning, frem til du kan kjøpe deg noe litt større. Anonymkode: a7940...ab8 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis han får seg kjæreste, så ordner du så de kan låne ditt soverom når de er hos deg, det er ikke verre. Så får heller du ligge på sovesofaen de få dagene. Tenker dette kanskje er en midlertidig løsning, frem til du kan kjøpe deg noe litt større. Anonymkode: a7940...ab8 Ja det jeg tenker er at jeg bør får en fot innafor boligmarkedet nå, og selger igjen om noen år for å kjøpe en 3 roms. Ts Anonymkode: f985a...b52 1
Majer Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 Hva med å bo langs toglinja? Man kommer seg fort inn til byen fra steder som ligger 15-45 minutter unna. Mer kronglete å bo utenfor sentrum i Oslo. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 Hvorfor tenker du at det er naturlig at sønnen din tar med seg kjæresten sin på overnatting hos deg? Han er 19 år og kommer til å skaffe seg sitt eget bosted snart. Bosetter han seg i nærheten av der hvor du bor kommer han nok ikke til å sove hos deg i det hele tatt, og i alle fall ikke med kjæresten sin. Flytter han til en annen by for å studere eller lignende, og får seg kjæreste der, så er det ikke naturlig at kjæresten blir med han på besøk til deg, i all fall ikke særlig ofte og det tar nok også lang tid før det blir aktuelt. Ergo er utfordringen såpass liten at du lett kan sove på stua de få gangene det evt. blir aktuelt. Dersom du ønsker å tilrettelegge for at sønnen din skal være mest mulig hos deg så skaffer du deg en sovesofa og sover i stua når han kommer på besøk. Anonymkode: 1b667...8d5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #14 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor tenker du at det er naturlig at sønnen din tar med seg kjæresten sin på overnatting hos deg? Han er 19 år og kommer til å skaffe seg sitt eget bosted snart. Bosetter han seg i nærheten av der hvor du bor kommer han nok ikke til å sove hos deg i det hele tatt, og i alle fall ikke med kjæresten sin. Flytter han til en annen by for å studere eller lignende, og får seg kjæreste der, så er det ikke naturlig at kjæresten blir med han på besøk til deg, i all fall ikke særlig ofte og det tar nok også lang tid før det blir aktuelt. Ergo er utfordringen såpass liten at du lett kan sove på stua de få gangene det evt. blir aktuelt. Dersom du ønsker å tilrettelegge for at sønnen din skal være mest mulig hos deg så skaffer du deg en sovesofa og sover i stua når han kommer på besøk. Anonymkode: 1b667...8d5 Jeg tenker at det er naturlig siden jeg er hans mor? Han har hatt kjæreste tidligere og da har han og kjæresten vært sammen hele tiden, de har enten sovet hjemme hos hennes foreldre, eller hjemme hos hans far eller meg (jeg leide en rimelig 3 roms som jeg må flytte fra pga huset skal selges) Han sier at han ønsker å bo hjemme så lenge han studerer, såfremt han ikke finner en kompis eller en kjæreste han ønsker å flytte sammen med Ts Anonymkode: f985a...b52
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #15 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her Familie/venner sier at jeg skal gå for 2 roms i sentrum med gåavstand til alt, og ha sovesofa i stuen 19 åringen kan sove på når han er på besøk av og til. Har tenkt at hvis min sønn får seg kjæreste mens han fremdeles bor hjemme, er det vel ikke aktuelt at de sover på sovesofa hos meg... Ifølge Finn i dag er den nærmeste 3 roms leiligheten som ikke har bad med Tgr3, er 9,9 km unna sentrum🙈 Anonymkode: f985a...b52 10 km unna sentrum er da ikke langt om du bor i nærheten av kollektivtrafikk. Anonymkode: 589c8...0a7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #16 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her Familie/venner sier at jeg skal gå for 2 roms i sentrum med gåavstand til alt, og ha sovesofa i stuen 19 åringen kan sove på når han er på besøk av og til. Har tenkt at hvis min sønn får seg kjæreste mens han fremdeles bor hjemme, er det vel ikke aktuelt at de sover på sovesofa hos meg... Ifølge Finn i dag er den nærmeste 3 roms leiligheten som ikke har bad med Tgr3, er 9,9 km unna sentrum🙈 Anonymkode: f985a...b52 En mil unna sentrum er virkelig ikke langt, en kort busstur bare. Og når man skal kjøpe leilighet er det normalt å følge med over tid, kanskje flere måneder, for å finne de objektene man ønsker å by på. Det er heller ikke sikkert du vinner budrunden på det du helt vil ha, de fleste må ha noen kompromisser og så ubedre boligen etterhvert. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det jeg tenker er at jeg bør får en fot innafor boligmarkedet nå, og selger igjen om noen år for å kjøpe en 3 roms. Ts Anonymkode: f985a...b52 Det er ingen garanti for at det å komme inn på boligmarkedet nå gjør deg mer kapabel til å kjøpe en treroms om noen år. Verdistigning er ikke garantert, markedet kan øke mer enn din bolig og det kan være mye som spiller inn på hvordan prisen er noen år frem i tid. Det er åpenbart at du har bestemt deg for å kjøpe et kott i sentrum, så da får du gå for det. Anonymkode: 66d71...083 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #17 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En mil unna sentrum er virkelig ikke langt, en kort busstur bare. Og når man skal kjøpe leilighet er det normalt å følge med over tid, kanskje flere måneder, for å finne de objektene man ønsker å by på. Det er heller ikke sikkert du vinner budrunden på det du helt vil ha, de fleste må ha noen kompromisser og så ubedre boligen etterhvert. Det er ingen garanti for at det å komme inn på boligmarkedet nå gjør deg mer kapabel til å kjøpe en treroms om noen år. Verdistigning er ikke garantert, markedet kan øke mer enn din bolig og det kan være mye som spiller inn på hvordan prisen er noen år frem i tid. Det er åpenbart at du har bestemt deg for å kjøpe et kott i sentrum, så da får du gå for det. Anonymkode: 66d71...083 Ts her Jeg har fulgt med i boligmarkedet siden i fjor sommer og det har blitt dyrere og dyrere og dårligere og dårligere standard. I fjor hadde jeg råd til en sliten 3-roms, nå har jeg råd til en 2-roms. Leiligheten på 42 kvadrat som jeg hadde bestemt meg for å legge inn bud på, viser seg nå å være kald og det er veldig lytt der ifølge selger. I tillegg har jeg fått vite at det er vaskekjeller der alle i sameiet har sine maskiner, så det kommer jeg til å høre opp i leiligheten, og det ønsker jeg ikke. Den hadde faktisk alt på stell utenom størrelsen. Tgr 1 på bad og kjøkken, vinduene var nye, den hadde en liten balkong med utsikt utover hele byen og den hadde nytt parkett og nymalt. Anonymkode: f985a...b52
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #18 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker at det er naturlig siden jeg er hans mor? Han har hatt kjæreste tidligere og da har han og kjæresten vært sammen hele tiden, de har enten sovet hjemme hos hennes foreldre, eller hjemme hos hans far eller meg (jeg leide en rimelig 3 roms som jeg må flytte fra pga huset skal selges) Han sier at han ønsker å bo hjemme så lenge han studerer, såfremt han ikke finner en kompis eller en kjæreste han ønsker å flytte sammen med Ts Anonymkode: f985a...b52 Han kommer ikke til å bli boende hjemme hos deg om du kjøper 2roms på 42kvm. Han er voksen, han kommer til å ha behov for en liten anelse privatliv. Tro meg, ingen voksne menn synes det er noe kult å ta med kjæresten hjem på overnatting når mora sover i stua.... Anonymkode: c1143...6cd 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #19 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han kommer ikke til å bli boende hjemme hos deg om du kjøper 2roms på 42kvm. Han er voksen, han kommer til å ha behov for en liten anelse privatliv. Tro meg, ingen voksne menn synes det er noe kult å ta med kjæresten hjem på overnatting når mora sover i stua.... Anonymkode: c1143...6cd Han har behov for å kunne sove på eget rom selv om han ikke har kjæreste med, men begynner å bli desperat siden det nesten ikke er 3 roms å oppdrive innenfor bygrensen. Ts Anonymkode: f985a...b52
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #20 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han har behov for å kunne sove på eget rom selv om han ikke har kjæreste med, men begynner å bli desperat siden det nesten ikke er 3 roms å oppdrive innenfor bygrensen. Ts Anonymkode: f985a...b52 Kan du ikke få en god sovesofa da? Så har han stua når han er på besøk. Her må du tenke litt på hvor lenge du vil bo der, vs hvor mye han skal være der. Ditt sosiale behov som ufør syns jeg (som kronisk syk selv) er viktigere enn at en voksen mann får alt han ønsker seg. Du betaler for eiendommen, du bestemmer. Kan ikke se for meg å be mine foreldre om å kjøpe en dyrere leilighet fordi jeg skulle ha sovet der iblant... Anonymkode: 76bc4...2b9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå