Gå til innhold

Aduvanz, oversensitivitet, søvnvansker. Lege/nevropsykolog/psykiater er ikke til hjelp. Hva bør jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fikk ADHD-diagnosen for snart en måned siden, begynte umiddelbart med medisinutprøving. Gikk fra før av til psykiater, og er i jevnlig kontakt med lege og utredende nevropsykolog. Alt jeg spør om her, har jeg nevnt for dem (med mindre jeg sier noe annet), men de har ingen lure svar og jeg spør derfor etter personlig erfaring, tips og triks, og så videre. 

Jeg har prøvd Ritalin og Aduvanz, og tåler Aduvanz best. Psykiater og nevropsykolog mener det er best at jeg står på denne, de sier den er "mildere" enn mange andre, og Ritalin var jo et lite helvete de få dagene jeg prøvde, så jeg er tilbøyelig til å stole på dem. 

Da jeg gikk på Ritalin fikk jeg hjertebank og angst selv av halvparten av laveste dose (blandet ut i vann og regnet ut hvor mange mg per dl). Jeg klarte ikke denne i mer enn et par dager, ble sykmeldt og ringte gråtkvalt til psykiater.   

Da jeg prøvde Aduvanz (50 mg), var denne umiddelbart bedre for meg, kjente jeg. Jeg ble euforisk og høy første gang jeg prøvde - har ikke prøvd speed før, men det var akkurat slik folk beskriver speed - og det var selvsagt digg, skal ikke juge, men det føltes ikke helt produktivt å stå på en dose som gjorde at jeg kunne være storfornøyd med å bare stirre i veggen. Dessuten fikk jeg en heidundrenes hodepine i fire-femtiden dersom jeg tok 25 mg klokka 07 og 25 mg klokka 11, slik det var foreslått.
Nettene etter at jeg har tatt Aduvanz, sover jeg mellom to og fire timer i gjennomsnitt, og jeg måtte sykmelde meg igjen første uka jeg gikk på dem, i håp om at dette skulle stabilisere seg. Det stabiliserte seg ikke, og etter fire dager med dårlig søvn måtte jeg bare gi meg. 
Da psykiater fikk vite dette, ønsket han kun å sykmelde meg videre i håp om stabilisering. Jeg sa ja, men påfølgende uke eksperimenterte jeg med tidspunkt, mengde, ei dose vs. to, og så videre. Eksperimenteringen har jeg ikke fortalt noen om, fordi deres løsning uansett var å bare stå i det, og folk på nett beskriver at de sover godt bare etter to døgn, åpenbart er jeg ikke helt som de vanlige ADHD-pasientene?

Jeg kom fram til følgende: 
1) Dersom jeg tar under 20 mg i løpet av en dag, får jeg ikke merkbar effekt og er like begrenset av ADHD-symptomatikk som ellers.
2) Dersom jeg tar 25-30 mg i løpet av en dag får jeg "effektiv" effekt, altså at jeg ikke blir rusa, men kommer forbi symptomatikken og får grei flyt i dagen - men jeg får hodepinen i firetiden likevel, og sover veldig dårlig.
3) Om jeg tar anbefalt dose, altså 50 mg daglig (enten i én eller to doser), får jeg ikke gjort noe særlig fordi det ganske enkelt er digg å være rusa (ja, jeg vet hvordan dette høres ut, psykiater er som sagt informert og jeg tar ikke lett på det) og bare stirre i veggen, på TV, på et tre... Og hodepinen/insomniaen er helt forferdelig etter dager på 50 mg.

Jeg er altså nødt til å ligge på 25-30 mg daglig, men må finne en måte å unngå hodepinen og insomniaen. Jeg har ikke lyst til å ta sovepiller og smertestillende hver dag, det føles veldig dumt å skulle hive i seg piller for enhver ting som oppstår i meg. 
Til nå har jeg forsøkt å drikke vann med salt og sitron-væskeerstatning utover dagen, og passer på å få i meg minst tre liter vann daglig. Jeg har kjøpt masse vitaminer (blant annet en spesiell type magnesium som visstnok skal hjelpe kroppen med å håndtere ADHD-medisiner), jeg har prøvd å trene på kvelden i stedet for morgenen (for å bruke meg opp før leggetid), jeg har prøvd å spise masse rett før leggetid, osv. Jeg har googlet og prøvd omtrent alt jeg har funnet og er nå klar for kjerringråd og voodoo, om så. Jeg vil bare fungere i hverdagen. 

