AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Det har seg slik at jeg jobber med en person som er ufattelig respektløs mot meg - ikke med ord, men med handlinger. Dette har pågått lenge, og jeg har så mange ulike eksempler og historier på det, men det er ikke dette det handler om akkurat nå. Hun er ikke respektløs mot meg hver eneste dag, men det er ganske ofte. Det var så ille at jeg nesten en periode vurderte sterkt å sykemelde meg på grunn av henne. Alt dette kommer av ren sjalusi, da hun ser på meg som en trussel for hennes posisjon i bedriften. Aldri har jeg gjort noe så lite som å bare se rart på henne - jeg har alltid, alltid vært veldig snill med henne. Vi fikk en så bra relasjon i starten at vi ble fort venner på utsiden også. Dette endret seg raskt da jeg merket stadig hvor mer og mer respektløs hun ble mot meg. Nå møtes vi aldri på utsiden av jobben. Hva eksakt hun har gjort nå nylig (eller, rettere sagt i slutten av desember) vil jeg ikke gå nære inn på. Men det er virkelig respektløse greier, som absolutt ingen hadde akseptert. Det var noe hun sa rett til ansiktet mitt. Grunnen til hvorfor jeg ikke har valgt å si ifra noe til sjefen min angående dette, er fordi jeg har innsett at sjefen min ikke tar slike ting seriøst. Det var en hendelse før som jeg hadde sagt i fra til sjefen om, og da var det bare "okei skal si ifra" og ferdig. Hun sa jo ifra til den kollegaen det gjelder, men jeg så med en gang at det ikke ble tatt seriøst. Senere får jeg høre at sjefen hadde kalt meg en "overdriver". Da er det ikke rart at jeg ikke orker å fortsette med å si ifra om ting til henne. Så - jeg lurer da på om jeg heller bør ta meg en prat med vår regionsjef i stedet? Jeg vil ikke at det skal bli noe sinnsykt store saker ut av det, men jeg ønsker at noen skal høre meg. Det går veldig inn på meg når det kommer til miljøet på arbeidsplassen min, og jeg er mye mer nedenfor i dag enn jeg var før, på grunn av denne kollegaens oppførsel mot meg. Jeg vet at regionsjefen min hadde tatt dette på alvor. Å gå til en regionsjef i stedet for selve sjefen er jo noe man kan reagere på sånn sett, og det forstår jeg. Men hva skal jeg gjøre da når min egen sjef ikke tar slike ting seriøst, og kaller meg heller en "overdriver"..? Jeg ble totalt sjokkert over å høre at jeg ble kalt noe sånt, da jeg rett og slett absolutt på ingen som helst måte overdriver - dette er ting som ingen hadde akseptert i det hele tatt. Jeg tolker det slik at sjefen velger å sette meg i en dårlig posisjon kun for å beskytte den kollegaen det gjelder, kun fordi hun har et godt forhold med henne. Jeg tror sjefen selv skjønner at det denne kollegaen driver på med ikke er greit, men velger heller å overse det fordi hun bryr seg mer om selve jobbingen og arbeidet som blir gjort, fremfor miljøet på arbeidsplassen. Så, hva bør jeg gjøre? Det plager meg veldig, og jeg har konstant angst og frykt for hver dag jeg kommer på jobb at hun igjen skal angripe meg på en eller annen måte. Jeg elsker jobben min sånn sett og vil aldri bytte den heller. Anonymkode: abb54...62e
Gjest ti10 Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Det er vanskelig å gi råd når du ikke forteller hva hun gjør. Uansett kommer du ikke så langt hvis det er ord mot ord, du trenger bevis og/eller vitner.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 Vanskelig å svare når du ikke skriver hva det dreier seg om. Anonymkode: 99ae2...2a6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 ti10 skrev (3 minutter siden): Det er vanskelig å gi råd når du ikke forteller hva hun gjør. Uansett kommer du ikke så langt hvis det er ord mot ord, du trenger bevis og/eller vitner. Bevis av vitner har jeg, da flere har kommet bort til meg og sagt i fra om at de legger merke til hvordan hun er mot meg. Akkurat i de momentene hun gjør/sier noe som er på en måte direkte "stikk" mot meg, har aldri noen hørt da hun er ekstremt slu og lur og gjør det kun når ingen andre er til stede. TS. Anonymkode: abb54...62e
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vanskelig å svare når du ikke skriver hva det dreier seg om. Anonymkode: 99ae2...2a6 Jeg vil virkelig ikke si detaljert og nøyaktig hva det dreier seg om, men kan jo si at det var en typisk "jeg er bedre enn deg og fortjener en bedre plass enn deg og dette har jeg sagt ifra om også" kommentar rettet mot meg. Det er ikke bare denne hendelsen alene som hun har gjort, men alt annet før det også - altså summen av alle handlinger. Dette er da det verste hun har gjort mot meg. Jeg synes det var helt vanvittig respektløst, ufint og skamløst å prate slik til sin egen kollega. Trodde ikke at jeg hadde meldt meg på en makt-konkurranse da jeg søkte på denne jobben, som det tydeligvis er for henne. TS. Anonymkode: abb54...62e
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 Du hadde en tråd om dette i går også. Du virker veldig følsom. Overse henne. Anonymkode: d60a1...1eb
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 Det kan tolkes som at det er du som er dramaqueen når du tar opp sånne ting ja. Har du snakka med denne kollegaen direkte om henne oppførsel? Det aller beste er om du kan stå opp for deg selv. Hvis andre også ser det så kan de kanskje backe deg. Anonymkode: 55642...0e3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #8 Skrevet 13. mars 2022 Da sier man opp. Vår sjef tar ikke mobbing av ansatte på alvor, så folk slutter. Anonymkode: ed73a...da9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #9 Skrevet 13. mars 2022 Vanskelig å gi konkrete råd på en diffus problemstilling. Men det er altså sånn at du har sagt fra én gang til sjefen din? Da ville jeg prøvd en gang til. Be om å få tid til en ordentlig samtale og forbered deg på hva du har lyst til å få sagt – f.eks. ved å notere ned de fem verste eksemplene på det du mener er respektløs atferd av kollegaen din. Hvis arbeidsplassen din er stor nok til at dere har verneombud, går det også an å ta en prat med verneombudet først og eventuelt ha med han/henne som støtte i samtale med lederen din. Ville gjort det før jeg hadde gått til regionsjef i alle fall. Anonymkode: cc760...cfc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå