AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #1 Skrevet 12. mars 2022 Er det sånn at urinen tømmes automatisk så man ikke rekker å få den tissetrangen eller må man fysisk "slippe opp" blæren for å tisse gjennom kateterrøret? Anonymkode: 40319...737
emlia Skrevet 12. mars 2022 #3 Skrevet 12. mars 2022 Røret ligger jo inne i blæren. Da renner det automatisk ut, så trangen forsvinner. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #4 Skrevet 12. mars 2022 Som regel går dette automatisk, men jeg har vært borti pasienter som spenner seg så mye at de ikke tisser, selv med innlagt permanent kateter. Eksempelvis pasienter med mye angst hvor jeg har måttet sitte og snakke leeenge med de for å få de over på andre tanker slik de slapper av. Da kommer ofte urinen fordi de "slipper opp" blæren. Anonymkode: 3f909...365
Apekatten Skrevet 12. mars 2022 #5 Skrevet 12. mars 2022 Det går en slange inn i urinblæren, så urinen renner automatisk gjennom slangen og ned i urinposen. Man føler ikke trang for å tisse, med mindre kateteret har gått tett eller det er knekk på slangen.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #6 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gjør ikke kateter vondt? Anonymkode: 917e8...783 Er katetrr satt inn riktig, blæren/ballongen er korrekt og man ikke har infeksjon, kjenner man ingenting til kateter. Anonymkode: 365d6...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #7 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er katetrr satt inn riktig, blæren/ballongen er korrekt og man ikke har infeksjon, kjenner man ingenting til kateter. Anonymkode: 365d6...0d0 Mjæh. Merker at det er noe der ja, men vondt og fysisk ubehagelig er det ikke. Etter min mening værtfall. Anonymkode: 7e4f8...5b4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #8 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Gjør ikke kateter vondt? Anonymkode: 917e8...783 Ikke hvis sykepleieren er rutinert, da går det uten at man kjenner så mye til det. Hvis mennesket ikke vet hva det driver med så er det en annen sak men da ber du om å få en ny pleier. Anonymkode: 62139...ead 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #9 Skrevet 12. mars 2022 Ved engangskateterisering/selvkatetrisering, føres et sterilt, bøyelig plastkateter inn i urinrøret, og urinen går i toalettskåla. Personen sitter da på toalett og tømmer blæren. Alternativt kan person som trenger kateter ha kateter med urinpose, posen er med eller uten kran. Festes under klærne og posen tømmes i toalett. Selve kateteret settes på samme måte som ved engangskateter uten pose. Kateter, engangs eller med urinpose og evt kran, kan også settes av andre/helsepersonell. Personen kan da være sengeliggende. Posen festes da på seng og tømmes av personale. Det kan også være et alternativ for mange med urostomi, altså at personen har en "knapp på magen" hvor et engangskateter føres inn og urinen tømmes i toalett eller flaske. Personen trenger da ikke å flytte seg til toalett. Denne operasjonen kan innebære å få ny blære samtidig. Stort inngrep, men ofte et godt alternativ for unge ryggmargsskadde. Anonymkode: 48c74...866 1
Minya Skrevet 13. mars 2022 #10 Skrevet 13. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Gjør ikke kateter vondt? Anonymkode: 917e8...783 Hvis det sitter riktig, kjenner du lite til det. Det er mer slangen som henger på utsiden som kan være litt irriterende, men da mest fordi den ligger under eller over låret. Blir litt sammenlignbart med å ha i tampong. Du kan kjenne at tråden henger utenfor, men sitter tampongen riktig kan du ikke kjenne at den sitter i skjeden.
Purple_Pixiedust Skrevet 13. mars 2022 #11 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Gjør ikke kateter vondt? Anonymkode: 917e8...783 Har ligget med kateter i over to uker og bortsett fra da det ble drag i kateteret og natten slik at jeg blødde litt så gjorde det ikke vondt. Det gjorde ikke vondt da heller, bare ubehagelig. Litt ubehagelig å få det satt inn, men jeg hadde store smerter overalt ellers så var ikke akkurat noe jeg brydde meg med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå