Gå til innhold

Til dere med ungdommer med adhd el Asperger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren vår (15 år) har blitt henvist til utredning. Hun holder alt inne ute og på skolen og tar all frustrasjon ut over familien når hun kommer hjem. Vi mistenker adhd eller Asperger. For dere som har vært gjennom det samme, hvilke symptomer hadde deres tenåring? 

Anonymkode: 70371...56a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jo, men kan være at en ikke vil skrive  om det her. På generelt grunnlag så er det mer vanlig at adhd blir mer utfordrende/merkbar når jenter kommer i puberteten.

Sånn var det hos oss. Ingen barn er like, og to som har adhd kan være helt ulike med ulike utfordringer. Det er også stor forskjell på gutter og jenter. 

Kort fortalt så bruker de mye energi på å fungere på skolen, og er innmari slitne når de kommer hjem, da er det som regel hjemmet som får konfliktene.

Familierelasjoner er veldig vanskelig for barn med adhd, da de fort kan bli opplevd som "slem" eller ha en "slem" oppførsel, noe de overhode ikke er, de trenger bare å bli forstått på deres premisser. 

Først av alt, ikke sett diagnose på barnet ditt før spesialister har utredet henne. 

Lykke til.

Anonymkode: 046b0...f40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lillesøstern min er en sånn veldig snill og pliktoppfyllende person ute, og holder alt inni seg. 

Med en gang hun kommer hjem kommer alt ut. Da hyler og skriker hun og er veldig sint og frustrert. 

Vi lurer på om det er asperger og/eller adhd. Man kan ha begge, eller andre tilleggsvansker som angst, depresjon, tvangstanker, ocd, spiseforstyrrelse, rusproblemer osv. 

Anonymkode: c6ab7...3d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datteren vår (15 år) har blitt henvist til utredning. Hun holder alt inne ute og på skolen og tar all frustrasjon ut over familien når hun kommer hjem. Vi mistenker adhd eller Asperger. For dere som har vært gjennom det samme, hvilke symptomer hadde deres tenåring? 

Dette har du skrevet om før.

Anonymkode: 811b2...4b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå fikk datteren min diagnosene som 8 åring, så det blir en helt annen situasjon. Hun har fått faste rammer og forutsigbarhet fra hun var liten. Noe som har redusert stress. 
Min er nå 18 år, går på vanlig videregående, får toppkarakterer og det går veldig bra.

Det viktigste du kan gjøre er å redusere stresset til datteren din. Du må også tenke på at hun ligger 3-4 år bak jevngamle modenhetsmessig. Du må gjøre ting for henne som du ikke gjør for en vanlig 15 åring. Jo mer du klarer å redusere stress, jo bedre vil hun klare seg. 

Jeg gjør feks ting som å hjelpe til om morgenen, kjøre og hente på skolen, hjelpe med lekser, gjør hver dag mest mulig lik. 

Anonymkode: ccb80...b3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var datteren deres ulik andre barn i oppveksten? ADHD utredningen vil legge stor vekt på nettopp det. Aspergers vil også ofte vises tidlig hos barn, men det er ikke like uttalt som autisme så dersom dere ikke visste hva dere skulle se etter, så er det forståelig at det ikke ble fanget opp. Men det er mange som mistenker ADHD og aspergers når tenåringene deres begynner å slite, uten at de hadde noen form for vansker i oppveksten. Depresjon, angst og andre psykiske lidelser kan ofte gi liknende symptomer som ADHD og aspergers. Datteren min ble mistenkt for å ha aspergers når hun var innlagt på sengepost, men hun gikk igjennom en utredning og fikk det avkreftet. Hun oppførte seg bare slik når hun var deprimert. Hun hadde dog ADHD, men når jeg tenker tilbake på hvordan hun var i barndommen så gir dette total mening for min del. Det ble ikke fanget opp fordi når vi (jeg, lærere, samfunnet generelt) tenker på ADHD så tenker vi på slik det vises hos gutter, som ofte er langt annerledes enn hvordan det vises hos jenter. Hun var/er impulsiv (ble for eksempel tatt for butikkstjeling i ung alder, skulket skole, kom i konflikter), hyperaktiv i form av mye snakking, dagdrømte veldig mye og hadde veldig intense følelser (selvskadet allerede i barneskole alder, uten at det var noe alvorlig galt). ADHDen var også en god forklaring på hvorfor hun begynte å slite psykisk. Det er ikke unormalt for mennesker med ADHD å ha tilleggslidelser. 

Du sier hun har blitt henvist til utredning, men går hun til samtaler i mellomtiden? BUP, helsesøster? Det høres ikke ut som hun har det godt. 

Anonymkode: 291e0...56b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var datteren deres ulik andre barn i oppveksten? ADHD utredningen vil legge stor vekt på nettopp det. Aspergers vil også ofte vises tidlig hos barn, men det er ikke like uttalt som autisme så dersom dere ikke visste hva dere skulle se etter, så er det forståelig at det ikke ble fanget opp. Men det er mange som mistenker ADHD og aspergers når tenåringene deres begynner å slite, uten at de hadde noen form for vansker i oppveksten. Depresjon, angst og andre psykiske lidelser kan ofte gi liknende symptomer som ADHD og aspergers. Datteren min ble mistenkt for å ha aspergers når hun var innlagt på sengepost, men hun gikk igjennom en utredning og fikk det avkreftet. Hun oppførte seg bare slik når hun var deprimert. Hun hadde dog ADHD, men når jeg tenker tilbake på hvordan hun var i barndommen så gir dette total mening for min del. Det ble ikke fanget opp fordi når vi (jeg, lærere, samfunnet generelt) tenker på ADHD så tenker vi på slik det vises hos gutter, som ofte er langt annerledes enn hvordan det vises hos jenter. Hun var/er impulsiv (ble for eksempel tatt for butikkstjeling i ung alder, skulket skole, kom i konflikter), hyperaktiv i form av mye snakking, dagdrømte veldig mye og hadde veldig intense følelser (selvskadet allerede i barneskole alder, uten at det var noe alvorlig galt). ADHDen var også en god forklaring på hvorfor hun begynte å slite psykisk. Det er ikke unormalt for mennesker med ADHD å ha tilleggslidelser. 

Du sier hun har blitt henvist til utredning, men går hun til samtaler i mellomtiden? BUP, helsesøster? Det høres ikke ut som hun har det godt. 

Man trenger ikke skille seg ut negativt selv om man har ADHD eller Asperger, spesielt mange jenter lærer seg å skjule symptomene og er «flinke pike». Det er nettopp derfor mange jenter blir diagnostisert først i voksen alder. 

TS det er så stor forskjell på hvordan symptomer viser seg at det er ikke så nyttig å høre om andres symptomer, du må vente å høre hva utredningen sier. Håper uansett at du og jenta de får den hjelpen dere trenger ❤️ 

Anonymkode: 8020a...e36

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å stille spørsmålene du har på Facebookgeuppwne Ask me I'm autistic (34 hour rule) og Autism inclucivity. Da får du skikkelig svar fra de som har vært gjennom det selv.

Anonymkode: 0dbfa...55d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Man trenger ikke skille seg ut negativt selv om man har ADHD eller Asperger, spesielt mange jenter lærer seg å skjule symptomene og er «flinke pike». Det er nettopp derfor mange jenter blir diagnostisert først i voksen alder. 

TS det er så stor forskjell på hvordan symptomer viser seg at det er ikke så nyttig å høre om andres symptomer, du må vente å høre hva utredningen sier. Håper uansett at du og jenta de får den hjelpen dere trenger ❤️ 

Anonymkode: 8020a...e36

Selvsagt er det ingen selvfølge at barn med diagnoser skiller seg ut negativt! Det var heller ikke det jeg skrev i setningen du valgte å utheve, ei heller i resten av innlegget mitt. Jeg vet at mange med aspergers lærer seg å "maske", men det er som regel små tegn tilstedet allikevel - men det er gjerne ikke noe foreldrene tenker noe over før etter diagnosen har blitt et tema. Angående ADHD så er årsaken til at jenter ofte får diagnosen senere i livet enn gutter rett og slett fordi, som jeg sa, samfunnet fokuserer hovedsakelig på hvordan det vises i gutter, og ikke i jenter. Det betyr altså ikke at alle jenter med ADHD er symptomfri eller skjuler symptomene sine, men at symptomene ikke blir sett på som symptomer. 

Min datter har som sagt selv gjennomgått aspergers- og ADHD-utredning. Aspergers gikk mer ut på hvordan hjernen hennes fungerte og hvordan hun tenkte seg fram til ulike ting, mens ADHD-utredningen fokuserte overveldende mye på oppveksten og hvordan hun var som barn. De sendte faktisk skjema til tidligere lærere for å få en oversikt over hvordan de oppfattet henne på skolen, fordi det er såpass relevant. Om barnet ikke viste noen tegn til ADHD i oppveksten, men kun begynte å slite i tenårene, er det sannsynligvis en annen diagnose det er snakk om. Det er mange psykiske lidelser som gir liknende symptomer. Datteren min ble selv mistenkt for å ha aspergers, når det egentlig var depresjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange fine videoer på YouTube om dette! 

Aspieworld, yo samdy Sam, purple Ella.

Anonymkode: 2850c...adf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå fikk datteren min diagnosene som 8 åring, så det blir en helt annen situasjon. Hun har fått faste rammer og forutsigbarhet fra hun var liten. Noe som har redusert stress. 
Min er nå 18 år, går på vanlig videregående, får toppkarakterer og det går veldig bra.

Det viktigste du kan gjøre er å redusere stresset til datteren din. Du må også tenke på at hun ligger 3-4 år bak jevngamle modenhetsmessig. Du må gjøre ting for henne som du ikke gjør for en vanlig 15 åring. Jo mer du klarer å redusere stress, jo bedre vil hun klare seg. 

Jeg gjør feks ting som å hjelpe til om morgenen, kjøre og hente på skolen, hjelpe med lekser, gjør hver dag mest mulig lik. 

Anonymkode: ccb80...b3e

Går på vanlig vgs??? Kjære tid. Høres nesten ut som du tror mange med adhd går på spesialskole. 

Anonymkode: c9add...d10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...