Gå til innhold

Klare for doble matpriser og bensin til 40 kr literen?

matsats

Anbefalte innlegg

Samtidig vil Norge tjene rått på oljen vi selger. 

Norge (staten) blir rike av krigen, sånn til info. Det ville ikke vært noe problem å holdt prisene nede i Norge av den grunn. Men grådig vil ha mer.  Mye av de pengene går nok rett i lomma på de rike. Politikerene viser jo gang på gang at de selv har ingen problemer med å utnytte systemet.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SnowBells

Det er klart at med gjeld på 4 mill så tilsier det 40 000 kroner ekstra i året kun i rentehevinger ved 1 % renteoppgang. Og nå påstås det 5 renteøkninger bare i år, noe som vil tilsi 1,25 % renteoppgang = 50 000 kroner ekstra renteutgifter i året om man har 4 mill i gjeld. Femdoble strømpriser, doble matvarepriser og doble priser på drivstoff. Her kommer vi nok ikke unna økte, årlige faste utgifter på 100 000 kroner for en gjennomsnittlig norsk barnefamilie av (lavere) middelklasse. Du skal være ekstremt privilegert (som f eks gjeldsfri) for at dette ikke skal svi grundig i lommeboka. Dette kommer til å svekke kjøpekraften voldsomt for folk flest. Som ivrig miljøforkjemper så er jeg sånn sett bare glad til dersom dette medfører mindre flyreiser og mindre kjøpehysteri. For sofaen MÅ tross alt ikke matche gardinene, og man MÅ ikke ha den samme turbuksa i fem ulike farger. På den annen side så er jeg redd for at dette bare vil føre til enda større forskjeller i samfunnet. For min egen del så vil det hvert fall svi godt å måtte bruke 100 000 kroner mer i året på faste utgifter som gjeld, strøm og mat.

Endret av SnowBells
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har vi råd til å øke utgiftene med 100.000 men det er jo kjedelig når man ikke får noe mer for pengene. Vi har ikke så veldig mye i lån og takler både 2 og 4 prosent. Stiger bensinprisen til 40 kroner merker vi det heller ikke umiddelbart da vi har elbil og fossilbil som går lite. At alt som må transporteres vil øke i pris kommer vi til å føle også, ingen blir virkelig uberørt av bensinprisen.

At olje og gassinntekter øker sterk betyr ikke så veldig mye da pengene går rett inn i oljefondet. Og fondet må jobbe hardt for å klare målene, stuper verdens børser følger fondet og det blir mindre til utbetaling av daglig drift av A/S Norge.

Jeg er bekymret, allerede nå merker innkassoselskaper at folk sliter med strømregningene sine og det til tross for at det er bare noen få måneder med høy pris. Økning i rente og økt matpriser er noe de fleste ikke kommer unna så det vil man føle på kroppen.

Skulle bare ønske vi hadde politikkere som var tydelig og synlig, regjeringen vi har nå er jo helt merkelig stille.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke Vedums virkelighetsbeskrivelse i det hele tatt. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dn8vyA/vedum-vil-holde-igjen-paa-oljepengebruken-for-aa-unngaa-raskere-renteoppgang?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Det går veldig bra med norsk økonomi? Økonomi i sterk oppgang?

Hvilken verden lever han i? Iallefall ikke vanlig folk sin verden.

Bare fordi det går kjempebra med statens inntjening på avgifter, skatter og eksport av strøm og olje, betyr ikke det at det går bra med nordmenns økonomi. Staten har det strålende, men folk og næringsliv sliter big time.

Det går kjempedårlig med norsk økonomi (dvs folks økonomi og næringslivet), men det er vanskelig å se fra pendlerleilighetene og luksusbilene.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men håper inderlig at dere som stemte Ap og Sp innser tabben nå.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SnowBells
Drizzt skrev (43 minutter siden):

Jeg kjøper ikke Vedums virkelighetsbeskrivelse i det hele tatt. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dn8vyA/vedum-vil-holde-igjen-paa-oljepengebruken-for-aa-unngaa-raskere-renteoppgang?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Det går veldig bra med norsk økonomi? Økonomi i sterk oppgang?

Hvilken verden lever han i? Iallefall ikke vanlig folk sin verden.

Bare fordi det går kjempebra med statens inntjening på avgifter, skatter og eksport av strøm og olje, betyr ikke det at det går bra med nordmenns økonomi. Staten har det strålende, men folk og næringsliv sliter big time.

Det går kjempedårlig med norsk økonomi (dvs folks økonomi og næringslivet), men det er vanskelig å se fra pendlerleilighetene og luksusbilene.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men håper inderlig at dere som stemte Ap og Sp innser tabben nå.

Jeg har forstått det slik at Norge AS går så det griner, som i at oljefondet vokser pga at Norge håver inn på olje og gass (gudskjelov), men at folk flest blir fattigere pga enorme prisøkninger pga kraftkrise, krig og klimaendringer. Når Norge går så det griner pga salg av fossile verdier, så øker visstnok inflasjonen, noe som gjør at rentene må økes for å unngå at den norske kronen blir altfor svak. 

Endret av SnowBells
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnowBells skrev (8 minutter siden):

Jeg har forstått det slik at Norge AS går så det griner, som i at oljefondet vokser pga at Norge håver inn på olje og gass (gudskjelov), men at folk flest blir fattigere pga enorme prisøkninger pga kraftkrise, krig og klimaendringer. Når Norge går så det griner pga salg av fossile verdier, så øker visstnok inflasjonen, noe som gjør at rentene må økes for å unngå at den norske kronen blir altfor svak. 

Og det betyr at folk blir enda fattigere så staten kan bli enda rikere. Staten vs folket er visst den nye mottoen. Det er staten sin tur nå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/13/2022 at 9:27 AM, matsats said:

Vil støtten til Ukraina fortsatt være høy når folks kjøpekraft svekkes så mye?

Hva slags støtte er det du mener her? Statens økonimiske støtte til Ukraina, og villighet til å ta imot flyktinger? Eller privatpersoners moralske eller økonimiske støtte til Ukraina?

Personlig så vil jeg jo absolutt ikke at prisen for matvarer skal doble seg, men det betyr ikke at Ukraina mister min støtte fordet. Jeg skjønner ikke hvorfor de to skal ha en sammenheng, om det er det du mener her. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SnowBells
Drizzt skrev (1 time siden):

Og det betyr at folk blir enda fattigere så staten kan bli enda rikere. Staten vs folket er visst den nye mottoen. Det er staten sin tur nå.

Ja det er jo veldig dumt. Samtidig så kan man ikke klandre den nye regjeringen for alt, det var vel den forrige regjeringen som tilrettela og gjennomførte byggingen  av North Sea strømkabelen mellom England og Norge f eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Boligprisene skal opp opp og opp  2 % rente? 4% rente ? 40 kr for bensin, 10-20% dyrere mat, ingen bekymring 😂. Jeg ønsker gjerne å låne 6 millioner til 21 kvm med slike fundamentalt "positive faktorer ". Det kan jo ikke gå bra i lengden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (På 13.3.2022 den 11.18):

Hva med de som sliter fra før? Ikke alle som klarer denne økningen. Hva med de eldre? 

De eldre er som gruppe de rikeste i landet. De gå som er minstepensjonister uten oppsparte midler er det synd på. Ellers er det mange grupper man skal bekymre seg for før de eldre

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/14/2022 at 12:30 PM, Frauken said:

Hva slags støtte er det du mener her? Statens økonimiske støtte til Ukraina, og villighet til å ta imot flyktinger? Eller privatpersoners moralske eller økonimiske støtte til Ukraina?

Personlig så vil jeg jo absolutt ikke at prisen for matvarer skal doble seg, men det betyr ikke at Ukraina mister min støtte fordet. Jeg skjønner ikke hvorfor de to skal ha en sammenheng, om det er det du mener her. 

Det er diskutabelt om det er støtte av den Ukrainske befolkningen  Norge driver med.

Om prisene blir ekstremt høye over lengre tid vil dette gjøre store innhugg i folks lommebok, da vil vi nok se falmende solidaritet og flere spørsmål om vi gjør rett i å bidra til at krigen drar ut. Det er selvsagt ikke bra når det går utover Ukrainere, personlig ønsker jeg alle som trenger beskyttelse velkommen, men å stille noen grunnleggende spørsmål om vår rolle i krigen er sunt. 

Holder ikke pusten..

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan svare meg på hvorfor det var historiske høye strømpriser før krigen startet, og hvorfor det var spådd bensin- og dieselpriser opp mot 25 kr literen lenge før krigen startet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (11 minutter siden):

Er det noen som kan svare meg på hvorfor det var historiske høye strømpriser før krigen startet, og hvorfor det var spådd bensin- og dieselpriser opp mot 25 kr literen lenge før krigen startet?

Insideinfo. Russland holdt også igjen krigen til OL var over. Ingenting som skjer i verden er tilfeldig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SnowBells
Tutte skrev (38 minutter siden):

Klimaforandringer. Lite regn, snøfattige vintere og tørre og varme sommere. Det skapes ikke kraft av tomme vannmagasiner og vindstille landskap. Flere atomkraftverk har også blitt lagt ned som et ledd i det å bremse klimaendringene, noe som gir enda større mangel på kraft. Den nye North Sea Strømkabelen mellom England og Norge som den forrige regjeringen  tilrettela for, er jo også med på å frakte arvesølvet vårt rett ut av landet. Norge AS går så det griner mens Støres og Vedums "folk flest" bare griner 🤷‍♀️

Endret av SnowBells
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unpopular opinion: Jeg håper på kraftig renteøkning for å være ærlig, kjøpefesten har vart lenge nok. Inflasjonen kommer til å eksplodere de neste årene hvis ikke.

Synd for de som har lånt beløp de egentlig ikke kan betjene, men det er ikke samfunnets ansvar å fø andres dårlige valg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnowBells skrev (4 minutter siden):

Klimaforandringer. Lite regn, snøfattige vintere og tørre og varme sommere. Det skapes ikke kraft av tomme vannmagasiner og vindstille landskap. Flere atomkraftverk har også blitt lagt ned som et ledd i det å bremse klimaendringene, noe som gir enda større mangel på kraft. Den nye North Sea Strømkabelen mellom England og Norge som den forrige regjeringen  tilrettela for, er jo også med på å frakte arvesølvet vårt rett ut av landet. Norge AS går så det griner mens Støres og Vedums "folk flest" bare griner 🤷‍♀️

Det er greit nok, men reagerer på at strømprisene skulle bli historisk høye av den grunn. Ikke første gang vi har sett slike værforandringer, og det har vært langt i fra vindstille. Og hva med drivstoffpriser som var spådd høye for mange mnd siden. Nå hører vi bare at det er krigen som er årsaken til alle prisøkningene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Drizzt skrev (På 14.3.2022 den 0.05):

Du vet at staten ikke er sykepleiere, politi, forsvar, lærere, brannmenn, leger, pensjonister, osv når også de lider økonomisk så staten skal berike seg med flere milliarder per måned i diverse avgifter?

Staten skal berike seg ja. Det høres ikke ut som du har noen god definisjon på hva "staten" er.? Du veit at staten vanligvis må holde igjen pengebruken når inflasjonen går opp? De som sliter må få kompensasjon selvfølgelig.. Men at en ellers velstående familie får store kompensasjonsordninger levert av staten vil ha enda stor betydning på inflasjonen, og på sikt din økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (1 time siden):

Staten skal berike seg ja. Det høres ikke ut som du har noen god definisjon på hva "staten" er.? Du veit at staten vanligvis må holde igjen pengebruken når inflasjonen går opp? De som sliter må få kompensasjon selvfølgelig.. Men at en ellers velstående familie får store kompensasjonsordninger levert av staten vil ha enda stor betydning på inflasjonen, og på sikt din økonomi.

Jeg har en veldig god definisjon på hva staten er:

En stat er et sett institusjoner som innehar autoritet til å lage regler som styrer folket i ett eller flere samfunn og har indre og ytre suverenitet over et bestemt territorium.

Fra jusleksikon.no

Ikke et ord om sykepleiere, lærere, brannmenn, leger, pensjonister eller folk generelt.

Hvis du tror staten er folket som bor i den, så tar du grundig feil.

Staten trenger ikke holde igjen pengebruken - bare kutte på sine urimelige inntekter som går på bekostning av befolkningen. Rikere stat og fattigere befolkning er en dårlig kombinasjon. At regjeringen flår folket først med strøm, så med bensin, så med renter, så med andre skatter og avgifter og til slutt med økende matpriser er et tegn på at staten, som regjeringen representerer, har snudd ryggen til folket.

Det skal ikke mye til å destabilisere staten - bare at mange nok i middelklassen blir mye fattigere.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (5 minutter siden):

Jeg har en veldig god definisjon på hva staten er:

En stat er et sett institusjoner som innehar autoritet til å lage regler som styrer folket i ett eller flere samfunn og har indre og ytre suverenitet over et bestemt territorium.

Fra jusleksikon.no

Ikke et ord om sykepleiere, lærere, brannmenn, leger, pensjonister eller folk generelt.

Hvis du tror staten er folket som bor i den, så tar du grundig feil.

Staten trenger ikke holde igjen pengebruken - bare kutte på sine urimelige inntekter som går på bekostning av befolkningen. Rikere stat og fattigere befolkning er en dårlig kombinasjon. At regjeringen flår folket først med strøm, så med bensin, så med renter, så med andre skatter og avgifter og til slutt med økende matpriser er et tegn på at staten, som regjeringen representerer, har snudd ryggen til folket.

Det skal ikke mye til å destabilisere staten - bare at mange nok i middelklassen blir mye fattigere.

Har hørt at vis folket ikke har råd til middag 4 dager på rad så er vi farlig nærme revolusjon. 

Enig, det er forskjell på å betale ut støtte fra pensjonsfondet, altså å bruke penger, og gjøre noe med inntektssiden, på samme måte som mange andre land har gjort, kommer umiddelbart på Sverige og Polen, de har kuttet avgifter på mange basisvarer, som mat, strøm og drivstoff, da vil staten heller ikke bruke penger? 

I motsetning til deg, så er ikke jeg i mot at staten tjener penger, så lenge disse kommer oss borgere til gode, altså en såkalt velferdsstat, før de blir sløst bort på grønne skifter og tvilsomme statsledere fra nasjoner vi ikke liker å sammenligne oss med. Det siste tror jeg egentlig vi er enige i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName

Kan klare doble matvarepriser, men det er klart det kommer til å gå utover hvor mye jeg får spart, og endel tull jeg dessverre bruker penger på. Og det blir definitivt ikke noen impulsive utenlandsreiser eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...