Om jeg ikke finner en balanse tror jeg nesten at jeg bare må ta Aduvanz de "viktige" dagene, og heller la boksen stå ellers, og finne meg i at ikke hver dag er en "gjøre ting"-dag. 

Har dere noen idéer eller tanker? 

Anonymkode: ad447...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg begynte på Ritalin også og stod på den en stund og prøvde ut masse doser. Det var kjempe effektiv de første 2 ukene. Da stod jeg på 20mg som er minste dose for voksne. Så økte de og etter hvert begynte vi med dosefordeling utover dagen. I motsetning til deg så fikset døgnrytmen min seg og søvnen ble bedre da jeg startet på dette. Effekten var så ustabil at vi til slutt prøvde Aduvanz. 

Jeg også fikk en euforisk følelse av Aduvanz. StRtet på 30 mg. Den varte mye lenger enn på Ritalin som du tar flere doser om dagen. 
Det ble doseutprøving der og og jeg stod til slutt på 70mg men da fikk jeg hjertebank og angst. Så skulle jeg trappe ned og ta pause og jeg klarte meg 3 uker før problemene kom tilbake. Så startet jeg igjen. Mens jeg hadde pause tok jeg en 50mg som jeg hadde liggende og da var jeg også fornøyd med å bare stirre i veggen. Veldig ekkelt når kvelden kommer og man ser hvor kjedelig liv man var fornøyd med. Jeg mistet også vekt siden jeg ikke orket tanken på mat. Dette gjorde bivirkningene verre, da en sultefôret kropp kan lage nye problemer. Så nå fikser jeg det med å få i meg en kraftig frokost og passe på å drikke nok vann. Tror du skal prøve å drikke mye vann i tillegg til å spise masse protein og fet mat. Det skal redusere de negative bivirkningene av medisinen. Men jeg hater jo å stå og presse i meg mat, men kroppen lager mye ubehag om den ikke får og medisinen blir mer effektiv om den får jobbe sammen med mat. Husk at hva du spiser påvirker medisinen. Ikke spise masse snop og sukker hvis du gjør det. Jeg spiser fisk, nøtter, grønnsaker. 

Anonymkode: 68254...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd å ta medisinen tidligere om morgenen? Etter mye prøving og feiling har jeg funnet ut at for meg fungerer det best å ta Aduvanz kl 04. Det er grisetidlig, men jeg har pillen og et glass vann på nattbordet og trenger egentlig ikke åpne øynene engang. Bare tar de, snur meg rundt og sover videre.

Da har de begynt å virke før jeg står opp, og jeg slipper unna en del bivirkninger og tankekjør på morgenkvisten. Da går de også ut noe tidligere, og jeg har null problem med å sovne om kvelden.

Anonymkode: f0e50...1a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har du prøvd å ta medisinen tidligere om morgenen? Etter mye prøving og feiling har jeg funnet ut at for meg fungerer det best å ta Aduvanz kl 04. Det er grisetidlig, men jeg har pillen og et glass vann på nattbordet og trenger egentlig ikke åpne øynene engang. Bare tar de, snur meg rundt og sover videre.

Da har de begynt å virke før jeg står opp, og jeg slipper unna en del bivirkninger og tankekjør på morgenkvisten. Da går de også ut noe tidligere, og jeg har null problem med å sovne om kvelden.

