Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistrives veldig i byen jeg bor i, og søker jobber i en annen by m/omegn. Jeg følger med daglig på stillinger som blir lagt ut, og det er dessverre ikke så mange. 

Begynner å bli redd for å måtte bo her i mange måneder/år, før jeg får en annen jobb. Det er ikke et alternativ å flytte før jeg får jobb. Jeg har en fast jobb her jeg bor. 

Hvor lang tid tok det før du fikk ny jobb? Var du kresen på type jobb, eller tok du «hva som helst»? 

Hadde vært så greit å vite hvilken tidshorisont jeg har med å gjøre, ift motivasjon for å klare hverdagen her. Jeg vet at det varierer veldig fra person til person, og fagfelt til fagfelt. 

Anonymkode: b50d7...319

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer jo veldig fra bransje hil bransje, så det kan ikke sammenlignes.

Jeg brukte 2,5 år, men jeg kom jo fra oljebransjen, samtidig som tusenvis av andre ledige.

Anonymkode: c74ce...bae

• Liker 1
Skrevet

Det spørs hvilken stilling du er på utkikk etter og hvilken type jobb. Er det mer "seriøse" stillinger så vil det nok som regel ta litt mer tid og tålmodighet fra din side. Men aldri gi opp med å fortsette å se og søke, du kommer til å finne noe til slutt uansett. 

Jeg personlig måtte vente to måneder før jeg skaffet meg en ny jobb, da jeg jobbet i en bedrift som gikk konkurs. Var kun hjemme i disse to månedene før jeg fant en annen. Da så jeg på stillinger nesten hver eneste dag, men jeg var kun kresen på at jeg skulle ha en vanlig klesbutikk-jobb. Ikke noe seriøs stilling. 

Trivsel er veldig viktig, om du så haster veldig med å flytte og komme deg bort, så anbefaler jeg deg til å kanskje senke krav om du er på utkikk etter seriøs stilling. Se heller på en deltids-stilling dit du vil flytte? Og deretter kan du åpne deg opp for en mer seriøs stilling senere etter du har kommet deg inn i den nye byen. Blir jo for all del vanskelig å skulle ha tid til flytting om du er på utkikk etter fast jobb med en gang også. 

AnonymBruker
Skrevet

Det tok et år for meg ca. Startet først med å søke i bygda uten hell. Så flyttet jeg til byen og begynte å studere barnevern. Da fikk jeg jobb i en bolig i kommunen med en gang. Kun tilkalling, men blir jo tilkalt nærmere 6 dager i uken. Nå etter noen mnd har jeg fått fast 50%. Kan anbefales. 😊 Prøv å få en fot innafor, start på et studie så får du jobb fort. Så kan du evt. droppe ut og beholde jobben hvis du ikke vil studere. 

Anonymkode: a415c...4fb

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig avhengig av din utdanning, erfaring og markedet du søker i. Jeg kom tilbake fra sykdom i slutten av 2019, og søker fortsatt. Koronaen drepte hele markedet, fikk knapt et intervju på to år, og nå har CV-hullet blitt enormt. Ærlig talt usikker på om jeg noen gang slipper inn i arbeidslivet igjen.

Anonymkode: ce738...89c

AnonymBruker
Skrevet

For meg tok det litt over 1 mnd fra jeg startet og til jeg fikk 2 jobbtilbud. Søkte kun innenfor finans hvor jeg har erfaring. Har ikke utdannelse.

Anonymkode: 48038...20e

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det varierer jo veldig fra bransje hil bransje, så det kan ikke sammenlignes.

Jeg brukte 2,5 år, men jeg kom jo fra oljebransjen, samtidig som tusenvis av andre ledige.

Anonymkode: c74ce...bae

2,5 år her og pga corona og litt andre ting.

Har jobbet noe deltid i denne perioden så klart

Endret av totti_1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg mistrives veldig i byen jeg bor i, og søker jobber i en annen by m/omegn. Jeg følger med daglig på stillinger som blir lagt ut, og det er dessverre ikke så mange. 

Begynner å bli redd for å måtte bo her i mange måneder/år, før jeg får en annen jobb. Det er ikke et alternativ å flytte før jeg får jobb. Jeg har en fast jobb her jeg bor. 

Hvor lang tid tok det før du fikk ny jobb? Var du kresen på type jobb, eller tok du «hva som helst»? 

Hadde vært så greit å vite hvilken tidshorisont jeg har med å gjøre, ift motivasjon for å klare hverdagen her. Jeg vet at det varierer veldig fra person til person, og fagfelt til fagfelt. 

Jeg har hatt veldig flaks å har som regel fått jobber gjennom nettverk og plasser jeg har vert i praksis . Ellers har jeg sendt veldig lite søknader og fått jobb veldig raskt. Nå jobber jeg innen helse å der er det jo lettere å få jobb. Om du er villig til å flytte på deg er det jo lettere å få jobb i småbyer om de har jobber innen ditt fagfelt 

Endret av Antonetta
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo veldig avhengig av din utdanning, erfaring og markedet du søker i. Jeg kom tilbake fra sykdom i slutten av 2019, og søker fortsatt. Koronaen drepte hele markedet, fikk knapt et intervju på to år, og nå har CV-hullet blitt enormt. Ærlig talt usikker på om jeg noen gang slipper inn i arbeidslivet igjen.

Anonymkode: ce738...89c

Hva med hvis du går på skole eller tar et kurs som kan fylle ut hullet på cven 

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Spørs litt. Jeg slutta i en jobb av omtrent samme grunn som deg. Fikk ikke ny jobb dit jeg flyttet. Jeg valgte å studere (videreutdanning) for å ha en inntekt og noe å gjøre. Etter to år hadde jeg fremdeles ikke fått jobb, bare vikariater. Endte opp med at jeg måtte søke andre steder likevel, og fikk tilbud om to faste stillinger. Så da flyttet jeg igjen. Bor i hvertfall litt nærmere familie og venner, da. 

Anonymkode: 4947a...3d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har kun fått jobber jeg vil ha. Har ikke gått lang tid mellom bytte av jobb eller søking på ny jobb. Men da er jeg ikke veldigt kresen. Eneste jobben jeg absolut ikke tar er renhold eller 100 nattjobb, eller foodora/ Wolt. Ellers er jeg åpen for å jobbe i butikk, lager, Hva som helst. Men har kun fått jobber jeg har ønsket da.

Anonymkode: b473a...23e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nyutdannet jurist med ganske lave karakterer og søkte i et begrenset område, og jeg brukte ett år fra levert master og til jeg startet i ny jobb. 

Anonymkode: 2b58d...05e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fått relevant jobb og det er over to år siden jeg var ferdig med bachelor. Har jobbet og studert litt etter det. Intervjuene jeg fikk de fikk jeg i løpet av ser første året etter at jeg ble ferdig og etter det har jeg ikke fått noe.

Men har forstått at det er meg det er noe galt med. Det er ikke bare noe jeg mener selv, men jeg gir et veldig dårlig inntrykk på jobbintervju og har for dårlig selvtillit. Utenom det så har jeg søkt jobb over hele Norge, men er litt i tenkeboksen om hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 71719...1c5

• Hjerte 1
Skrevet

Har aldri vært arbeidsledig siden jeg startet i min første jobb da jeg var 13 :) har vel egentlig aldri søkt på utlyste stillinger, tatt en telefon og møtt opp personlig.  

AnonymBruker
Skrevet

Det siste jeg søkte på var barnehageassistent og de kontakta meg dagen etter, og vips var jeg i jobb. 

Anonymkode: 3ba4c...38b

AnonymBruker
Skrevet

Nåværende jobb, som jeg begynte i denne måneden fikk jeg etter å ha søkt siden oktober. Det var ikke mange jobber siden jeg bare søkte på det som er relevant for utdannelsen. Det var samme grunn som deg TS om at jeg ville bytte by, men også pga mistrivsel i forrige arbeidsplass. Jeg ville egentlig flytte tidligere, men så følte jeg at jeg måtte vente tålmodig siden jeg er eneste med fast inntekt (samboer er arbeidsløs og sliter med å få jobb). 

Anonymkode: 263bb...1ad

Skrevet

Lærar, søkte jobb på bygdeskule. Var einaste kvalifiserte søker og blei oppringt same dag som søknadsfristen gjekk ut. 

AnonymBruker
Skrevet

2 år fra endt mastergrad til jeg gikk jobb via bemanningsselskap, og så jobbet jeg der i 6 mnd før jeg ble tilbudt fast jobb. 

Anonymkode: 2d750...794

AnonymBruker
Skrevet

Hadde halv-relevant vikariat etter studiene, søkte fire jobber i annen by mot slutten av vikariat, og fikk tilbud om en av dem.

Da jeg søkte ny etter korona traff, så søkte jeg vel nærmere 150 jobber over 9 måneder, før jeg fikk napp.

Anonymkode: 9681a...faa

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt på jobber siden august/september, og fått avslag på alt til nå, selv om jeg har vært gjennom hele prosessen fra A-Å på flere stillinger. Jeg er masterstudent og håper på å få fast jobb før jeg er ferdig med masteroppgaven, men har vært vanskelig til nå. De fleste jobbene jeg har søkt på hvor det har vært 1 stilling har det vært flere hundre søkere. Konkurransen er knallhard. 

Det kommer nok helt an på fagretning tror jeg. 

Anonymkode: af1d7...56f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...