Gå til innhold

halsbånd og hunder - hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Halsbånd og sele brukes til forskjellige ting. Ser ikke ut som han lider noe av å bli justert/styrt med halsbånd. Vi har ikke drakamper med bånd festet i halsbånd. Men jeg får vondt langt inn i sjela av store hunder som trekker hardt i strupekjetting (eller hva det heter). 

Anonymkode: 373b8...80e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker kun kjetting helstrup. Av den enkle grunn at det er den eneste måten man kan garantere at bikkja ikke kommer seg løs. Andre halsbånd løsninger kan hunden komme seg ut av.

Sele brukes når det er snakk om trim og slike gøye aktiviteter.

Skrevet

Hunden vår har på halsbånd hjemme siden hun går løs innimellom, har et sånt navneskilt på den med navn og nummer. Når vi går tur har hun på sele.

Skrevet

Jeg bruker kun sele på tur, da Y-sele. 

Jeg bruker halsbånd når jeg trener/konkurrerer i bruks og rallylydighet. Bruks fordi det ikke er lov med sele og rally fordi det er enklere og raskere å ta av et halsbånd enn en sele i konkurransesetting. 

Jeg nykker da selvsagt ikke i halsbåndet under treningen.

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Sigyn said:

Bruker halsbånd på hunder som ikke drar, hvis de i hovedsak skal være løse og kun ha muligheten til å koble på bånd i korte perioder hvis behovet oppstår. Eller på trening der hunden uansett skal holde seg ved siden av meg, og bånd er på for syns skyld. 

Som jeg skulle skrevet det selv :) 

Anonymkode: 823af...2d9

Skrevet

Bruker halsbånd for det kosmetiske skyld:) 

Skrevet

Hvert til sitt bruk. 

• Liker 2
Skrevet

Deres skriblerier fikk meg til å tenke på politiet. De bruker aldri sele men halsbånd.....

Veloppdragne hunder vettu. Da går det helt greit med halsbånd.

Kommer nok mye an på hvordan eiere oppdrar hunden sin i å gå pent. 

• Liker 2
Skrevet

Bruker stort sett halsbånd fordi den eldste på 12 år stort sett går klint inntil meg, den nest eldste på 11 år kan utagere heftig på enkelte møtende hunder og da har jeg mer kontroll enn i sele og den yngste på 1 år hater selen så mye at hun løper og gjemmer seg om hun ser at jeg tar den frem.

Det viktigste er ikke hva man bruker men at man uansett lærer hunden å gå tur uten å trekke - konstant henging i sele, spesielt en som ikke passer optimalt, er faktisk like skadelig som feil bruk av halsbånd. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en rase som er "umulig å trene til å gå fint i bånd/vil aldri gå fint i bånd", for å quote alle oppdretterne av rasen i Norge. Det er nok ikke 100% umulig, men det tar enormt mye jobb, energi og viten om hundetrening for å få de til å gå halvveis fint i bånd. Jaktinstinktet er alt for høyt og førerfokuset er omtrent null. 

I sele trekker de som noen tullinger fordi de kan. Stressnivået går opp, og da vil den ene utagere mot andre hunder også (med utslag, hvor jeg får leggen min bitt). Jeg bruker kun sele når vi går i fjellet eller de trekker på ski eller sykkel. 

Mine går veldig greit i bånd om jeg bruker halsbånd. Med halsbånd har jeg kontroll. Stressnivået holder seg lavt, også under møtesituasjoner med andre hunder, så da trekker de heller ikke. Bruker halsbånd når vi går vanlige turer i nabolaget, lar de lukte på de gode plassene og slenger inn kontakttrening og litt morsom lek. Halsbåndene er brede og godt polstret. 

Anonymkode: 320d0...3b4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...