ringblomst Skrevet 30. oktober 2005 #1 Skrevet 30. oktober 2005 Betaler nå strømregningene mine til Hafslund - som etter rykte ikke skal være så gode på pris. Vi har variabel pris og et kalkulert forbruk på ca 14000 kWh i året. Tenker litt på å bytte leverandør, men så leste jeg litt inne på Hafslunds sider at de tilbyr spot-pris og fastpris i tillegg til variabel pris. I følge deres side, så vil spot-pris lønne seg i lengden, men kan tidvis være dyrere enn variabel pris. Er dette riktig - eller bare reklame? Og er det mest vanlig med variabel pris - i så fall hvorfor?
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #2 Skrevet 30. oktober 2005 Av erfaring og etter Dine penger / Din økonomi og Forbrukerrapporten er Hydro Texacos spot-pris rimeligst. Dvs. du betaler ikke noe mellomlegg kundirekte fior den kraften du bruker. Hydro Texaco vant forbruker-testen i 2004 og spot-prisen der skal visst fortsatt være rimeligst.
vilde Skrevet 30. oktober 2005 #3 Skrevet 30. oktober 2005 Hva med å prøve denne kalkulatoren: http://www.dinside.no/php/art.php?id=104469 14000 kwh er jo ikke veldig mye, så da blir besparelsen også mindre!
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #4 Skrevet 30. oktober 2005 Men hva er de forskjellige? jeg er helt grønn på dette området jeg... Vi er flinke til å skru av lys i rom vi ikke er i/når vi forlater leiligheten + at jeg brenner mer stearinlys osv. Kan det ha noen innvirkning på hva slags type vi bør velge?
Gjest Kaffegjesten Skrevet 30. oktober 2005 #5 Skrevet 30. oktober 2005 Her kan du sjekke hva prisen blir med det ene eller andre alternativet du har. Du kan også sjekke priser over tid og hvilke leverandører som var billigst i fjor og forifjor. Bruk også den grafiske fremstillingen du finner nederst i høyre hjørne når du har åpnet siden. Den kjøpstypen du bør velge kommer også litt an på hva slags risiko du ønsker. Minst risiko er det med 1-årskontrakter og størst med spotpris. Det du kan vinne er også mest med spot og minst med faste kontrakter. Liker du risiko velger du spot. Finner ut mye moro der - og hvor mye du kan spare.
Gjest Sabia Skrevet 15. november 2005 #6 Skrevet 15. november 2005 NorgesEnergi har topp 10 garanti, da blir strømprisen blant de 10 billigste av alle, helt topp og trenger ikke bekymre deg. Det er ikke så mye som skiller de 10 på toppen.
ringblomst Skrevet 15. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 15. november 2005 Takk for svar...vet ikke om jeg ble så mye smartere, så vi får se hva det blir til.
hilli Skrevet 16. november 2005 #8 Skrevet 16. november 2005 Hva er forskjellen på spot- og variabel pris?
ringblomst Skrevet 27. november 2005 Forfatter #9 Skrevet 27. november 2005 Da har jeg endelig fått ut fingeren og bestilt strømmen min fra BareKraft som er i samarbeid med OBOS, skal visst være billigere enn Hafslund, men vi få se når regningene kommer .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå