Gjest care Skrevet 15. oktober 2002 #1 Skrevet 15. oktober 2002 Hjelp Hann katten min har vært så rar. Han har verken spist eller drukket i går. Prøver å gi han vann og mat, til og med fisk som er det beste han vet, men han vil ikke ha. Er det for tidlig av meg å springe til vetrinøren? Er det normalt at katter har slike dager, da de verken spiser eller drikker? Er det noen her som har kunnskap om dette. :cry:
Mailin Skrevet 15. oktober 2002 #2 Skrevet 15. oktober 2002 Eg er ikkje ekspert, men ville uansett ringt til dyrlegen og spurt først!! Lukke til, håpar det går bra!
nirvana Skrevet 15. oktober 2002 #3 Skrevet 15. oktober 2002 Ta han med til dyrlegen, du. Det er veldig viktig at katter får i seg nok væske! En tommelfingerregel er: om du er i tvil, så kontakt dyrlege
Gjest Kinga Skrevet 15. oktober 2002 #4 Skrevet 15. oktober 2002 Går katter lengre enn et døgn uten mat, blir de dårlige om de ikke allerede er det. En katt er ikke en hund som kan klare seg i lengre tid uten mat. Oppsøk veterinær; du er aldri for tidlig ute om du er bekymret for katten din. Lykke til med pus, håper det ordner seg.
Karina Skrevet 15. oktober 2002 #5 Skrevet 15. oktober 2002 Hei! ta temperaturen på katten. Den skal være mellom 38 og 39 grader. Er den mye høyere har den feber og trenger antibiotika. Det er veldig vanlig med bittsår på katt og det blir nesten alltid infeksjon i de. Har du en kastrert hannkatt kan det også være urinstein/slimpropper som har satt seg fast slik at den ikke får tisse. Da blir de ofte slappe og mister matlysten. Er dette tilfelle trenger den veterinærhjelp så fort som mulig. Uansett ville jeg kontaktet en veterinær for å få den sjekket! Hilsen en veterinær :-)
Gjest care Skrevet 15. oktober 2002 #6 Skrevet 15. oktober 2002 Tusen takk for svar fra dere alle. Jeg har prøvd å leke litt med han for å se om han er i "form". Han vil leke og er aktiv. Han har også vært en liten tur ute, men jeg vet ikke om han har tisset. Jeg håper det. Han har spist noen få biter med tørrfor og drukket bare pittelite grann vann. Han ligger nå i senga. Jeg har desverre ikke tempetur måler, vet heller ikke hvordan jeg måler den?? Skal se det ann til i kveld, siden han ikke er så slapp nå. :blunke:
Gjest Astra unplugged Skrevet 15. oktober 2002 #7 Skrevet 15. oktober 2002 Ta en tur på apoteket, og kjøp et termometer. Tempen tas i endetarmen. Det er viktig at du får føleren godt inn, men ikke for langt inn - det gjør vondt! Det enkleste er å få hjelp, slik at den ene holder katta, mens den andre tar tempen. For å lettere få termometeret inn kan du føre på steril vaselin eller glidemiddel, som du også får på apoteket. Jeg anbefaler en tur til veterinæren hvis tempen er over 39 eller at tilstanden vedvarer i flere dager. Lykke til!
Gjest care Skrevet 15. oktober 2002 #8 Skrevet 15. oktober 2002 Er det en spesiell temperaturmåler for katter? Hvis katten ikke har temp, kan den fremdeles ha en slik slimpropp eller urinstein? :oops: Uvitenede care
Karina Skrevet 15. oktober 2002 #9 Skrevet 15. oktober 2002 Vanlig termometer er helt fint. Og oftest så har de kattene med urinstein normal temperatur, bortsett fra hvis de er skikkelig dårlige og har symptomer på urinforgiftning. Da kan temperaturen være lavere enn normalt.
Gjest Kinga Skrevet 15. oktober 2002 #10 Skrevet 15. oktober 2002 Fortell hvordan det går med pus da, Care! Når katter ikke spiser kan det skyldes en hel rekke forskjellige sykdomstilstander, smerte, stress eller medisinbruk. Utifra det du har forklart her, er det vanskelig å si hva nedsatt/ingen appetitt kan komme av. Har du kanskje merket andre forandringer hos katten din? I tillegg til det som allerede er nevnt her, er tannsten og betent tannkjøtt en vanlig årsak til at katten ikke spiser. Har du kikket på tennene hans? Har du avskrevet årsaker som allerede er nevnt her, er det imidlertid ingen grunn til å slå seg til ro, da det er så utrolig mye forskjellig som kan påvirke appetitten. Kreft, immunsviktsykdommer for å nevne alvorlige ting; luftveisinfeksjoner, svikt i hormonproduksjon med mer for å nevne annet - listen er omtrent uendelig. Siden katter har forholdsvis kort fordøyelseskanal og relativt små energireserver (samenliknet med for eksempel en stor hund), trenger de å få i seg vann og næring ofte (katter liker jo å spise mange mindre måltider for dagen). Som jeg skrev tidligere; etter et døgn uten næringstilførsel begynner en katt å bli dårlig. Er katten syk i utgangspunktet, vil en nedsatt/ingen appetitt dermed forverre tilstanden som oftest. Jo før katten får hjelp, jo bedre med andre ord. Det er definitivt bedre å gå til veterinær en gang for mye - for å få vite at alt er i orden; enn å gå en gang for lite, og få hjelp for sent. Klemmer fra (også bekymret - *håper han spiser mye nå og alt er i orden*) Vibeke
Gjest care Skrevet 15. oktober 2002 #11 Skrevet 15. oktober 2002 Hei Vibeke. Han er ute nå,men har verken spist eller drukket noe. Har vært på dyrebutikk og kjøpt mye god mat, men han vil ikke ha noe. Jeg har snakket med vetrinæren i kveld og han mente at det ikke var akutt siden han er ute. Men jeg skal dra med han i morgen. Det som bekymrer meg er at han er kastrert, tenker litt på dette med nyresten. Jeg har kikka i munnen hans, men ser ingen forandringer. Men det kan kanskje se ut som han ikke klarer å tygge så godt. Vel, er bekymra for snuppen min. Skal ta godt vare på han og dra med han til Vetrenærhøyskolen i morge. Håper det ikke er noe alvorlig. Han er mitt substitutt, siden jeg ikke har barn. :blunke:
Mailin Skrevet 16. oktober 2002 #12 Skrevet 16. oktober 2002 Know what you mean, Care! Mamma til Arne Katt, 3-5 år (adoptert av Omplasseringen)
Gjest Kinga Skrevet 16. oktober 2002 #13 Skrevet 16. oktober 2002 Hvordan gikk det i dag, Care? Klem fra Vibeke
Gjest care Skrevet 16. oktober 2002 #14 Skrevet 16. oktober 2002 Mikkel ligger nå på badgulvet, helt utslått. Legen avkreftet at det var nyrestein. Men sa han hadde hoven skjoldbukskjertel. Han tok blodprøver som jeg får svar på fredag. Er det noen som vet hvor lenge en bedøvelse holder seg i kroppen? Han har ligget livløs nå i 3 timer, og legen sa den skulle virke i 2 timer. Begynner å bli bekymret for det nå. Takk for omtanken Vibeke :blunke:
Gjest Kinga Skrevet 16. oktober 2002 #15 Skrevet 16. oktober 2002 Virkning av bedøvelse er individuelt fra katt til katt og også knyttet til hvilket middel som er brukt (2 timer er vel gjennomsnittlig eller minimum for det som har vært brukt nå) . Puster han jevnt (som han pleier når han sover) og er slimhinnene hans fine rosa, har han bare godt av å få sove og mor behøver ikke bekymre seg så altfor mye. Bare klappe på og kose litt med han innimellom mens han sover ;-) Han vil nok være påvirket av bedøvelsen mer eller mindre i nesten et døgn framover, selv når han etterhvert våkner. Fortell om resultatet på prøvene på fredag, da! Klemmer fra Vibeke
Gjest Lottemor Skrevet 16. oktober 2002 #16 Skrevet 16. oktober 2002 huff så dumt at katte pusen din ikke er helt bra.....vet ikke hva jeg hadde gjort om det var vår lille Frida som hadde blitt syk.... De blir jom barna våre.... Trøster deg og håper at det grå bra med pusen..... klemmer fra
Gjest care Skrevet 16. oktober 2002 #17 Skrevet 16. oktober 2002 Takk for all omtanke og klemmer. Pusler og styker rundt han med gjevne mellomrom. Takk for tips og informasjon. Skal fortelle på fredag hvordan det har gått. :blunke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå