Gå til innhold

Starte med trening, beste løsning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg veier 114 kg og er 169 cm. Jeg har veid mer før og har sakte gått ned i vekt siden januar. Jeg føler jeg har kontroll på kostholdet, har kuttet ut brus og søtsaker. Mitt problem nå er hva jeg skal gjøre med trening. Jeg vet min stivhet og smerte i ryggen og nakke kommer av mangel på aktivitet. Eneste løsning på det, er bli sterkere og få bedre kondis.  Problemet er at jeg hater å gå ute når det er folk rundt meg. Jeg kan enten gå turer tidlig om morgningen 05 til 06 eller sent på kvelden. Det er også veldig lett for meg å bare droppe å gå ut for jeg er stiv fra i går. Jeg er usikker på hva som er den beste løsningen av de to nedenfor

1)      Tvinge meg til å gå turer og strekke ut når jeg kommer hjem. Gjøre styrkeøvelser hjemme. Fortsette med dette til jeg kan gå opp en brattbakke uten å bli andpusten og jeg kan gjøre noen styrkeøvelser riktig og lenge nok til at jeg ikke blir flau hvis noen så meg. Jeg gjør dette i noen måneder og etter jeg når vekt 90 kg, betale for månedskortet (200 kr) til nærmeste treningssenter og benytte meg av gruppetreningene deres. Dette er det billigste alternativet.

2)      Betale for månedskort til nærmeste svømmebasseng nå. Jeg har alltid elsker å være i vann. Jeg skal lett klare å gå før jobb minst tre ganger i uken. Der også badstue der som vil demper noe av rygg smerten. Ulempen er prisen. Jeg må betale for busskort for svømmehallen er på andre siden av byen. Med busskort og svømmekort blir det 1100 kr pr måned. Det stein dyrt og jeg må ofre matbudsjettet. Men det er den mykeste starten.  

hilsen kvinne 27

Anonymkode: f359f...78f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville prøvd svømming først, når man er stor og tung er trening veldig belastende og tusen ganger tyngre enn når man veier mindre. Vann hjelper mye der og du kan også bruke tid på å tøye osv. Jeg ville ikke stresset så mye med aktivitet utover litt lett styrketrening, turer og lignende før du har gått ned en del da, hjertet jobber på uansett og du har mye muskler fordi kroppen er tung og må holdes i gang, så fokuser på trening du synes er gøy og bra for deg. Vekta går ned med kosthold. 

Du kan også bytte litt på det og kjenne hva du synes er best, men det er mer commitment i å kjøpe månedskort enn å bare si at du skal gjøre noen øvelser hjemme. Jeg er i alle fall en sånn type som må stille meg selv litt til veggs for å få ting gjort 😂

Anonymkode: 3d8c2...02a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker der avhenger av hvor lenge dette skal vare. Hvis det er snakk om 2-3 mnd ville jeg valgt alternativ 2. Hvis det er snakk om mange mnd ville jeg nok heller valgt alternativ 1.

Men det finnes jo andre alternativer? Hva med YouTube videoer eller online treningssenter i starten? Yoga er vel noe som skal være skånsomt, kunne det vert aktuelt å prøve? Hva med å fokusere på høyintensitet styrketrening i starten, da får du opp pulsen og blir sterkere. Det blir på en måte kondisjon og styrke i ett. 

Anonymkode: 4993a...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis pris er viktig for deg ville jeg søkt opp beginner friendly workouts på Youtube og starte der. :)  Jeg elsker å trene hjemme foran TV-en, det er gratis og det finnes uendelig med tilbud der. Og best av alt så kan man prøve mye forskjellig uten at man binder penger til det. 

Anonymkode: 5f6c2...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hei

Jeg veier 114 kg og er 169 cm. Jeg har veid mer før og har sakte gått ned i vekt siden januar. Jeg føler jeg har kontroll på kostholdet, har kuttet ut brus og søtsaker. Mitt problem nå er hva jeg skal gjøre med trening. Jeg vet min stivhet og smerte i ryggen og nakke kommer av mangel på aktivitet. Eneste løsning på det, er bli sterkere og få bedre kondis.  Problemet er at jeg hater å gå ute når det er folk rundt meg. Jeg kan enten gå turer tidlig om morgningen 05 til 06 eller sent på kvelden. Det er også veldig lett for meg å bare droppe å gå ut for jeg er stiv fra i går. Jeg er usikker på hva som er den beste løsningen av de to nedenfor

1)      Tvinge meg til å gå turer og strekke ut når jeg kommer hjem. Gjøre styrkeøvelser hjemme. Fortsette med dette til jeg kan gå opp en brattbakke uten å bli andpusten og jeg kan gjøre noen styrkeøvelser riktig og lenge nok til at jeg ikke blir flau hvis noen så meg. Jeg gjør dette i noen måneder og etter jeg når vekt 90 kg, betale for månedskortet (200 kr) til nærmeste treningssenter og benytte meg av gruppetreningene deres. Dette er det billigste alternativet.

2)      Betale for månedskort til nærmeste svømmebasseng nå. Jeg har alltid elsker å være i vann. Jeg skal lett klare å gå før jobb minst tre ganger i uken. Der også badstue der som vil demper noe av rygg smerten. Ulempen er prisen. Jeg må betale for busskort for svømmehallen er på andre siden av byen. Med busskort og svømmekort blir det 1100 kr pr måned. Det stein dyrt og jeg må ofre matbudsjettet. Men det er den mykeste starten.  

hilsen kvinne 27

Ville ha valgt alternativ nr 2. Det er best fordi det beskytter i mot smerter. Svømming er bra for hele kroppen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri ofret matbudsjettet. Kosthold er så viktig når man skal ned i vekt. Jeg ville gått tur og gjort øvelser hjemme. Orienter deg litt rundt der du bor og gå tur i områder hvor du kanskje ikke møter så mange. Ha musikk på ørene og steng resten av verden ute.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei

hilsen kvinne 27

Bra gjort at du har gått ned i vekt. Tror at klippekort i svømmehallen koster rundt 1200 kr for 12 klipp. Svømming strammer opp kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

valgte svømming. 🙂

Jeg har vært der tre ganger nå, hadde glemt hvor mye jeg elsker å være i vann. Jeg blir faktisk en gladere menneske av det.  Jeg svømmer for meg selv, benyttet meg av gruppe trening og avslutter med badstue. Utrolig nok får jeg mer energi, selv om jeg har vond i alle musklene.  

Jeg har vært nødt til å bytte torsk file med sei i blokk, biff med lever, ferskt bær med frossen, kutte ut ost og kjøpe mer frosne grønsaker en det jeg pleier. Eneste ferske jeg har kjøpt er tomater, løk, hvitløk og 4 avokadoer som var på tilbud. Dette er ikke en langsiktig plan. Jeg har laget en mat plan for fire uker og det ble 900 kr. Men jeg benyttet basisvarer som olje, smør, yoghurt, krydder og tomat i hermetikk. For å spise billig og samtidig fylle på der jeg trenger må jeg ha minst 1600 kr pr måned. 🤔Det frister å bare kuttet lavkarbo og heller kjøre "smartkarbo», men det jeg spiser nå funker så greit. Jeg er redd å tukle med det. Jeg har null søtt sug og jeg lengter ikke etter vinglasset på lørdagen. Bare det er et mirakel med min mat historie.

Jeg har en støvete billig sykkel i boden med hull i gummien som jeg kan fikse, men tviler. jeg er elendig på slik. Alternativ kan stå opp tidligere og ta beina fatt. Det er 6 km til svømmehallen. Jeg har fri på onsdag. Jeg skal gå hjem etter svømming i sneglefart. Det virker ikke så umulig, men vi får se. Jeg må uansett slutte å hate « gå turer» Dette er i hvert fall en gåtur med mening og det er ikke i nærområdet.

ts, nå 110 kg 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...