AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Kan man tvinges til å holde foredrag for de andre på jobb, når man er fagarbeider? Har aldri opplevd dette noen av mine tidligere arbeidsplasser. Har man noe rettigheter hvis man har sterk angst for dette? Anonymkode: 9ee79...81b
anonymbruker2312 Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Nei, når du har gode argumenter som for eksempel angst, så kan du ikke tvinges. Jeg selv hater å ha fremføringer, noe av det verste jeg vet. Jeg hadde nektet.
Venara Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 Tenker det kommer an på settingen. Har du feks fått kompetanseheving betalt av arbeidsgiver, som bør deles med kollegiet, bør du jo dele. Mener imidlertid dette bør avtales i forkant - ikke komme som en pålagt overraskelse i etterkant. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 Få legeattest og be om tilrettelegging. Anonymkode: db733...532 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 Hva ligger i begrepet fagarbeider? Er det du som er sterk på faget, og dermed skal sørge for at andre blir like flinke? Jeg er fagansvarlig, og i min stillingsbeskrivelse er det en selvfølge at jeg må holde foredrag både internt og eksternt. Anonymkode: f8a44...2d8 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan man tvinges til å holde foredrag for de andre på jobb, når man er fagarbeider? Har aldri opplevd dette noen av mine tidligere arbeidsplasser. Har man noe rettigheter hvis man har sterk angst for dette? Anonymkode: 9ee79...81b Jeg hadde snakket med overordnede, forklart at du har angst, og foreslått en løsning som passer deg bedre, f.eks. at du sammenfatter stoffet i et lite hefte eller en digital fil som de andre ansatte kan få, og så kan dere gå gjennom dette sammen på et møte. Da slipper du å stå foran alle de andre og snakke, og i tillegg får alle et ansvar for å gå gjennom stoffet. Jeg tror de andre vil lære og huske mer av denne løsningen enn et foredrag. Dersom du ikke får noe gehør for dette, så går du til legen og får legeattest på at du har sterk angst, og så ber dere jobben om å tilrettelegge deretter. Da er dere kanskje tilbake på forslaget mitt over, eller lignende opplegg. Anonymkode: aec3b...33b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hva ligger i begrepet fagarbeider? Er det du som er sterk på faget, og dermed skal sørge for at andre blir like flinke? Jeg er fagansvarlig, og i min stillingsbeskrivelse er det en selvfølge at jeg må holde foredrag både internt og eksternt. Anonymkode: f8a44...2d8 Fagarbeider blir vel brukt om de som har relevant utdannelse innenfor det de jobber med. Eks i barnehager er barne-og ungdomsarbeidere (med fagbrev), pedagogiske ledere (med barnehagelærer utdanning) og spesial pedagoger fagarbeidere. Anonymkode: 671d0...263
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #8 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fagarbeider blir vel brukt om de som har relevant utdannelse innenfor det de jobber med. Eks i barnehager er barne-og ungdomsarbeidere (med fagbrev), pedagogiske ledere (med barnehagelærer utdanning) og spesial pedagoger fagarbeidere. Anonymkode: 671d0...263 Videregående utdanning. Jeg har ikke noe mer kompetanse enn de andre. Var en grunn til at jeg ikke turte å studere videre. Anonymkode: 9ee79...81b
Hareena Skrevet 13. mars 2022 #9 Skrevet 13. mars 2022 Å holde foredrag er en treningssak. Det blir mindre skummelt jo flere ganger du gjør det. I stedet for å løpe til legen som noen foreslår her, kan du rett og slett kaste deg ut i det og holde et kort foredrag. Vi vokser som mennesker på å utføre ting vi i utgangspunktet helst har lyst til å løpe fra. Ta det som en utfordring!
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #10 Skrevet 13. mars 2022 Hareena skrev (2 minutter siden): Å holde foredrag er en treningssak. Det blir mindre skummelt jo flere ganger du gjør det. I stedet for å løpe til legen som noen foreslår her, kan du rett og slett kaste deg ut i det og holde et kort foredrag. Vi vokser som mennesker på å utføre ting vi i utgangspunktet helst har lyst til å løpe fra. Ta det som en utfordring! Dette er ikke alltid riktig. Man skal pushe seg litt men kan hende dette er for mye pushing og da kan det også bare bli verre. Anonymkode: 2a1d4...375 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #11 Skrevet 13. mars 2022 Er det barnehage? Synes det hørtes veldig krevende ut. Jeg er lærer, og aldri har fagarbeiderene på vår skole måttet gjøre dette. Det er nok mange hos oss som hadde vært veldig ukomfortabel med oppgaven. Det var et godt forslag ovenfor med digital fil. Kanskje det er mindre skummelt om dere f.eks sitter ved et bord, og du har pc oppe, og diskuterer dere gjennom filen? At du ikke står foran et publikum? Og du, det er fullt lov å si til de andre at dette er noe du synes er veldig skummelt når dere starter, og om de kan hjelpe og støtte deg så dere sammen kommer igjennom stoffet. Jeg tror de andre vil synes du er kjempetøff uansett! Lykke til! Anonymkode: 674b1...35f 1
Marissa Skrevet 13. mars 2022 #12 Skrevet 13. mars 2022 Vel nå er du i arbeidslivet, der må man gjøre det som er en del av jobben, selv om man syns det er ubehagelig. Suck it up og se på det som en erfaring til senere. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #13 Skrevet 13. mars 2022 Hareena skrev (58 minutter siden): Å holde foredrag er en treningssak. Det blir mindre skummelt jo flere ganger du gjør det. I stedet for å løpe til legen som noen foreslår her, kan du rett og slett kaste deg ut i det og holde et kort foredrag. Vi vokser som mennesker på å utføre ting vi i utgangspunktet helst har lyst til å løpe fra. Ta det som en utfordring! Jeg tenker at dette gjelder for de fleste normale folk som bare er litt usikker og nervøs, eller bare ikke liker å stå foran andre. For de som har sterk angst er kanskje ikke å presse seg selv den beste løsningen. Anonymkode: aec3b...33b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #14 Skrevet 13. mars 2022 Marissa skrev (1 minutt siden): Vel nå er du i arbeidslivet, der må man gjøre det som er en del av jobben, selv om man syns det er ubehagelig. Suck it up og se på det som en erfaring til senere. Så hvis man har en bedrift der man går mye i løpet av en arbeidsdag, så er det bare å gi en ansatt med brukket fot beskjed om å suck it up selv om de synes det er ubehagelig å gå? Sterk angst er mer enn bare "har ikke lyst", og kan sammenlignes med fysisk sykdom/skade. Anonymkode: aec3b...33b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #15 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at dette gjelder for de fleste normale folk som bare er litt usikker og nervøs, eller bare ikke liker å stå foran andre. For de som har sterk angst er kanskje ikke å presse seg selv den beste løsningen. Anonymkode: aec3b...33b men uten å presse seg opplever man aldri mestring, med påfølgende vekst. Anonymkode: d8923...2db 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #16 Skrevet 13. mars 2022 Den angsten der, er den selvdiagnostisert? En fagarbeider som nekter å holde foredrag internt. Hadde aldri ansatt en. Se å kom deg til legen og få en sykeerklæring på angst, om ikke, så stopp md det hypokonderi Anonymkode: eb993...e63
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #17 Skrevet 13. mars 2022 Hareena skrev (1 time siden): Å holde foredrag er en treningssak. Det blir mindre skummelt jo flere ganger du gjør det. I stedet for å løpe til legen som noen foreslår her, kan du rett og slett kaste deg ut i det og holde et kort foredrag. Vi vokser som mennesker på å utføre ting vi i utgangspunktet helst har lyst til å løpe fra. Ta det som en utfordring! Visste at den måtte komme. Typisk kommentar fra folk som aldri har stått i situasjonen. Eller så ha de hatt det myyye verre men overvunnet frykten fordi de er så mer viljesterke enn alle andre. For det med å overvinne sterk angst, det går jo kun på vilje det må vite… Anonymkode: 4d064...39d
Luckiness Skrevet 13. mars 2022 #18 Skrevet 13. mars 2022 Hvordan har dette med foredrag blitt presentert? Er forskjell på et formelt foredrag og på å feks som helsefagarbeider å skulle si noen ord om korrekt bruk av smittevernutstyr mens en har personalmøte. Jeg har vært med på sistnevnte i helsevesenet før hvertfall. At det byttes på hvem som deler og informerer om kunnskap, oppdaterte rutiner m.m. Og spesielt etter at en feks har deltatt på et kurs.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #19 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Den angsten der, er den selvdiagnostisert? En fagarbeider som nekter å holde foredrag internt. Hadde aldri ansatt en. Se å kom deg til legen og få en sykeerklæring på angst, om ikke, så stopp md det hypokonderi Anonymkode: eb993...e63 Jeg har hatt diagnosen i mange år. Gått gjennom behandlinger og bruker medisiner. Så du mener jeg heller skal sitte hjemme og få av skattepengene dine, fordi jeg ikke vil holde foredrag? Det er absolutt ikke det stillingen min går ut på. Anonymkode: 9ee79...81b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #20 Skrevet 13. mars 2022 1 hour ago, Hareena said: Å holde foredrag er en treningssak. Det blir mindre skummelt jo flere ganger du gjør det. I stedet for å løpe til legen som noen foreslår her, kan du rett og slett kaste deg ut i det og holde et kort foredrag. Vi vokser som mennesker på å utføre ting vi i utgangspunktet helst har lyst til å løpe fra. Ta det som en utfordring! Vi er mange som IKKE vil holde foredrag foran andre. Hata det som faen på skolen og hater det like hardt i dag. For meg er ikke det en "utfordring", det er ren tortur. Anonymkode: 631d7...3dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå