AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Ser det er flere og flere som bruker sånn "harness" (i mangel på et norsk ord) på hundene sine på tur, i stedet for et halsbånd, og det er bra. Men hvorfor bruker DU fortsatt halsbånd på bikkjen din når dette ikke er bra for hunden? Det er vel ingen som ville likt å bli strupt hver gang man ikke vil at hunden skal gjøre noe, enn at man heller får hele kroppen i et balansert rykk uten å skade hunden? Anonymkode: 8816e...244 1 1
Gjest Smeltemann Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Jeg bruker aldri halsbånd på hundene. Har god kontroll på de uten halsbånd.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 Smeltemann skrev (1 minutt siden): Jeg bruker aldri halsbånd på hundene. Har god kontroll på de uten halsbånd. Hørt om båndtvang? Anonymkode: 8816e...244 2 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 Fordi bikkjene mine trekker ikke i båndet og den ene av dem får gnagsår av så og si alle seler. Anonymkode: 11e0a...207 6
Million Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 Jeg bruker det fordi hunden min er en føyelig og vennlig hund, som aldri drar i båndet. Hun går pent uansett. Det blir derfor aldri dratt i halsen hennes, båndet er nesten alltid slakt. Kanskje det strammer seg såvidt en liiiiiten smule når hun somler litt mens hun snuser på en flekk i grøftekanten ute og stopper opp, mens jeg går videre. Men det er ikke snakk om nøkk og rykk og hard stramming! Det du mener heter forøvrig sele på norsk, ikke det engelske "harness". 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ser det er flere og flere som bruker sånn "harness" (i mangel på et norsk ord) på hundene sine på tur, i stedet for et halsbånd, og det er bra. Men hvorfor bruker DU fortsatt halsbånd på bikkjen din når dette ikke er bra for hunden? Det er vel ingen som ville likt å bli strupt hver gang man ikke vil at hunden skal gjøre noe, enn at man heller får hele kroppen i et balansert rykk uten å skade hunden? Anonymkode: 8816e...244 Godt, norsk ord: Sele. Anonymkode: 11e0a...207 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 Det ble faktisk anbefalt av hundeskolen å bruke halsbånd når de er valper og det skal trenes å gå ved siden av mennesker. Bikkja mi har alltid halsbånd på fordi der står navn og mobilnr i tilfelle han stikker. Ellers bruker jeg sele. Anonymkode: 5b7e3...9f6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #8 Skrevet 13. mars 2022 Fordi hun ikke liker sele Anonymkode: f01ec...2f1 1
Anonymbruker*** Skrevet 13. mars 2022 #10 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hørt om båndtvang? Anonymkode: 8816e...244 Hørt om sele? Bare fordi man aldri bruker halsbånd betyr det ikke man alltid har hunden løs. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #11 Skrevet 13. mars 2022 Fordi min går naturlig pent i bånd med halsbånd. Ikke trent til det, han går bare pent. Nr. 2 trekker som et uvær, så han går bare med sele. Anonymkode: 48328...28a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #12 Skrevet 13. mars 2022 Fordi jeg har en trekkhund. I sele skal den trekke alt den klarer. I halsbånd skal den gå pent. Det er lettere å skille halsbånd og sele Det er ikke alltid det er like ideelt at hunden trekker (bytur, til veterinæren, tissetur osv) Anonymkode: 6e9ad...c8f 6 3
Gjest Smeltemann Skrevet 13. mars 2022 #13 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hørt om båndtvang? Anonymkode: 8816e...244 Ja det har jeg hørt om. Praktiserer det ikke.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #14 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi jeg har en trekkhund. I sele skal den trekke alt den klarer. I halsbånd skal den gå pent. Det er lettere å skille halsbånd og sele Det er ikke alltid det er like ideelt at hunden trekker (bytur, til veterinæren, tissetur osv) Anonymkode: 6e9ad...c8f Samme her. Pluss at den også får «søkk» i pelsen der selen er 😅 Anonymkode: 3506d...177
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #15 Skrevet 13. mars 2022 Bruker alltid sele. Mye bedre for hunden 😊 Anonymkode: 456d0...acb 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #16 Skrevet 13. mars 2022 Jeg bruker ikke bare halsbånd, jeg bruker tynn helstrup ala retrieverkobbel. Pent, lett, lager ingen merker på pels, lett å ta av og på mtp at hunden er mye løs. Superpraktisk! Anonymkode: 11e0a...207 1
NettoppJa Skrevet 13. mars 2022 #17 Skrevet 13. mars 2022 Bruker som regel begge deler, halsbånd når den skal gå tett ved meg i bymiljø/buss/i folkemengder, og sele når den får trekke/snuse/gå fritt. Bytter om på kobbelet mens vi går, eller trer bare en finger under halsbåndet om jeg raskt må få god kontroll på hunden. Hun er trent på å ikke trekke i halsbåndet. Går også mye løs/ved fot eller med langline koblet på selen. Halsbåndet jeg bruker er bredt og polstret og sitter tett på så hun ikke får rykk i nakken.
Sigyn Skrevet 13. mars 2022 #18 Skrevet 13. mars 2022 Bruker halsbånd på hunder som ikke drar, hvis de i hovedsak skal være løse og kun ha muligheten til å koble på bånd i korte perioder hvis behovet oppstår. Eller på trening der hunden uansett skal holde seg ved siden av meg, og bånd er på for syns skyld. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #19 Skrevet 13. mars 2022 Jeg forstår ikke dette hatet mot halsbånd som har kommet de siste årene. Det er egentlig ganske enkelt, sele og halsbånd er to ulike vektøy, med noe ulike bruksområder, avhengig av hva slags hund man har, hvor godt trent den er, og hva den skal brukes til. Hvis hunden henger i halsbåndet som en uoppdragen tulling bør man selvsagt bruke sele, eller lære hunden å gå pent. Jeg begynner å mistenke at det er der skoen klemmer, folk gidder ikke bruke tid på å trene bikkja si og velger en latmannsløsning. Og i stedet for å stå for det prøver de å vende fokuset bort fra seg selv, og peke på de som bruker halsbånd, og nærmest kalle dem dyremishandlere. Anonymkode: 1c6d9...b06 7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #20 Skrevet 14. mars 2022 Bruker sele fordi jeg fortsatt lærer henne å gå pent. Bruker dobbelt bånd så det festes foran og bak. Hun har blitt veldig flink, men kan trekke i visse situasjoner fortsatt, så greit å unngå halsbånd. Anonymkode: 23f55...4b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå