Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det står jo assistent i tittelen og det er jo i utgangspunktet en ufaglært? Under kvalifikasjoner står det heller ikke direkte krav om fagbrev i helse, men det står under utdanningsretning. Hvordan skal man tolke det? At de foretrekker en helsefagarbeider men kan også ansette en ufaglært om man er "den rette"? 

https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/9ed048a1-ed16-4242-ad73-4a320edbf7d1

Anonymkode: 5fdae...4e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å søke. Men assistenter skal vel helst ha fagbrev. 
Jeg jobber i skolen, assistentene som får faste stillinger der har fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere. Men selvfølgelig skjer det at ufaglærte får jobb og. Men de får ikke fast. 
I den stillingen du linker til vil de nok foretrekke helsefagarbeidere med fagbrev. Men får man ikke tak i noen er det mulig for de uten også. 

Anonymkode: 3a799...697

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo bare å søke. Men assistenter skal vel helst ha fagbrev. 
Jeg jobber i skolen, assistentene som får faste stillinger der har fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere. Men selvfølgelig skjer det at ufaglærte får jobb og. Men de får ikke fast. 
I den stillingen du linker til vil de nok foretrekke helsefagarbeidere med fagbrev. Men får man ikke tak i noen er det mulig for de uten også. 

Anonymkode: 3a799...697

Du er ikke assistent på sykehjem om du har relevant fagbrev. Da står det helsefagarbeider/hjelpepleier som arbeidstittel

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det står jo assistent i tittelen og det er jo i utgangspunktet en ufaglært? Under kvalifikasjoner står det heller ikke direkte krav om fagbrev i helse, men det står under utdanningsretning. Hvordan skal man tolke det? At de foretrekker en helsefagarbeider men kan også ansette en ufaglært om man er "den rette"? 

https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/9ed048a1-ed16-4242-ad73-4a320edbf7d1

Kommunene pleier ofte å tilsette ufaglærte i stillinger på sykehjem. Men for beboere sin del er det en stor fordel om du har interesse innen dette. 

Skrevet

Det verste du får er jo ikke verre enn et nei/fravær av svar, så hvorfor ikke?

AnonymBruker
Skrevet
Antonetta skrev (4 minutter siden):

Kommunene pleier ofte å tilsette ufaglærte i stillinger på sykehjem. Men for beboere sin del er det en stor fordel om du har interesse innen dette. 

Jeg har absolutt interesse for eldresykdommer. Har personlig erfaring med MS og demens i familien og ønsker på sikt å utdanne meg som sykepleier eller vernepleier. Men jeg har dessverre ikke noen relevante papirer å vise til akkurat nå. Ts

AnonymBruker
Skrevet

De søker jo etter assistent, og det betyr ufaglært . Hos oss i hjemmesykepleien er det ihvertfall sånn . Assistent ( jobb alle kan gjøre selv om man er ufaglært eller faglært)

Anonymkode: 287d4...21a

• Liker 2
Skrevet

Jeg har absolutt interesse for eldresykdommer. Har personlig erfaring med MS og demens i familien og ønsker på sikt å utdanne meg som sykepleier eller vernepleier. Men jeg har dessverre ikke noen relevante papirer å vise til akkurat nå. Ts

Da synes jeg du skal søke. Om du har lyst til det etterhvert kan du ta kveldskurs og jobbe 5000 timer eller noe sånt så ta fagbrev som helsefagarbeider. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skriv dette i CV’en. Har du referanse? Har du annen arbeidserfaring som viser at du er pålitelig og hardtarbeidende ? I så fall; kjør på! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (8 minutter siden):

Skriv dette i CV’en. Har du referanse? Har du annen arbeidserfaring som viser at du er pålitelig og hardtarbeidende ? I så fall; kjør på! 

Jeg har referanser fra lufthavn og hotellbransjen. Så ikke veldig relevant. Har også vært ekstrahjelp i barnehage en kort periode men det var ulike steder, og gjennom et bemanningssenter så usikker på hvor mye det teller. Men det kan jo vise at jeg har littegranne erfaring fra et annet omsorgsyrke? :)

Takk for tilbakemeldinger alle sammen

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har referanser fra lufthavn og hotellbransjen. Så ikke veldig relevant. Har også vært ekstrahjelp i barnehage en kort periode men det var ulike steder, og gjennom et bemanningssenter så usikker på hvor mye det teller. Men det kan jo vise at jeg har littegranne erfaring fra et annet omsorgsyrke? :)

Takk for tilbakemeldinger alle sammen

Ts

At du har erfaring fra arbeidsliv er relevant. Så nevner du at du har er ønske om å gå videre innenfor helse og omsorg fordi dette interesserer deg. Viktig med god referanse om du har :)

Lykke til! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Assistent betyr ufaglært

Anonymkode: 0c28f...ea0

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre kan man risikerer at folk som deg blir ansatt. Mennesker helt uten kunnskap og erfaring skal jobbe med svært syke og sårbare pasienter. Det er en skam. 

Anonymkode: 5d965...10c

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre kan man risikerer at folk som deg blir ansatt. Mennesker helt uten kunnskap og erfaring skal jobbe med svært syke og sårbare pasienter. Det er en skam. 

Dette var en stygg ting og si! Vi har mange ufaglærte på jobb, og de er kjempe flinke alle sammen. De er omsorgsfulle, tålmodige og gjør gode observasjoner. Håper derimot at ikke du jobber med mennesker .

Anonymkode: 287d4...21a

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helsefag kan man lære seg underveis så lenge man er interessert. Empati derimot er en annen sak... 

Anonymkode: 53aeb...0f6

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at når de søker etter assistenter så søker de etter folk uten fagbrev, men som har erfaring eller relevant utdannelse innen helse. 
Da jeg søkte fortalte jeg at jeg hadde vg1 og 2 helsefag og helsefagarbeider og at jeg skal ta fagprøven når jeg er blitt ordentlig kjent med rutiner etc. Fikk jobbtilbudet dagen etter intervjuet, og jeg kunne ta fagbrev hos dem og få høyere stilling. 

Så er du jo billigere arbeidskraft som ufaglært enn med fagbrev, sikkert derfor de ofte søker etter assistenter.

• Liker 1
Skrevet

Søk, det verste du kan få er et nei....  Ønsker deg masse lykke til ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hater når kua glemmer at hu har vært kalv en gang.. 

Ting kan læres og du blir aldri satt til å gjøre ting du ikke har kjennskap til eller som inngår i stillingsbeskrivelsen din. 

Er uansett begrenset hvor mye skade man kan gjøre under et stell og er du usikker kan du ringe i snora eller ta kontakt med en kollega du jobber med.. Alle har vært helt nye på noe før. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virker som ts er en mye bedre kandidat enn mange andre som blir tilsett i helsesektoren. Helt enig i at det bør bli mye strengere på hvem som får jobbe der. I følge ts har hun interesse for fagfeltet. Mange som jobber som assistent innen helsevesenet i dag har ikke interesse for faget, men finner seg jobb der fordi de trenger en jobb. Er også mange av assistentene som ikke kan kommunisere med beboerne da de ikke kan og ikke har interesse av å lære seg god nok norsk. Har sett veldig mye av dette i helsevesenet desverre. De klarer ikke å kommunisere med beboerne, de klarer ikke å rapportere videre muntlig eller skriftlig. 

Endret av Antonetta
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...