Gå til innhold

Må avslutte bryllupet allerede kl 19, føler oss kjipe!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Enig! Men tenker det eventuelt kan være andre som drar nytte av tråden på et tidspunkt :)

Det er jo ikke faktisk sånn ute i den virkelige verden at god familie og fine venner slår hånden av deg for å arrangere et alternativt bryllup, selv om det kan virke sånn på Kvinneguiden av og til. Her er det liksom enten eller, og ofte hard tone - har du ikke råd til full pakke så er det best å bare droppe hele greia. Heldigvis er folk rausere når de ikke skriver anonymt på nett, og faktisk kjenner folkene det gjelder.

Anonymkode: 58fbc...d76

Ja, det er egentlig et ganske interessant problem, oppdiktet eller ei, som det er gøy å diskutere løsninger til. 

Jeg vil si meg mest enig i 'dropp hele greia'-sentimentet for tilfellet. Eller rettere, start forfra med planlegningen. Det høres ut som det ble tatt en del forhastede beslutninger på kort tid. Jeg synes egentlig mest det er synd hvis de ønsker et tradisjonelt opplegg men må haste gjennom middagen og ikke rekker halvdelen av talene osv. 

Anonymkode: fb104...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
On 3/13/2022 at 6:50 PM, AnonymBruker said:

Hvordan få gjestene til å føle at dette ikke blir knapt og ikke minst verdsatt?

Fortsette festen et annet sted

Anonymkode: 47459...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lunsjbryllup" hadde vært greit hvis det var max 20 gjester og kun nærmeste familie, besteforeldre etc, ikke for 100 gjester som til og med kommer langveisfra. Det er helt ufattelig at det går an å vurdere å invitere så mange til en halvveis feiring. For det blir halvveis når man må bryte opp akkurat i det man har kommet i gang. Hva skal gjestene gjøre etter kl 19 da, dra hjem/ til hotellet? 

Dette er dårlig planlegging, som bør reverseres. Start på nytt, ta det neste år. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LillEve skrev (7 timer siden):

Hallo. Det var da voldsomt til adel ala 1900 det skulle være her da.

Nå, hvordan tror du de adelige bryllupene var og er?

Brylluper over hele kloden feires forskjellig, og det finnes ingen regler lenger, fordi du uansett kommer til å bryte noen for noen tradisjoner. Vi er et blanda folk, og et bryllup er forskjellig på tvers av kommunegrenser. Hvordan tror du det da er for landegrenser? For noen er det en viktigere regel å ha hele familien samlet noen timer enn at et bryllup skal vare hele natta. Enkelte i denne tråden (og generelt de fleste bryllupstråder på KG) må lære seg at ikke verden spinner rundt deres lille omgangskrets og deres "kotymer". 

Vel, folk er jamt over enige om kotyme som gjelder for bryllup i Norge.

Hvis slekta di baksnakker deg fordi du inviterer i et bryllup som ikke overholder deres standard kan de like godt ha det så godt. Aldri i verden om jeg hadde tenkt så negativt om min egen slekt, det er en direkte kvalmende holdning. 

For det hadde ikke du da nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (2 timer siden):

Nå, hvordan tror du de adelige bryllupene var og er?

Vel, folk er jamt over enige om kotyme som gjelder for bryllup i Norge.

For det hadde ikke du da nei.

Åpenbart ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er egentlig et ganske interessant problem, oppdiktet eller ei, som det er gøy å diskutere løsninger til. 

Jeg vil si meg mest enig i 'dropp hele greia'-sentimentet for tilfellet. Eller rettere, start forfra med planlegningen. Det høres ut som det ble tatt en del forhastede beslutninger på kort tid. Jeg synes egentlig mest det er synd hvis de ønsker et tradisjonelt opplegg men må haste gjennom middagen og ikke rekker halvdelen av talene osv. 

Anonymkode: fb104...226

Ja, enig i at det ville vært lurt å gå tilbake til idéstadiet. Det kan absolutt fungere med et dagbryllup, selv for 100 gjester, synes jeg, men da bør det gjennomføres med litt stil. En "tradisjonell" middag med påfølgende kakebord skvist inn på fire timer og alle de forventende talene fra såpass mange gjester kommer til å være en heseblesende opplevelse for alle involverte. 

Anonymkode: 58fbc...d76

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.3.2022 den 18.50):

Det er visstnok bryllupsboom i år får vi høre, og vi er av ulike årsaker i tillegg sent ute med planlegging og bestilling av lokale. Vi klarte å finne en fin restaurant til en dato som funker, men der må gjestene ut allerede kl 19... matserveringen starter kl 15. Og vi skal ha fri bar.

Føler oss så vanvittig kjipe for alle venner og familie som må reise langt, og kanskje koser seg med mat og alkohol før de allerede må ut og hjem så tidlig som kl 19. 

Anonymkode: 44544...529

Ærlig talt... man avslutter da ikke et bryllup kl 19. Da hadde jeg gjort alt i min makt å finni et annet lokale, eller flytta datoen. Høres jo ut som et barneselskap. Til og fra klokkeslett. 

Å 4 timer. Vi var ikke ferdig med middagen med taler før det var gått 4 timer...

Anonymkode: 0ebad...d25

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært i et bryllup som sluttet tidlig og det var et veldig fint og koselig bryllup 💕 Bryllupet var veldig flott og gjennomført, med en avslappet stil. Det var en fantastisk stor og deilig buffet, et rustikt og romantisk lokale med masse ville blomster, lys, girlandere og fantastisk stemning. Det var et barnevennlig bryllup uten alkohol, med eget «aktivitetsbord» for barna. Det var ikke noe dans, det ville ikke brudeparet ha. Verken brudevals eller dansegulv. Det var middag, noen taler og tradisjonell «kakeskjæring» på et velfylt kakebord! 

Her var det noe ala vielse kl. 11-12, oppmøte i lokale kl. 13 der det sto klart litt fingermat og drikke, middag kl 14:30-17, mingling 17-18, kaker og mingling 18-20. Vi var hjemme igjen rundt kl 21 :) 

Her vil jeg tippe det var 50 gjester, mange med lang reisevei. Men det kom tydelig frem av invitasjonen at det var et avslappet og barnevennlig bryllup.  Brudeparet hadde flere små barn og formulerte det noe ala «festen er ferdig når barna er trøtte» i invitasjonen. Så vi visste at det ikke ble fyllefest og at det ble tidlig kveld. Her var også parets nieser og nevøer i alle aldre invitert. 

Det funket veldig fint og de har aldri blitt baksnakket for dette bryllupet! Vi som var gjester hadde en veldig fin dag med god mat og god stemning, selv om vi var hjemme kl 21 :) En fin måte å feire deres kjærlighet på, hadde ikke falt meg inn å ikke komme i bryllupet pga. det var ferdig tidlig.. 

Anonymkode: 8b171...444

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har vært i et bryllup som sluttet tidlig og det var et veldig fint og koselig bryllup 💕 Bryllupet var veldig flott og gjennomført, med en avslappet stil. Det var en fantastisk stor og deilig buffet, et rustikt og romantisk lokale med masse ville blomster, lys, girlandere og fantastisk stemning. Det var et barnevennlig bryllup uten alkohol, med eget «aktivitetsbord» for barna. Det var ikke noe dans, det ville ikke brudeparet ha. Verken brudevals eller dansegulv. Det var middag, noen taler og tradisjonell «kakeskjæring» på et velfylt kakebord! 

Her var det noe ala vielse kl. 11-12, oppmøte i lokale kl. 13 der det sto klart litt fingermat og drikke, middag kl 14:30-17, mingling 17-18, kaker og mingling 18-20. Vi var hjemme igjen rundt kl 21 :) 

Her vil jeg tippe det var 50 gjester, mange med lang reisevei. Men det kom tydelig frem av invitasjonen at det var et avslappet og barnevennlig bryllup.  Brudeparet hadde flere små barn og formulerte det noe ala «festen er ferdig når barna er trøtte» i invitasjonen. Så vi visste at det ikke ble fyllefest og at det ble tidlig kveld. Her var også parets nieser og nevøer i alle aldre invitert. 

Det funket veldig fint og de har aldri blitt baksnakket for dette bryllupet! Vi som var gjester hadde en veldig fin dag med god mat og god stemning, selv om vi var hjemme kl 21 :) En fin måte å feire deres kjærlighet på, hadde ikke falt meg inn å ikke komme i bryllupet pga. det var ferdig tidlig.. 

Forskjellen her er jo at dere likevel hadde god tid. Ts ønsker å haste gjennom middagen. Det blir bare stress for alle

Anonymkode: 56f3c...c77

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det høres helt OK ut med en bryllupsmiddag som slutter kl. sju. Det mest kjedelige med bryllupet er jo alle talene, og all ventinga ved bordene. MEN: Når dere må ut av restauranten klokka sju, må dere imidlertid ha planlagt resten av kvelden for gjestene. Kanskje foreldrene deres eller andre nære slektninger i den generasjonen kan ha åpent hus med kaffeslabberas for besteforeldre og gammeltanter og resten av den eldre generasjonen rett etter middagen?

Og så fortsetter de litt yngre ut på byen, på en pub/et sted der dere får ha et avlukke for dere selv? Eller hvis dere har et stort hus tilgjengelig, ha festen der, hjemmefest med karaoke og sjalabais etter bryllupet?

Ev. lei et stort hus på airbnb til festen, hvis dere ikke finner egnet lokale på byen.

Anonymkode: f728c...ca2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/13/2022 at 7:50 PM, Frøkenfryden said:

Elsker denne autocorrecten som illustrerer hvor lang tid en forrett med 100 mann tar😂

hahahahahaha! 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner litt av problematikken ts, men om du er i en kultur hvor alle og en i familien MÅ inviteres, så er det nok litt tabu at du er gravid uten å være gift også.   Men denne kulturen kanskje ikke forstår å må bli kastet ut av en lokale når de fleste bryllupsmiddag har akkurat begynt.  Hva er begrunnelsen fra denne lokalet at dere må være ut så tidlig?   Du aner ikke hvor mye styr det er når du har 100 gjester som skal serveres og spise.   Så mye stress du kommer til å få når du se Fetter Joe spiser veldig sakte og kanskje 20 andre gjester som skravler istedenfor å spise fort.   

Om det er viktig for deg å bli gift før du føde ville jeg ha gjort det først på rådhuset også bryllupsfest en annen gang.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk å presisere i invitasjonen at middagen avsluttes kl 19. Inviter til bryllupsmiddag fra 16-19. 

Anonymkode: cab43...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så lenge det kommer frem hva slags bryllupsfest det er i invitasjonen, så tenker jeg det er greit :) Folk har forskjellige preferanser. Noen har fyllefest, andre alkoholfritt. Noen har storfamilien, andre bare de nærmeste. Noen har faktisk «fjellturbryllup» eller temabryllup! Du inviterer til det bryllupet du selv ønsker å arrangere, så formulerer du invitasjonen deretter :) Man MÅ ikke ha full pakke med 4 retter og brudevals om man ikke vil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.3.2022 den 18.50):

Det er visstnok bryllupsboom i år får vi høre, og vi er av ulike årsaker i tillegg sent ute med planlegging og bestilling av lokale. Vi klarte å finne en fin restaurant til en dato som funker, men der må gjestene ut allerede kl 19... matserveringen starter kl 15. Og vi skal ha fri bar.

Føler oss så vanvittig kjipe for alle venner og familie som må reise langt, og kanskje koser seg med mat og alkohol før de allerede må ut og hjem så tidlig som kl 19. 

Anonymkode: 44544...529

Kjenn på det selv. Hvis det er det dere ønsker selv, så gjennomfør det.

Hvis ikke, få tak i andre lokaler fra kl 19 eller utsett bryllupet. 

For min del hadde det vært perfekt å dra hjem kl 19. Rart kanskje, men perfekt. Men jeg regner med at du har noen ekstroverte venner eller slekt som mener det motsatt av meg, og sådan kan reagere negativt eller masete. 

Uansett. Deres bryllup, deres økonomi og deres regler. Det bør alle respektere.

Anonymkode: 1bd05...c01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 er litt vel tidlig synes jeg.
Kl 22 hadde vært innenfor for min del,men ikke 19.
Hadde personlig sett meg ut et annet sted å ha det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Folk flest feirer jo langt ut i nattetimene. 

Anonymkode: 27b02...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere er faktisk litt kjipe som legger opp til det der… Beklager🙈 

Anonymkode: cab43...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor trumfe igjennom noe stusselig? Har det så vanvittig hastverk at det ikke kan vente til en dag alt er på stell? 

Anonymkode: 90a1e...7ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...