AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Kan dere fortelle litt om erfaring rundt dette? Hvor bor dere den andre uka dere ikke er med barna? Her har far beholdt huset. Det er noen år siden skilsmisse, men det virker som flytting frem og tilbake tærer på barna, så vi vurderer å la de bo fast i hans hus, så skal han og jeg bytte på å bo der 1 uke av ganga. Jeg har vurdert å leie eller kjøpe en liten leilighet i nærheten, som han og jeg evt også kunne bytta på. Da eier han hus og jeg en liten leilighet evt. Er snakk om 8 år til barna er myndige, så er jo en del å å skulle holde på slik. Anonymkode: 2a798...2c8 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Det hadde jeg ikke gjort. Den dagen jeg skiller meg er det for å komme unna hans kaos, rot og latskap. Hvis vi skulle byttet på ville det i praksis innebære å vaske og rydde to ulike steder hver eneste uke. Anonymkode: 0995b...f34 17
Pilleville Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det hadde jeg ikke gjort. Den dagen jeg skiller meg er det for å komme unna hans kaos, rot og latskap. Hvis vi skulle byttet på ville det i praksis innebære å vaske og rydde to ulike steder hver eneste uke. Anonymkode: 0995b...f34 Kan vere ein god ide dersom begge er flinke til å ta etter seg 1
Rosatoast Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 Har aldri hørt om noen som gjør det, og hadde aldri gjort det selv hvis jeg ble skilt. For et kaos. Selvfølgelig «tærer» det på barna den første perioden med nytt hjem, det er en overgang for alle sammen og barn er tilpasningsdyktige. Syntes det er utrolig dumt at dere som foreldre heller velger å sy puter under armene deres. Disse barna kommer trolig til å takle både motgang og konflikter svært dårlig videre i livet. 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det hadde jeg ikke gjort. Den dagen jeg skiller meg er det for å komme unna hans kaos, rot og latskap. Hvis vi skulle byttet på ville det i praksis innebære å vaske og rydde to ulike steder hver eneste uke. Anonymkode: 0995b...f34 Godt poeng, men samtidig er det ikke riktig å la barna «bo i en koffert» på grunn av de voksnes valg. Det er de voksne som har bestemt seg for å stifte familie og det er de voksne som har bestemt seg for å bryte ut, og da bør også de voksne ha ulempen ved dette -ikke barna. TS: Dersom dere lager gode avtaler på hvordan boligene skal etterlates ved bytte (renhold osv.) så kan dette fungere fint. Slitsomt er det dog, men det er det for barna også. Dere bør også ha en form for avtale vedrørende besøk av kjærester/dater i boligene. F. eks. ingen overnatting av dater i boligen barna bor i, og fjerning av «spor» (glemte truser, vinglass med leppestift, ekstra tannbørste osv.) i leiligheten. Anonymkode: bd304...e8f 8 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 Rosatoast skrev (3 minutter siden): Har aldri hørt om noen som gjør det, og hadde aldri gjort det selv hvis jeg ble skilt. For et kaos. Selvfølgelig «tærer» det på barna den første perioden med nytt hjem, det er en overgang for alle sammen og barn er tilpasningsdyktige. Syntes det er utrolig dumt at dere som foreldre heller velger å sy puter under armene deres. Disse barna kommer trolig til å takle både motgang og konflikter svært dårlig videre i livet. Så barn som ikke må flytte mellom to hjem i oppveksten «takler motgang og konflikter svært dårlig videre i livet»? Det er faktisk den pussigste påstanden jeg noen gang har hørt, og med mindre du fremlegger dokumentasjon på at dette har rot i virkeligheten så vil jeg påstå at du er helt på jordet. Anonymkode: bd304...e8f 24
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Godt poeng, men samtidig er det ikke riktig å la barna «bo i en koffert» på grunn av de voksnes valg. Det er de voksne som har bestemt seg for å stifte familie og det er de voksne som har bestemt seg for å bryte ut, og da bør også de voksne ha ulempen ved dette -ikke barna. TS: Dersom dere lager gode avtaler på hvordan boligene skal etterlates ved bytte (renhold osv.) så kan dette fungere fint. Slitsomt er det dog, men det er det for barna også. Dere bør også ha en form for avtale vedrørende besøk av kjærester/dater i boligene. F. eks. ingen overnatting av dater i boligen barna bor i, og fjerning av «spor» (glemte truser, vinglass med leppestift, ekstra tannbørste osv.) i leiligheten. Anonymkode: bd304...e8f Ikke akkurat alltid begge er enige eller ønsker et brudd du.. Barna trenger heller ikke bo i en koffert, om man har det de trenger begge steder. Man kan også bo i nærheten av hverandre så det er kort vei mellom hjemmene for barna og ha en åpen dør selv om det ikke er ens egen samværsuke ved behov. For mange barn er det bruddet i seg selv som er vanskelig, ikke det å ha to hjem, men at foreldrene ikke lenger er sammen. Anonymkode: 54c2e...932 6 1
Myml1 Skrevet 13. mars 2022 #8 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke akkurat alltid begge er enige eller ønsker et brudd du.. Barna trenger heller ikke bo i en koffert, om man har det de trenger begge steder. Man kan også bo i nærheten av hverandre så det er kort vei mellom hjemmene for barna og ha en åpen dør selv om det ikke er ens egen samværsuke ved behov. For mange barn er det bruddet i seg selv som er vanskelig, ikke det å ha to hjem, men at foreldrene ikke lenger er sammen. Anonymkode: 54c2e...932 Enig i den, har bodd to plasser nesten hele livet. Aldri hatt problemer med det bortsett fra at jeg hadde litt dårlig samvittighet for den forelderen som var «alene». Ser i dag at det burde jeg jo ikke hatt, for de synst sikkert det var greit med litt egentid 🤪😂 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #9 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så barn som ikke må flytte mellom to hjem i oppveksten «takler motgang og konflikter svært dårlig videre i livet»? Det er faktisk den pussigste påstanden jeg noen gang har hørt, og med mindre du fremlegger dokumentasjon på at dette har rot i virkeligheten så vil jeg påstå at du er helt på jordet. Anonymkode: bd304...e8f Mistolker du med vilje? Fordi det du skriver, er virkelig ikke det personen over deg påstår. Vedkommende viser til at foreldre som syr puter under armene på barna, i stedet for å la de takle virkeligheten, de barna blir skjøre som tynn porselen. Håper ts oppdatere tråden om et halvt års tid. Jeg er i alle fall interessert i å høre om hun/han er like positiv til denne ordningen da. Anonymkode: 42b56...3c6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #10 Skrevet 13. mars 2022 Denne løsningen anbefaler jeg ikke. Dette er en løsning som noen tar helt i begynelsen. Og det kan gå noen mnd, kanskje et par år. Dette handler om samarbeid, vasking, rydding, betaling osv… nei, ikke begyn med det nå, siden dere ikke har begynt med det. Anonymkode: 3cfbb...70b 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #11 Skrevet 13. mars 2022 3 hours ago, Rosatoast said: Har aldri hørt om noen som gjør det, og hadde aldri gjort det selv hvis jeg ble skilt. For et kaos. Selvfølgelig «tærer» det på barna den første perioden med nytt hjem, det er en overgang for alle sammen og barn er tilpasningsdyktige. Syntes det er utrolig dumt at dere som foreldre heller velger å sy puter under armene deres. Disse barna kommer trolig til å takle både motgang og konflikter svært dårlig videre i livet. Er du seriøs? Tanken på å flytte frem og tilbake for voksne er utenkelig og kaos. Men barn skal takle dette uten problemer fordi de er så tilpasningsdyktige (les: har ikke myndighet til å bestemme selv). Dette er en livsløgn du forteller deg selv for å ikke få dårlig samvittighet. Anonymkode: 9390d...d4d 14 1
jabx Skrevet 13. mars 2022 #12 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mistolker du med vilje? Fordi det du skriver, er virkelig ikke det personen over deg påstår. Vedkommende viser til at foreldre som syr puter under armene på barna, i stedet for å la de takle virkeligheten, de barna blir skjøre som tynn porselen. Hva er å "sy puter under armene på barna"? Forskning viser jo at nettopp det er det som gir barna bedre mental helse senere i livet. Altså at foreldrene tar hensyn til barnas beste, gir dem omsorg og kjærlighet, og legger til rette for at de kan få utfolde seg. 10
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #13 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan dere fortelle litt om erfaring rundt dette? Hvor bor dere den andre uka dere ikke er med barna? Her har far beholdt huset. Det er noen år siden skilsmisse, men det virker som flytting frem og tilbake tærer på barna, så vi vurderer å la de bo fast i hans hus, så skal han og jeg bytte på å bo der 1 uke av ganga. Jeg har vurdert å leie eller kjøpe en liten leilighet i nærheten, som han og jeg evt også kunne bytta på. Da eier han hus og jeg en liten leilighet evt. Er snakk om 8 år til barna er myndige, så er jo en del å å skulle holde på slik. Anonymkode: 2a798...2c8 Jeg flyttet ut av huset annen hver helg. Eksen var hjemme etter jeg og barnet la oss og dro før vi sto opp ellers i den tiden. Holdt på 4 i mnd mens vi skulle være helt sikre på at det ble brudd. I denne tiden hadde jeg aleneansvar 80% av tiden. Han var også borte flere helger, hos venner og familie i denne tiden. Det var ingen stor endring for oss, annet enn at jeg dro bort fredag til søndag annen hver uke. For mens vi var i et forhold så var jeg alene om alt hele tiden og fikk aldri noe avlastning. Det som var dritten med det var blant annet renhold og rydding. Han gjorde veldig lite av dette og jeg var lei av å rydde etter han. Vi hadde ikke noe godt forhold før dette og ble ikke noe bedre samarbeid av det. Det ble bare mer irritasjon for oss begge. Barnet var 8-12 mnd gammel da dette foregikk. Så ble jeg lei av å holde på slik og fant heller et eget bosted. Skulle man holdt på slik over tid så må man sette hele livet på vent, ikke forvente noen ny partner, ha renholder i hus, ha et godt samarbeid fra før av. Anonymkode: d3a0a...30f 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #14 Skrevet 13. mars 2022 Det finnes folk som klarer det utmerketvog så finnes det de som ikke klarer det. Er man gode venner etter bruddet tenker jeg det vil gå bra Anonymkode: 43d7b...3c5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #15 Skrevet 13. mars 2022 Rosatoast skrev (3 timer siden): Har aldri hørt om noen som gjør det, og hadde aldri gjort det selv hvis jeg ble skilt. For et kaos. Selvfølgelig «tærer» det på barna den første perioden med nytt hjem, det er en overgang for alle sammen og barn er tilpasningsdyktige. Syntes det er utrolig dumt at dere som foreldre heller velger å sy puter under armene deres. Disse barna kommer trolig til å takle både motgang og konflikter svært dårlig videre i livet. Neida det trenger ikke bli kaos og det finnes flere som gjøt det Anonymkode: 43d7b...3c5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #16 Skrevet 13. mars 2022 Hvis jeg skulle ha vurdert det skulle jeg ihvertfall hatt min egen leilighet de ukene jeg ikke bodde med barna, ikke delt det andre bostedet med eksen også. Anonymkode: 3e626...44e
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #17 Skrevet 13. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis jeg skulle ha vurdert det skulle jeg ihvertfall hatt min egen leilighet de ukene jeg ikke bodde med barna, ikke delt det andre bostedet med eksen også. Anonymkode: 3e626...44e Satt akkurat å tenkte på det. Hva bor de i når de ikke er i "felleshuset"? Å aldri ha sitt eget bosted fritt for eksen, ville frarøvet meg livskvaliteten. Samtidig er det dyrt om der totalt skal disponeres tre boliger. Anonymkode: b291d...dd9 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #18 Skrevet 13. mars 2022 jabx skrev (41 minutter siden): Hva er å "sy puter under armene på barna"? Forskning viser jo at nettopp det er det som gir barna bedre mental helse senere i livet. Altså at foreldrene tar hensyn til barnas beste, gir dem omsorg og kjærlighet, og legger til rette for at de kan få utfolde seg. Kanskje du skal dokumentere forskningen som viser at å «sy puter under armene» gir barn bedre mental helse? Det du nevner er helt normal omsorg, og har ingenting med «puter under armene». Et eksempel på «pute-sying» er når man har bilfri skolevei på 100 m, og foreldrene velger å kjøre en 10-åring bilveien (som er lengre), for at barnet skal slippe å gå. (Forutsetter at barnet er 100% friskt - siden det alltid kommer inn en og kommenterer «tenk om barnet er sykt/mangler ben/ osv».) Et annet eksempel er når foreldre skal «trøste» barnet ved å kjøpe midlertidig gladhet i form av materialisme, for å kamuflere sorg i stedet for å bearbeide. (Ved dødsfall, skilsmisse o.l) Anonymkode: 42b56...3c6 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #19 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan dere fortelle litt om erfaring rundt dette? Hvor bor dere den andre uka dere ikke er med barna? Her har far beholdt huset. Det er noen år siden skilsmisse, men det virker som flytting frem og tilbake tærer på barna, så vi vurderer å la de bo fast i hans hus, så skal han og jeg bytte på å bo der 1 uke av ganga. Jeg har vurdert å leie eller kjøpe en liten leilighet i nærheten, som han og jeg evt også kunne bytta på. Da eier han hus og jeg en liten leilighet evt. Er snakk om 8 år til barna er myndige, så er jo en del å å skulle holde på slik. Anonymkode: 2a798...2c8 Helt høl i hue Anonymkode: 6f46c...776
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #20 Skrevet 13. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Er du seriøs? Tanken på å flytte frem og tilbake for voksne er utenkelig og kaos. Men barn skal takle dette uten problemer fordi de er så tilpasningsdyktige (les: har ikke myndighet til å bestemme selv). Dette er en livsløgn du forteller deg selv for å ikke få dårlig samvittighet. Anonymkode: 9390d...d4d Tenk litt på det da. Voksne som skiller seg fra hverandre er gjerne ikke perlevenner. Selvsagt burde man klare det for barnas skyld, men ikke alle voksne klarer det likevel. Voksne har også helt andre forpliktelser og ansvar i et hjem enn barna har. De voksne står ansvarlig for renhold, vedlikehold, oppgraderinger, utgifter, matinnkjøp osv I et hjem. Jeg ser for meg et uendelig kaos om to stykker ned dårlig samarbeid skal flytte inn og ut av en felles bolig. Anonymkode: b385a...98d 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå