AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Har en liten «klistremerkebaby» på 6 uker som så gjerne vil ha all nærhet og kos tilgjengelig. Dette er selvfølgelig bare deilig for alle mann, men vi sliter pga dette på natt. Baby vil ligge sammen med meg, gjerne inntil. Men pga at vi ikke greier følge trygg samsoving (myk madrass, 3 åring som kommer hoppende på morgenkvisten og far som snuser/røyker) vil jeg så gjerne ha baby i egen seng! Så til problemet; som mange andre babyer våknet hen av å bli lagt ned. Det blir en evig runddans på natt. Det eneste som kan få baby til å sove er å få flasken sin liggende i sengen og sovne på flekken, men tenker qt dette kan ikke være bra? Baby gulper en del så er bekymret for å gjøre det på denne måten. Tips/triks? Hvordan gjøre mating minst mulig «oppvekkende»? Anonymkode: 78393...7a0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Kjøp en sånn babyseng du kan ta av ene siden på, som kan stå inntil deg Anonymkode: 1f9c1...136 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kjøp en sånn babyseng du kan ta av ene siden på, som kan stå inntil deg Anonymkode: 1f9c1...136 Har det. Samme greia. Vil ikke ligge i den 🙈 Dette er også «samsoving» vel og merke. Anonymkode: 78393...7a0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har det. Samme greia. Vil ikke ligge i den 🙈 Dette er også «samsoving» vel og merke. Anonymkode: 78393...7a0 Min første var sånn, hun sov med oss til hun var tre år, for da skulle lillebror få egen seng på eget rom, og da ville hun ligge på rom med han😅 Mannen min snuste og det gikk fint Kanskje du bare må la hun ligge der? Vi måtte, og i dag, 20 år senere, er jeg veldig glad for den nærheten vi ga henne, som hun tydeligvis trengte. De vokser opp så fort.Nå studerer hun i en annen by, er langt unna. Så at hun var så nære de første årene er et godt minne for meg. Ville aldri byttet bort dårlig søvn og våkenetter for å miste kosen og tryggheten hennes. Lett for meg å si, som har voksne barn nå. Men det er verdt det. Jeg lover❤️ Anonymkode: 1f9c1...136 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min første var sånn, hun sov med oss til hun var tre år, for da skulle lillebror få egen seng på eget rom, og da ville hun ligge på rom med han😅 Mannen min snuste og det gikk fint Kanskje du bare må la hun ligge der? Vi måtte, og i dag, 20 år senere, er jeg veldig glad for den nærheten vi ga henne, som hun tydeligvis trengte. De vokser opp så fort.Nå studerer hun i en annen by, er langt unna. Så at hun var så nære de første årene er et godt minne for meg. Ville aldri byttet bort dårlig søvn og våkenetter for å miste kosen og tryggheten hennes. Lett for meg å si, som har voksne barn nå. Men det er verdt det. Jeg lover❤️ Anonymkode: 1f9c1...136 "Mannen snuste og det gikk fint", hva slags råd er det? Ikke i tråd med anbefalingene i alle fall. Anonymkode: c6441...897 12 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har det. Samme greia. Vil ikke ligge i den 🙈 Dette er også «samsoving» vel og merke. Anonymkode: 78393...7a0 Det går helt fint å samsove med bruk av bed side, selv om mannen snuser. Så fremst det ikke er han som ligger nærmest senga. Vi har et kjukt fleecepledd oppå madrassen i bed side criben. Bretter det fire ganger og dytter sidene bed mellom seng og madrass slik a tpleddet er helt flatt og stramt. Det gir en litt varmere og mykere madrass, men fortsatt fast. Ammer han i søvn i senga vår, inntil meg og flytter han over i bed siden når han sover godt. Begynte med pleddet for vel en uke siden eller mer, når jeg holdt på å gi opp og kaste senga fra altanen, men nå har vi funnet en greie som funker så tenker å begynne å ta vekk pleddet og venne til uten, før han begynner å rulle 🙂M Anonymkode: 978e5...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): "Mannen snuste og det gikk fint", hva slags råd er det? Ikke i tråd med anbefalingene i alle fall. Anonymkode: c6441...897 Det var ikke et råd. Jeg råder ikke folk til å snuse eller røyke, men sa det gikk bra (siden ts nevnte det) Hvilke briller leser du med? Anonymkode: 1f9c1...136 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #8 Skrevet 13. mars 2022 Det beste er å starte med egen seng fra dag èn. Da slipper man problemer senere... Anonymkode: fdb08...891 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #9 Skrevet 13. mars 2022 Vi har en sånn «babycarrier» fra Najell (babynest med bærehåndtak) som jeg legger baby ned i etter å ha ammet og rapet. Gynger han noen ganger opp og ned i det og da så sovner han, før jeg legger det ned i sprinkelsengen. Der kan man også dra ned sidene på nestet sånn at man er helt sikker på frie luftveier Anonymkode: aa29a...513
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #10 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det beste er å starte med egen seng fra dag èn. Da slipper man problemer senere... Anonymkode: fdb08...891 Så fint at du har løsningen for alle verdens babyer da! Litt sent for ts nå bare 🙄 Ts, hvis du faktisk ikke får barnet til å sove noe annet sted så må dere nesten samsove for å få noe søvn. Min første var sånn. Det var virkelig helt umulig å flytte han etter å ha ammet i søvn. Kan mannen sove et annet sted en stund? Det er jo heldigvis bare en kort tid det er snakk om. Anonymkode: 18689...c04 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #11 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det var ikke et råd. Jeg råder ikke folk til å snuse eller røyke, men sa det gikk bra (siden ts nevnte det) Hvilke briller leser du med? Anonymkode: 1f9c1...136 Det er jo et slags råd. Hvorfor i all verden nevne det, om ikke det var for å formidle til Ts at det går sikkert helt fint å samsove til tross for at mannen snuser? Anonymkode: c6441...897 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #12 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er jo et slags råd. Hvorfor i all verden nevne det, om ikke det var for å formidle til Ts at det går sikkert helt fint å samsove til tross for at mannen snuser? Anonymkode: c6441...897 Ok. Ha en fin søndag. Anonymkode: 1f9c1...136
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #13 Skrevet 13. mars 2022 Har du forsøkt svøping? Det har fungert veldig bra i den perioden der med begge mine. Til eldste brukte vi sånne love to dream-drakter for han var helt drøy på å slå ut med alt av armer, ben og hjerneceller og skvette seg selv våken, mens yngste har jeg kun brukt et tynt bomullsteppe/svøpeteppe og pakka tett rundt skuldrene hans. Legger alltid teppet klart, brettet til en trekant, i senga hans før jeg ammer han for da kan jeg legge ham forsiktig ned og svøpe armene hans tett inntil når han har sovet litt på puppen. De aller fleste ganger våkner han i den prosessen, så i starten løftet jeg ham opp ferdig svøpet og lot ham finne roen på meg igjen før jeg la han ned på nytt. Nå kan jeg stort sett legge ham ned, svøpe ham, legge hånda lit tungt på brystet hans og la ham finne roa i teppet sitt ❤️ Anonymkode: 7fd94...a40 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #14 Skrevet 13. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Har du forsøkt svøping? Det har fungert veldig bra i den perioden der med begge mine. Til eldste brukte vi sånne love to dream-drakter for han var helt drøy på å slå ut med alt av armer, ben og hjerneceller og skvette seg selv våken, mens yngste har jeg kun brukt et tynt bomullsteppe/svøpeteppe og pakka tett rundt skuldrene hans. Legger alltid teppet klart, brettet til en trekant, i senga hans før jeg ammer han for da kan jeg legge ham forsiktig ned og svøpe armene hans tett inntil når han har sovet litt på puppen. De aller fleste ganger våkner han i den prosessen, så i starten løftet jeg ham opp ferdig svøpet og lot ham finne roen på meg igjen før jeg la han ned på nytt. Nå kan jeg stort sett legge ham ned, svøpe ham, legge hånda lit tungt på brystet hans og la ham finne roa i teppet sitt ❤️ Anonymkode: 7fd94...a40 Kan ikke det øke risiko for krybbedød? Anonymkode: 9c1d2...e1f 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #15 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan ikke det øke risiko for krybbedød? Anonymkode: 9c1d2...e1f Nei, hvorfor tror du det? Anonymkode: 978e5...f3d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #16 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kan ikke det øke risiko for krybbedød? Anonymkode: 9c1d2...e1f Det gjør det hvis man svøper for lenge eller svøper babyer som kan snu seg. Man skal ikke svøpe babyer som har gitt tegn til å rulle. Anonymkode: c6441...897 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #17 Skrevet 13. mars 2022 Madrass inn på rommet til 3-åringen så mannen kan ligge der. Da er 2/3 utfordringer med trygg samsoving løst. Jeg ville kjøpt en hardere madrass, for meg hadde det vært verdt det for mer søvn. Anonymkode: 00bbc...05b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #18 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Madrass inn på rommet til 3-åringen så mannen kan ligge der. Da er 2/3 utfordringer med trygg samsoving løst. Jeg ville kjøpt en hardere madrass, for meg hadde det vært verdt det for mer søvn. Anonymkode: 00bbc...05b Dette! La mannen sove inne hos 3 åringen, eller på gjesterommet om dere har flere rom. La baby ligge på fars plass i sengen så du kan rulle deg frem og tilbake med puppen. Anonymkode: 0ff3e...443 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #19 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan ikke det øke risiko for krybbedød? Anonymkode: 9c1d2...e1f Ikke så lenge du bare svøper de minste babyene, derav "i den perioden". Når de begynner å øve på å snu seg (og du ser når de begynner med det), er det på tide å avvenne svøpingen. Da kan man feks svøpe bare en arm en liten periode, eller bare svøpe til de har sovnet og så løsne det opp frem til de venner seg til å sovne uten. Krevde på min eldste en del mer støtte en uke eller to, og så gikk det seg til. Yngste er fortsatt liten knert, men ettersom han nærmer seg tre måneder har vi begynt å øve litt på mindre svøping, så nå svøper jeg ikke etter at han har vært oppe og spist om natta, men jeg svøper fremdeles når han legger seg for kvelden for da er han ca like avslappet som Alex Rosen og trenger hjelp til å finne roen 🙊😂❤️ Anonymkode: 7fd94...a40 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #20 Skrevet 13. mars 2022 Støtter forslaget om at mannen må ut av soverommet, eller slutte med røyk/snus + ny madrass. I begynnelsen sovnet jeg med baby på magen fordi det var det eneste som fungerte. Virkelig ikke i tråd med anbefalingene og noen ganger tror jeg det var flaks at alt gikk bra. Men jeg var så trøtt at jeg sovnet sittende i sengen med baby på magen. Hva som er anbefalt og hva de små aller helst vil er jo ikke det samme🙈 Anonymkode: 988c0...ffc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå