Mathias Skrevet 15. oktober 2002 #1 Del Skrevet 15. oktober 2002 Her er en link til en kort forklaring på hvorfor men er mer agressive. I og for seg ikke noe nytt, men interessant at det er en fysisk forskjell da... http://www.onlinemagasinet.no/artikkel.asp...tID=9&ArtID=411 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 15. oktober 2002 #2 Del Skrevet 15. oktober 2002 Lasse: Linken din ser ikke ut til å virke, eller var det kanskje meningen - for at vi skal finne ut hvor agressive vi blir om vi ikke får det til :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 15. oktober 2002 #3 Del Skrevet 15. oktober 2002 Glem det :oops: Det er bare meg og min maskin idag som ikke helt er samstemt :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 15. oktober 2002 #4 Del Skrevet 15. oktober 2002 Kan det være mannlige forskere som står bak denne rapporten? Det første jeg tenker på er at da kan det lett bli slik at man kan fraskrive seg ansvar hvis en aggresiv handling resulterer i f.eks en voldshandling. Men det var mine assosiasjoner. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 15. oktober 2002 Forfatter #5 Del Skrevet 15. oktober 2002 Dette har nok en naturlig forklaring tenker jeg... For lenge side, da vi løp rundt på våre heller treige bein med rovdyr i hælene... måtte noen jakte og forsvare familien. Til å klare dette trengs mye adrenalin og mot... Derfor utviklet mannen evne til å klare akkurat dette med sin mer agressive atferd. Logisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Doodad Skrevet 15. oktober 2002 #6 Del Skrevet 15. oktober 2002 Hmmm, jeg synes det er mange kvinner som blir supersinte jeg. Fra jeg vokste opp kan jeg huske at mamma var mere sint enn pappa, ikke mere som i oftere sint, men sterkere sint. Kanskje jeg kommer fra bakvendtland Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 15. oktober 2002 #7 Del Skrevet 15. oktober 2002 Sinne er også innenfor psykologien sette på som et kulturell og sosialt fenomen. Det man ofte ser er at sinne er mer akseptert i noen kulturer enn andre. Når det gjelder den sosiale forklaringen er det slik at handlingsmønstret ofte går i "arv". Er pappa en innmari sint mann, kan dette også gjelde for sønnen hans. Denne teorien/ forklaringen Lasse presenterer her i begynnelsen er en ren vitenskapelig tolkning av hvordan ting fungerer. Ser man i en mer hermenatisk reting er de nok mer opptatt av se sosiale og kulturelle indikatorene som kan påvirke sinne. Jeg er som sagt tilhenger av den siste gruppen. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 15. oktober 2002 #8 Del Skrevet 15. oktober 2002 Nå kom jeg ikke inn på linken, så jeg så ikke hva som stod der, men Care; du kan da ikke bestride at menn er mer agressive enn kvinner fra naturens side? Det er bare å se på statistikkene for hvem som utfører flest voldshandlinger det... menn.. Frk. Busybody Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 15. oktober 2002 #9 Del Skrevet 15. oktober 2002 Hva vet vi om sinne kommer fra naturens side??? Hvilke faktorer har vi da utelatt? Vi vet at vi under sosialiseringen klart har en kjønndeling. Dvs. vi tillater at gutter er mer aggresive, sinte og utagerende enn jenter. Mange terapauter driver sin praksis på at vold og aggresjon er en lært handlingsmønster. Lite godtatt er det er at vi er ville og drives av naturens instinkter. Forskjellen på mennesker og dyr, er at vi er kulturelle og dyr natrurelle. Det at vi er kulturell, er en indikasjon på at vi vet hva som er rett og galt. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison Skrevet 15. oktober 2002 #10 Del Skrevet 15. oktober 2002 Her har det også vært litt omvendt... mamma er den som har kjefta og blitt kjempekjempe sint. Tror jeg kan telle på en hånd de gangene pappa har kjefta på meg.. (hmmm..jeg har kanskje vært en usedvanlig snill unge*ler*) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 15. oktober 2002 #11 Del Skrevet 15. oktober 2002 Det er vanskelig å skille ut hva som skyldes arv og hva som skyldes miljø. Og det man tror man vet om hjernen i dag, behøver ikke være sant om 20 - 30 år. Det er ikke så lenge siden man målte hodeskallen for å bevise at den hvite rasen var overlegen.... og det var en "forskningsmessig" sannhet. Det man tror å vite i dag, er at det er forskjeller på menns og kvinners hjerne. Vi er skrudd litt ulikt sammen. Men - det er ikke dermed sagt at man kan si - Hey - jeg er mann - jeg er skapt for å slå!!!! Miljøet former oss minst like mye - så dermed får vi også sinna damer og milde menn. Og vi har (forhåpentligvis) kapasitiet nok til å se mulige konsekvenser av våre handlinger FØR vi utfører dem, og dermed har vi også "bremser" som gjør at vi ikke handler. Ansvaret for våre valg, må vi ta uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 15. oktober 2002 #12 Del Skrevet 15. oktober 2002 Uffameg,- jeg er ihvertfall mer aggressiv enn sambo. grøss....... Det er direkte ukoselig egentlig. Men sånn er det med de fleste jentene i familien på morssiden,- mamma og søstrene og meg og kusiner,- vi blir ufordragelig sinna og fæle noen ganger. Lurer på hvorfor egentlig,- det er ganske fælt, og jeg trives ikke med min aggressivitet akkurat. Så aggressive mannfolk har jeg ikke erfaring med. Det er jeg som er "bad assen" i huset..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå