Gå til innhold

Klare for doble matpriser og bensin til 40 kr literen?

matsats

Anbefalte innlegg

Frauken skrev (På 14.3.2022 den 12.30):

Hva slags støtte er det du mener her? Statens økonimiske støtte til Ukraina, og villighet til å ta imot flyktinger? Eller privatpersoners moralske eller økonimiske støtte til Ukraina?

Personlig så vil jeg jo absolutt ikke at prisen for matvarer skal doble seg, men det betyr ikke at Ukraina mister min støtte fordet. Jeg skjønner ikke hvorfor de to skal ha en sammenheng, om det er det du mener her. 

Sanksjonene mot Russland fører til økte priser Man taper ved å ikke få kjøpt varene man trenger og ikke få solgt varene man vil bli kvitt og dermed mister man inntekter også, forenklet sagt. Begge parter tjener normalt på samhandel.

Hele sanksjonsopplegget er forøvrig et gigantisk selvmål. Russland er i mye større grad selvforsynt enn det vi er og de har også andre handelspartnere. Sanksjonene rammer dermed i hovedsak oss selv. Men, men, så lenge man kan framstå som en prektig martyr i kampen for oligarkiet Ukraina, så er det vel ikke så nøye.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

matsats skrev (På 24.3.2022 den 9.35):

Motivasjonen er for øvrig irrelevant i denne saken. Det som betyr noe er konsekvensene. Økte strøm- og bensinpriser er de facto ekstreme avgiftsøkninger, og overføring av verdier fra privat til offentlig sektor. Enhver som kan litt om økonomisk historie vet at dette kan bli svært negativt for et lands økonomi, ettersom offentlig sektor har langt lavere ressursallokering.

Jeg er ikke mot lavere avgifter nødvendigvis. Men min kjøpekraft er til syvende og sist det som teller. Ikke tallet som står på pumpa. Jeg klarer ikke helt å se hvordan det å senke avgifter på en vare som nå blir dyrere pga. først og fremst råvarepris kommer til å hjelpe på lang sikt. Jeg er for målrettede støtteordninger, for å hjelpe de som sliter. Dette bør være en enkel, og lite byråkratisk prosess.  At vi derimot får generelle avgiftskutt er direkte skadelig nå, og vil påvirke både renter, og inflasjon. Det hjelper lite å betale mindre for bensinen når huslånet og kanskje mange andre husholdningsartikler også blir dyrere. Forresten bra at du har litt "økonomisk historie" innabords. Men jeg tror jeg har sånn någenlunde kontroll selv også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/13/2022 at 9:42 PM, Perfume said:

Er nok ikke krigen sin feil dette. Det er nok amerikanske ledere sin feil gitt. Og gjett om dollaren snart blir å synke! Det vil bli dyrt for oss alle, men amerikanske innbyggerne får det nok aller verst desverre. 

Nei, absolutt ikke! Det som skjer nå er som tatt ut av en lærebok i økonomi. Når det oppstår kriser i samfunnet, som covid og krig, vil også prisene øke. Under pandemien steg prisene på frakt av varer fra bl.a Kina. I tillegg oppsto det mangler på produkter og råvarer, noe som igjen gir økte priser. Med krigen i Ukraina faller tilgangen på hvete og raps, som brukes i fremstillingen av mye mat. 

Skal man skylde på noen, kan man skylde på dem som solgte flaggermus på markedet i Wuhan. Men å si at dette ikke er krigen sin feil, viser en meget manglende innsikt i økonomi og et markeds funksjoner. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må det legges til at Norge ikke er selvforsynt på mat og avhengig av import. Noen av prisøkningen blir mindre pga  de allerede høye tollsatsene, men likevel vil vi merke det. 

Jeg har bestilt varer sjøveien fra USA. En tur som vanligvis tar omlag en måned, har nå tatt over to måneder. Det er knapphet på containere, lengre ventetider i havner, dyrere frakt etc - og det er forbrukerne som får regningen for dette. 

Endret av Carrie_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrie_S skrev (55 minutter siden):

Også må det legges til at Norge ikke er selvforsynt på mat og avhengig av import. Noen av prisøkningen blir mindre pga  de allerede høye tollsatsene, men likevel vil vi merke det. 

Jeg har bestilt varer sjøveien fra USA. En tur som vanligvis tar omlag en måned, har nå tatt over to måneder. Det er knapphet på containere, lengre ventetider i havner, dyrere frakt etc - og det er forbrukerne som får regningen for dette. 

Norge er selvforsynt. Vi produserer mye mer mat enn vi bruker. Riktignok er vi ikke selvforsynt med korn, sukker, kaffe og mye annet rart, men vi kan fint overleve på det vi produserer. Det krever dog antageligvis at vi fortsatt får importert soya som brukes til fiskefor. Jeg er litt usikker på om vi kan produsere nok uten import av for, har ikke sett noen beregninger på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spesielle med matpriser er at det knapt finnes noen øvre grense. Verdens siste brød vil koste mange millarder. Mat må vi jo ha mens bensin, strøm, nye klær, iphone15 osv kan vi i ytterste fall klare oss omtrent uten hvis verden går helt av hengslene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, -jk- said:

Norge er selvforsynt. Vi produserer mye mer mat enn vi bruker. Riktignok er vi ikke selvforsynt med korn, sukker, kaffe og mye annet rart, men vi kan fint overleve på det vi produserer. Det krever dog antageligvis at vi fortsatt får importert soya som brukes til fiskefor. Jeg er litt usikker på om vi kan produsere nok uten import av for, har ikke sett noen beregninger på det. 

Nei, det stemmer ikke. Selvforsyningsgraden er rundt 40 prosent
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z769j5/faktiskno-hvor-selvforsynte-er-vi-egentlig-med-mat

Det betyr at i en krise vil vi ikke kunne fø hele vår befolkning. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrie_S skrev (28 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z769j5/faktiskno-hvor-selvforsynte-er-vi-egentlig-med-mat

Dette er jo veldig forskjellig fra år til år, da det kommer an på været.

Anbefaler virkelig å lese denne artikkelen også fra 2019 om det skjulte matsvinnet her i landet. Husker jeg leste den da, og fikk helt sjokk. Jammen på tide at vi tar i bruk mer av maten vi faktisk har her i landet.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nrk.no/det-skjulte-matsvinnet-1.14760378&ved=2ahUKEwixwYXU3eH2AhWv-yoKHT-fAIU4ChAWegQIEhAB&usg=AOvVaw0R6AbMQmNlfNjkBd_YHdvR

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (På 24.3.2022 den 8.15):

Er da ikke egoistisk for de som sliter. Og jo selv om prisene går opp der så når det ikke norske priser.

Da bør du kanskje sjekke matprisene. Øl,vin og tobakk sparer du på....kjøtt i sverige er ikke mye billigere om du vet hvor mye saltvann som er sprøytet inn i f.eks kjøttdeig og karbonadedeig i sverige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (På 24.3.2022 den 10.18):

Da har du ikke vært borti mye egoisme.

Hva mener du med at økonomien i Norge blir verre ved at folk handler i Sverige? Har vi hatt det økonomisk dårlig her i landet på grunn av det? 

Om du ikke forstår det,så blir det vanskelig,men jeg kan prøve. Mindre skatteinntekter i norge, færre ansatte i butikker langs svensekgrensen da de fleste som bor der foretrekker å handle i sverige. Dette regner jeg med er enkelt å forstå for de fleste:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (På 24.3.2022 den 9.26):

Det mest egoistiske du kan tenke deg ja 😂 Jaja.. 

Prisene i Sverige er foreløpig ikke så gale. Du kan få mye der til halve prisen av det det koster i Norge, pluss et veldig godt utvalg. Er ikke nødvendigvis så dumt å handle der nå, men det kommer nok an på hva man kjøper og hvor langt man må kjøre. 

Om du tar f.eks bacon i sverige i forhold til i norge,så er det dobbelt så mye saltvann som er sprøytet inn for å få opp vekta,det samme gjelder kjøttdeig. Hvis du synes det er billig så lenge det er mindre rent kjøtt pr.kilo, og driter i kvaliteten på det du kjøper,så er det sikkert lukrativt med harryhandel. Om en bryr seg om kvalitet på maten,så handler en i norge. God tur 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (På 24.3.2022 den 8.15):

Er da ikke egoistisk for de som sliter. Og jo selv om prisene går opp der så når det ikke norske priser.

De som sliter har neppe råd til å bruke 1000 lapp på drivstoff og bom for å kjøre til sverige å kjøpe kjøtt. Regner med at de som sliter ikke kjøper tobakk eller alkohol,gjør de det samtidig som de sliter økonomisk,så er det faktisk ikke synd på dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludden skrev (49 minutter siden):

Om du tar f.eks bacon i sverige i forhold til i norge,så er det dobbelt så mye saltvann som er sprøytet inn for å få opp vekta,det samme gjelder kjøttdeig. Hvis du synes det er billig så lenge det er mindre rent kjøtt pr.kilo, og driter i kvaliteten på det du kjøper,så er det sikkert lukrativt med harryhandel. Om en bryr seg om kvalitet på maten,så handler en i norge. God tur 🙂

Interessant at du nevner kjøtt siden jeg ikke kjøper kjøtt i Sverige pga. dyrevelferd. Kjøper vegetarmat og andre ting der da.

For meg var det definitivt verdt å ta turen dit! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thildamor skrev (På 24.3.2022 den 8.52):

En må ta med bilutgiftene i tillegg. Nettavisen har en artikkel her: https://www.nettavisen.no/okonomi/sa-mye-sparer-du-egentlig-pa-grensehandelen-bare-kjoreturen-kan-koste-deg-flere-tusen/s/12-95-3424250800

I tillegg er den svenske krona litt sterkere enn den norske, så 3.000 nkr, som en person kan handle for, blir ca 3.260 sek, etter dagens valutakurs. Prisene på matvarer i Sverige har også økt i pris, og vil øke utover sommeren.

Så for totalsummen så vil nok de med lengre reisevei enn akkurat de som bor tett på grensa få mye i Norge for det totalprisen blir for en tur til Sverige. 

I følge DNBs valutakalkulator er 100 NOK 109 SEK, så nei, svenskekrona er ikke sterkere enn den norske, tvert i mot... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Carrie_S skrev (18 timer siden):

Hvordan forklarer du det når krigen har var i ikke en måned engang?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrie_S skrev (21 timer siden):

Det stemmer ikke nei ;) Les artikkelen. Den omhandler selvforsyningsgraden i landbruket. For fisk er selvforsyningsgraden vår mange hundre prosent, dvs. vi eksporterer MYE mer enn vi forbruker selv. Ser vi landbruket og fiskeriene over ett er vi selvforsynt. Men vi må selvsagt legge om forbruket, fra kjøtt og korn til mye mer fisk. 

Sitat fra artikkelen: 
"I en rapport fra Helsedirektoratet som heter «Utviklingen i norsk kosthold 2020» finner vi at dekningsgraden, matforbruket inkludert fisk som eksporteres, er på 89 prosent i 2020."

89% er ganske bra, og kan heves enda mer om vi spiser mer av kornet vi produserer og kutter ned på kjøttproduksjon som krever kraftfor. 89% er uansett mer enn nok, de fleste er overvektige og har bare godt av å kutte inntaket med 11% en stund. Sannsynligvis går det greit med en dekningsgrad godt nede på 70-tallet. 

Endret av -jk-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Perfume said:

Hvordan forklarer du det når krigen har var i ikke en måned engang?

Hvis du leser innnlegget som står over det du har sitert, så sier jeg blant annet dette: " Når det oppstår kriser i samfunnet, som covid og krig, vil også prisene øke. Under pandemien steg prisene på frakt av varer fra bl.a Kina. I tillegg oppsto det mangler på produkter og råvarer, noe som igjen gir økte priser." 

Vi hadde allerede en transport og forsyningskrise før krigen startet, med mye etterslep, som var forårsaket av to år med pandemi. Krigen har forverret denne situasjonen
Du kan lese mer om det her: 

https://www.afr.com/companies/transport/ukraine-war-is-having-global-impact-on-supply-chains-maersk-says-20220304-p5a1wm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, -jk- said:

Det stemmer ikke nei ;) Les artikkelen. Den omhandler selvforsyningsgraden i landbruket. For fisk er selvforsyningsgraden vår mange hundre prosent, dvs. vi eksporterer MYE mer enn vi forbruker selv. Ser vi landbruket og fiskeriene over ett er vi selvforsynt. Men vi må selvsagt legge om forbruket, fra kjøtt og korn til mye mer fisk.

Også lakseoppdretten er avhengig av import av fôr. Uten det vil den raskt falle sammen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...