Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i første trimester og venter mitt første barn . Jeg merker at forholdet til min egen mor(alene mamma)er enda tydeligere nå som jeg venter barn.

kort forklart så er det et anstrengt forhold . Hennes traume og depresjon var ofte noe hu la over på meg når jeg var barn . Jeg har et funksjonshemmet søsken i tillegg og barndommen min var preget av å høre henne daglig klage om hvilket vanskelig liv hun lever , daglig sinne, utagering og ekstrem streng mot meg som jente. Hun ga meg lite oppmuntring som gjorde at jeg slet med dårlig selvtillit lenge. Jeg har alltid vært veldig tynn og liten og dette var noe hun alltid klarte å påpeke. I tenårene fikk jeg ikke lov til noen ting men måtte være en flink jente så slekt og familie kunne se hvor «flink» jeg var . I ungdomsårene mine endte det med at jeg tok avstand fra henne helt og kuttet kontakten i 7 år.

som voksen valgte jeg å ta opp kontakten igjen da jeg selv satt med mye dårlig samvittighet og ofte tenkte på alt hun hadde ofret for meg. Noe som jeg nå mener var forventet når man har barn.. forholdet er veldig anstrengt og når jeg er på besøk hos hun må jeg ofte ta meg sammen for å ikke klikke på henne . Hun har en tendens til å kun snakke om negative ting fra hun står opp til hun legger seg. Kan også finne på å si ting som : «nå som du er på besøk her , er du ikke redd for at kjæresten din er utro?» 

Forholdet er så gale at når hu sier hun feks er syk ,gråter, eller prøver å klemme meg og vise kjærlighet så blir jeg nesten kvalm og føler hu rett og slett er falsk! Nå som hu spør mye om graviditeten merker jeg at jeg synes hu bare er plagsom…. Får alltid dårlig samvittighet etterpå hvis jeg svarer hun frekt eller lignende og foran andre kan hun feks spørre om jeg har spist 200ganger og til slutt når jeg klikker kan hun si ting som «jeg bare spør fordi jeg bryr meg, bare vent til du får barn selv»

vet ikke hva jeg vil med dette men kanskje høre om noen har lignende opplevelser og hva de har gjort for å takle det ??

takker for svar❤️

Anonymkode: 79ff0...fdf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lignende opplevelser. mye av de reaksjonene du beskriver er jo pga du trigges av henne ut fra dine erfaringer med henne +hvordan hun er i møte med deg. jeg har selv opplevd denne måten å reagere på og for meg er det tegn på å måtte trekke seg litt mer tilbake. kanskje du må sette litt mer grenser og si til din egen samvittighet at det faktisk er til ditt beste. 

Jeg er 13 uker. Kuttet kontakten med foreldrene i flere år. begynte først å ta litt kontakt i høst og møtt de noen ganger. 

Jeg har ikke fortalt de noe enda. Arrangerer ikke ekstra treff eller kontakt for å fortelle. Kan desverre ikke dele så mye erfaringer. vet at de kommer til å uttale mye veldig store forventninger (som eks trilleturer daglig, som igjen blir skuffelser fra deres side) pluss mye mas og press -

Det er egentlig mye av de faktorene og handlemåte som gjorde at jeg tilslutt måtte prioritere og beskytte min egen psykiske helse med å kutte kontakten. 

Jeg har ikke dårlig samvittighet, for grunnene handlet om deres oppførsel mot meg som ikke er akseptabelt. jeg må sette meg selv og min familie først. Det eneste jeg har bestemt meg for nå er at nå er det jeg som skal styre og kontrollere kontakt og relasjon, ikke de som skal sette premisser (som de gjorde før). 

Vet ikke om det hjalp noe. 

Anonymkode: bb0be...cd1

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i dette. Har svært dårlig relasjon til mor og prøver å holde kontakten på et minimum. Relasjonen ble faktisk forverret av å bli gravid og få barn. Ble synlig hvor lite reell interesse det var fra hennes side, bortsett fra alt som kunne deles/vises til hennes venner og på Facebook. Hun vekker avsky i meg i ting hun sier og gjør. Og når barnet nå er født så ser jeg hvor sterkt hun har feilet som mor og forstår ikke at en kan ha et så dårlig forhold og lite kjærlighet til sitt eget barn. 

Så har egentlig ingen råd til deg, annet enn at flere har lignende opplevelser. Og for min del (og barnebarnets del) så er minimal kontakt det beste. 

Anonymkode: 198f2...213

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...