Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg kaster en brannfakkel nå, men jeg lurer oppriktig på hvorfor folk kjøper og bruker hoppehusker og gåstoler til babyene sine? Det blir sterkt frarådet fra helsestasjonen og kan være skadelig for barnets motoriske utvikling. Hvorfor selges disse enda? Det må bety at det finnes kjøpere? Er det fordi folk ikke vet at det er skadelig, eller bryr bare folk seg rett og slett ikke?

Anonymkode: 9f625...0c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror folk syns det er søtt og morsomt. Syns det er helt absurd at folk fortsatt kjøper slikt.

Anonymkode: 0652a...9c2

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som kjøpte. Hun argumenterte for at litt bruk ikke var skadelig, at ungen elsket den og da fikk foreldrene slappe litt av. Problemet var at den stakkars ungen nesten bodde oppi der. Hun har sagt i ettertid at hun angrer.

Anonymkode: 9ac78...9a7

AnonymBruker
Skrevet

Fordi ALT MED MÅTE. Er så lei av alle dere mammapoliti. Skulle man hørt på alt som hele tiden er frarådet så hadde man blitt grå i håret. Det frarådes i store mengder på samme måte som vippestol. derfor. Så håper jeg du slutter å blande seg opp i hva andre gjør å bruke tiden din på det og heller bruker tiden på å oppdra din unge. 

Anonymkode: 7503f...cf3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt uenig med hun over her. Når man VET at noe ikke er bra for barnet, ja direkte helseskadelig for noen (De som ikke klarer å begrense bruken) hvorfor selge det da? Og hvorfor ha lyst på noe som potensielt kan hindre barnets utvikling? 

Jeg forstår det ikke jeg heller..

Anonymkode: 42ee3...298

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakket med et vennepar om det, og det var det gode gamle "jeg tok jo ikke skade av det" argumentet.

Anonymkode: 8927e...885

Skrevet

Jeg er glad gåstol fantes å oppdrive når fysio og helsestasjon på det sterkeste anbefalte det til min 1,5 åring som ikke greide å stå oppreist selv engang. Nå 5 måneder etter løper han rundt. 
Problemet med disse er jo at de fremprovoserer en utvikling som de små kanskje ikke egentlig er klar for. Men for de som er veldig forsinket er det godt slike hjelpemiddler finnes.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi ALT MED MÅTE. Er så lei av alle dere mammapoliti. Skulle man hørt på alt som hele tiden er frarådet så hadde man blitt grå i håret. Det frarådes i store mengder på samme måte som vippestol. derfor. Så håper jeg du slutter å blande seg opp i hva andre gjør å bruke tiden din på det og heller bruker tiden på å oppdra din unge. 

Anonymkode: 7503f...cf3

En som følte seg truffet her ja 😅 Hvorfor klarer du ikke svare saklig på det ts spør om?

Gåstol og hoppehuske blir spesifikt nevnt i brosjyrer fra helsestasjonen. De færreste klarer å begrense bruken. De som er så dum å kjøpe en slik, er dum nok til å bruke den for mye.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mulig jeg kaster en brannfakkel nå, men jeg lurer oppriktig på hvorfor folk kjøper og bruker hoppehusker og gåstoler til babyene sine? Det blir sterkt frarådet fra helsestasjonen og kan være skadelig for barnets motoriske utvikling. Hvorfor selges disse enda? Det må bety at det finnes kjøpere? Er det fordi folk ikke vet at det er skadelig, eller bryr bare folk seg rett og slett ikke?

Farlig og skadelig er helt feil ord å benytte. 

Disse hjelpemidlene kan potensielt være UGUNSTIGE for barnet hvis foreldrene ikke er bevisst bruken. Enkelte foreldre er litt enkle og kan finne på å benytte disse over lenger tidsrom for å slippe å aktivisere baby selv. Da går baby glipp av viktig tid med mor og far og det fine samspillet blir det mindre av. 

Det er heller ikke gunstig for kroppen og sitte lenge i slike hjelpemidler.

Dette blir som anbefalingene rundt vippestol. Brukes kun i korte tidsrom. 

Anonymkode: 0afcf...064

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Farlig og skadelig er helt feil ord å benytte. 

Disse hjelpemidlene kan potensielt være UGUNSTIGE for barnet hvis foreldrene ikke er bevisst bruken. Enkelte foreldre er litt enkle og kan finne på å benytte disse over lenger tidsrom for å slippe å aktivisere baby selv. Da går baby glipp av viktig tid med mor og far og det fine samspillet blir det mindre av. 

Det er heller ikke gunstig for kroppen og sitte lenge i slike hjelpemidler.

Dette blir som anbefalingene rundt vippestol. Brukes kun i korte tidsrom. 

Jo, det kan være direkte skadelig. Det kan ikke sammenlignes med bruk av vippestol i det hele tatt. Det FRARÅDES bruk av gåstol.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal innrømme at vi har et skip hop aktivitetsbord som baby står oppi. Her står han på en slags balanseplate. 
Hvorfor? Fordi vi har en urolig baby som vil bæres døgnet rundt! Han hyler på babygymmen, og nåde deg om vi bare holder han. Vi må nemmelig opp å gå hele tiden ellers syter/gråter baby. Jeg halter fordi jeg har vondt i hoften min eller all løfting og bæring. Eneste stedet vi kan sette fra oss baby i noen minutt er i skip hop aktivitetsbordet. Dette fordi er eneste stedet han er fullstendig fornøyd. Det har seriøst reddet hverdagen vår, kroppen min, forholdet vårt og muligheten min til å hive innpå en brødskive. Vi bruker den ikke mer enn 15 min om gangen.

Det er bare å dømme, men om du ikke forstår så har du ikke hatt en urolig baby hvor du ber til høyere makter om at du må få lov til å bare sette deg ned i 10 minutt (og ja, vi må gå når baby sover også. Han sover kun i bæresele).

Anonymkode: daf3f...68b

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

En som følte seg truffet her ja 😅 Hvorfor klarer du ikke svare saklig på det ts spør om?

Gåstol og hoppehuske blir spesifikt nevnt i brosjyrer fra helsestasjonen. De færreste klarer å begrense bruken. De som er så dum å kjøpe en slik, er dum nok til å bruke den for mye.

Jeg har ikke barn en gang så morsomt at du syns jeg følte meg truffet. Syns dere som skal drive å moralisere alle andre bør føle dere truffet for det er da ikke måte hva folk skal legge seg opp i. Regner med at du har både ergonomisk liggende i vogna til ditt barn, aldri bruker vippestol og ikke lar barnet ser på tv da det ødelegger synet? ☺️ 

gå ta deg ei bolle din dobbeltmoralske menneske 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Jordbærpike99 skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke barn en gang så morsomt at du syns jeg følte meg truffet. Syns dere som skal drive å moralisere alle andre bør føle dere truffet for det er da ikke måte hva folk skal legge seg opp i. Regner med at du har både ergonomisk liggende i vogna til ditt barn, aldri bruker vippestol og ikke lar barnet ser på tv da det ødelegger synet? ☺️ 

gå ta deg ei bolle din dobbeltmoralske menneske 

Dette kan du tydeligvis så lite om, at det er like greit og ikke diskutere med deg. Håper virkelig du klarer å følge anbefalinger den dagen du får unge.

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg er uvitende her men gjelder dette også de «trallene» fra brio som de kan støtte seg til? Og hva er evt forskjellen? 

Anonymkode: 9c0e0...e57

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal innrømme at vi har et skip hop aktivitetsbord som baby står oppi. Her står han på en slags balanseplate. 
Hvorfor? Fordi vi har en urolig baby som vil bæres døgnet rundt! Han hyler på babygymmen, og nåde deg om vi bare holder han. Vi må nemmelig opp å gå hele tiden ellers syter/gråter baby. Jeg halter fordi jeg har vondt i hoften min eller all løfting og bæring. Eneste stedet vi kan sette fra oss baby i noen minutt er i skip hop aktivitetsbordet. Dette fordi er eneste stedet han er fullstendig fornøyd. Det har seriøst reddet hverdagen vår, kroppen min, forholdet vårt og muligheten min til å hive innpå en brødskive. Vi bruker den ikke mer enn 15 min om gangen.

Det er bare å dømme, men om du ikke forstår så har du ikke hatt en urolig baby hvor du ber til høyere makter om at du må få lov til å bare sette deg ned i 10 minutt (og ja, vi må gå når baby sover også. Han sover kun i bæresele).

Men d er Ikke fraraadet?

Anonymkode: 1ea6b...fda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men d er Ikke fraraadet?

Anonymkode: 1ea6b...fda

Jeg regnet med ts tar det under samme kam som hoppehuske/gåstol.

Hs var iallefall ikke videre imponert, men baby elsker å endelig få kommet i loddrett stilling.

D1763C35-5EDD-45F2-B9E3-D610E7FD185B.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2022 den 15.06):

De selger også baby snop forkledd og reklamert som sunt! De selger også disse klemmeposene med «smoothie», forkledd som sunne produkt. Det er fordi folk ikke vet det er skadelig. Så lenge noe fins tenker alle at det må være bra. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette kan du tydeligvis så lite om, at det er like greit og ikke diskutere med deg. Håper virkelig du klarer å følge anbefalinger den dagen du får unge.

Kan nok ganske mye om dette da jeg aktivt har skaffet meg kunnskap om det - på samme måte som med vippestol.  Og heldigvis er jeg en voksen person trygg på meg selv og min kunnskap sånn at andres meninger rundt mine framtidige valg ikke berører meg på noe særlig vis. Syns bare det er utrolig synd at mange andre stakkars damer der ute skal bli shama for å ta sine valg som mange mammapoliti ikke er enige i. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 17.11):

Jo, det kan være direkte skadelig. Det kan ikke sammenlignes med bruk av vippestol i det hele tatt. Det FRARÅDES bruk av gåstol.

Vær så snill å link til norske helsemyndigheters anbefalinger rundt gåstol. Å da mener jeg solide kilder! Kan du bevise påstanden din?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vær så snill å link til norske helsemyndigheters anbefalinger rundt gåstol. Å da mener jeg solide kilder! Kan du bevise påstanden din?

Spør på nærmeste helsestasjon og du vil få brosjyre om det. Dessuten vil du finne mye om du google, jeg har ingen planer om å gjøre det for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...