Gå til innhold

Katten min har plutselig blitt lam i bakbeinet! Dyrlegen mente det ikke haster?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på vei til å legge meg nå, når feb ene katten min lager veldig mye stukelyder. Hun drar seg panisk inn på soverommet med bakbeina slepende. Jeg får tak i henne og ser at det høyre bakbeinet har hun helt mistet kontroll over, hun virket lammet, hun kan ikke bevege det. Hun reagerer ikke på at jeg tar på det, «drar» i det (forsiktig!) eller håndterer det. Ingen smertelydet, ingen forsøk på å komme seg unna eller stoppe meg. 
Jeg ringte selvfølgelig rett til dyrlegevakta, men fikk en ganske laber respons. Det var «ehh ja det høres jo rart ut, vet ikke hva det kan være… Vil du komme inn nå, eller i morra tidlig?» Jeg spurte hva hun anbefalte, og fikk en «det pleier vi å la eier bestemme». Jeg sa vi kunne vente til i morra og heller ta kontakt om hun blir verre i løpet av natta. 
Men jeg sitter her nå med pus og er skikkelig rådvill. Jeg ser på det som ganske akutt at en katt får plutselig lammelse? Hun er i tillegg 12 år (som jeg nevnte for dyrlegen). Dyrlegen virket så uinteressert, hun virket mest opptatt av å få sove igjen(jeg vekket henne tydeligvis). Så her sitter jeg med angsten og en lam katt da. Kryss fingrene for meg at dette går bra 😕 ca tre kvarter så langt og ingen endring. 

Anonymkode: 8bf22...f71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

høres ut som menneske leger når jeg kommer på legevakta dette... kanskje du kan ringe en annen dyrelege? 

Anonymkode: 4cc3c...634

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

høres ut som menneske leger når jeg kommer på legevakta dette... kanskje du kan ringe en annen dyrelege? 

Det er kun én dyrlegevakt på fire kommuner her, så da kun den ene dyrlegen som er på jobb. Nærmeste andre er i nabofylket, men jeg har ikke bil og har ikke råd til å ta taxi tre kvarter hver vei natt til søndag! 

Skrevet

Det er vel mest antagelig fordi det ikke nødvendigvis blir sett på som "akutt". Midlertidig lammelse er uansett ikke noe hun får sjekket inngående kl 2 om natten. Det er noe annet på dagtid hvor man kan kalle inn dyrepleier og finne frem røntgenmaskin. Sånne ting.

Du HAR muligheten til å dra inn nå, men det koster også ekstra. Veldig ekstra.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Okei

Men som emmelise sier så er det et valg du som eier tar. Etter min mening fordi dyrlegen bryr seg ikke nødvendigvis om dyret ditt. De har så mange dyr inn og ut hele tiden. Men jeg føler med deg TS. Skjønner at du er i tvil. Kanskje du kan google det? ikke alltid google gir nok info men

AnonymBruker
Skrevet

Uff, så leit ts😢 Jeg hadde nok ikke klart å legge meg å sove i din situasjon, og hadde uten tvil tatt med katten til dyrlegevakta nå i natt. Da får katten fort hjelp og slipper å lide, og du får mer ro når dere er tilbake igjen. Håper det ordner seg❤️

Anonymkode: 44f0e...fdd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være noe nerver i klem. Et ledd som har kommet ut av posisjon også klemmer på noe nerver f.eks ? Jeg har ikke peiling, men jeg selv har opplevd å våkne å verken kjenne eller kunne bevege fingrene eller armen fra skulder og ned. Helt helt død. Jeg trodde jo at jeg hadde mareritt første gangen. Ble så redd! Men den kom tilbake igjen sånn 10 minutter etter...legen sa at det var en nerve. Dette har skjedd flere ganger i ettertid og det er hvis jeg sovner på ryggen. Nå er jeg menneske da, men vi har jo enkelte likheter.. 

Anonymkode: ba05b...6d6

AnonymBruker
Skrevet
Emmelise skrev (31 minutter siden):

Det er vel mest antagelig fordi det ikke nødvendigvis blir sett på som "akutt". Midlertidig lammelse er uansett ikke noe hun får sjekket inngående kl 2 om natten. Det er noe annet på dagtid hvor man kan kalle inn dyrepleier og finne frem røntgenmaskin. Sånne ting.

Du HAR muligheten til å dra inn nå, men det koster også ekstra. Veldig ekstra.

Ja, jeg vet det koster. Og jeg har en sparekonto nettopp til tilfeller som dette, men jeg kan ikke betale taxi med den (kan bare ta ut fra den fire ganger i året og har ikke kort til den). 

Jeg og mannen bytter på å sitte våkne med henne i natt. Har laget rede til henne i sofaen med sånne tissematter til valp og pledd. Hun virker som om hun helst bare vil ligge rolig. Hun er klar i blikket, og maler når hun får kos (men ikke stress-maling, det merker jeg forskjell på). Virker fortsatt ikke brydd med at jeg tar på beinet, så tror ikke hun har smerter heldigvis. Hun slikker på det innimellom bare. 

Skrevet

Håper du oppdaterer med hvordan dette går ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg var veldig rart. Jeg har gått på kurs der vi lærte litt om hva som var akutt, hva som kan vente og hva som bør sjekkes samme dag osv og dette er jo absolutt en akutt sak. 

Det første jeg tenker på når jeg hører lammelse er blodpropp… Blodpropp er ikke noe man skal vente med…

Det kan selvfølgelig være noe som kan vente, som ryggproblemer, nerver i klem, ting som ikke er så farlig men man tar jo ikke sjansen på det når det kan være blodpropp, påkjørsel og ting som faktisk er dødelig. Synd at den veterinæren var på akutt vakt, han hadde jeg aldri gått til ellers. 
Skjønner at du blir usikker når veterinæren sier sånt 😳 En annen risiko med lammelser i bakbena er jo at det blir permanent…

Nå begynner det vell å nærme seg åpningstid da, håper du oppdaterer oss!! Og et lite tips. Gå til den beste/vanlige veterinæren deres og hvis de sier enten at de ikke finner ut av det (press de for flere undersøkelser først og fremst) eller at de anbefaler avlivning, så gå til en annen veterinær for en second opinion på en annen dyreklinikk. Det er SÅ viktig, er mange som får anbefalt avlivning eller de ikke finner ut av diagnoser som andre dyreklinikker har funnet ut av. Vet om en som gikk til 2 dyreklinikker som anbefalte avlivning før den 3dje ville behandle katten, den levde i mange år etter dette (og var ikke smertepåvirket).. 

Lykke til 🤞🏻🤞🏻🤞🏻

Anonymkode: 823b0...c19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en katt

Anonymkode: 5b64c...c08

AnonymBruker
Skrevet

Dersom katten min har det minste, synlige problem, oppsøker jeg selvfølgelig veterinær. Sier veterinær det ikke er prekært, oppsøker jeg en annen. Har ikke selv den problemstillingen siden jeg bruker samme veterinær siden katten ble født. Dyr forteller ikke, og derfor oppsøker jeg hjelp 😊

Anonymkode: 6b3a9...d0f

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er en katt

Anonymkode: 5b64c...c08

For mange er katter et familiemedlem og like viktig som både meg og deg. Selv om man ikke verdsetter katter så mye er det viktig å ta helsen deres på alvor fordi man har ansvaret for et dyr som ikke kan ta vare på seg selv. Katter kjenner smerte med er veldig flink til å skjule det og kan ikke fortelle selv hva som plager de, da må vi ta de med til veterinær slik at de ikke lider unødig. Ja «det er en katt», med følelser og smertesensorer som skal bli tatt vare på. 

Hvis man ikke innser dette har man kanskje dessverre vokst opp uten empati og ikke lært den egenskapen, noe som er veldig synd. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Men du fikk jo valget, og valgte å vente.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke bra ut, og håper du holder oss oppdatert 💙

Man får alltid er valg, for penger vil alltid være et tema. Det koster ekstra å komme inn midt på natta, det koster ekstra med helg, søndag ol. Veterinærer bryr seg, men de har mer enn bare dyret å bry seg om, for eieren er også der, og penger er et tema for dem.

Vetrinærer bryr seg nesten for mye: https://www.nrk.no/osloogviken/veterinaerer-ligger-hoyest-pa-selvmordsstatistikken-_-na-skal-det-forskes-pa-hvorfor-1.15277696

Anonymkode: 5f045...f2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For mange er katter et familiemedlem og like viktig som både meg og deg. Selv om man ikke verdsetter katter så mye er det viktig å ta helsen deres på alvor fordi man har ansvaret for et dyr som ikke kan ta vare på seg selv. Katter kjenner smerte med er veldig flink til å skjule det og kan ikke fortelle selv hva som plager de, da må vi ta de med til veterinær slik at de ikke lider unødig. Ja «det er en katt», med følelser og smertesensorer som skal bli tatt vare på. 

Hvis man ikke innser dette har man kanskje dessverre vokst opp uten empati og ikke lært den egenskapen, noe som er veldig synd. 

Smil og humor. Har katt selv, som jeg er glad i. Ikke ta alt så høytidelig. 😊

Anonymkode: 75c24...c05

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
  • Hjerte 1
Skrevet

Ryddet for tulleinnlegg og siteringer av slettede innlegg. - Rhodiola, mod.

• Nyttig 1
Gjest hellokitty
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette synes jeg var veldig rart. Jeg har gått på kurs der vi lærte litt om hva som var akutt, hva som kan vente og hva som bør sjekkes samme dag osv og dette er jo absolutt en akutt sak. 

Det første jeg tenker på når jeg hører lammelse er blodpropp… Blodpropp er ikke noe man skal vente med…

Det kan selvfølgelig være noe som kan vente, som ryggproblemer, nerver i klem, ting som ikke er så farlig men man tar jo ikke sjansen på det når det kan være blodpropp, påkjørsel og ting som faktisk er dødelig. Synd at den veterinæren var på akutt vakt, han hadde jeg aldri gått til ellers. 
Skjønner at du blir usikker når veterinæren sier sånt 😳 En annen risiko med lammelser i bakbena er jo at det blir permanent…

Nå begynner det vell å nærme seg åpningstid da, håper du oppdaterer oss!! Og et lite tips. Gå til den beste/vanlige veterinæren deres og hvis de sier enten at de ikke finner ut av det (press de for flere undersøkelser først og fremst) eller at de anbefaler avlivning, så gå til en annen veterinær for en second opinion på en annen dyreklinikk. Det er SÅ viktig, er mange som får anbefalt avlivning eller de ikke finner ut av diagnoser som andre dyreklinikker har funnet ut av. Vet om en som gikk til 2 dyreklinikker som anbefalte avlivning før den 3dje ville behandle katten, den levde i mange år etter dette (og var ikke smertepåvirket).. 

Lykke til 🤞🏻🤞🏻🤞🏻

Hadde det vært blodpropp hadde katten nok hatt sterke smerter. Det var det dyrlegen sa til meg når jeg har vært med min til kontroll for hjertefeil. Hun gikk på medisiner for hjertefeil og var utsatt for blodpropp. Så, så lenge katten ikke har smerter er det nok ikke det. Det var også det første jeg tenkte når jeg leste lammelse i bakbeina.

TS: Det du hvertfall bør gjøre er å sende en klage på dyrlegen. Det går virkelig ikke an å svare på den måten h*n gjorde. Vetrinæren har vakt og skal faktisk håndtere slike problemer på en god måte. Og slik h*n gjorde dette er IKKE riktig måte å svare en dyreeier på.

AnonymBruker
Skrevet
hellokitty skrev (2 timer siden):

Hadde det vært blodpropp hadde katten nok hatt sterke smerter. Det var det dyrlegen sa til meg når jeg har vært med min til kontroll for hjertefeil. Hun gikk på medisiner for hjertefeil og var utsatt for blodpropp. Så, så lenge katten ikke har smerter er det nok ikke det. Det var også det første jeg tenkte når jeg leste lammelse i bakbeina.

TS: Det du hvertfall bør gjøre er å sende en klage på dyrlegen. Det går virkelig ikke an å svare på den måten h*n gjorde. Vetrinæren har vakt og skal faktisk håndtere slike problemer på en god måte. Og slik h*n gjorde dette er IKKE riktig måte å svare en dyreeier på.

Håper det ikke var det ja! Men det er jo ikke sikkert katten viser smertene. Eller at TS vet å lese hvilke tegn katten viser. Og hun sa jo at katten lagde litt lyder og virket som han var i panikk, det kaan jo være smerter. Men du har sikkert rett🤞🏻

Gjest Chroma
Skrevet

Håper det går bra med pusen din. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...