Gå til innhold

Stue "uten" vindu?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg holder på å kjøpe min første leilighet og har funnet en som er (nesten) helt perfekt for meg.

Det er en åpen stue og kjøkkenløsning, men veggen med vindu har kjøkken med vindu til høyre og spisegruppe med balkongdør til venstre. Stuen er altså lenger inn i rommet, det er jo en åpen plan, men ikke noe eget stuevindu liksom. Leiligheten er ellers veldig lys og fin og plager egentlig ikke meg, men har liksom aldri vært borti lignende før! Er også redd for at det kan bli vanskelig å selge igjen i fremtiden.. 

Og er jo koselig å kunne sitte i sofaen rett ved et vindu også! 

Leiligheten er ellers 110 kvadratmeter, 2 store soverom, 2 bad, vaskerom, bod, stoor sørvest vendt balkong og akkurat i det området jeg helst vil kjøpe i! Hva tenker dere?

Anonymkode: 53fe7...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Personlig hadde jeg aldri villet bo et sted uten vindu i stua. Flere år før jeg fikk kjøpt leide jeg leiligheter med lite lys, og nå er jeg helt avhengig av mye dagslys inne. 

Anonymkode: 59b8d...465

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Personlig hadde jeg aldri villet bo et sted uten vindu i stua. Flere år før jeg fikk kjøpt leide jeg leiligheter med lite lys, og nå er jeg helt avhengig av mye dagslys inne. 

Anonymkode: 59b8d...465

Er som sagt et stort åpent rom, stuen er vel 5 meter inn i rommet. Så er jo vinduer, og lyst som sagt, men selve stueområdet har ikke egen vegg med vindu. Man må se forbi kjøkken og spiserom området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig kunne ikke hatt en stue uten vinduer. I min stue er det sju store vinduer, en balkongdør og en dobbel balkongdør med tre vegger mot det fri.

Jeg tenker som deg at det kanskje vil gjøre størst utslag når du skal selge igjen. Nå er det tross alt et supergodt marked (pga høy innvandring), det er ikke sikkert det vil vedvare i det uendelige. Å selge et under middels godt objekt i nedgangstider kan være fra tungt til umulig uten å gå på en real smell.

Ville ihvertfall tenkt meg grundig om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, A-hunter said:

Jeg personlig kunne ikke hatt en stue uten vinduer. I min stue er det sju store vinduer, en balkongdør og en dobbel balkongdør med tre vegger mot det fri.

Jeg tenker som deg at det kanskje vil gjøre størst utslag når du skal selge igjen. Nå er det tross alt et supergodt marked (pga høy innvandring), det er ikke sikkert det vil vedvare i det uendelige. Å selge et under middels godt objekt i nedgangstider kan være fra tungt til umulig uten å gå på en real smell.

Ville ihvertfall tenkt meg grundig om.

Ja, skulle jo gjerne hatt stor stue med masse vinduer, men regner med at din bolig er ganske over mitt budsjett!

Men ja, jeg er redd for salg en gang i fremtiden! Blir nok minst 5 år til og eventuelt brukt som utleiebolig når den tid kommer. Halvparten av naboleilighetene har jo samme planløsning og de er alle solgt, men ved et dårligere marked er det nok ikke like lett.

Synes dette er skikkelig vanskelig... I min prisklasse så er alt annet mye mindre/uten balkong/knøttlite kjøkken/bare ett soverom etc. Her får jeg stort og fint kjøkken og plass til stort spisebord, stor balkong som er viktig for meg  2 soverom, relativ stor leilighet, men så er da minuset at stuen er lenger inn i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg hadde det ikke gjort noe. jeg er sammen med en mann som misliker å få sollys på TVen, så halve året hos er plissegardinene igjen i stua. Og vi er ikke noe unikt tilfelle, kjenner mange som gjør det slik.

Så jeg leter egentlig etter et sted hvor tv-kroken ikke har så mye vinduer i nærheten, eller med kun et vindu som står veldig høyt på veggen kun for å slippe inn dagslys.

Hvis du har utsikt, så tenker jeg at du kan sette noe barkrakker eller lignende på kjøkkenet for å se ut? Eller få en veldig komfortabel spisestuegruppe som kan være en slags lounge.

Vi var faktisk på visning i et funkishus hvor ene etasjen var helt åpen, og med store vindusflater i de fleste veggene. Den droppet vi å kjøpe for var ingen veggplass til TV. De som bodde der før hadde installert en rullegardin inne foran ene vinduet og hatt tv foran. Ikke noe pent.. 

Anonymkode: 3e806...7d2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde ikke gjort meg noe. Hater å få sol i ansiktet når jeg sitter i sofaen, ser tv osv. Man trenger både vinduer og dagslys OG lune kroker i hjemmet sitt. 

Anonymkode: b4db8...17e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det høres helt fantastisk ut. Jeg hater å sitte i direkte sollys, så her er gardinene ved sofaen alltid trekket for. Vindu en del meter unna sofaen høres fantastisk ut.

Anonymkode: aeec1...840

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bodd slik i mange år, ikke noe problem. Masse lys inn på kjøkkenet og spisestua siden disse er ved vinduene. Og så har jeg en lunere sofa/tv-krok som slipper å bli sjenert av sollys. Fungerer veldig bra. 

Innimellom savner jeg litt mer gjennomgående lys i etasjen generelt, men i det store og hele er jeg svært fornøyd. Og tilsvarende boliger blir solgt veldig raskt og over prisantydning, så er ikke så redd for å ikke få solgt igjen.

Anonymkode: e2ed8...2c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En leilighet uten vindu i stua hadde vært helt uaktuelt for meg. Jeg er avhengig av å få mest mulig dagslys inn. Selv ser jeg lite på tv så lys på tv er ikke noe jeg bryr meg om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sommermor skrev (1 minutt siden):

En leilighet uten vindu i stua hadde vært helt uaktuelt for meg. Jeg er avhengig av å få mest mulig dagslys inn. Selv ser jeg lite på tv så lys på tv er ikke noe jeg bryr meg om.

Ser ikke mye på tv jeg heller, men liker å ha en lun sofakrok likevel. Så lenge man får dagslys inn, noe det høres ut som man får. 

Hjemme har vi store vinduer i spisestua og stua, mens spiseplassen på kjøkkenet ikke har vindu og tv-stuen har et lite vindu. Vi trives like greit der det ikke er vinduer, det er jo dagslys likevel. 

Anonymkode: b4db8...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke omrokkere slik at du har en sofa og bord der spiseplassen er, og så flytter du spiseplassen lenger inn i rommet?

Eventuelt at du har spisesofa, og noe mer behagelige møbler som spisestuemøblement, sånn at dere kan sitte der over lengre tid sammen med besøk og lignende?

Anonymkode: e8766...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig glad i dagslys så hadde ikke vært aktuelt for meg. 

Anonymkode: 4d98c...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det hadde vært uaktuelt for meg. 

Jeg MÅ ha godt lys i sofaen, og å måtte ha på leselampe midt på lyse dagen er uaktuelt. Jeg liker også å se ut når jeg sitter i sofaen. 

Jeg har bodd i blokk med lang smal stue, med bare vindu i ene enden, og da måtte sofaen stå der med vinduene (selv om det da betød at spisebordet sto aller lengst unna kjøkkenet). 

Nå har vi en vinkelstue, hvor det er litt lite vinduer der det hadde vært mest praktisk å ha sofaen. Men det er uaktuelt å ha sofaen i den "mørke" delen av stuen. 

Anonymkode: b9936...d9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...