Oi, nei, det har jeg ikke gjort. Jeg er litt redd det skal være vanskelig å sovne igjen, har du hatt noen problemer med dette? Og hvilken dose tar du? ...Og har du en boosterdose på formiddagen? 
Får du hodepine når de går ut, da? Så tidlig som du tar dem, går de vel ut rundt 12... Det er litt tidlig. Da har jeg ofte mellom fire og åtte skole- og arbeidstimer igjen av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg begynte på Ritalin også og stod på den en stund og prøvde ut masse doser. Det var kjempe effektiv de første 2 ukene. Da stod jeg på 20mg som er minste dose for voksne. Så økte de og etter hvert begynte vi med dosefordeling utover dagen. I motsetning til deg så fikset døgnrytmen min seg og søvnen ble bedre da jeg startet på dette. Effekten var så ustabil at vi til slutt prøvde Aduvanz. 

Jeg også fikk en euforisk følelse av Aduvanz. StRtet på 30 mg. Den varte mye lenger enn på Ritalin som du tar flere doser om dagen. 
Det ble doseutprøving der og og jeg stod til slutt på 70mg men da fikk jeg hjertebank og angst. Så skulle jeg trappe ned og ta pause og jeg klarte meg 3 uker før problemene kom tilbake. Så startet jeg igjen. Mens jeg hadde pause tok jeg en 50mg som jeg hadde liggende og da var jeg også fornøyd med å bare stirre i veggen. Veldig ekkelt når kvelden kommer og man ser hvor kjedelig liv man var fornøyd med. Jeg mistet også vekt siden jeg ikke orket tanken på mat. Dette gjorde bivirkningene verre, da en sultefôret kropp kan lage nye problemer. Så nå fikser jeg det med å få i meg en kraftig frokost og passe på å drikke nok vann. Tror du skal prøve å drikke mye vann i tillegg til å spise masse protein og fet mat. Det skal redusere de negative bivirkningene av medisinen. Men jeg hater jo å stå og presse i meg mat, men kroppen lager mye ubehag om den ikke får og medisinen blir mer effektiv om den får jobbe sammen med mat. Husk at hva du spiser påvirker medisinen. Ikke spise masse snop og sukker hvis du gjør det. Jeg spiser fisk, nøtter, grønnsaker. 

Høres ut som vi har hatt mye av de samme problemene! 
Akkurat dette med vekt er ikke et problem for meg, jeg har selvmedisinert med mat tidligere, så det hadde ikke vært meg imot å gå ned litt. Jeg har ikke spist så mye godis at det gjør noe, mer doble porsjoner og take-out fordi jeg ikke har orket å lage middag. Men man skal ikke sulte heller, for som du sier blir det jo bare flere problemer av det - så kanskje jeg skal prøve å gjøre akkurat som du sier. Nøtter, fisk, grønnsaker og sunne porsjoner. Frokost har alltid vært vanskelig for meg, kanskje jeg burde prøve smoothies eller noe? 

Ja, det er ekkelt hvor fornøyd man blir med absolutt ingenting når man er rusa. Verste er jo at jeg skjønner hvorfor folk blir avhengige av den følelsen, hvis man ikke har en grunn til å la være, er det sikkert lett å havne i saksa. Jeg har heldigvis prosjekter som krever innsats i livet, uten dem hadde jeg kanskje bare... Stirra i veggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Høres ut som vi har hatt mye av de samme problemene! 
Akkurat dette med vekt er ikke et problem for meg, jeg har selvmedisinert med mat tidligere, så det hadde ikke vært meg imot å gå ned litt. Jeg har ikke spist så mye godis at det gjør noe, mer doble porsjoner og take-out fordi jeg ikke har orket å lage middag. Men man skal ikke sulte heller, for som du sier blir det jo bare flere problemer av det - så kanskje jeg skal prøve å gjøre akkurat som du sier. Nøtter, fisk, grønnsaker og sunne porsjoner. Frokost har alltid vært vanskelig for meg, kanskje jeg burde prøve smoothies eller noe? 

Ja, det er ekkelt hvor fornøyd man blir med absolutt ingenting når man er rusa. Verste er jo at jeg skjønner hvorfor folk blir avhengige av den følelsen, hvis man ikke har en grunn til å la være, er det sikkert lett å havne i saksa. Jeg har heldigvis prosjekter som krever innsats i livet, uten dem hadde jeg kanskje bare... Stirra i veggen?

Jeg har jobb så jeg kommer meg jo ut. Men i dag er det søndag, og jeg har ikke gjort noen ting. Vasket både bad, kjøkken, gang og rom i går så er ikke noe viktig som skal gjøres. Har kun drukket smoothie i dag da den rakk å virke før jeg ble ferdig med morgenstellet. Men nå tror jeg at jeg skal gå ig varme litt fisk og nøtter. Kjenner kroppen virkelig vil ha mat nå. Kjenner heller ikke så mye av medisinen nå siden jeg nesten ikke hat spist i dag. Så blir vel bedre når jeg får spist litt.

Jeg tar egentlig en dose med 30mg når jeg står opp og så tar jeg en mellom 13-14. Fordi jeg rett og slett bruker de opp for fort. Jeg har veldig høy forbrenning og da er det uheldig at det kverker matlysten min. Jeg går veldig fort ned i vekt og når kroppen konmer dit at den ikke har særlig med reserver så blir det bare nye problemer. Dagen har også gått ekstremt fort selv om jeg ikke har gjort noe. Hadde jeg ikke tatt medisinen hadde jeg nok kjedet meg veldig så slik sett er det bra , men jeg vet ikke hvor bra det liksom er at dagene går så innmari fort selv om du ikke gjør noe spesielt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har slitt selv i perioder med søvn og aduvanz. Går fast på melatonin 5 mg. Det hjelper.

Men jeg må ta de tidlig. De skal jo vare ca. 12- 14 timer. Så om du tar de sent så er det ikke så rart du ikke får sove.

Jeg kan også i helger sette på klokka, ta tabletten og sovne igjen. Men jeg våknet på slaget 1,5 time etter at jeg har tatt den.

Tar alt i en dose. Men vet det er litt delt hva psykiatere mener. Men når jeg spurte om å dele dosen (fordi noen sover bedre på aduvanz pga. ro i hodet, så det er en fordel å ha medisinen i kroppen når man skal sove), så hadde ikke min behandler hørt om at det var vanlig. Mens andre sliter med søvn om man tar den for sent.

Så forsøk å ta hele dosen kl. 7/8?

Du kan ta medisinspeil også, som viser om du forbrenner den fortere. Men aduvanz skal egentlig gå veldig rolig over, slik at man ikke får slike store opp og nedturer.

Det finnes også en annen tilsvarende aduvanz, concerta (?), som har kortere virketid. Kanskje det er bedre å ta denne i to doser fordelt utover dagen.

Anonymkode: 9477b...209

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke prøvd aduvanz men ritalin, ritalin depot og conserta. Hadde fin effekt av ritalin og fant ut at 80 var for mye, 40 for lite og 60 akkurat passe.  På 80 kunne tablettene fordeles til klokken 7, 11, 15 og 19. Sov som et barn, spiste som vanlig likevel. Det ble både jobb og trening. Likevel litt pes å huske å ta piller hver 4 time når man tross alt sliter med strukturen så ba derfor om conserta som er en depotkapsel. Det skulle være omtrent samme effekt sa de. Men med conserta ble det intens hodepine og fikk lyst til å kun ligge i fosterstilling. Sluttet så på medisiner pga to tette svangerskap og ville begynne igjen når ammeperioden var ferdig. Fikk da ritalin depot. Det skulle være nøyaktig det samme som vanlig ritalin bortsett fra depoteffekten. Så det trodde jeg. Men ritalin depot ga intens hodepine og eneste aktivitet ble å ligge i fosterstilling. Selv på 20 mg. 

Det er noe greier i depotkapslene som kan gi enkelte intens hodepine. Det gjelder sikkert også for aduanz. For det er vel en depotkapsel? 

Anonymkode: df2a7...b66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man har ADHD så skal man ikke føle seg ruset av medisinene. Jeg merker tilnærmet ingenting av 30mg aduvanz, og må ta høyeste dose for å få tilstrekkelig effekt, og til og med da er jeg ikke symptomfri. Å ta Ritalin (brukte høyeste dose) var som å ta valium, men måtte slutte fordi jeg ble søvnig av det. Merkelig at du opplevde å få en slik virkning, men uansett, prøv å ta det tidligere om morgenen. Aduvanz bruker ca. 90 minutter på å virke, du kan eventuelt ta det, og så legge deg for å sove igjen. Kjenner noen som gjør det, og det funker greit for vedkommende. Den eneste løsningen jeg kommer på er å ta det tidligere om morgenen eller bruke sovepiller. Du kan prøve melatonin, det er jo bare et søvnhormon, og ikke vanlige sovepiller.

Anonymkode: 0e6ce...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fikk ADHD-diagnosen for snart en måned siden, begynte umiddelbart med medisinutprøving. Gikk fra før av til psykiater, og er i jevnlig kontakt med lege og utredende nevropsykolog. Alt jeg spør om her, har jeg nevnt for dem (med mindre jeg sier noe annet), men de har ingen lure svar og jeg spør derfor etter personlig erfaring, tips og triks, og så videre. 

Jeg har prøvd Ritalin og Aduvanz, og tåler Aduvanz best. Psykiater og nevropsykolog mener det er best at jeg står på denne, de sier den er "mildere" enn mange andre, og Ritalin var jo et lite helvete de få dagene jeg prøvde, så jeg er tilbøyelig til å stole på dem. 

Da jeg gikk på Ritalin fikk jeg hjertebank og angst selv av halvparten av laveste dose (blandet ut i vann og regnet ut hvor mange mg per dl). Jeg klarte ikke denne i mer enn et par dager, ble sykmeldt og ringte gråtkvalt til psykiater.   

Da jeg prøvde Aduvanz (50 mg), var denne umiddelbart bedre for meg, kjente jeg. Jeg ble euforisk og høy første gang jeg prøvde - har ikke prøvd speed før, men det var akkurat slik folk beskriver speed - og det var selvsagt digg, skal ikke juge, men det føltes ikke helt produktivt å stå på en dose som gjorde at jeg kunne være storfornøyd med å bare stirre i veggen. Dessuten fikk jeg en heidundrenes hodepine i fire-femtiden dersom jeg tok 25 mg klokka 07 og 25 mg klokka 11, slik det var foreslått.
Nettene etter at jeg har tatt Aduvanz, sover jeg mellom to og fire timer i gjennomsnitt, og jeg måtte sykmelde meg igjen første uka jeg gikk på dem, i håp om at dette skulle stabilisere seg. Det stabiliserte seg ikke, og etter fire dager med dårlig søvn måtte jeg bare gi meg. 
Da psykiater fikk vite dette, ønsket han kun å sykmelde meg videre i håp om stabilisering. Jeg sa ja, men påfølgende uke eksperimenterte jeg med tidspunkt, mengde, ei dose vs. to, og så videre. Eksperimenteringen har jeg ikke fortalt noen om, fordi deres løsning uansett var å bare stå i det, og folk på nett beskriver at de sover godt bare etter to døgn, åpenbart er jeg ikke helt som de vanlige ADHD-pasientene?

1) Dersom jeg tar under 20 mg i løpet av en dag, får jeg ikke merkbar effekt og er like begrenset av ADHD-symptomatikk som ellers.
2) Dersom jeg tar 25-30 mg i løpet av en dag får jeg "effektiv" effekt, altså at jeg ikke blir rusa, men kommer forbi symptomatikken og får grei flyt i dagen - men jeg får hodepinen i firetiden likevel, og sover veldig dårlig.
3) Om jeg tar anbefalt dose, altså 50 mg daglig (enten i én eller to doser), får jeg ikke gjort noe særlig fordi det ganske enkelt er digg å være rusa (ja, jeg vet hvordan dette høres ut, psykiater er som sagt informert og jeg tar ikke lett på det) og bare stirre i veggen, på TV, på et tre... Og hodepinen/insomniaen er helt forferdelig etter dager på 50 mg.

Jeg er altså nødt til å ligge på 25-30 mg daglig, men må finne en måte å unngå hodepinen og insomniaen. Jeg har ikke lyst til å ta sovepiller og smertestillende hver dag, det føles veldig dumt å skulle hive i seg piller for enhver ting som oppstår i meg. 
Til nå har jeg forsøkt å drikke vann med salt og sitron-væskeerstatning utover dagen, og passer på å få i meg minst tre liter vann daglig. Jeg har kjøpt masse vitaminer (blant annet en spesiell type magnesium som visstnok skal hjelpe kroppen med å håndtere ADHD-medisiner), jeg har prøvd å trene på kvelden i stedet for morgenen (for å bruke meg opp før leggetid), jeg har prøvd å spise masse rett før leggetid, osv. Jeg har googlet og prøvd omtrent alt jeg har funnet og er nå klar for kjerringråd og voodoo, om så. Jeg vil bare fungere i hverdagen. 

Om jeg ikke finner en balanse tror jeg nesten at jeg bare må ta Aduvanz de "viktige" dagene, og heller la boksen stå ellers, og finne meg i at ikke hver dag er en "gjøre ting"-dag. 

Prøve Concerta!! Selv om den ikke gies til personer over 18 på blå resept. Koster i underkant av 200 boksen.

Fikk kraftig angst av Aduvanz,  ringte legevakten og trodde jeg måtte legges inn! Mørke tanker som var svært skremmende. Etter ca en uke med medisin. Første dagene en drøm, men sterk angst som ble økende.

Anonymkode: 5786f...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, jeg får også aduvanz, har add, kvinne 39. 

Jeg begynte som deg på ritalin, og fikk hodeverk av den i en uke når jeg startet. Så opplevde jeg at den fungerte frem til klokka 13, og så nedtur klokka 14, og da var egentlig medisinen ute av systemet. Følte meg ganske engstelig da. 

Så noe det aduvanz, og fikk megagod virkning på 25 gr. Det var nesten for mye. Jeg ble sylskarp og konsentrert, Det var egentlig helt Villt hvor bra den fungerte for meg. Men, jeg måtte da den tidlig. Om jeg ikke gjorde det, så fikk jeg ikke sove. Når jeg trappet opp aduvanz, opplevde jeg at jeg måtte ta den grytidlig, som noen over her nevner. Jeg husker faktisk ikke hva det var, men den hadde en effekt jeg ikke likte. Tror jeg ble ganske tung i hodet av den. Hodeverk var det kanskje? 

Uansett når jeg tok den tidlig så sov jeg gjennom den bivirkningen. 

Nå tar jeg förstått aduvanz, og føler egentlig ikke en veldig sterk virkning av den lengre. Jeg tar 50 gram. Kutter jeg den ut i helgen går det fint, men da kan jeg bli litt sånn hmm..tiltaksløs. Den gir meg ganske mye motivasjon til å jobbe. 

Skal si det sånn at medisin for adhd har forandret livet mitt. Jeg har fått fra å være håpløs ufokusert i min jobb ( fikk fyken), til å søke ny jobb ( fått enda bedre lønn enn den jobben jeg fikk fyken fra) , kjøre bil, kjøpe bolig og pusse den opp. Men jeg har jo fortsatt add. Sliter med å organisere og få motivasjon til å gjøre ting som ikke interesserer meg. Men det er en stor forskjell på hvordan livet mitt var, altså. Begynte med aduvanz i oktober..

Anonymkode: e4735...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting jeg har merket meg etter å ha begynt med aduvanz var at jeg fikk lite lyst på sunn mat. Det har blitt MYE usunt..Desverre. 

Det må jeg forandre på.

Anonymkode: e4735...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Oi, nei, det har jeg ikke gjort. Jeg er litt redd det skal være vanskelig å sovne igjen, har du hatt noen problemer med dette? Og hvilken dose tar du? ...Og har du en boosterdose på formiddagen? 
Får du hodepine når de går ut, da? Så tidlig som du tar dem, går de vel ut rundt 12... Det er litt tidlig. Da har jeg ofte mellom fire og åtte skole- og arbeidstimer igjen av dagen.

Jeg er knapt nok våken når jeg tar dem, så det er ikke noe problem å sovne igjen. Nå tar jeg 50 mg. Har lov til å ta en booster på 30 mg (Aduvanz), eller Attentin 10 mg når morgendosen er på vei ut, men det er sjelden jeg føler jeg trenger det.

Var plaget med hodepine i begynnelsen, men det gav seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis man har ADHD så skal man ikke føle seg ruset av medisinene. Jeg merker tilnærmet ingenting av 30mg aduvanz, og må ta høyeste dose for å få tilstrekkelig effekt, og til og med da er jeg ikke symptomfri. Å ta Ritalin (brukte høyeste dose) var som å ta valium, men måtte slutte fordi jeg ble søvnig av det. Merkelig at du opplevde å få en slik virkning, men uansett, prøv å ta det tidligere om morgenen. Aduvanz bruker ca. 90 minutter på å virke, du kan eventuelt ta det, og så legge deg for å sove igjen. Kjenner noen som gjør det, og det funker greit for vedkommende. Den eneste løsningen jeg kommer på er å ta det tidligere om morgenen eller bruke sovepiller. Du kan prøve melatonin, det er jo bare et søvnhormon, og ikke vanlige sovepiller.

Jeg snakket med psykiater om dette, fordi jeg trodde som deg, at vi med ADHD hadde hjerner som liksom ble normale av stimulanter, heller enn å bli ruset. Psykiater sammenlignet da med opiatbruk for smerter versus opiat-avhengighet. Han sa at opptil et visst nivå er bruk av medikamenter gunstig. Pasienten opplever økt funksjon og færre problemer knyttet til sin diagnose eller skade. Etter et visst nivå, blir pasienten ruset i stedet, fordi smerten/dysfunksjonen allerede er tilstrekkelig medisinert, og alt over dette punktet oppfatter kroppen som rus.

En person uten ADHD vil føle rus med én gang. Jeg føler ikke rus - men blir i stedet funksjonell - av 25-30 mg. 
På samme måte vil en person med smerter kun føle seg normal etter inntak av en viss mengde opiater, mens en smertefri person vil føle seg opiat-ruset umiddelbart - men selv smertepasienten vil bli ruset om den tar mer enn det som trengs for å lindre smerten. 

Hvor grensa går mellom null effekt/funksjon/rus/angst, er individuelt, og derfor må man prøve seg fram - man vil jo ligge på "funksjon", tross alt. 

De siste dagene har jeg googlet masse om amfetamin, misbruk, ADHD-medikamenter og så videre, og lest på diverse forumer at folk som er avhengige av amfetamin og tar VELDIG mye, kan oppleve en slik døsighet som du beskriver. Et eller annet med at kroppen blir så gira at den bruker opp evnen til å produsere adrenalin, så du går inn i en freeze mode. Litt som når en mus blir så stresset av å bli spist av en katt, at den bare skrur av og blir helt rolig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Aduvanz kommer ikke i 25mg? 

Anonymkode: ba216...ba9

Sant! Psykiater anbefalte at jeg blandet kapselen ut i et litermål og rørte godt. 
Hvis jeg for eksempel blander ut 50 mg i 1 l vann - da vil hver desiliter inneholde 5 mg. Om jeg da drikker 1/2 l vann, får jeg i meg 25 mg - og masse vann, også. Det er sånn jeg har gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Annonse
AnonymBruker skrev (På 13.3.2022 den 11.43):

Hei . Jeg lurte på hvor lang tid det pleier ta før aduvanze virker. 1 time eller 2 ? Ritalin var ikke noe bra. Så er litt redd for bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catf skrev (2 timer siden):

Hei . Jeg lurte på hvor lang tid det pleier ta før aduvanze virker. 1 time eller 2 ? Ritalin var ikke noe bra. Så er litt redd for bivirkninger. 

Det tar ca. 1 og 1/2 time før aduvanz begynner å virke, men for noen litt kortere og for noen litt lengre tid. Maksimal effekt inntreffer etter ca. 4 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...