AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Det kan både være sånn som vedkommende er og kultur. Det betyr ikke at det er vanlig at filippinere gjør det. Men mange av dem er arbeidsomme og liker å gjøre ting for andre. Det vil sikkert roe seg ned etterhvert. (Jeg har en mor fra Filippinene) Anonymkode: 5e73a...cc2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 Det er sikkert i denne vedkommendes væremåte og personlighet, uansett hvor i verden hun kommer i fra. Og spiller det egentlig noen rolle? Anonymkode: 60627...956
anonymbruker2312 Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 Svært vanlig å være gavmild i ulike kulturer, ser faktisk ikke så mye av det i norsk kultur.. Ellers så kan det være at hun er slik som person, som bare generelt blir veldig glad av å gi noe til andre. Er kjempe koselig å ha en slik en på arbeidsplassen sin ❤️ Men, man må ikke alltid la seg lure. Det finnes mennesker på arbeidsplass som gjør dette kun for å bli likt. Her må man da se på vedkommendes oppførsel og personlighet generelt, sett bort i fra gavmildheten. Jeg jobber selv på en arbeidsplass hvor jeg har en kollega som har en forferdelig dårlig oppførsel. Det er ikke noe hun gjør direkte frekt, men hun er til de grader maktsyk, vil bli likt av alle men samtidig er den som setter andre kolleger under bussen og skaper konflikter selv, er ekstremt sjalu og hater når andre gjør det bedre osv osv. Denne kollegaen bruker også å gi snacks eller mat til oss, i ny og ne, kun for at hun skal bli mer likt. Hun er helt ekstremt flink til å manipulere (altså - flink til å manipulere de som lar seg bli manipulert). Høylytt og tror hun er bedre enn andre, har ingen form for skam eller empati. Man klarer som regel å merke om vedkommende gjør slike tjenester rett fra hjertet eller om de har en baktanke med det. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 anonymbruker2312 skrev (9 minutter siden): Svært vanlig å være gavmild i ulike kulturer, ser faktisk ikke så mye av det i norsk kultur.. Ellers så kan det være at hun er slik som person, som bare generelt blir veldig glad av å gi noe til andre. Er kjempe koselig å ha en slik en på arbeidsplassen sin ❤️ Men, man må ikke alltid la seg lure. Det finnes mennesker på arbeidsplass som gjør dette kun for å bli likt. Her må man da se på vedkommendes oppførsel og personlighet generelt, sett bort i fra gavmildheten. Jeg jobber selv på en arbeidsplass hvor jeg har en kollega som har en forferdelig dårlig oppførsel. Det er ikke noe hun gjør direkte frekt, men hun er til de grader maktsyk, vil bli likt av alle men samtidig er den som setter andre kolleger under bussen og skaper konflikter selv, er ekstremt sjalu og hater når andre gjør det bedre osv osv. Denne kollegaen bruker også å gi snacks eller mat til oss, i ny og ne, kun for at hun skal bli mer likt. Hun er helt ekstremt flink til å manipulere (altså - flink til å manipulere de som lar seg bli manipulert). Høylytt og tror hun er bedre enn andre, har ingen form for skam eller empati. Man klarer som regel å merke om vedkommende gjør slike tjenester rett fra hjertet eller om de har en baktanke med det. Jeg trodde mulig det lå i deres kultur. Jeg har oppdaget sider som ikke er bra. Som baksnakking av andre i plenum. Vedkommende er under opplæring, men snur ryggen til og går om hun som lærer henne opp retter opp i noe hun har gjort. For så å gråte til de som hun er trygg på. Jeg holder meg nøytral. Anonymkode: 8e0b2...37d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg trodde mulig det lå i deres kultur. Jeg har oppdaget sider som ikke er bra. Som baksnakking av andre i plenum. Vedkommende er under opplæring, men snur ryggen til og går om hun som lærer henne opp retter opp i noe hun har gjort. For så å gråte til de som hun er trygg på. Jeg holder meg nøytral. Anonymkode: 8e0b2...37d Så det som står i overskrift og HI, er egentlig en korreks til en fra annen kultur? Ja - det er en annen kultur; de er stort sett åpne og glade i andre individer, og vil gjerne glede med gaver; veldig ofte spiselige, de er utrolig arbeidsomme, inkluderende og har stor empati for andre - kjenner veldig mange personlig. Latsabbkulturen vår vil jeg ikke kommentere - bare poengtere... Anonymkode: 01f96...b68
anonymbruker2312 Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg trodde mulig det lå i deres kultur. Jeg har oppdaget sider som ikke er bra. Som baksnakking av andre i plenum. Vedkommende er under opplæring, men snur ryggen til og går om hun som lærer henne opp retter opp i noe hun har gjort. For så å gråte til de som hun er trygg på. Jeg holder meg nøytral. Anonymkode: 8e0b2...37d Om vedkommende har en slik oppførsel samtidig som hun stadig gir gaver, så er det en baktanke med det hele. Har selv en kollega som alltid baksnakker andre kolleger i plenum, for å så være gavmild og late som hun er bestevenn med de hun stadig baksnakker. Jeg har også opplevd en tidligere kollega som bare var en skikkelig snill person, innvendig og genuint. Aldri var negativ mot noen, alltid positiv og snill, alltid glad og veldig veldig bra person. Denne personen ga også ofte mat og gaver, rent genuint fordi hun brydde seg. Også ser man de som gir gaver og mat, som samtidig har en ufyselig oppførsel. Her ser man en stor forskjell: de gjør det kun for å manipulere. Har før hørt noe med at veien til noens trygghet/for å få noen til å like deg er gjennom magen og gaver. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #8 Skrevet 13. mars 2022 anonymbruker2312 skrev (1 minutt siden): Om vedkommende har en slik oppførsel samtidig som hun stadig gir gaver, så er det en baktanke med det hele. Har selv en kollega som alltid baksnakker andre kolleger i plenum, for å så være gavmild og late som hun er bestevenn med de hun stadig baksnakker. Jeg har også opplevd en tidligere kollega som bare var en skikkelig snill person, innvendig og genuint. Aldri var negativ mot noen, alltid positiv og snill, alltid glad og veldig veldig bra person. Denne personen ga også ofte mat og gaver, rent genuint fordi hun brydde seg. Også ser man de som gir gaver og mat, som samtidig har en ufyselig oppførsel. Her ser man en stor forskjell: de gjør det kun for å manipulere. Har før hørt noe med at veien til noens trygghet/for å få noen til å like deg er gjennom magen og gaver. Hun baksnakket en person som har jobbet hos oss mange år, og som aldri har sagt ett vondt ord om noen. Før dette skjedde virket de som venner. Jeg ser nå at det er store muligheter for at hun nye og jeg blir partnere, liker det ikke. Anonymkode: 8e0b2...37d
anonymbruker2312 Skrevet 13. mars 2022 #9 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun baksnakket en person som har jobbet hos oss mange år, og som aldri har sagt ett vondt ord om noen. Før dette skjedde virket de som venner. Jeg ser nå at det er store muligheter for at hun nye og jeg blir partnere, liker det ikke. Anonymkode: 8e0b2...37d Det er sikkert en konkurrent for henne, hun prøver å drege hun som har jobbet der lenge ned for å sette seg selv høyt oppe. Vært borti slike kolleger ganske ofte, de er helt forferdelige og slue mennesker som jeg virkelig ikke har noe som helst overs til. Om vedkommende virkelig ikke har gjort henne noe som helst, så holder hun på slik kun fordi hun er sjalu og føler seg truet av vedkommende. Det er viktig at i slike situasjoner at du og/eller noen andre setter ned foten og ber henne ikke prate sånn. Når folk skal bøye seg ned og jatte med når hun baksnakker slik, så kommer hun jo selvfølgelig til å fortsette. Få henne til å føle seg teit og umoden i det hun driver å baksnakker, så kommer hun nok til å roe seg ned. Har alltid virkelig mislikt slike personer, som kommer til en arbeidsplass og tror de er noe ved å baksnakke folk som har jobbet der lenge. Enn at de ikke blir flaue og ikke eier skam... Virkelig flaut for det mennesket.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #10 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg trodde mulig det lå i deres kultur. Jeg har oppdaget sider som ikke er bra. Som baksnakking av andre i plenum. Vedkommende er under opplæring, men snur ryggen til og går om hun som lærer henne opp retter opp i noe hun har gjort. For så å gråte til de som hun er trygg på. Jeg holder meg nøytral. Anonymkode: 8e0b2...37d Har ikke noe med kultur å gjøre dette her, det er personlighet. Du kan finne akkurat det samme blant etniske nordmenn Anonymkode: 8cb6c...91e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå