Gå til innhold

Starstrucked - hvorfor tror så mange at det staves slik?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser at nordmenn nesten utelukkende skriver starstruckED. Hvor kommer denne misforståelsen fra? Strucked er jo ikke en gang et ord, så jeg lurer oppriktig hvor denne endingen kommer fra. 

Anonymkode: 08e81...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De tror det er et svakt verb. 

Anonymkode: b348c...934

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er litt samme grunnen som for «djises», som faktisk skal skrives som «Jesus». 

Anonymkode: 5826a...705

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi de aller fleste nordmenn er ikke så flinke i Engelsk som det de tror... 

Anonymkode: 46844...b55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser at nordmenn nesten utelukkende skriver starstruckED

Dette er fake news. Ordet, i alle mulige varianter, er nesten ikke i bruk. Det er derimot mange andre ord.

Jeg nevner - ganske elegant - noen av de mest brukte: du, er, nok, litt, for, dum, til, å, påpeke, feil, hos, andre, men, ser, det, åpenbart, ikke, selv.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser at nordmenn nesten utelukkende skriver starstruckED. Hvor kommer denne misforståelsen fra? Strucked er jo ikke en gang et ord, så jeg lurer oppriktig hvor denne endingen kommer fra. 

Jeg har også bemerket meg det. 

Jeg vil tippe det er fordi mange tror det skal bøyes som et svakt verb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En litt rar fornorsking av ordet, på lik linje med utallige andre engelske ord vi har tatt i bruk i språket vårt.

Anonymkode: 60c8c...8d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror det er litt samme grunnen som for «djises», som faktisk skal skrives som «Jesus». 

Synes ikke dette er helt sammenlignbart. Djises ser jeg på som en fornorsking av et slanguttrykk. Tror alle er klar over hvor det egentlig kommer fra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke sammenlignbart i det hele tatt.

Svar #2 i tråden er korrekt.

Anonymkode: 7c50e...63f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"Djises" er forøvrig slang.

Djises ser ut som noen som ikke forstår at det faktisk er ordet Jesus de prøver å etterligne. Djises trigger meg skikkelig, det er bare så feil! 😤

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A-hunter skrev (5 minutter siden):

Dette er fake news. Ordet, i alle mulige varianter, er nesten ikke i bruk. Det er derimot mange andre ord.

Jeg nevner - ganske elegant - noen av de mest brukte: du, er, nok, litt, for, dum, til, å, påpeke, feil, hos, andre, men, ser, det, åpenbart, ikke, selv.

Poenget med denne tråden var ikke å påpeke feil hos andre, men å forstå hvor denne misforståelsen kommer fra. Og det fikk jeg jo også raskt svar på, av andre som er bedre i grammatikk enn meg. Det gir mening av at mange tror struck er et svakt verb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Engelsk er ikke et veldig regelfølgende språk. Det er omtrent mer unntak enn regler, og uttale er like ille der man nesten må kjenne ordet fra før for å vite hvordan det uttales. Hvis man vet at det heter f.eks "struck by lightning" så forstår man også starstruck, men hvis ikke er det ikke unaturlig å forvente en bøyningsform av ordet. Det heter som kjent "fucked" for å ta et ord som likner. Men kult å føle seg bedre enn andre da. 

Anonymkode: bd6a7...aea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi de aller fleste nordmenn er ikke så flinke i Engelsk som det de tror... 

Uenig, de fleste nordmenn er veldig gode i engelsk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det står også feil i urban dictionary

Anonymkode: 59ada...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Engelsk er ikke et veldig regelfølgende språk. Det er omtrent mer unntak enn regler, og uttale er like ille der man nesten må kjenne ordet fra før for å vite hvordan det uttales. Hvis man vet at det heter f.eks "struck by lightning" så forstår man også starstruck, men hvis ikke er det ikke unaturlig å forvente en bøyningsform av ordet. Det heter som kjent "fucked" for å ta et ord som likner. Men kult å føle seg bedre enn andre da. 

Anonymkode: bd6a7...aea

Jeg skjønner at denne tråden kom helt feil ut. Jeg føler meg på ingen måte bedre enn andre. Det var en oppriktig undring. Veldig god sammenligning med ordet fucked forresten, det gir absolutt mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Djises ser ut som noen som ikke forstår at det faktisk er ordet Jesus de prøver å etterligne. Djises trigger meg skikkelig, det er bare så feil! 😤

Det er bare folk som synes det er morsomt å uttale ordet på engelsk, skrevet med det norske alfabetet. Kan aldri tenke meg noen som bruker det ordet uten å vite det. Synes ikke det er så føkkd øpp.

Anonymkode: bf0e7...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke god i engelsk, og dette er litt utenfor tema, men er ikke "starstruck" også feil?

Skal det ikke særskrives som "star struck"?

Anonymkode: e7cdd...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har sett noen skrive det ordet før, derfor vet jeg ikke hvordan folk skriver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...