Gå til innhold

Mor som blander seg for mye i voksne barns liv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er av typen som alltid vet alt best selv. Selv om jeg er 39 år og mor til 3 barn fra 9-15 år spør hun hele tiden om dumme ting som drikker dere melk, spiser dere fisk, hvor ofte har dere poteter, når legger du deg, husker du medisinene osv. Får hun ikke svar spør hun barna istedenfor meg. Har svart henne mange ganger, men det er glemt til neste gang. 

Hun gir også uønskede råd angående alt mulig. Hører sjelden på mine meninger. Har ikke egne interesser utover barn og barnebarn. Hun er 61 år.

Har prøvd å snakke til henne men opplever at hun "glemmer" det etter kort tid. Vanskelig å ha et voksent, jevnbyrdig forhold til henne når hun alltid skal være den som vet best selv. 

Orker ikke være med henne så ofte. 

Noen råd?

Anonymkode: 0a984...c6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok

Anonymkode: 32864...543

AnonymBruker
Skrevet

Få henne utredet for demens. Høres litt sånn ut på væremåte og hukommelsen. De er ofte litt passiv-aggressive og påståelige i begynnelsen og litt glemske

Anonymkode: 46076...2ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter bruker over.

Anonymkode: 392bc...67a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min mor er av typen som alltid vet alt best selv. Selv om jeg er 39 år og mor til 3 barn fra 9-15 år spør hun hele tiden om dumme ting som drikker dere melk, spiser dere fisk, hvor ofte har dere poteter, når legger du deg, husker du medisinene osv. Får hun ikke svar spør hun barna istedenfor meg. Har svart henne mange ganger, men det er glemt til neste gang. 

Hun gir også uønskede råd angående alt mulig. Hører sjelden på mine meninger. Har ikke egne interesser utover barn og barnebarn. Hun er 61 år.

Har prøvd å snakke til henne men opplever at hun "glemmer" det etter kort tid. Vanskelig å ha et voksent, jevnbyrdig forhold til henne når hun alltid skal være den som vet best selv. 

Orker ikke være med henne så ofte. 

Noen råd?

Anonymkode: 0a984...c6a

Be hun holde seg langt unna eller dropp henne for en stund og se om hun skjerper seg! 

Hun glemmer det nok ikke, hun bare maser for å kommentere at du er for dårlig og må bli bedre.. Kjenner til det samme.

Herlighet for en dame..

Anonymkode: 9a7cf...93c

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjetter at moren din alltid har vært slik?  Da er det hennes personlighet.  Da du var yngre og hennes ansvar var det sikkert ikke noe du tenkte over.  Du har kanskje til og med vennet deg til at moren din blander seg inn og stiller spørsmål for å skaffe seg informasjon?  

Sånne mødre fins, dessverre.  De blander seg inn i hva slags kjærester man skal ha, klærne osv.  De slutter ikke når du er blitt voksen, men mener oppriktig at det er deres rett.  Under dekke av at de kun ønsker barnet sitt det beste, fortsetter de sin manipulasjon.  

Du må sette grenser for moren din.  Første bud er å ikke fortelle henne mer fra livet ditt enn nødvendig.  Spør hun barna, og så tar ting opp med deg, må du være klar på at dette er noe hun ikke har noe med.  

• Liker 2
  • 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2022 den 17.51):

Få henne utredet for demens. Høres litt sånn ut på væremåte og hukommelsen. De er ofte litt passiv-aggressive og påståelige i begynnelsen og litt glemske

Anonymkode: 46076...2ee

Slike ting er ikke demens.. det er en mor som skal kontrollere og styre. Hun hører hva datteren sier, men klarer ikke ta det inn og endre seg i praksis. Som mor har hun alltid styrt og kontrollert, og selv om barna blir voksen klarer hun ikke slippe den kontrollen. Hun må føle seg nyttig og niholder på at hun vet best. Dette er en ubevisst måte å gjøre voksne barn avhengig av seg, og trenge henne. 

Anonymkode: 2289d...33a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...