AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Bare en uke til termin.. planen er at lillegullet skal sove sammen med meg, med egen dyne..plutselig kjenner jeg at jeg er så redd..redd for å henne sovende mens jeg sover i senga.. tenkte først å ha henne i babynest- men ser at dette frarådes.. har ikke kjøpt babyseng.. (har leandervugge og vogn..) hvordan var deres første natt? Anonymkode: 47a14...2ca
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Grusom, baby ville kun sove helt inntil magen min, så var livredd for å skvise henne hele natten. Men hadde trygg samsoving, så det burde jo gå bra. Men føltes ikke trygt for underbevisstheten min! Brukte bare et lite teppe til baby, hun har veldig varm av seg, og jeg svettet også som en gal. Men det gikk seg fort til, så det gikk jo egentlig fint 😊 Anonymkode: f4d1e...70c
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 Hadde fullstendig panikk for krybbedød så var uaktuelt å samsove. Så babyen sov i sprinkelseng (i korte stunder). Våknet i panikk mange ganger fordi jeg trodde at babyen lå under dynen min. Anonymkode: f5e06...70b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Grusom, baby ville kun sove helt inntil magen min, så var livredd for å skvise henne hele natten. Men hadde trygg samsoving, så det burde jo gå bra. Men føltes ikke trygt for underbevisstheten min! Brukte bare et lite teppe til baby, hun har veldig varm av seg, og jeg svettet også som en gal. Men det gikk seg fort til, så det gikk jo egentlig fint 😊 Anonymkode: f4d1e...70c Hva legger du i trygg samsoving? Er det trygg samsoving når man ligger tett inntil? Anonymkode: f5e06...70b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 Brukte bedside crib til jeg ble komfortabel til å ha baby i senga. Lite søvn uansett, måtte sjekke om hun pustet hvert minutt. Gikk over! Anonymkode: 9ea7f...8b2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 Jeg har aldri vert komfortabel med å samsove. Spesielt ikke med nyfødt. Jeg hadde kjøpt en billig brukt bedsidecrib. Da er det lett å amme på natt. Barnet ligger ikke helt alene, men det føles mye tryggere enn samsoving. Det selges mange på finn og Facebook 😊 Anonymkode: 1d9a6...42f 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hva legger du i trygg samsoving? Er det trygg samsoving når man ligger tett inntil? Anonymkode: f5e06...70b Leste ingen steder presisering på at man må ligge langt unna baby ved samsoving. Det hadde jo også i stor grad motvirket poenget om man måtte det. Fulgte rådene fra lub: foreldrene ikke røyker eller snuser, og mor ikke har røyket i svangerskapet foreldrene ikke er påvirket av alkohol, andre rusmidler eller sløvende medikamenter foreldresengen er bred nok slik at barnet får god plass, ikke kan dette ut eller falle ned i en sprekk barnet har egen liten og lett barnedyne madrassen er fast (hadde liggeunderlag under overmadrassen for å stive av madrassen så den ble veldig fast) foreldrene og barnet er friske det er luftig og passe varmt der barnet sover barnet alltid legges til å sove på ryggen Anonymkode: f4d1e...70c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 Her ble det samsoving tett inntil puppen fra første natten. Baby ville ikke ligge alene og vi hadde ikke fått noe søvn på noen annen måte. Jeg tenkte også at jeg ikke kom til å greie det og at jeg bare kom til å være redd for å rulle over baby osv. Men der kicket morsinstinktet inn og jeg var veldig bevist på at baby lå ved siden av (og jeg selvfølgelig sov lettere) Men for vår del gikk det helt fint. Ikke stress med dette i forkant, ta heller å se hvordan baby er. Noen syns jo det går fint å ligge i egen seng eller bedside. Du kan også prøve å svøpe baby, det liker mange. Anonymkode: c91f8...1dd
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #9 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bare en uke til termin.. planen er at lillegullet skal sove sammen med meg, med egen dyne..plutselig kjenner jeg at jeg er så redd..redd for å henne sovende mens jeg sover i senga.. tenkte først å ha henne i babynest- men ser at dette frarådes.. har ikke kjøpt babyseng.. (har leandervugge og vogn..) hvordan var deres første natt? Anonymkode: 47a14...2ca Våknet i full panikk fordi jeg trodde baby lå under dyna. Fra den dagen droppet jeg samsoving (med unntak av vanskelige netter) Brukte bedside crib i stedet. Kjøp seng til baby. Anonymkode: 25c6f...eb4 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 Som nybakt mor sover man som regel veldig lett. Du kan også samsove på sykehuset. Det gjorde jeg med andremann og tredjemann. Pass på at dere har fast madrass. Ha på deg noe varmt på overkroppen, f.eks. (amme)topp i ull, slik at du slipper å ha dyna di høyere enn hofta. Kos deg med samsoving. ❤ Anonymkode: db703...792
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Bare en uke til termin.. planen er at lillegullet skal sove sammen med meg, med egen dyne..plutselig kjenner jeg at jeg er så redd..redd for å henne sovende mens jeg sover i senga.. tenkte først å ha henne i babynest- men ser at dette frarådes.. har ikke kjøpt babyseng.. (har leandervugge og vogn..) hvordan var deres første natt? Anonymkode: 47a14...2ca I Sverige frarådes det fra 0-3 måneder. Følg magefølelsen din. Vi har hatt babyen i et lavt nest de første ukene. De har babynest på barsel på fødeavdelinger i Sverige, fremfor seng. Anonymkode: 3aa75...753 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #12 Skrevet 15. mars 2022 Babyen min var så liten, så jeg turte ikke å ha henne i sengen min.. Var ikke redd for å rulle over henne, men at jeg skulle ligge for tett på slik at det ble helling i sengen slik at hun kunne rullet rundt. Føles nå i etterkant ikke som et problem om dere har hard madrass og stor nok seng(om partner også skal ligge i sengen da) til at baby får et "eget" området om du skjønner. Her brukte vi bedside crib første ukene, så sprinkelseng. Ville tatt det på gefylen! Vogn er jo også fint å sove i som back-up om det absolutt ikke går i sengen(: Anonymkode: ed359...88b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #13 Skrevet 15. mars 2022 Anbefaler deg å ha en dimbar lampe rett ved senga. Jeg har det, og den står på det svakeste lyset hele natta. Da kan jeg enkelt amme, og se babyen med en gang jeg våkner om natta. Det går an å enkelt få litt sterkere lys om man trenger det, og det er greit å slippe fullt lys ved bleieskift. Ville hatt det uavhengig av om dere ender opp med samsoving eller ei. Anonymkode: db703...792 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå